Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 925
Heisann.


Det har seg slik at jeg mener jeg har laget en instrumental som
har et stort hitpotensiale, men problemet er:

Hvem skal jeg sende dette til?
Hvordan kan jeg komme i kontakt med folka i USA?

Noen som har tips? For jeg tror ikke det er smart og laste opp noe på nett, og håpe på at noen titter innom myspacen.. da er jo hele poenget borte med låta?

EDIT:

Låta er 128bpm, og 'I Kissed A Girl' lignende.. samme takt etc :P
Sist endret av DvN2k; 8. desember 2009 kl. 06:52.
Den organiserte musikkindustrien per dags dato fungerer slik at du kun blir oppdaget gjennom grundig masing gjennom et velutviklet nettverk eller på ren slump. Du vil ikke kunne sende av gårde en beat på måfå og tro at noen faktisk bryr seg om å lytte på den. En annen ting er det rene promoteringsøyemedet ved produksjonen på en låt. Det er veldig bevisst hvem sine melodier som plukkes ut, og det er fordi å stå bak beaten på en populær hitlåt vil bety veldig mye både for artisten som opptrer over den og produsenten. Dette er en gigantisk kabal som kan gå opp, og den er ikke utformet på en måte som tilsier at alle skal ha en sjans.

Når det er sagt så overvurderer du sannsynligvis ditt eget produkt, og så lenge du kan bevise at du har komponert det selv så har du alt på ditt rene. Selvpromotering er utrolig mye lettere nå i dag enn hva det var for bare fem år siden, med gigantiske nettverk som Myspace, Youtube og whatnot, og har du talent så er det bare en spørsmål og tid og innsats.

Med det siste avsnittet mener jeg selvsagt at du skal legge ut alt du har mulighet til.
Sitat av DvN2k Vis innlegg
Hvem skal jeg sende dette til?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke vet svaret på dette selv, så har ikke beaten hitpotensiale.

Sitat av DvN2k Vis innlegg
Låta er 128bpm, og 'I Kissed A Girl' lignende.. samme takt etc :P
Vis hele sitatet...
At låta går i 4/4, som jeg tror du mener, er strengt tatt en selvfølge for en "hit" idag. Det er en del uten musikkforståelse som har fått til superhiter, men da ofte i samarbeid med mennesker som har det.


Start med å samarbeide med lokale talenter og kompiser, og bygg deg oppover. Greier du deg ikke i Norge, skal du se det blir verre å prøve seg i USA. Hvis du vil få konstruktiv kritikk skal jeg ta en titt på det om du laster det opp!
Få lasta opp låta da, så kan vi prøve å gi konstruktiv kritikk og si vår mening, og om den evt har hitpotensiale for vår del
- "I Kissed A Girl" går ikke i 4/4 men 12/8

- Slik som dagens populærmusikkscene utspiller seg tviler jeg på at en instrumentallåt har hitpotensiale..

- Franklin har gode poenger!

- Hvorfor blir poenget ved låta borte av at du laster den opp på myspace? Er ikke poenget med låta å få mange folk til å høre den?

Tror du har et litt lettvint syn på hvordan musikkindustrien fungerer.
Sitat av Fonzey Vis innlegg
- "I Kissed A Girl" går ikke i 4/4 men 12/8
Vis hele sitatet...
Ikke for å kverulere, men feil. Det er åpenbart for alle som kan basic musikkteori at det er 4/4. Hvis du fortsatt mener 12/8 ser jeg veldig fram til hvordan du forklarer dette

Edit; Regner med at det han mener med instrumental er at selve beaten har potensiale. Mest naturlig er å da kontakte dyktige vokalister / artister som kan legge inn sitt bidrag.
Sist endret av Lootfisk; 10. desember 2009 kl. 17:50.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Ikke for å kverulere, men feil. Det er åpenbart for alle som kan basic musikkteori at det er 4/4. Hvis du fortsatt mener 12/8 ser jeg veldig fram til hvordan du forklarer dette
Vis hele sitatet...
For å kverulere (jeg kan musikkteori): Skulle du notert låta hadde du notert den som 12/8 pga triolunderdelingen, men det er lett å la seg lure for det gir en 4/4 følelse. Men "I Kissed A Girl" er absolutt 12/8.

Disse to noteeksemplene låter likt, men enhver oppegående musiker/komponist ville brukt den øverste:

http://i980.photobucket.com/albums/ae287/FesterJ/notasjon.jpg
Sist endret av Fonzey; 10. desember 2009 kl. 20:50.
Vet akkurat hva du mener, og hadde ikke dette vært en poplåt inspirert av house og rock ville det vært enklere å lese med underdelingen. Blir smaksak, men det er vanlig praksis ved slike låter å heller skrive over starten på hvert sheet feks Shuffle, at to åttendeler=tre åttendelstrioler eller bare "12/8-feel". Det blir tungvint for de utøvende musikerne å lese i 12/8 når trommer, bass og noe av gitar går på fire flate. Underdelingen er tydelig, men å gjøre om til 4/4 shuffle gjør alt lettere

Edit; kapret tråden en god del nå, så hva med å ta evt mer kverulering på PM?
Sist endret av Lootfisk; 11. desember 2009 kl. 18:28.
Det er jo absolutt en legit måte å gjøre det på, å skrive shuffle-feel eller 12/8-feel på toppen av partituret. Men jeg mener at det ville vært mer korrekt og like lett å lese, å notere det som 12/8, basert på underdelingen. Som du sier.. smakssak