Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2693
Yea, HAr tenkt til å lage en pc for hjemmestudio . trenger vell stor hardrive og Mye RAm ..

Tips til mics program osv og?

Skriveleifer her, dåårlig med tid
Vell, du trenger i alle fall noe fett med diskplass, rammen er jeg derimot ikke så sikker på. Men, for å være på den sikkre siden kan det ikke skade å gå for en quadcore prosessor med 4 gig ram eller noe. jeg meg selv har triple core og 3 gig ram, og det funker bare helt fett.
Det du derimot må satse på, er ett fett lydkort=)

Vell, hvilken type musikk er det du ønsker å lage? så kan jeg prøve å anbefale noen program osv=)
Fruity loops?
Fl studio 8

vil anbefale piratversion da ekte program koster en god del
Tipper en mac fungerer ganske bra til sånt.
en mac ville absolutt være det beste kjøpet om du skal lage musikk i det store og hele, ja=)
Fruity loops funker ikke så fett om han er mer interessert i å spille inn musikk. Kanskje lage noe i rettningen av rock, og da vil jeg absolutt ikke anbefale FL, siden det finnes en god del bedre løsninger og programmer for den type musikk. =)

men, om det er electronica du er ute etter, så henger jeg meg på FL jeg også. Reason og rebirth funker også fett=)
Sist endret av Bassalf; 5. september 2009 kl. 18:05.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Smak og behag hvilken software du bruker dog er disse noen av de mest kjente jeg kommer på i farten:
Protools 8, Cubase, Logic studio.

Det har litt med hva du skal produsere og selvfølgelig endel smak og behag.
F.eks var ikke protools noe god på MIDI før, men dette har de tatt igjen i protools 8 som er helt suveren på den fronten. Ærlig talt har jeg ikke særlig erfaring med noen av de andre, utenom noe knoting i cubase.

Du trenger i hvertfall et audiointerface av et slag, noe du kan se på her: http://www.4sound.no/shop/default.aspx?CategoryId=80566

Men om du har en musikkforretning i nærområdet burde du absolutt ta turen og forhøre deg om
de forskjellige alternativene.
Kjøpt meg selv nettopp et behringerkit fra smart club for 1395,-

Foreløbig ganske fornøyd, hodetelefonene var noe crap dog, men miksebord med 2x mic\unbalanced innganger, og to balanserte stereoinnganger og mulighet for fx-loop og aux av forskjellige typer.
Var også med i pakken en kondensator-mic som er helt ok lydkvalitet på (bedre enn mine to andre mic'er).

Og det beste av alt, et Firewire-basert lydkort som er haugevis bedre enn noe integrert lydkort, og muligens hakket bedre enn low-end creative-kort (iallefall de jeg har vært borti).
Sitat av otimate Vis innlegg
vil anbefale piratversion da ekte program koster en god del
Vis hele sitatet...
Dagens visdomsord fra deg Rart verden går rundt, er det ikke?

Jeg gidder ikke en gang nevne alle fordelene man får dersom man kjøper musikksoftware i stedet for å piratkopiere. Dessuten finnes det i 9/10 tilfeller en demo-versjon av de fleste programmer du kan tenke deg om man har behov for å teste ut før man kjøper.
HAr noen en innkjøprs liste

Og et lydkort, mics osv ?
pris?
....
Unnskyld meg, men er det bare meg som stusser litt her? Hvorfor skal du gå til innkjøp av et komplett studio når du ikke har peiling på hva du trenger, hvilke musikk du vil lage, hvor mye penger du skal bruke eller noen ting? Det er ikke bare å kjøpe en "1-2-3-pakke", sette seg ned og mekke musikk - så enkelt er det (heldigvis) ikke. Jeg er 100% sikker på at pc-en du poster på freakforum med kan brukes til å skru sammen en hel del musikk allerede nå. Gjør litt research selv, ikke bare post en drittelendig førstepost der du ber om alt (og i tillegg presterer å skrive at du ikke har tid til å poste skikkelig en gang. Kan umulig se for meg at du skal ha mange, mange, mange timer til overs for å lære deg å lage musikk, gå til innkjøp av korrekt utstyr og faktisk produsere denne musikken). Men lykke til!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
HAr noen en innkjøprs liste

Og et lydkort, mics osv ?
Vis hele sitatet...
Du må gi oss en prisramme, men om du bare vil ha en liste så:
M Audio DELTA 1010LT 2295,-
HP Workstation Z400 15495,-
Shure SM58LCE Mikrofon 1290,-
XLR Mic kabel 3m 195,-
Genelec 6010 APM Aktiv 2-veis Studiomonitor, 2 stk 8760,-

Total: 28.035,-

Da har du hardware i orden, så må du plusse på evt software etc.
Sist endret av Dodecha; 5. september 2009 kl. 22:06.
Som lydkort har jeg tenkt på: http://www.hellandmusikk.no/storefront.php?pid=2881

Og Pc'n min SIne specs er: # 1 Komplett Gamer i05
# 1 Strømkabel PC m/Jord 2m rett plugg
# 1 Nero 8 OEM Vista kompatibel støtter LabelFlash og LightScribe
# 1 CyberLink DVD Suite 6, 6Channel, OEM CD, for XP/Vista
# 1 Støtsikker PC-eske
# 1 Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm, Uncoated gaming and glidz
# 1 Antec Nine Hundred sort miditower, Vindu i sidepanelet (Uten Stømforsyning)
# 1 MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, 1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16
# 1 Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan
# 1 XFX GeForce 9800GT 650M 512MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "OC", 2xDVI, HDCP, Graphics Plus,
# 1 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A, DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black
# 1 USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)
# 1 Corsair Powersupply 550W Bulk, black, ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI
# 1 Kingston ValueR. DDR2 PC5300 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2
# 1 Hitachi Deskstar P7K500 500GB, 7200RPM, 16MB Cache, SATA

Tenker heller på og oppgradere istedenfor og kjøpe ny pc.
Så er det noe nytt jeg trenger til den?

Kan ikke bruke så mye penger på dette heller, siden jeg har veeeeldig lite penger for tiden
500gb diskplass?XD

trur det kan være greit med litt til
unasett, 1 tb koster ikke akk mye
Hadde jeg kjøpt maskin idag ville jeg iallefall kjøpt 2x 1TB minimum, koster jo omtrent like mye som en pakke tyggis.
åssen tyggis tygger du AtXbYeA?
Av software kan jeg også anbefale deg Reaper og evt. Ardour (OS X/Linux) som er gratis
Sitat av loathsome Vis innlegg
Unnskyld meg, men er det bare meg som stusser litt her? Hvorfor skal du gå til innkjøp av et komplett studio når du ikke har peiling på hva du trenger, hvilke musikk du vil lage, hvor mye penger du skal bruke eller noen ting? Det er ikke bare å kjøpe en "1-2-3-pakke", sette seg ned og mekke musikk - så enkelt er det (heldigvis) ikke. Jeg er 100% sikker på at pc-en du poster på freakforum med kan brukes til å skru sammen en hel del musikk allerede nå. Gjør litt research selv, ikke bare post en drittelendig førstepost der du ber om alt (og i tillegg presterer å skrive at du ikke har tid til å poste skikkelig en gang. Kan umulig se for meg at du skal ha mange, mange, mange timer til overs for å lære deg å lage musikk, gå til innkjøp av korrekt utstyr og faktisk produsere denne musikken). Men lykke til!
Vis hele sitatet...
Ja, begynte å stusse selv.. Men, siden kisen vil prøve - så får han prøve:P

- Du vet, til slike for har vi jo Dance Ejay

og, ser ut som om du allerede kan drive de flese studio programmer osv. Det eneste du trenger (som jeg allerede har sagt) er ett nytt lydkort og større diskplass=) og det lydkortet du linker til funker fett det, men det koster=) kunne like godt gå for et av m-audios sine usb kort. De billigeste - de er kanskje ikke så "status", men de funker kjempe bra=)

Ooog, du har enda ikke fortalt oss hvilken type musikk du vil lage? kan være kjekt å vite..
Her tenkt på litt blanding av rap og techno, noe rundt der .

Men trenger jeg mere Ram enn det jeg har?

[EDIT]

Hvor finnes det M-audio forhandlere på nettet?

Og anbale et av lydkortene dems?
Sist endret av discfarmer; 7. september 2009 kl. 18:47.
Alltid kos å Google litt for folk, ja

Hvor finnes det M-audio forhandlere på nettet?
Vis hele sitatet...
http://www.180.no/bransje/m-audio/1.htm
http://procom.no
http://www.google.no/search?hl=no&sa...andler&spell=1

Men trenger jeg mere Ram enn det jeg har?
Vis hele sitatet...
http://answers.yahoo.com/question/in...7002941AAe5Dwo
http://www.recordingreview.com/artic...RAM/Page1.html

Trenger du erfaringer finner du *alltid* reviews.
Sist endret av Exmagician; 7. september 2009 kl. 18:54.
Har tenkt på dette lydkortet nå: http://belco.no/nor/studio_programva...fast_track_usb

Men hva bruker et eletriskt tromme sett som input på et lydkort, forsterker, osv..

Og hvordan kan jeg ha fullt band på denne?

[EDIT] Trenger jeg monitorerr og hvordan kobler jeg til dette etterhver?
Sist endret av discfarmer; 7. september 2009 kl. 19:11.
jeg vill ikke valgt den lyd intrefacen der.. har selv brukt den og den fungerer jo helt greit. men går du opp en tusenlapp kan du få mbox 2 mini med protools 8. noe som er en mye bedre deal. skal du recorde et helt band nytter ikke M-audio fast track, etter som du bare har 2 inputs. da ville jeg valgt noe med minst 8 inputs, men da må du jo veldig opp i pris.
Sist endret av C0mplX123; 7. september 2009 kl. 19:13.
Heelp, finner mbox 2 mini..
Kjøp en Mac med Logic! Logic blir brukt av store grupper som The Roots, Lily Allen, The Killers, Santigold og ikke minst Paperboys ++
Om du virkelig er seriøs med dette her så har jeg en kompis som helt sikkert kunne sagt mye fornuftig her. Han fikk innvilget stipend av kommunen som følge av kultursatsingen BLA BLA. Han har nå sitt eget lydstudio med massevis av utstyr, mikrofoner, høyttalere, forsterkere og instrumenter og ikke minst datamaskin med litt av hvert av lovlig kjøpte programmer med fullversjons-software og annet knask. Alt av meget god, profesjonell kvalitet.

Men med tanke på mine åtte første ord i dette innlegget tror jeg at jeg like gjerne kunne brukt disse minuttene på noe annet enn å skrive dette innlegget. Lage meg noe mat for eksempel, jeg er dødssulten.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Kjøp en Mac med Logic! Logic blir brukt av store grupper som The Roots, Lily Allen, The Killers, Santigold og ikke minst Paperboys ++
Vis hele sitatet...
REKLAME?

Trenger dda også et lydkort osv da
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Har tenkt på dette lydkortet nå: http://belco.no/nor/studio_programva...fast_track_usb

Men hva bruker et eletriskt tromme sett som input på et lydkort, forsterker, osv..

Og hvordan kan jeg ha fullt band på denne?

[EDIT] Trenger jeg monitorerr og hvordan kobler jeg til dette etterhver?
Vis hele sitatet...
Dette lydkortet er kurant! kjempe greit lydkort for en billig penge

Et elektrisk slagverk vil bruke jack's for å bli registrert. Det vil si at du måtte ha plugget jacken fra trommene og til lydkortet i feks "Gitar" inngangen=)

Å få fullt band på den der kan bli vanskelig. Du har 2 innganger bakpå ( for dynamiske mic og, om jeg ikke tar feil). Derfor kan det bli vanskelig å ta opp HELE bandet på en gang. Men, selvfølgelig går det an å ta opp 2 og 2 eller 1 og 1=)

Du trenger bare noen audio in/out kabler og en monitor (om ønskelig) til å kobløe disse opp mot hverandre=) Jeg meg selv, bruker bare data høytalerne mine og en sub og har kjørt dette igjennom "headphones" inngangen på lydkortet. Virker som om dette funker fjell=)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Men gjør det noe om jeg kjøper den jeg har sett på og laster ned software fra tpb?

HAre tenkt på denne harddisken:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343055

Trenger jeg noen andre kabler til den da, eller noe av de skruene some ligger på tilbehør?
Sist endret av discfarmer; 8. september 2009 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Men gjør det noe om jeg kjøper den jeg har sett på og laster ned software fra tpb?

HAre tenkt på denne harddisken:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343055

Trenger jeg noen andre kabler til den da, eller noe av de skruene some ligger på tilbehør?
Vis hele sitatet...
Spør du nå om det gjør noe om du kjøper det m-audio kortet du har sett på, og fortsatt laster ned software på tpb? vell.. Er selvfølgelig ikke noe i veien for at du kan det (bortsett fra at det er ulovelig da:P), men har hørt mange si at disse du laster ned fra tpb, ofte bare er masse tull med eller en trial versjon som hevder å være en fullversjon. I mitt tilfellet "anskaffet" jeg meg en liten samling derfra som gikk under navnet studio pack, her medfølger det mange programmer samt noen loops. Kan ikke si at jeg har støtt borti noen problemer med det, men det kan jo være jeg som bare har vært heldig=)
Men noen som har bedre forlsag på harddisk..?
Sitat av otimate Vis innlegg
Fruity loops?
Fl studio 8

vil anbefale piratversion da ekte program koster en god del
Vis hele sitatet...
Off topic:

FL Studio producer edition koster kun 200$ , 180$ om du får vennerabatt.

On topic:

Kjøpte for ei uke sia en pc i deler fra komplett.no, Intel med quad processor... pcen kosta rundt 6 - 7 tusen.

Ellers bruker jeg et Sennheiser PC-150 og PC-160 headset til post-produksjon, og etterpå så dobbeltsjekker jeg på studiomonitorene, som er noen kjipe Behringer B2031p.

Og klarer meg ikke uten lydkortet til rundt utrolige 3500,- det heter Echo Audiofire 4, og er helt sinnsykt deilig, lydkvaliteten min nå er firedoblet , minst!!!

Kom igang med hardware og lyd designing så fort som mulig, sjekk ut VST'en Sylenth1 , og har du mye penger, så kjøp deg en Access Virus T.I .


Lykke til
Sitat av otimate Vis innlegg
Fruity loops?
Fl studio 8

vil anbefale piratversion da ekte program koster en god del
Vis hele sitatet...
Å nøyaktig hvorfor vil du faktisk anbefale en piratversjon framfor en betalt lisens?

han får ikke oppdateringer av programvaren, support og lignende, samt at skal man drive seriøst med denne typen aktivitet så kjøper man programvaren..

Piratvare i en slik sammenheng er for drittunger for å være helt ærlig.
Hvilket lydkort trenger jeg for og ta opp full band?
Hadde vært veldig greit med et svar