Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4518
God kveld (: Jeg lurer på om det er noen som har noen bra forslag til litt hjemme trening. Gidder lissom ikke reise ut på trenings studio. Noen enkle forslag til å få muskler å magemuskler. Feks, sittups, armhevinger.

Takk får svar
Situps og pushups er jo en god start. Om du har mulighet til og ta hangups, så er dette også og annbefale.

Men om du ikke har utstyr hjemme, så er det beste og dra på treningsstudio........
usertitle import
bleh's Avatar
Takk fOr svar, ikke fÅr.

ot:
sjekk ut www.iform.no og www.treningsforum.no for treningstips. Skal du virkelig få muskler må du nok enten ut på trenings studio eller skaffe deg noen frivekter.
Sitat av ElroY
Situps og pushups er jo en god start. Om du har mulighet til og ta hangups, så er dette også og annbefale.

Men om du ikke har utstyr hjemme, så er det beste og dra på treningsstudio........
Vis hele sitatet...
Derfor jeg lurte på om det va andre muligheter, får jeg gidder ikke treningsstudio.
anbefaler heller crunches for magen
Hvis du er særiøs så bare spør så skal jeg prøve å hjelpe deg
Trener selv 6 dager i uka og har hatt endel framgang. Siden tg i år så har jeg gått ned 27kg :P Og nå bygger jeg igjen <3
Sitat av CrazyTore
anbefaler heller crunches for magen
Hvis du er særiøs så bare spør så skal jeg prøve å hjelpe deg
Trener selv 6 dager i uka og har hatt endel framgang. Siden tg i år så har jeg gått ned 27kg :P Og nå bygger jeg igjen <3
Vis hele sitatet...
Ja jeg er seriøs. Vist du vil hjelpe meg, så si noen lette "oppgaver" jeg kan gjøre hjemme får å bygge opp musklene å magen.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Du har sikkert et eller annet i hjemmet som er tungt, men ikke så alt for svært.
Selv har jeg en stor øks jeg laget i 10. Nærmere 40 KG veier den pga. at økshodet er laget av et traktorlodd. Uansett, det bruker jeg til noen enkle løfteøvelser for å trene biceps og triceps.
Jeg har også skaffet meg sekk og et par hansker som jeg hamrer løs på daglig.

Denne treninga begynte jeg med for rundt et halvår siden, og har merket forskjeller.

Kampsport er også en god treningsmetode. Du trener ikke maks-styrke, men muskelsenene. Og de er minst like viktige.
hmm, det kommer an på hva slags ressurser du har hjemme da Jeg har feks eget treningsrom med alt jeg trenger :P

Du skal vite at Kosthold er 50-60% av muskelbyggingen. Og at HVILE er like viktig som selve treningen

Pushups og mage er jo noe du kan gjøre hjemme da uten noen slags apperater =)
Sitat av Antim0n
Du har sikkert et eller annet i hjemmet som er tungt, men ikke så alt for svært.
Selv har jeg en stor øks jeg laget i 10. Nærmere 40 KG veier den pga. at økshodet er laget av et traktorlodd. Uansett, det bruker jeg til noen enkle løfteøvelser for å trene biceps og triceps.
Jeg har også skaffet meg sekk og et par hansker som jeg hamrer løs på daglig.

Denne treninga begynte jeg med for rundt et halvår siden, og har merket forskjeller.

Kampsport er også en god treningsmetode. Du trener ikke maks-styrke, men muskelsenene. Og de er minst like viktige.
Vis hele sitatet...
Jepp begynner å bli litt slakk i drua, så jeg tenkte å trene litt. Skal alltid finne noe tungt i huset, egentle bare å bruke fantasien (: tusen takk for svar
jeg vil anbefale deg å trene ordentlig... å ikke bare finne noe tungt å løfte på.. ;P Du må løfte riktig å vettu Hva er det du ønsker å trene?
Sitat av CrazyTore
jeg vil anbefale deg å trene ordentlig... å ikke bare finne noe tungt å løfte på.. ;P Du må løfte riktig å vettu Hva er det du ønsker å trene?
Vis hele sitatet...
Ønsker å trene armer å magen. Har ikke akkurat tenkt å trene noe sykt. Bare trene litt hver dag får å få mer energi
"nerde-treningsprogram"
3x10 armhevinger
3x20 situps

ta dette hverkveld før du legger deg
øk med 5reps etter hver uke på armhevinger og 10reps på magen.


lykke til.
usertitle import
bleh's Avatar
Det er mye trening man kan gjøre ved hjelp av kroppsvekt og ting som er lett tilgjengelig. Pushups er en knallbra øvelse for hele overkroppen, det viktige er at man ikke tar sett på fks 20 reps i en hel uke og sånn...man bør alltid kjøre maks reps, så man øker omtrent hele tiden. For mage er det en haug med øvelser man kan gjøre, de beste er vel "omvendt"crunches, leg raise og forskjellige typer situps. Nøkkelordet når man trener magemuskler er variasjon , jo flere forskjellige øvelser jo bedre. Magen består av en haug med muskler, og mange av de er vanskelig å trene skikkelig. Har god erfaring med et litt spesielt mageprogram jeg fant på nett for en tid siden, men klarer ikke å finne det igjen. Skal se om jeg klarer å lete det frem iløpet av morgendagen. Er ikke helt enig med deg CrazyTore; kosthold er viktig, men vil ikke ta så hardt i å si at det er 50-60 % av muskelbygging. Vil heller si ca 40 %. At det er så ufattelig viktig er faktisk en myte vil jeg si...når jeg begynte å trene på trenings studio hadde jeg nada peiling på kosthold, spiste bare dritt og faenskap. Men forsatt fikk jeg ganske bra resultater og muskelvekst. Men at det kunne blitt enda bedre den gang med et godt kosthold, det er jeg enig i! Men jaja, nå var det ikke det jeg skulle skrive.
Hvis du begynner å trene (seriøs trening) så spiller kosthold en ganske stor del. Kort sagt er det proteiner du må få i deg, og endel karbs når du er på bulk. Les mer om alt dette og mere til på www.treningsforum.no og www.iform.no .

Du kan nok få litt resultater ved å trene hjemme, men skal du virkelig se forskjell så kommer du ikke utenom endel utstyr og/eller regelmessige besøk på trenings studio. Face facts.

Lykke til med treningen!


Ps: hvis du ikke synes resultatene vises fort nok kan du jo satse på en kur eller to...
Sitat av esr
"nerde-treningsprogram"
3x10 armhevinger
3x20 situps

ta dette hverkveld før du legger deg
øk med 5reps etter hver uke på armhevinger og 10reps på magen.


lykke til.
Vis hele sitatet...
Åja tusen takk esr Enkel å grei måte å trene på.

Bleh : Hadde vært kjempe fint om du hadde funnet programmet Bare ta den tiden du trenger.
Sist endret av Bob_marley; 22. september 2005 kl. 22:55.
bleh,
når du snakker om kur, mener du da bolekur eller bare kostholdkur. For bol er noe av det dummeste du kan komme borti, greit du blir stor fort men faen det forsvinner like fort når du slutter på det. Å ikke for å snakke om alle bivirkningene. les www.steroider.net
Vil bare komme med et lite innspill jeg også..

Det er som CrazyTore sier, restitusjon er minst like viktig som selve treningen.

Under treningen bryter du ned cellene i kroppen ved å påføre dem en belastning, altså treningen. Når du da hviler etter trening vil cellene bygge seg opp igjen. Men om du har riktig kombinasjon av inntak av energi (spising) og restitusjon vil cellene dine ikke bare bygge seg opp igjen, men de vil også bli sterkere enn de var før du påførte dem denne belastningen.

Forsøk på å vise dette med en kurve:

Grønn: nivået cellene ligger på.
Rød: treningen bryter ned cellene.
Gul: treningen er over. Her er det viktig å fylle opp glykogenlagrene igjen, spise.
Blå: cellene bygger seg opp igjen ved restitusjon og inntak av energivende næringsstoffer.
Svart: med riktig kombinasjon av spising og restitusjon legger cellene seg nå på et høyere nivå enn utgangspunktet før treningen.

http://www.rhox.org/jeje/restitusjonssak.jpg



Det er ikke bare treningen som er viktig, riktig kosthold til riktig tid og restitusjon er minst like viktig.

EDIT: La til superduper illustrasjon..
Sist endret av Rhox; 22. september 2005 kl. 23:08.
usertitle import
bleh's Avatar
esr: Jeg mente bolekur, men håpet at folk forsto at det var ironi/kødd. Har selv aldri rørt steroider, og ingen av de jeg trener med har heller det. Vi tar avstand fra anabole steroider.


edit: Det du sier om bol der virker litt rart. Ta fks Arnold og de gutta, (De som ikke har sett den allerede; SE PUMPING IRON ) de gikk på bol som faen, og de var stor lenge etter de sluttet på det og. Det er når du kommer til et visst punkt der det er omtrent fysisk umulig å få mer fremgang man bruker "supermedisin". Det er ingen som har bruk for bol, men det er ufattelig mange som bruker det i fks USA. For tilslutt klarer man rett og slett ikke å bli sterkere og større uten å begynne på bol. Men uansett, bol er noe tull og jeg tar sterk avstand fra det.
Sist endret av bleh; 22. september 2005 kl. 23:05.
Man kan spise seg sterk uten å trene, men man kan ikke trene seg sterk uten å spise - Tore

*edit*

Man bør ikke kjøre til failure hvis man trener flere serier og øvelser på en muskelgruppe
Sist endret av Torepia; 22. september 2005 kl. 23:04.
usertitle import
bleh's Avatar
Vel, når det kommer til pushups er jeg uenig på det du sier. Sånn som det virker på topic starter så har han intet/minimalt med utstyr, og derfor tviler jeg på at han kommer til å trene flere øvelser for fks bryst. Trener man på trenings studio og har fks 3 øvelser på bryst så er jeg enig i at man ikke skal kjøre til failure. Men trener man bare pushups så bør man kjøre maks reps hver eneste gang, og heller kanskje kutte ut en dag i uken. Man bør ikke trene samme muskler hver dag, overtrening er det verste som finnes.
Vi har alle våre synspunkt Jeg ville ihvertfall heller å anbefalt å starte på noe "lett". Reps du klarer feks i 5 serier. La oss si du tar 10x5 de tre første dagene i uken, så tar du en dag fri. SÅ de tre neste dagene så øker du med 3 reps per serie
5 serier på armer på ei øvelse? :P Tren tungt og få reps
s0rnes din bonde.. :P du trener ikke tungt å få reps i starten, da får man mer framgang med flere reps og lette "vekter" ;P i dette tilfellet er det jo egenkroppsvekt da :P
Dummere å bare kjøpe deg noen 20 kilos manualer på europris eller noe, koster ikke mer enn 200-600 kroner, etter hvilke tilbud butikken har.. Har 2 par slike selv hjemme, pluss en benk med vektstang.
Funker fint til mitt bruk, eneste som er irriterende er at jeg kun er hjemme i helgene, og i helga blir det ikke så altfor mye trening!
Sist endret av RayMonk; 22. september 2005 kl. 23:57.
Du bør satse på et treningsrom. Selv har jeg det med alt jeg trenger, Benkpress,Markløft,endel stenger,manualer,rundt 250 kg i frivekter, nedtrekk og en benk uten stativ.
Dette er selvfølgelig ikke noe å anskaffe seg før du virkelig er sikker på at du kommer til å bruke styrkerommet MYE. Da utstyr er dyrt som fy. Men viss du vil harskikkelige resultater og bygge kroppen din så er det veien å gå. Eller invistere i et kort på sats.

Jeg har ikke noe fordommer mot steroider som mange her. Jeg mener det er opp til folk selv, og med riktige kunskaper og flittig med lege oppfølging så er det ikke så super farlig.
Men viss det er aktuellt bør du ha noen års treningsbakgrunn, slik at du har en fin base å bygge på og samtidig har sterke sener og leddbånd(ja, de kan faktisk ryke med rask styrke økning)
Det som også er must som alle sier her er kostholdet. Du kommer ikke unna det viss du vil ha gode resultater. Mer muskler=et kalori overskudd. Dvs at du må spise mer, og du bør få i deg mye proteiner,sundt fett og karbo(ja, alle næringsemene er viktig)
Du kan regne 2.5 g protein pr kg kroppsvekt(dette må fordeles over alle måltidene du har den dagen(en 5-8 stk)
Dette kan være vanskelig å klare med et vanlig kosthold(faktisk umulig, da tenker jeg slik vi er vandt med brødmat til mesteparten av måltidene osv) Så proteinpulver er greit å supplere med.
Sunne fettsyrer: Ja, fett er ikke bare fy. Sunne fettsyrer bør dekke ca 20% av ditt dagelige kallori inntak dette får du ved å ta tran,spise fet fisk og bruke oljer istedenfor smør(merk at de sunne fettsyrene blir ødelagt av sterk varme ved f.esk steking)
Karbo: Dette har for meg ihvertfall aldri vært et problem å få nok av, da det er det som det finnes mest av i maten vi spiser f.eks brød,poteter,ris osv. Men kan være gunstig med et pulver bestående av raske karbohydrater til treningsdrikker og etter trening da kroppen er ekstra motagelig for næring.

Viss det er noe mer du lurer på hjelper jeg gjerne til jeg også.
Og du som nevnte steroider.net
Jeg synes plassen er grei, men vil nevne at andre nettsider som omhandler emnet kritiserer plassen hardt.

Edit: Dokumentar om hvorvidt steroider er farlig http://www.elitefitness.com/articled...id-special.avi
Sist endret av InTrance; 23. september 2005 kl. 00:53.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Mange av de som har gått/går videregående har sikkert ei gymbok liggende en plass. I den jeg hadde, Gymnos (Gjerdset m.fl., utgitt på Cappelen i 1999), står det forskjellige øvelser til de største muskelgruppene både i overkropp og bein. Mange av disse øvelsene krever få (manualer, strikker) eller ingen hjelpemidler. Boka har også øvelser for noe som utrolig nok ikke er nevnt hittil i tråden - nemlig uttøying. Det er vel å bra å trene både utholdenhet og maks styrke, men dersom man ikke tøyer ut skikkelig etter trening (å bruke fem minutter på hele overkroppen er ikke skikkelig), vil man etter hvert merke at muskelen på ingen måte har godt av treninga. En annen ting som merkelig nok ikke er nevnt med ett ord så langt i tråden, er hvor viktig det er å trene ryggen. På samme måte som man ikke skal trene biceps uten å også trene triceps, skal man under ingen omstendigheter trene mage uten også å trene rygg. I motsetning til hva man kanskje skulle tro, er ensidig trening av bryst, armer og mage en utrolig effektiv måte å ødelegge ryggen sin på.

Angående kosttilskudd, er min erfaring at det ikke er nødvendig. Spis sunt og i normale mengder. Du finner fort ut av det dersom du trenger mer mat. Jeg har forresten inntrykk av at sunne matvaner heller er unntaket enn regelen blant medlemsmassen på forumet her. Mindre fastfood (det inkluderer også Grandiosa), mer grønnsaker, mer frukt og mer fisk er greit å starte med for de som innerst inne vet at de livnærer seg på "søppelmat".

Anabole steroider vet jeg ingen ting om, men ærlig talt; hvem er det egentlig som vil ende opp slik?

Jeg vil også minne på hvor viktig det er å trene hele kroppen. Jeg har skjønt at for mange er det å se stor og sterk ut motivasjonen for treningen, og man kan godt legge hovedvekten på overkroppen, men man kan ikke velge å neglisjere beina. For det første vil det, på samme måte som dersom man ignorerer ryggen, etter hvert få fysiske konsekvenser, og for det andre, ser det ganske teit ut at en stor person vagler rundt på tynne fyrstikkbein. Det er også en fordel å ikke bare drive med styrketrening, men også trene kondisjon, i form av f.eks. jogging, sykling eller langrenn. Ser at trådstarter nevner magemuskler. Dersom målet med treningen er å få et markert "vaskebrett", er jogging langt mer effektivt enn situps. Alle har disse musklene, men på folk flest er de godt skjult bak et fettlag, og som folk flest sikkert vet, er ikke styrketrening det mest effektive for å bli slankere.
aybara: Jeg er enig i deg med det meste. Men to ting, kostholdtilskudd ER nødvendig når man følger en viss plan. Slik som meg på deff da skulle jeg ha i meg 320g prtoein pr dag.
Det sier seg selv at slik er så godt som umulig(ihvertfall jævla ulønsomt) og dekke gjennom den vanlige kosten.
Og jeg ser tydelig at du ikke vet noe om steroider, en ender ikke opp slik som han du viste over natten(Nei, det er sant. Man blir ikke Arnold av en steroidekur) Og jeg vil også garantere deg at de færreste faktisk har genetisk potensial til å bli så svær.
Int: Pff, utifra postene til trådstarter så tror jeg ikke han vil blir verdensstørste muskel. Derfor vil et normal kosthold holde. (Merk: tradisjonell, ikke junk)

Trådstarter: Det du kan legge til er ekstra mat rett etter trening, helst innen 30min. Denne maten burde innholde energi og proteiner. Treningsøktene kan lett gjennomføres med ustyr som de fleste har hjemme. Sittups med variasjon er tingen, ikke bare rett opp og ned, men sideveis, annehvert kne osv. En normal sittups (dvs. rett opp og rett ned) har liten virkning og du trener en muskel du sjeldent kommer til å bruke.

Det beste tipset jeg kan tenke meg er: Få opp ei stang som du kan ta hengups på og henge oppned på. Det er sinsykt god trening for helekroppen, spesielt magen. Du trener ikke bare selve magemusklene da, men også støtte musklene rundt.
Har mange øvelser du kunne brukt, men de må nesten bli vist.

For dere som har muligheten, ta en tur på Norgestoppidrettssenter og prøv en "basictime".
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
InTrance: Jeg er klar over fordelene med kosttilskudd, og selvfølgelig kan man oppleve raskere resultater ved bruk av det, men det er langt fra nødvendig.

Vet at det bildet var satt litt på spissen, men jeg har sett nok av eksempler på folk som har endt opp med totalt uproposjonerte kropper etter bruk av slike midler.
One of the good guys
2rs1's Avatar
alternative ting til et par billige manualer og en benk kan være en boksesekk (punshing bag) eller så får man noen gigantiske baller (f.eks. på xxl) som skal være veldig bra og trene med, med tanke på kroppen. Har testa den sjøl, og synes egentlig ikke den er noe tess

Trener et par-tre dager i uken på helsestudio. Har et sett manualer hjemme som jeg trener så si daglig med.. bare kort tid før jeg legger meg eller noe. Ellers så er joggetur kanskje den beste treningen
nFF er ikke et treningsforum, men du har fått en del tips her allerede