Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1739
Hei!

Jeg har vært arbeidsledig en stund, fikk netopp selvangivelsen min, der Jeg fikk vite at jeg fikk 13.000 igjen på skatten, men siden Jeg ikke er i arbeid kan Jeg da kreve disse pengene nå?

Var en bekjent som har jobbet som regnskapsfører som mente dette...

Takker for alle svar!
Sist endret av envelope; 31. mars 2011 kl. 13:10.
Enten så er selvangivelsen din riktig, og du får disse pengene, ellers så er den feil - og du er pliktig å rette den.

Det er uansett ikke noe "kreving" fra din side.. Du skal bare oppgi kontonummer for utbetalingen.
Trådstarter
21 0
Enten så er selvangivelsen din riktig, og du får disse pengene, ellers så er den feil - og du er pliktig å rette den.

Det er uansett ikke noe "kreving" fra din side.. Du skal bare oppgi kontonummer for utbetalingen.
Vis hele sitatet...
Ja men spørsmålet mitt var om Jeg kunne få de pengene nå siden Jeg er arbeidsledig og ikke har alt for mye penger å rutte med..?
Sist endret av envelope; 31. mars 2011 kl. 13:15.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Spørsmålet ditt kunne tolkes som at du lurer på om du har rett på pengene. Det har du naturligvis. Når det gjelder tildspunkt for utbetaling kan du nok ikke kreve de i dag. De blir utbetalt i slutten av Juni, eventuelt i august/september.
Ring skatteetaten og spør de?
Sitat av envelope Vis innlegg
Ja men spørsmålet mitt var om Jeg kunne få de pengene nå siden Jeg er arbeidsledig og ikke har alt for mye penger å rutte med..?
Vis hele sitatet...
Du må selvsagt vente til skatten er behandlet, som alle andre.

Antar at du alt får dagpenger fra NAV, eller evt. sosialstønad om du ikke har krav på dagpenger. Skulle gå an å leve på det en stund..?
Du mener at du skal få pengene i dag? I utgangspunktet har jeg aldri hørt om det, og etter noen søk etter skjema til å søke om dette fant jeg ikke med det første på altinn.. Du kan forsøke å ringe en saksbehandler og høre om det finnes slike ordninger.
Trådstarter
21 0
Sitat av gorm Vis innlegg
Du må selvsagt vente til skatten er behandlet, som alle andre.

Antar at du alt får dagpenger fra NAV, eller evt. sosialstønad om du ikke har krav på dagpenger. Skulle gå an å leve på det en stund..?
Vis hele sitatet...
Jeg mottar dagpenger, men er bare nysjerrig på om det finnes noen skrifter eller regler som sier noe om arbeidsledighet og skattepenger til gode

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Du mener at du skal få pengene i dag? I utgangspunktet har jeg aldri hørt om det, og etter noen søk etter skjema til å søke om dette fant jeg ikke med det første på altinn.. Du kan forsøke å ringe en saksbehandler og høre om det finnes slike ordninger.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ringe en saksbehandler og spør om dette, takk for svar btw!
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Vi kan konkludere med følgende: Selvangivelsen som er mottatt er en foreløpig utregning av inntekter og utgifter. Beløpet du har til gode er ikke skrevet i stein. Når denne leveres (innen 31. April) starter den endelige behandlingen. Denne er ferdig en gang i Juni og pengene utbetales da. Det finnes over hodet ingen unntak for arbeidsledige eller andre.
Sitat av envelope Vis innlegg
Jeg har vært arbeidsledig en stund, fikk netopp selvangivelsen min, der Jeg fikk vite at jeg fikk 13.000 igjen på skatten, men siden Jeg ikke er i arbeid kan Jeg da kreve disse pengene nå?

Var en bekjent som har jobbet som regnskapsfører som mente dette...
Vis hele sitatet...

Han blander ikke tilfeldigvis skattepenger med feriepenger?
Sist endret av s1gh; 31. mars 2011 kl. 13:39.
Trådstarter
21 0
Sitat av tnt Vis innlegg
Vi kan konkludere med følgende: Selvangivelsen som er mottatt er en foreløpig utregning av inntekter og utgifter. Beløpet du har til gode er ikke skrevet i stein. Når denne leveres (innen 31. April) starter den endelige behandlingen. Denne er ferdig en gang i Juni og pengene utbetales da. Det finnes over hodet ingen unntak for arbeidsledige eller andre.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det overhodet ikke er åpent for inviduell behandling av enkelte selvangivelser?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av envelope Vis innlegg
Så du mener at det overhodet ikke er åpent for inviduell behandling av enkelte selvangivelser?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt.
Sitat av envelope Vis innlegg
Så du mener at det overhodet ikke er åpent for inviduell behandling av enkelte selvangivelser?
Vis hele sitatet...
Poenget er at selvangivelsen din ikke er behandlet ennå. Det du fikk i posten er en foreløpig utregning.