Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1276
OS: Ubuntu 8.0.4

Når jeg starter laptopen min får jeg følgende feilmelding: "Smart Failure Predicted on Harddisk4: ST960813AS-(S1)
Warning: Immediatly back-up your data and replace your Harddisk-drive. A failure may be imminent.
Press F1 to continue."

Laptopen fungerer forøvrig helt fint, for øyeblikket.
Jeg har nettopp formatert den etter en feil, denne gikk ut på at laptopen jobbet sinnsykt sakte, den brukte jo sikkert en time på å loade skrivebordet samt barene oppe og nede.

Hva er denne feilen, og hva kan jeg gjøre for å fikse den?
Siden det faktisk står "predicted" på feilmeldingen, vil dette da si at harddisken vil kræsje veldig snart?
http://answers.yahoo.com/question/in...9212321AA4pY5k

Etter å ha lest det svaret ville jeg ha kopiert alt viktig som er på HDD'en.
SMART er et program som ligger på de fleste harddisker og leser av feilkoder og feildata.

Mao er det stor sjanse for at du snarest får datakorrupsjon og\eller total diskkræsj.
Vet du hva jeg kan gjøre for å reparere den?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Marius145
Vet du hva jeg kan gjøre for å reparere den?
Vis hele sitatet...
Kjøpe ny disk og kopiere over alt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har nylig skaffet meg en ny laptop. Saken er den at akkuratt det samme har skjedd en gang til, ''Smart predicted error..''

Kan det hjelpe aa skrive om hele driten til nuller, med et program som f.eks dette http://www.sysresccd.org/Sysresccd-m...ng_and_burning ?
Sist endret av Prognisse; 1. november 2008 kl. 03:28.
Nei, disken er på vei til de evige jaktmarker og du kan ikke forhindre det.
Har det skjedd deg med to maskiner ville jeg prøvd å ikke miste de i gulvet så mye.
En av diskene i min "server" ga meg beskjed via eventloggen at den var på vei til å krasje. Og denne disken var en del av et JBOD-oppsett. Jeg tenkte at det sikkert ikke var noe problem enda, så jeg glemte det helt vekk. Plutselig en dag var den død og den dro med seg hele JBOD-rekken. Moralen er, bytt disk når du får beskjed om det