Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1156
hei. jeg har enkelt og greit kjøpt meg en ny pc, å lurer på om noen av dere har noen greie råd,tips n tricks når det gjelder ting som kan være lurt å gjøre da...( ja, når jeg leser teksen selv syns jeg også at jeg virker som en nybegynner, men det får være opp til hver enkelt å bedømme. har brukt 10.000kr på egen pc denne gang, har alltid snylta på min fars pc før. )

jeg har kjennskap til greie programmer som avg , vcl , utorrent osv men tar gjerne i mot råd og tips som dere mener er nyttig selv.

f.eks lurer jeg på om det er smart å ha windows på en egen partisjon, usikker om det er rett navn, men mener på tungvindt måte å si det at jeg har windows på en "egen" hardisk mens kanskje spill og warez på en annen, slik at visst jeg skulle måtte formatere så mister jeg ikke alt jeg har lagret.
å visst dette eventuelt skulle være lurt, hvor mye plass skal så windows ha å "jobbe med".

eller skal man alltid restarte pcen etter man har innstallert noe nytt, er en det en gammel mye, eller ren skjær nødvendighet?

igjen syns jeg at virker som en nybegynner, men når jeg har brukt en del penger på det er det jo alltid lurt å spørre å lure litt...

mvh en freakforum returnert esr...

til dere som er nysgjerrige så er det denne jeg har handlet , http://amentio.no/Avdelinger/PCogSer...E-1067298.aspx
Sist endret av esr; 25. mai 2010 kl. 19:56.
Den har 1 HDD? I så fall er det ingen vits i egen partisjon for windows, da disken uansett har begrenset ytelse ut fra fysiske egenskaper (lesehoder, plater, osv). Om den har plass til en ekstra disk (enkelte 17" har det), sett inn en SSD til systemfiler. Trenger du harddiskramme til den finnes dette på eBay.

Andre tips: ikke bruk AVG. Møkka-antivirus (snakker av erfaring, brukte det på jobben og endte med virus i serveren som driver websidene våre) uten like. Nortons siste utgave er sjokkerende bra i forhold til tidligere utgaver, men sverger selv til Kaspersky. Tar alt, og man merker ikke at det er der.

Reboot trengs kun når maskina ber om det. Moderne hardware klarer seg finfint i sovemodus det meste av tida. En reboot i ny og ne er fint, men ikke nødvendig særlig ofte.

Legg inn en ny nettleser sporenstreks. Last ned Media Player Classic HomeCinema for videoavspilling. Brenn ut recovery-DVD i tilfelle harddiskkræsj. Pass på å oppdatere drivere og software jevnlig. Ta backup. Ikke oppdater BIOS dersom det ikke er nødvendig. Ikke legg inn all verdens torrent-sourcede tilpasninger av windows, da disse gjerne inneholder virus, trojanere og annet piss. Ikke ta imot godteri fra fremmede menn i umerkede varebiler. Smil, trall og vær glad. Osv.
Hvis du aldri har hatt din egen pc før så vil jeg anbefale deg enkle ting som å holde maskinen ryddig.
Legg alt i mapper og navngi filer godt, slik at du enkelt finner frem til det du leter etter. Dette er også praktisk når du skal ta backup av maskinen, da vet du hva du trenger, hvor det ligger og hva du kan slette.
http://ninite.com/
velg det du trenger, og last og kjør ned en installer.

Noen programmer krever restart og da ber de om det selv.

Det er noen som tror at alle batterier trenger å "brukes helt opp" før de lades opp nå nytt. Det er ikke tilfelle med litium batterier, som er i alt av mobiltelefoner og laptoper, og batteriene blir faktisk ødelagt om de blir ladet for mye ut. Typisk eldre menn å "vite" slikt, da det stemte for forigje generasjon med nikkel batterier.
Sist endret av exuz; 25. mai 2010 kl. 20:15.
Du sparer vell batteriet ved å ta det ut når det er fullada og du køyrer på laderen?
Som regel står pcen tilkopla på f.eks. rommet heile helga. Blir eit par timer i året det...
Ang. batterier:
-dagens Li-Ion-batterier tar ingen skade av "klattlading." Lad dem hvor du vil, når du vil. Utlading er heller ikke farlig, da de har innebygget elektronikk som hindrer dem fra å bli for mye utladet. Denne kan feile, men da er det en reklamasjonssak.
-de holder seg best under lagring ~40% oppladet, gjerne litt kaldt. Dette er i det store og det hele irrelevant, da det er snakk om noen prosent slitasje i løpet av et år.
-om maskina brukes konstant på strøm kan man like godt ta ut batteriet. Det blir (litt) slitt av å stå koblet til og bli "ladet," og det brukes ikke.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Den har 1 HDD? I så fall er det ingen vits i egen partisjon for windows, da disken uansett har begrenset ytelse ut fra fysiske egenskaper (lesehoder, plater, osv).
Vis hele sitatet...
Feil.

Får man problemer med operativsystemet og må reinstallerere, eller at man føler for å prøve et nytt operativtsysttem, så må man stort sett slette hele partisjonen for å installere det nye OSet. Har man lagret det meste data av interesse på en annen partisjon slipper man å miste eller måtte ta omstendelig backup av disse.

Mitt råd er alltid å ha operativsystemet og programmer man lett finner/laster ned ny installasjon av på en partisjon og resten av datene på andre.

Sitat av Kråketær Vis innlegg
-om maskina brukes konstant på strøm kan man like godt ta ut batteriet. Det blir (litt) slitt av å stå koblet til og bli "ladet," og det brukes ikke.
Vis hele sitatet...
På grunn av varmen såvidt jeg har forstått det, bare for å utfylle litt mer (og varme skapes både når batteriet lades og når maskinen ellers brukes av prosessoren, skjermkortet og slikt som skaper varme)

Men man risikerer jo at maskinen skrur seg av med en eneste gang man uheldigvis trekker ut strømledningen om man da ikke har batteriet i - og kanskje mister data.
Sist endret av Kinseek; 25. mai 2010 kl. 20:36.
esr
esr's Avatar
Trådstarter
@alle
beklager jeg var relativt dårlig å formulere meg ang mitt data erfaring, har hatt "egen pc" selv lenge, bare vært den familiepcen som har til overs. så jeg er en rev på organisere og gjemme mapper og filer. men det er bare min feil for dårlig beskrivelse

@kråketær
regner med å innstallere google chrome eller firefox, har bare ikke helt bestemt meg ennå. Media Player Classic HomeCinema snakker du om, er det store forskjeller mellom den og vcl? også takk for råd om batteritid, har lurt litt om jeg skal ta inn og ut laderen osv... skal sjekke ut kaspersky også

@exuz
takk for en lur side, spare meg for en del tid. skal anbefale den videre.

@kinseek
ja takk for svar på spørsmål, greit å få det bekreftet. alltid greit å være på den sikre siden
Sitat av esr Vis innlegg
@alleMedia Player Classic HomeCinema snakker du om, er det store forskjeller mellom den og vcl?
Vis hele sitatet...
Nei, de bygger vel stort sett på de samme prinsipper. Jeg klarer ikke se noen grunn til å velge det ene fremfor det andre. VLC er vel kanskje mest populært.

Sitat av esr Vis innlegg
skal sjekke ut kaspersky også
Vis hele sitatet...
Kaspesky koster penger, men er nok ellers et ganske greit antivirus.

Jeg ville anbefale Microsoft Security Essentials. I samtlige tester jeg har lest er det like bra til å finne virus og like greit på ytelsen som kaspersky. Det er i tillegg gratis.
Sist endret av Kinseek; 25. mai 2010 kl. 20:52.
Husk å stikk en tur innom "msconfig" og fjern alle programmene som blir satt i automatisk oppstart bortsett fra de du trenger (etc. antivirus). Dette er grett å gjøre med en gang du har installert all programvare du foreløbig trenger.

Mange som installerer programvare i hytt og pine, og ikke er klar over at desse starter automatisk hver gang maskinen restartes. Også bruker de gjerne programvaren en gang i året.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Husk å stikk en tur innom "msconfig" og fjern alle programmene som blir satt i automatisk oppstart bortsett fra de du trenger (etc. antivirus). Dette er grett å gjøre med en gang du har installert all programvare du foreløbig trenger.
Vis hele sitatet...
Da bør man ha en liste og forståelse over hva en "trenger". Mange ting som OSet veldig gjerne skulle hatt kjørende. De fleste programmer legger heller ikke inn tunge greier som bruker mye minne og CPU, men småtterier som egentlig ikke gjør noe til eller fra om du lar kjøre.

Tweakguides.com eller noe har sikkert en slik liste om en er veldig interessert.
esr
esr's Avatar
Trådstarter
@kinaeek msconfig, tenkte å ta screenshot av msconfig når jeg innstallert basics av de programmer og eventuelt spill, å deretter visst PCen begynner å bli treig se på den gamle msconfig...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nei, de bygger vel stort sett på de samme prinsipper. Jeg klarer ikke se noen grunn til å velge det ene fremfor det andre. VLC er vel kanskje mest populært.
Vis hele sitatet...
Sant nok, største forskjell er at mens VLC kjører en "less på med funksjoner så alle finner det de vil ha"-fremgangsmåte begrenser MPCHC seg til det nødvendigste (som stadig dekker behovet for 99++% av alle brukere) og har et enormt mye mer forståelig og tilgjengelig (for ikke å snakke om lettmanøvrerbart med muse- og tastatursnarveier i bøtter og spann) og ikke minst penere brukergrensesnitt. I tillegg sløyfer VLC ofte noen prosesseringstrinn for å kunne spille tung video på svak maskinvare, så MPCHC har ofte litt bedre videokvalitet.