Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 13422
I den siste tiden har det vært mye snakk om at bensinprisen er så høy, og den når vel snart rundt 15 kroner. Når jeg satt på VG-nett i stad, så så jeg denne denne nyheten, og jeg ser på meningsmålingen at hele 65% vil ha lavere pris (5-10 kr), og 21% vil ha bensin til 0-5 kroner. Dette er selvfølgelig folk som ikke tenker så veldig mye, som bare trykker på en knapp fordi det er en enkel poll men allikevel så er det tydelig hva folk vil.

Personlig syns jeg vi skulle økt bensinprisen til 20 kr literen. Vi har nok av penger til å kjøpe bensin på, men for tiden så lever vi i en verden der vi må kutte på utslipp og ta vare på regnskogen osv. Det er jo logisk at høy pris på en vare gjør at folk kjøper mindre av den. At bensinprisen blir dyr er jo slik jeg ser det bare positivt siden vi må kutte ned på utslippene. Folk kjører da mindre, vi får mer mosjon (mtp sykling/gåing) og vi får et renere samfunn. Personlig kjører jeg moped OVERALT og tenker ikke mye over at det er forurensende, men jeg har faen meg tenkt at jeg kunne gått litt mer, og spart bensinpenger. Og det er det sistnevnte som staten vil. At man skal spare penger, og da vil vi kjøre mindre. Bedre for alle.

I stad satt jeg på facebook, og så en gruppe som kalte seg "PROTESTAKSJON MOT BENSINPRISER". Her er det fullt av folk som tenker bare på seg selv. "Faen heller, jeg er lei av dyre bensinpriser, jeg vil ha lave bensinpriser, døgnåpent på alkohol og masse penger i lomma!" Dette er uttalelser jeg kan lese, og jeg blir temmelig forbanna når jeg ser hvor lite mennesker ofte tenker. Greit nok at man skal ha forskjellige meninger, men det er så lite gjennomtenkt at jeg blir grønn.

Hva sier dere?
Sist endret av bendiks; 24. mai 2008 kl. 18:22.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Jeg sier at det er faktisk ikke alle som har råd til å betale 20kr literen for bensin.

Når man må kjøre til jobb, og har allerede en så stram økonomi pga renteøkninger osv, så tærer det MEGET hardt på lommeboka når bensinprisen er så høy.
Jeg sier meg selvsagt enig, med det er kun fordi jeg ikke kjører bil selv ;D
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
I en hverdag hvor alle plutselig har blitt helgener og tar miljøet på alvor er det nå engang blitt slik at transport er et viktig element i å kunne utføre sine hverdagslige ting. For ikke å snakke om de som faktisk lever av å kjøre bil, transport av varer og slikt. Du har kanskje tenkt på at når bensinprisen blir skyhøy så vil dette også ha konsekvenser for den generelle økonomien til Norge som nasjon og land? Dyre transport betyr enda dyrere artikler du kjøper i butikken, igjen fører dette nok krav til høyere lønninger for de som har jobb, og jeg kan nok tenke meg at det er mer enn et par organisasjoner går ytterligere til streik.

På en side hvor de som får jevnlige lønninger vil kanskje ikke detta ha så veldig store konsekvenser, men hva med de eldre, unge med lav inntekt og de som er ellers "lavere" i den sosiale rangstigen? Hva skal skje med disse? Seriøst, jeg synes du egentlig bør tenke lengre enn du kan rekke med din egen arm. Hvem var det som nettopp uttalte noe om å kun tenke på seg selv?
Vi kommer til å bruke bensin til det er slutt på olja. Å øke prisen, vil bare gjøre staten rikere og folket fattigere.
Her oppe har allerede REMA og RIMI innstilt flere trailere hver uke pga høye drivstoffpriser, slik at det ofte er tomt for enkelte varer i hyllene.
Det samme har Posten, tar fra før av lang tid å få pakker hit, ofte flere dager for bedrift over natt, så det blir til at man tar fly til hovedstaden og retur samme dag for å ta med de duppedingser man trenger i bagasjen.

Miljø ja, jovisst.
Sist endret av Max_Uflax; 24. mai 2008 kl. 18:46.
Uansett moral eller ikke må jeg le av denne forbrukerboikotten. Hva hjelper det å boikotte bensinstasjonene når det er staten som øker prisene og bensinstasjonene sitter igjen med mindre enn 1 krone i profitt?
Hvis ikke jeg tar grundig feil er blandt annet Statoil delvis statseid. Isåfall ville det hjelpe noe.
Sikkerhetsklarert
Personlig så tåler ikke økonomien min denne økningen av bensinpris, og dette går på bekostning av en del andre ting. Er 100% avhengig av bil til/fra jobb, men også for å komme meg f.eks til butikker etc. Kollektivt så går det en buss en gang om dagen, men det gjelder kun på skoledager. Så det tilbudet er ikkeeksisterende.
Såg en reportasje på nyhetene i går eller forgårs. Om folket i Norge går med på å boikotte bensinstasjonene blir dem nødt til å sette ned prisene. Dette var det en professor som snakket om. Han mente på at vi var vinnerene til slutt om en boikottet, så å le av forbrukerboikotten er muligens litt latterlig selv...

Jeg aner ikke
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Tviler på at å øke bensinprisen til 20kr vi forbedre utslippene så altfor mye. Norge er uansett langt nede på tabellen over utslipp, men vi bør gå frem som et eksempel for andre land.

Tviler på at folk flest kommer til å hardt for miljøet. Spesielt vist de må gi slipp på noe av den daglige luksusen. Mener selv at staten burde komme med vedtak for å få ned utslippene, så vi kan være et eksempel for andre land.

Et sånnt vedtak burde ikke være høyere priser eller avgifter. Men kansje noe enda mer drastisk. Kansje forby bilkjøring til visse tidspunkt. Men det blir jo vanskelig å gjennomføre, siden folk må på jobb osv, spesielt de som er yrkessjåfører.

Men mer kollektiv traffik som busser/tbane vil hjelpe folk med å komme frem. Som feks i Danmark, der sykkler nesten alle. Det er faktisk ekstremt hvor mange det er som sykkler. Men så er jo danmark helt flatt også. De har også gode tilbud på tog og buss der. Det var faktisk lite biler i danmark når jeg var der sist.
Å heve bensin prisen til 20 kroner literen Fungerer bare ikke i hele Norge.

Funker kanskje i store byer men hva med alle de andre stedene i Norge hvor det er langt til nærmeste butikk. Er faktisk steder det bor folk hvor det er 3.5 mil til nærmeste butikk. Og ingen buss når skole ferien er dukket opp.

Personlig tror jeg at lavere bensin pris ikke gjør at folk kjører så mye mer enn de gjør idag. Kanskje rånerne gjør det men folk flest lever sitt liv endten bensinen er billig eller dyr som idag. For folk har som regel annet å gjøre enn å kuske i bil dersom de ikke er yrkessjåfører da, vel og merke. Varer er dyre nok i dag om ikke vi skal måtte betale mye mer i transport utgifter for våre daglige behov.

Slik sett er jeg glad for at jeg kjører kun scooter i Norge og har bilen i asia hvor bensinen er vannvittig billig. Mener kona sa bensinen nå var 3 kr literen om jeg ikke husker helt feil.
Det ligger allerede en co2 avgift i bensinprisen, og den har vert der siden 1991. Den er faktisk så høy, at bilistene betaler det dobbelte i co2 avgift, som det kvoten hadde vert om en sammenligner med prisen på internasjonal kvotepris.
Bare siden 1991 har bilistene betalt 45 milliardær i denne avgifta, 2,74 milliardær i fjor (2007).

Så om en skal se på hvem som er miljøbevisste, så er det iallefall bilistene
Sitat av _haha_
Det ligger allerede en co2 avgift i bensinprisen, og den har vert der siden 1991. Den er faktisk så høy, at bilistene betaler det dobbelte i co2 avgift, som det kvoten hadde vert om en sammenligner med prisen på internasjonal kvotepris.
Bare siden 1991 har bilistene betalt 45 milliardær i denne avgifta, 2,74 milliardær i fjor (2007).

Så om en skal se på hvem som er miljøbevisste, så er det iallefall bilistene
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om at bilers co2 avslipp har sunket drastisk de siste 10 årene.
Ny teknologi for the win!
Sitat av |d13m0b
I en hverdag hvor alle plutselig har blitt helgener og tar miljøet på alvor er det nå engang blitt slik at transport er et viktig element i å kunne utføre sine hverdagslige ting. For ikke å snakke om de som faktisk lever av å kjøre bil, transport av varer og slikt. Du har kanskje tenkt på at når bensinprisen blir skyhøy så vil dette også ha konsekvenser for den generelle økonomien til Norge som nasjon og land? Dyre transport betyr enda dyrere artikler du kjøper i butikken, igjen fører dette nok krav til høyere lønninger for de som har jobb, og jeg kan nok tenke meg at det er mer enn et par organisasjoner går ytterligere til streik.

På en side hvor de som får jevnlige lønninger vil kanskje ikke detta ha så veldig store konsekvenser, men hva med de eldre, unge med lav inntekt og de som er ellers "lavere" i den sosiale rangstigen? Hva skal skje med disse? Seriøst, jeg synes du egentlig bør tenke lengre enn du kan rekke med din egen arm. Hvem var det som nettopp uttalte noe om å kun tenke på seg selv?
Vis hele sitatet...
Beste posten jeg har lest på nff #2008.
Det er helt tydelig at trådstarter ser absolutt alt fra sitt eget ståsted, og tenker ikke på f. eks småbedrifter som er totalt avhening av bensintransport for å få ting til å gå. Det er lett å dømme andre og "tenke" på miljøet og regnskog når det ikke går ut over en selv. Det som irriterer meg så utrolig med folk flest, er at man klarer bare å se ting fra sitt ståsted, og ikke sette seg inn i andres situasjon!
Å øke Norges bensinpriser for å minske forurensingen er tåpelig. Det rammer mange folks økonomi hardt, og de som har råd til det kommer til å kjøre like mye uansett.

Det som virkelig hjelper er rensing av fabrikker osv. Det er mye mer å hente her. Jeg tror forresten heller ikke det hjelper å sette et godt eksempel. I land som Kina er det mest å vinne ved rensing av utslipp og mer miljøvenlige biler, men de bryr seg om penger, ikke hva Norge gjør.
Sist endret av Deth; 24. mai 2008 kl. 19:38.
Jeg mener det samme som trådstarter men hvis bensinprisene skal opp så skal også kolektiv transport ned i pris! tog for meg til oslo og tilbake koster 100kr FFS!! selfølgelig velger jeg å spørre foreldrene mine om å kjøre meg dit heller en å bruke 100kr på noe som kunne ha vert mye biligere. Jeg kjører også moped til og fra steder, men tenker ikke over miljøet da
Det e sant som det e sagt at det e ikke tatt særli hensyn te bygde-norge med tanke på bensinpriser, i oslo og andre større byer er det ikke nødvendig at alle kjører bil, men utpå disse kanter e det avstand mellom folk og fe, bensinprisene burde tilpasses til behov/forbruk mener jeg.
God lørdag
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo rimelig greit vist en sammenheng mellom økonomiske incentiver og folk sin respons til ting. Gjer det dyrare å kjøre, så vil antakeleg fleire sjå seg om etter alternativ som er billigare, slik som å sitte på med kollega, ta bussen o.l.. Klart ikkje alle kan det, men slike økonomiske incentiver er tross alt et effektivt virkemiddel mot dei som kan.

Eg vil sei at vi ikkje har *råd* til å ta sjanser med klimautviklinga, slik vi kjenner modellane i dag, og då er dette eit greit trade-off for min del. Det vil neppe redusere kjøringa for dei som må kjøre, men det vil muligens hindre ein del unødig køyring.
Regjeringen ser på seg selv som landets Robin Hood. De tar fra de rike og gir til de fattige. Men de eneste som lider av høy bensinpris er de med lav lønn. (Unge, Pensjonister, osv) Det rammer transporternæringen noe grusomt. De rike vil ikke ha noe problem med å betale for seg. Og sånn er det med skatter og avgifter også. De fattige er alltid taperne i en rød/grønn regjering. Nå er det på tide å få opp øynene, se mot høyre, og enda litt til.. DER JA.. Velkommen skal du være, Statsminister Siv Jensen.
Sitat av slashdot
Det er jo rimelig greit vist en sammenheng mellom økonomiske incentiver og folk sin respons til ting. Gjer det dyrare å kjøre, så vil antakeleg fleire sjå seg om etter alternativ som er billigare, slik som å sitte på med kollega, ta bussen o.l.. Klart ikkje alle kan det, men slike økonomiske incentiver er tross alt et effektivt virkemiddel mot dei som kan.

Eg vil sei at vi ikkje har *råd* til å ta sjanser med klimautviklinga, slik vi kjenner modellane i dag, og då er dette eit greit trade-off for min del. Det vil neppe redusere kjøringa for dei som må kjøre, men det vil muligens hindre ein del unødig køyring.
Vis hele sitatet...
Enig. Man kan ikke gjøre alle parter fornøyde i et samfunn, og jeg syns at man burde prioritere miljø fremfor mye annet. Ellers Idlemob, så syns jeg du hadde et godt poeng som jeg ikke tenkte på.
Sitat av nesraL
Regjeringen ser på seg selv som landets Robin Hood. De tar fra de rike og gir til de fattige. Men de eneste som lider av høy bensinpris er de med lav lønn. (Unge, Pensjonister, osv) Det rammer transporternæringen noe grusomt. De rike vil ikke ha noe problem med å betale for seg. Og sånn er det med skatter og avgifter også. De fattige er alltid taperne i en rød/grønn regjering. Nå er det på tide å få opp øynene, se mot høyre, og enda litt til.. DER JA.. Velkommen skal du være, Statsminister Siv Jensen.
Vis hele sitatet...
... og etter Siv Jensens inntog er det innvandrerenes tur til å lide.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nesraL
Regjeringen ser på seg selv som landets Robin Hood. De tar fra de rike og gir til de fattige. Men de eneste som lider av høy bensinpris er de med lav lønn. (Unge, Pensjonister, osv) Det rammer transporternæringen noe grusomt. De rike vil ikke ha noe problem med å betale for seg. Og sånn er det med skatter og avgifter også. De fattige er alltid taperne i en rød/grønn regjering. Nå er det på tide å få opp øynene, se mot høyre, og enda litt til.. DER JA.. Velkommen skal du være, Statsminister Siv Jensen.
Vis hele sitatet...
Uhm,

eg kan gå med på at bensinprisane går utover dei fattige i samfunnet, ja. Men dei virkelig fattige har ikkje bil. Det er den mellomklassen, som har bil, pendler til jobb, og har huslån dette går utover. Med andre ord dei som har ei *rimelig* grad av luksus, men har det trangt økonomisk.

Skatter derimot er ikkje urettferdig - du har botnfrådrag, og progressiv skatt, som er *mykje* meir sosialt utjamnande enn en flat skatt.
Sitat av Joachimsen
... og etter Siv Jensens inntog er det innvandrerenes tur til å lide.
Vis hele sitatet...
Du er vel enig med meg at det er noe galt med innvandringspolitikken da det finnes x antall barn i tvunget kirkeasyl i påvente om å bli kastet ut, mens A og B gjengen kjører rundt i BMW & Mercedes på doppenger og smuglerkebabkjøtt. For ikke å snakke om Mullah Krekar som går fritt rundt i Oslo. Veldig off tipic, men jeg svarte for meg.

Sitat av slashdot
Uhm,

eg kan gå med på at bensinprisane går utover dei fattige i samfunnet, ja. Men dei virkelig fattige har ikkje bil. Det er den mellomklassen, som har bil, pendler til jobb, og har huslån dette går utover. Med andre ord dei som har ei *rimelig* grad av luksus, men har det trangt økonomisk.

Skatter derimot er ikkje urettferdig - du har botnfrådrag, og progressiv skatt, som er *mykje* meir sosialt utjamnande enn en flat skatt.
Vis hele sitatet...
Sant det du sier, men de aller fattigste får det jo ikke noe bedre av en økning av bensiprisen de heller.
Sitat av nesraL
Du er vel enig med meg at det er noe galt med innvandringspolitikken da det finnes x antall barn i tvunget kirkeasyl i påvente om å bli kastet ut, mens A og B gjengen kjører rundt i BMW & Mercedes på doppenger og smuglerkebabkjøtt. For ikke å snakke om Mullah Krekar som går fritt rundt i Oslo. Veldig off tipic, men jeg svarte for meg.
Vis hele sitatet...
Nå tar jo du for deg stereotypene, Bimmer og kebab n' shit, men vi må da ta hensyn til at ikke alle er, eller har det, slik som du beskriver. Jeg bare poengterte hva jeg mener blant annet vil skje hvis Siv blir statsminnister.

Uansett, beklager at jeg gikk OT, men kunne ikke dy meg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ingenting som får meg til å le som amerikanere som klager over 4kr literen på bensin iallefall.

Men for de av oss som er avhengige av bil i jobben er det fine alternativer, kjøpe seg en bil som er billigere i drift f.eks.
Selv gikk jeg over fra en bil som brukte 1.2 i snitt til en bil som bruker 0.6 i snitt, merkes fint på forbruket da jeg fyller nå ca en gang i måneden ved normal jobbkjøring.
max-mekka, du ser (hvertfall til å begynne med) kun en side av saken som vanlig.

Akkurat som du har din veldig sterke meninger om FrP, har du lignende meninger om bensinpriser. Hva med alle som bor alene på hybel, må på skole i 8 timer og jobbe resten av dagen for å tjene nok til å ha råd til bensinen som er så dyr, men nødvendig for å komme seg til skolen som ligger 4 mil vekke?

Utifra flere av innleggene dine ville jeg kallt deg smart til en viss grad, men så har vi emner som dette som trekker ned mitt og andres syn på deg. Er ikke ment som et personangrep på noen måte, heller et pek i en mer objektiv synsretning.
Ååå til helvete med dere alle!
Tror dere på det klima pisset som er i dagen? Jeg er så forbannet glad for jeg har ikke trodd på det siden dag en, og kan si at jeg har stått den store idiot testen.

Faen feiler dere?
Sitat av Joachimsen
Nå tar jo du for deg stereotypene, Bimmer og kebab n' shit, men vi må da ta hensyn til at ikke alle er, eller har det, slik som du beskriver. Jeg bare poengterte hva jeg mener blant annet vil skje hvis Siv blir statsminnister.

Uansett, beklager at jeg gikk OT, men kunne ikke dy meg.
Vis hele sitatet...
Oioi, jeg formulerte meg kanskje dårlig! Jeg mente at staten kaster ut veldig mange innvandrere som ville ha bidratt til å gjøre vårt flerkulturelle samfunn bedre, mens de værste (som ofte er stereotypene) får bli igjen her å gjøre ugang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fefas
Akkurat som du har din veldig sterke meninger om FrP, har du lignende meninger om bensinpriser. Hva med alle som bor alene på hybel, må på skole i 8 timer og jobbe resten av dagen for å tjene nok til å ha råd til bensinen som er så dyr, men nødvendig for å komme seg til skolen som ligger 4 mil vekke?
Vis hele sitatet...
Det er ei konstruert gruppe. Dei som bur så langt vekke har rett på fri skuleskyss dekka av fylkeskommunen, eventuelt har dei muligheit til å busettje seg nærare skulen.

Som atx seier så kan dei fleste gjere en god del tiltak om dei *vil* - men for mange betyr ikkje bensinprisen så veldig mykje, og då er det enklare å whine om at den er høg enn å faktisk prøve å kutte kostnader. Kor mange i et byggefelt kunne kjørt med en anna som skulle i samme retning? Tatt bussen? Bytta til el-bil?
Så de innvandrerene som er kriminell er stereotypiske, mens de innvandrerene som følger lover er ok?

Fra ett intelligent ståsted er du en idiot og en hykler.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg sier at jeg kunne gjerne betalt oppimot 20kr literen, OM jeg ikke måtte betale skyhøye avgifter ved kjøp av bil + skyhøye veiavgifter i tillegg. Dette blir en det man i fotball kaller "dobbelstraff" slik jeg ser det.

Det er en lite sosial politikk å legge så mye avgifter i fanget på "folk flest". Da dette er utgifter folk med middels til dårlig økonomi kommer til å slite veldig med å klare. Og det er et faktum at store deler av Norges befolkning ikke bor i sentrale strøk (staten vil vel også til dels avsentralisere landet også) og bor man i distriktet, så er kollektivtilbudet elendig over hele fjøla.
Sitat av Fefas
max-mekka, du ser (hvertfall til å begynne med) kun en side av saken som vanlig.

Akkurat som du har din veldig sterke meninger om FrP, har du lignende meninger om bensinpriser. Hva med alle som bor alene på hybel, må på skole i 8 timer og jobbe resten av dagen for å tjene nok til å ha råd til bensinen som er så dyr, men nødvendig for å komme seg til skolen som ligger 4 mil vekke?

Utifra flere av innleggene dine ville jeg kallt deg smart til en viss grad, men så har vi emner som dette som trekker ned mitt og andres syn på deg. Er ikke ment som et personangrep på noen måte, heller et pek i en mer objektiv synsretning.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser på en side av saken, rett og slett fordi jeg har en mening om det. Jeg er for avgifter generelt, slik at alle mennesker får det litt bedre.

Det eksempelet du kommer med er ganske lik min hverdag. Jeg bor i Asker, og går på skole i sandvika. Det betyr at jeg må kjøre moped hver dag, sånn ca i 45 min. Det blir halvannen time kjøring hver dag, og det er bare til skolen. F.eks den siste uka, jeg har jobbet hver dag etter skolen til klokken halv ti, og jeg har ikke hatt noen fritid på en uke. Jeg får ikke lappen av mamma eller pappa, (fordi det er en del av oppdragelsen, og fordi vi ikke er spesielt rike) så jeg må kjøpe lappen selv, og bil. Jeg har en moped til 20k som jeg har kjøpt 100% selv, og ordnet alt selv. Jeg betaler bensin selv. Så jeg vil ikke si jeg er så veldig ensidig. Jeg har tenkt igjennom det, og det jeg står for rammer min økonomi sterkt, men jeg syns det er feil å stemme på partier som bare har en positiv innvirkning på alle andre mennesker. Skjønner godt at det er kjedelig med dyr bensin for noen, men pengene forsvinner ikke. Det går til staten, og vi får andre goder igjen.
Vi greide oss utmerket når bensinprisene var mye mindre, jeg har til nå ikke merket noen goder hvertfall. Etter min mening sparer staten altfor mye penger.

Hva med de som har de nyeste, mest miljøvennlige bilene? Hvorfor skal de betale like mye som alle andre, når de har mye mindre utslipp?
Staten består ikke av styrtrike politikere som ribber dine penger. Penger som går til staten, går selvsagt tilbake til folk. Økingen av bensinpris er bare statens måte å si "slutt å bruke så fordømt mye bensin".
Sitat av Fefas
Hva med de som har de nyeste, mest miljøvennlige bilene? Hvorfor skal de betale like mye som alle andre, når de har mye mindre utslipp?
Vis hele sitatet...
De betaler ikke like mye som alle andre. En miljøvennlig bil bruker mindre bensin, ergo sparer du penger.
Du har et ganske ensidig syn på saken.
Sitat av slashdot
Gjer det dyrare å kjøre, så vil antakeleg fleire sjå seg om etter alternativ som er billigare
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle en Amerikaner fra tidlig 80-tall med en grovbygd V8 oljebrenner som kjøres på jetfuel til kr 3.75 pr liter.
Sitat av Fefas
Vi greide oss utmerket når bensinprisene var mye mindre, jeg har til nå ikke merket noen goder hvertfall. Etter min mening sparer staten altfor mye penger.

Hva med de som har de nyeste, mest miljøvennlige bilene? Hvorfor skal de betale like mye som alle andre, når de har mye mindre utslipp?
Vis hele sitatet...
Du har ikke merket noen goder nei? Hmm, sykehuset vårt? Barnehager? Skole? Mange statlige gratis-tjenester. Jeg syns jeg får masse igjen jeg.

"Vi greide oss utmerket når bensinprisene var mye mindre, jeg har til nå ikke merket noen goder hvertfall. Etter min mening sparer staten altfor mye penger." Vi sparer penger ja, og det er jævlig lurt av oss, i stedet for å svi av alle pengene som FRP kommer til å gjøre. Oljen vår varer ikke evig, derfor er det viktig å forvalte pengene våres på en riktig måte.

De nyeste og mest miljøvennlige får svi like mye som alle andre, er jo feil. Siden de er miljøvennlige, betyr jo at de bruker lite bensin, right? I så fall, så ville det jo heller ha en positiv virkning. Det vil få folk til å kjøpe miljøvennlige bilder. Da verner du naturen, og det er billigere å kjøre, altså en ny grunn til å kjøpe miljøvennlige biler.
Vi hadde sykehus, skoler, barnehager etcetera før bensinpris steg i været også. Som sagt har ikke noe av det etter min mening forbedret seg, alt jeg hører om skoler og sykehus er elendighet.

Jeg begynner å forstå mer din side av saken, men bensinprisene burde ikke stige mer. Greit nok om de holder seg slik de er nå, men ikke mer.

Og igjen drar du inn FrP. Er selv ikke FrPer men vil anbefale deg å sette deg mer inn i hva de står for, det er tydelig at du ser for deg FrP som rasistiske rednecks, men det er feil.
Sitat av slashdot
Som atx seier så kan dei fleste gjere en god del tiltak om dei *vil* - men for mange betyr ikkje bensinprisen så veldig mykje, og då er det enklare å whine om at den er høg enn å faktisk prøve å kutte kostnader. Kor mange i et byggefelt kunne kjørt med en anna som skulle i samme retning? Tatt bussen? Bytta til el-bil?
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig. Bensinprisen er kanskje viktig og går utover økonomien, men ikke så mye at folk faktisk ser på alternativene, som det er mange av. Du kan reise kollektivt, sykle mer(gratis trim), GÅ mer(gratis trim), samkjøre, selge bensinslukern og kjøpe en divstoffgjerrig bil, selge bensinslukern og kjøpe en el-bil, beholde bensinslukern og kjøpe en scooter. Masse muligheter, men de krever endring av vaner og tildels senket komfort. Da er det enklere å sutre over bensinprisen.

Sitat av Fefas
Vi hadde sykehus, skoler, barnehager etcetera før bensinpris steg i været også. Som sagt har ikke noe av det etter min mening forbedret seg, alt jeg hører om skoler og sykehus er elendighet.

Jeg begynner å forstå mer din side av saken, men bensinprisene burde ikke stige mer. Greit nok om de holder seg slik de er nå, men ikke mer.
Vis hele sitatet...
Bensinprisen er styrt av oljeprisen. Mener du at staten skal vedta at oljeprisen ikke skal stige mer? At staten skal innføre "dynamisk avgift" slik at bensinprisen er lik uansett hva den egentlig koster(FrP foreslo dette ...)?
Selvfølgelig vil alle ha lavere bensinpriser, det er jo en av de mer brukte forbruksvarene i vårt samfunn. Når det er sagt så må vi jo følge prisene på olje. Og denne stigningen og den forhøyningen i pris av andre varer må vi også få en økning i lønnen, så dette ikke blir umulig å betale for mannen i gata.
Hvis dere tror at det er pga oljeprisen at bensinen nå koster så mye, har dere neimen ikke fulgt med på avgiftspolitikken norge har kjørt i mange år
Er jo ikke bare drivstoffet som gjør att mannen i gata vil merke det på pemgepungen. Økte transportkostnader vil jo å gå ut over forbruker som følge av den sinnsyke overprisingen av drivstoffet.
Sitat av nesraL
Hvis dere tror at det er pga oljeprisen at bensinen nå koster så mye, har dere neimen ikke fulgt med på avgiftspolitikken norge har kjørt i mange år
Vis hele sitatet...
Den siste økningen i bensinprisen er et resultat av økt oljepris. Avgiftene på bensin har alltid vært høye her til lands.
Jeg skjønner ikke at i et så rikt land som Norge skal ha så høye bensinpriser? Staten taper noe på å senke prisen noen kroner ned. Det er bare tragisk at bensinprisene er så høye.
Hvis man skal se det med røde øyne så har norge med unntak av danmark europas laveste bensinpriser hvis vi ser på lønnsnivået i landet. Men problemet er at det er dyrt å kjøpe/eie en bil her fordi vi betaler veldig mye i avgifter på dette også. Vi har også en utrolig stor konto med navn "Norges Pensjonsfond" som vokser i takt med oljeprisen. En dynamisk avgift på bensin hadde vært glimrende.
Det å ha bil koster noe helt sinnsykt mye. Selv kjøpte jeg en i desember en ford mondeo 95 model, for 16 000, siden da har det kosta meg 1700 for omregistrering, 2500 for års og veiavgift, 4000 for forsikring, som et tillegg kjører jeg relativt mye så jeg ligger på sånn cirka 1500 for benz i måneden. dvs at på et år kunne jeg tatt pengene jeg har brukt på bil og putta de i banken og hatt nesten 50 000 på kontoen. staten tar nærmere 20 000 av disse, det er sinnsykt.

Når man kjører elbil, slipper man en rekke avgifter, bla benz, pluss lavere omregistreringsavgift og lavere årsavgift. Der har du fordelene med elbil

Transporten står for omtrent 7% av CO2 utslipp i norge, øker man benz prisen ville man kanskje fått den senket med 0,05%, det er en veldig avgjørende forskjell. Pluss at en økning ville drept mange lokalbedrifter.

Øker man benzprisene ville andelen som kjørte bil sunket med så mye at staten faktisk hadde tapt penger på lang sikt...

Selv var jeg i asker sentrum og hørte på Carl Ivar Hagen prate for FRP, og de hadde en del ordninger for eldreomsorgen som faktisk ville spart staten penger og i tillegg gitt et bedre støtteapperat for de eldre. (Spør hvis det er et ønske om at jeg skal utdype dette...)

Foreldrene dine max, har over gjennomsnittlig inntekt...

Personlig mener jeg at bensinprisen er for høy, og hvis vi skal gjøre noe med global oppvarming så skulle det vært å lagt press på USA, som alene står for nærmere 40% av alt CO2 utslippet i verden. Det er de som burde gjøre noe, ikke vi.

Hva skjedde med KYOTO av talen? Hvorfor ikke presse USA til å bli med på den?

Pensjonfondet nærmer seg vell 500 milliarder nå? Eller er det jeg som tar feil? Er det 5000 milliarder?
Sist endret av n1ce; 25. mai 2008 kl. 00:08.
Sitat av commie

Bensinprisen er styrt av oljeprisen. Mener du at staten skal vedta at oljeprisen ikke skal stige mer? At staten skal innføre "dynamisk avgift" slik at bensinprisen er lik uansett hva den egentlig koster(FrP foreslo dette ...)?
Vis hele sitatet...
La oss først oppklare dette for dem som ikke har kontroll over regnestykkene:

En besinpris på kr 13,- gir en MVA på kr 3,25. Av de resterende kr 9,75 går ca 5 kroner til avgiter og skatt (dvs man allerede betaler skatt av skatten). Med oljeprisen på ca 130 dollar / barrel tilsvarer dette 130 dollar for 158.98 L. Dvs at literprisen for bensin (produksjon) ligger på (130/158,98)*4,97 (per 24.05.08) = 4,06. Når altså avgifter og skatter er trukket ifra (13, - 3,25 - 5) vil produsent og selger stå igjen med kr 4,75. Av dette går 4,06 til produksjonen og besinstasjonene har 69 øre å rutte med som fortjeneste!

I tillegg vil jeg legge til at dette regnestykket er litt galt (noen som ser det?). Hvorfor? Jo, fordi dagens oljepris egentlig ikke skal kobles opp til dagens bensinpris slik som jeg har gjort i regnestykket. Utsalgsprisen vi ser idag på bensinstasjoner er utfallet av oljeprisen fra i vinter (jan/feb - produksjonstid må innkalkuleres), og den lå da på rundt 90 dollar fatet. "You do the math....". Med andre ord så står staten dermed for tilnærmet lik 63% av prisen IDAG.

Bensinprisen er med andre ord ikke kun styrt av oljeprisen. Ca 63% av den totale prisen fremkommer av staten og problemet med en så høy oljepris er at hele samfunnet påvirkes.

Ett av dagens større problemer er i midlertid at det sitter feil personer med for mye makt i stortinget. Jeg refererer ikke til partier her, men utdannelsen til de i ledende posisjoner.
Med en finansminister som droppet ut av realfag (og gikk kunstlinje), en industriminister som er tømmerhogger og andre ministre som ikke engang har fullført vidergående, så er det ikke annet å forvente. Det virker som om storparten av befolkningen ikke klarer å koble sammen punktene, det vises også på dette forumet (jfr. mitt eksempel over). Alle dere kjære miljøfanatikere (ikke noe galt i det!!!) som ber om besinpriser høyt oppe under taket; hvor mye penger tjener dere og hvor lenge tror dere at det vil gå får det svir i deres lommebok? Forstår dere ikke at når man hever prisene på noe så fundamentalt viktig som drivstoff, noe vi er avhengig av gitt dagens situasjon, så vil kostanden for dette komme tilbake til konsumenter og stat? Når så godt som alle er avhengig av bensin (dere går eller sykler gjerne [de som kan] til butikkene, men all mat, alle klær osv må også fraktes til butikkene...) og denne prisen øker så vil også de resterende prisene i alt som selges øke. Dermed vil arbeidere ønske mer lønn, noe som øker inflasjon -> renten må deretter settes opp og spiralen er igang. For dem av dere som synes at dette høres helt feil ut så vil jeg bare si: Det er en grunn for at økonomer er utdannet økonomer. Økonomi er ikke noe ALLE kan, selv om man kanskje vil tro det. Dette faget, og systemet, omhandler så mye mer enn det som fremstilles av storting, politikere og naturvernere. Svaret ligger ikke bare i å øke avgifter -> priser. En avgiftsøkning er kun en ansvarsfraskrivelse på ett problem, ingen løsning siden vi bare endrer fordelingen - og ikke løser problemet. For å få full uttelling er vi nødt til å endre vårt system på hvordan "maskineriet" fungerer. En slik endring vil aldri være mulig så sant vår politiske elite (og folket) ikke innser at vi som en helhet (STATEN og kanskje viktigere; statskassa) faktisk må bruke penger for å gjøre en endring, stikk i strid med dagens ideal; Folket er arbeiderne, AS Norge ønsker størst mulig overskudd.

- Det sies at det skal god rykk til for bære en god økonomi, og den ekte leder viser kun sitt sanne jeg under nedgangstid. Jeg håper vi går på en smell i nærmeste fremtid, slik at vi, som de godtroende menneskene vi er, snart våkner opp!

Cheers!
Sist endret av Icewave; 25. mai 2008 kl. 00:23.
Sitat av Icewave
La oss først oppklare dette for dem som ikke har kontroll over regnestykkene:

En besinpris på kr 13,- gir en MVA på kr 3,25. Av de resterende kr 9,75 går ca 5 kroner til avgiter og skatt (dvs man allerede betaler skatt av skatten). Med oljeprisen på ca 130 dollar / barrel tilsvarer dette 130 dollar for 158.98 L. Dvs at literprisen for bensin (produksjon) ligger på (130/158,98)*4,97 (per 24.05.08) = 4,06. Når altså avgifter og skatter er trukket ifra (13, - 3,25 - 5) vil produsent og selger stå igjen med kr 4,75. Av dette går 4,06 til produksjonen og besinstasjonene har 69 øre å rutte med som fortjeneste!

I tillegg vil jeg legge til at dette regnestykket er litt galt (noen som ser det?). Hvorfor? Jo, fordi dagens oljepris egentlig ikke skal kobles opp til dagens bensinpris slik som jeg har gjort i regnestykket. Utsalgsprisen vi ser idag på bensinstasjoner er utfallet av oljeprisen fra i vinter (jan/feb - produksjonstid må innkalkuleres), og den lå da på rundt 90 dollar fatet. "You do the math....". Med andre ord så står staten dermed for > 63% av prisen IDAG.

Bensinprisen er med andre ord ikke kun styrt av oljeprisen. >63% av den totale prisen fremkommer av staten og problemet med en så høy oljepris er at hele samfunnet påvirkes.

Ett av dagens større problemer er i midlertid at det sitter feil personer med for mye makt i stortinget. Jeg refererer ikke til partier her, men utdannelsen til de i ledende posisjoner.
Med en finansminister som droppet ut av realfag (og gikk kunstlinje), en industriminister som er tømmerhogger og andre ministre som ikke engang har fullført vidergående, så er det ikke annet å forvente. Det virker som om storparten av befolkningen ikke klarer å koble sammen punktene, det vises også på dette forumet (jfr. mitt eksempel over). Alle dere kjære miljøfanatikere (ikke noe galt i det!!!) som ber om besinpriser høyt oppe under taket; hvor mye penger tjener dere og hovr lenge tror dere at det vil gå får det svir i deres lommebok? Forstår dere ikke at når man hever prisene på noe så fundamentalt viktig som drivstoff, noe vi er avhengig av gitt dagens situasjon, så vil kostanden for dette komme tilbake til konsumenter og stat? Når så godt som alle er avhengig av bensin (dere går eller sykler gjerne [de som kan] til butikkene, men all mat, alle klær osv må også fraktes til butikkene...) og denne prisen øker så vil også de resterende prisene i alt som selges øke. Dermed vil arbeidere ønske mer lønn, noe som øker inflasjon -> renten må deretter settes opp og spiralen er igang. For dem av dere som synes at dette høres helt feil ut så vil jeg bare si: Det er en grunn for at økonomer er utdannet økonomer. Økonomi er ikke noe ALLE kan, selv om man kanskje vil tro det. Dette faget, og systemet, omhandler så mye mer enn det som fremstilles av storting, politikere og naturvernere. Svaret ligger ikke bare i å øke avgifter -> priser. En avgiftsøkning er kun en ansvarsfraskrivelse på ett problem, ingen løsning siden vi bare endrer fordelingen - ikke problemet. For å få full uttelling er vi nødt til å endre vårt system på hvordan "maskineriet" fungerer. En slik endring vil aldri være mulig så sant vår politiske elite (og folket) ikke innser at vi som en helhet (STATEN og kanskje viktigere; statskassa) faktisk må bruke penger for å gjøre en endring, stikk i strid med dagens ideal; Folket er arbeiderne, AS Norge ønsker størst mulig overskudd.

- Det sies at det skal god rykk til for bære en god økonomi, og den ekte leder viser kun sitt sanne jeg under nedgangstid. Jeg håper vi går på en smell i nærmeste fremtid, slik at vi, som de godtroende menneskene vi er, snart våkner opp!

Cheers!
Vis hele sitatet...
Flaks at jeg leste innlegget ditt før jeg skrev et innlegg . Jeg hadde tenkt å skrive akuratt det samme som deg! Hadde begynnt på det, så leste jeg ditt

Helt enig med deg her!