Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1079
Hei, jeg vet det finnes mange tråder som omhandler samme tema, men ønsker å få innspill i mitt eget tilfelle. Ble for noen dager stoppet helt tilfelsigvis av politiet, og grunnet rulleblad fra før ble det naturlig med alkotest og spyttprøve. Spyttprøven slo ut på benzo, og jeg ble med til kammerset for blodprøve. Jeg har spist, lyrica, xanax og valium hver dag i lengre tid, vi snakker flere måneder. Jeg har veldig høy toleranse, hadde tatt en dose 12-13 timer før stoppet. Jeg følte meg ikke påvirket, var på vei hjem fra jobb og ble kjørt hjem med lappen og bilnøkler i hånda etter en tur på stasjonen. Så etter litt research så skjønner jeg at jeg vil bli lappløs på ett tidspunkt i fremtiden. Det blir kjipt men jeg kan sykle til jobben og ta buss innimellom, jeg jobber turnus. En venn av meg i sammee situasjon måtte nå nylig vente i 6 måneder fra de tok blodprøve av han i en rutinekontroll, til han fikk status som mistenkt for ruskjøring. Hva kan jeg forvente meg? 1.5 mnd lønn i bot og fengsel? Hva er utsiktene for å kunne delta på ruskjøringsmøter/evt fotlenke istedet for soning? Jeg kan leve uten lappen, men soning vil jeg helst unngå for enhver pris. Burde jeg skaffe advokat som kan få i saksprofilen raskere med f.eks info om blodverdiene, eller leve livets glade dager frem til jeg blir innkalt til avhør etter brev i postkassa om ett halvt år?
Sist endret av Norris; 2 uker siden kl. 18:04.
Det høres ut som at du er tatt for ruskjøring mer enn at du er mistenkt for det kompis.
Hvor høy toleranse du har og hvorvidt du har følt deg rusa eller ikke er ting som politiet tar løpefart og driter i.
Jeg har vært i en sånn sak for mange år siden, men jeg totalvraka bilen og slikt. Uansett, jeg måtte vente i 10-12 måneder før jeg måtte i retten. Og der fikk jeg 1,5 månedslønn i bot. De ønsket 20 dager eller noe sånt i fengsel, men pga relevante argumenter som ble tatt hensyn til så ble det ikke noe fengsel. Jeg fikk to års prøvetid (selvfølgelig med 20 dagers tillegg dersom jeg hadde røket på noe i løpet av prøvetiden).

Hva du har i promille vil nok påvirke totalen. Jeg husker ikke eksakt hva standarene er, men hvis du gjør litt research på slike saker så vil du finne frem til svar på det.
Også er det helt normalt med 1,5 månedslønn i bot. Og hvor lenge du mister lappen avhenger av om du har blitt tatt for ruskjøring tidligere eller har et rulleblad. Også spiller nok din historikk også inn på om hvor lenge de vil spørre om å fengsle deg.
Hvis du ikke er tatt for et slikt forhold tidligere så vil du nok miste lappen i to år og må avlegge ny teori- og førerprøve.

Når det gjelder fotlenke så er det noe du ikke kan søke om før etter en rettssak. Så fort du får en dom så kan du ringe kriminalomsorgen og søke om det.

I dine sko ville jeg tatt kontakt med en advokat. Dette koster selvfølgelig penger, men det er alltid en fordel å ha med seg en som kan språket i en rettssal og som kan legge frem relevante argumenter på dine vegne.
Alternativt kan du gå for en tilståelsesdom og trolig bli behandlet litt mildere (fordi du sparer politiet for penger og tidsbruk ved at de slipper å jobbe så hardt).
Du kan også begynne å avlegge frivillige urinprøver, begynne i na eller en eller annen form for behandling. Det kan du bruke som argument for at du "innser dine feil og ønsker å forandre deg og jobber med å forandre på livet". Det vil alltid kunne være en fordel og noe du kan argumentere med i positiv retning.

Skitt fiske!

Og jo.....
Tilståelsesdom er også fordi det høres ut som at du kommer til å slå ut positivt på prøvene dine og at det ikke virker som om du har noen forklaringer på det. Dermed blir det ikke så veldig relevant å ha en full rettssak.

Og jeg tviler på at advokaten din får noe fortgang i saken. Men, vedkommende vil kunne få innsyn i forhold som du som privatperson vil ha vanskelig for å få innsyn i.
Sist endret av SaySo; 2 uker siden kl. 09:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Desto lenger tid det går, desto bedre utfall for deg.

Hadde bare ventet til du hører noe, og engasjert advokat når du endelig hører om framgang.
Trådstarter
2 0
Sitat av SaySo Vis innlegg
Det høres ut som at du er tatt for ruskjøring mer enn at du er mistenkt for det kompis.
Hvor høy toleranse du har og hvorvidt du har følt deg rusa eller ikke er ting som politiet tar løpefart og driter i.
Jeg har vært i en sånn sak for mange år siden, men jeg totalvraka bilen og slikt. Uansett, jeg måtte vente i 10-12 måneder før jeg måtte i retten. Og der fikk jeg 1,5 månedslønn i bot. De ønsket 20 dager eller noe sånt i fengsel, men pga relevante argumenter som ble tatt hensyn til så ble det ikke noe fengsel. Jeg fikk to års prøvetid (selvfølgelig med 20 dagers tillegg dersom jeg hadde røket på noe i løpet av prøvetiden).

Hva du har i promille vil nok påvirke totalen. Jeg husker ikke eksakt hva standarene er, men hvis du gjør litt research på slike saker så vil du finne frem til svar på det.
Også er det helt normalt med 1,5 månedslønn i bot. Og hvor lenge du mister lappen avhenger av om du har blitt tatt for ruskjøring tidligere eller har et rulleblad. Også spiller nok din historikk også inn på om hvor lenge de vil spørre om å fengsle deg.
Hvis du ikke er tatt for et slikt forhold tidligere så vil du nok miste lappen i to år og må avlegge ny teori- og førerprøve.

Når det gjelder fotlenke så er det noe du ikke kan søke om før etter en rettssak. Så fort du får en dom så kan du ringe kriminalomsorgen og søke om det.

I dine sko ville jeg tatt kontakt med en advokat. Dette koster selvfølgelig penger, men det er alltid en fordel å ha med seg en som kan språket i en rettssal og som kan legge frem relevante argumenter på dine vegne.
Alternativt kan du gå for en tilståelsesdom og trolig bli behandlet litt mildere (fordi du sparer politiet for penger og tidsbruk ved at de slipper å jobbe så hardt).
Du kan også begynne å avlegge frivillige urinprøver, begynne i na eller en eller annen form for behandling. Det kan du bruke som argument for at du "innser dine feil og ønsker å forandre deg og jobber med å forandre på livet". Det vil alltid kunne være en fordel og noe du kan argumentere med i positiv retning.

Skitt fiske!

Og jo.....
Tilståelsesdom er også fordi det høres ut som at du kommer til å slå ut positivt på prøvene dine og at det ikke virker som om du har noen forklaringer på det. Dermed blir det ikke så veldig relevant å ha en full rettssak.

Og jeg tviler på at advokaten din får noe fortgang i saken. Men, vedkommende vil kunne få innsyn i forhold som du som privatperson vil ha vanskelig for å få innsyn i.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at jeg ikke har noen form for forklaring på hvorfor dette finnes i blodomløpet mitt, annet enn å si jeg har blitt dopet ned ubevisst dagen før.. Men det spiller vell ingen rolle. Grunnen til at jeg fremdeles sitter med førerkortet i hånda er fordi jeg spilte dum under avhør, og sa at utslaget på benzo er grunnet inntak av sovepiller jeg har reseptbelagt natten før.. Det er vell såvidt jeg vet straffbart og lyve til politiet. Er det dumt å eventuelt ta kontakt med de, gjøre om forklaringen slik at de ønsker å ta ifra meg førerkortet, så kun for å nekte beslaglegg slik at saken raskere blir sendt til retten? Jeg makter ikke tanken med å ha dette hengende over hodet lengre enn nødvendig, og vil egentlig at hjulene skal starte å snurre så fort som mulig, kontra å vente 6-10mnd på svar fra politiet og innkallelse til avhør.
Sitat av Norris Vis innlegg
Du har rett i at jeg ikke har noen form for forklaring på hvorfor dette finnes i blodomløpet mitt, annet enn å si jeg har blitt dopet ned ubevisst dagen før.. Men det spiller vell ingen rolle. Grunnen til at jeg fremdeles sitter med førerkortet i hånda er fordi jeg spilte dum under avhør, og sa at utslaget på benzo er grunnet inntak av sovepiller jeg har reseptbelagt natten før.. Det er vell såvidt jeg vet straffbart og lyve til politiet. Er det dumt å eventuelt ta kontakt med de, gjøre om forklaringen slik at de ønsker å ta ifra meg førerkortet, så kun for å nekte beslaglegg slik at saken raskere blir sendt til retten? Jeg makter ikke tanken med å ha dette hengende over hodet lengre enn nødvendig, og vil egentlig at hjulene skal starte å snurre så fort som mulig, kontra å vente 6-10mnd på svar fra politiet og innkallelse til avhør.
Vis hele sitatet...


Du kan selvfølgelig ringe og gjøre om forklaringen din. Det viser at du angrer på den løgnen du fortalte de, om ikke annet.
Også vil den to år perioden din bli regnet fra den dagen de tar lappen din.
Men, det vil ikke påvirke tiden rettssystemet bruker på å reagere. Jeg forstår selvfølgelig at du ønsker å bli ferdig med saken så fort som overhodet mulig. Men, som det ble nevnt oppi her....dess lengre tid systemet bruker dess bedre er det når du endelig kommer til retten. Ventetiden er en mektig straff i seg selv og det vil telle som formildende omstendigheter dersom det tar tid (her snakker vi gjerne om mer enn 10 måneder før systemet vil vurdere det som at det er en påkjenning for deg). Grunnen til det er at de tar utgangspunkt i at du er inneforstått med at systemet bruker sin tid og at det er normalt med opptil et år før du får tid i en rettssak. Min egen erfaring etter noen runder i retten er ihvertfall dette.
Som sagt så forstår jeg at du helst vil ha saken ut av verden så fort som mulig, men det er dessverre ikke sånn det fungerer.
I beste fall så fucker politiet opp noen frister og du slipper unna alt (dette skjer utrolig sjelden). Men, mest sannsynlig så bruker systemet det året(pluss/minus) før du får møte i retten og får vite straffen din.

Uansett.... hvis du fortsetter å knaske piller og kjører bil (pillene du nevner har lang halveringstid og du vil høyst sannsynlig teste positivt på det igjen) så vil du plutselig møte i retten med to eller flere forhold hvor du har kjørt med promille. Eller så tar du kontakt, forteller at du ikke har noen resept eller annet som tilsier at du har sovemedisiner og leverer lappen din og begynner i så måte en del av straffen som du etter all sannsynlighet vil få. Også er du i gang i så måte.
Også kan du begynne å sette av penger så du har spart opp til bota. Og du kan begynne med noe tiltak for å ta tak i det faktum at du knasker piller sånn at du slutter med det og adresserer utfordringene dine....og det kan du argumentere med (så sant du tar urinprøver og i så måte kan bevise dine argumenter) i en rettssak til din fordel.

Utover det så er det venting på innkalling til avhør (ikke gå i avhør) og rettssak det som står på menyen