Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8080
Mårnings - det har seg slik at jeg var på et kurs igår, der vi ble fortalt mye rart om
droger og dens kultur. Jeg snur meg da heller til brukergruppen her på nett for å få
sannferdige svar.

Politiet, da representert med en betjent som jobber i den lokale uro-patruljen, fikk følgende spørsmål av meg.

Hva er prisforskjellen på meta-amfetamin og "vanlig" amf - og hva er mest utbredt.(Vestlandet)

Svaret jeg fikk gjorde meg litt forundret, ettersom jeg har lest litt her i noen år, og at i mine øyne - så er det to helt forskjellige turer, som på hver sin måte kan være farlige. Selv om jeg har sett på meta som det store ondet.

"Meta og amf kan likegodt gå om hverandre. Pris kommer helt an på kvalitet, men man kan likegodt ende opp med meta, selv om man er ute etter vanlig speed."

- Er det slik at brukere er så godtroende?


Kjør diskusjon..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Etter det jeg har observert så har nok politiet helt rett her.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jepp, politiet har faktisk helt rett i dette tilfellet.
Det gleder meg at politiet faktisk har lært seg å spre _korrekt_ rusinformasjon. Og ikke kommer med trappetrinn skildringen av hva som hender om man røyker hasj. Slik det var for en del år tilbake.

Edit: oh, tias var før meg =)
Sist endret av spQ; 18. januar 2008 kl. 14:18.
Trådstarter
48 2
Vel.. etter å ha lest diverse trip-rapporter om både speed og meta, må jeg si jeg er en smule overrasket. Har inntrykket at meta er noe du ikke kødder med, mens speed er mer "mainstream".

Innspill?
Jeg tok en del speed i fjor sommer, og syntes speed var et greit tillegg til en festkveld. Jeg ordnet noe pepper en sen sommerlørdag, og kom fram til at det var den beste pepperen jeg hadde prøvd. Jeg var mye ''lykkeligere'', mye mer energisk og hodet gikk i større grad på høygir enn ved tidligere festkvelder med pepper inne i bildet. Det skal sies at jeg fikk en mer sinnsyk nedtur enn tidligere pepperkvelder også. Jeg ble fortalt at det jeg hadde tatt var meth, men jeg er ikke sikker. Det virker ikke helt usansynlig i mitt hode at det var meth siden det var så mye bedre. Derfor er jeg av den oppfatning av at skillet mellom amfetamin og metamfetamin ikke er så sinnsykt stort. Kanskje jeg tar feil. Spent på å høre hva de mer erfarne på forumet har å si om saken.
Sist endret av AntonSR; 18. januar 2008 kl. 16:29.
Sitat av Inferno
Vel.. etter å ha lest diverse trip-rapporter om både speed og meta, må jeg si jeg er en smule overrasket. Har inntrykket at meta er noe du ikke kødder med, mens speed er mer "mainstream".

Innspill?
Vis hele sitatet...
At methamfetamin er så UTROLIG mye farligere enn vanlig amfetamin er mildt sagt en overdrivelse. Meth er mer vanedannende og gir en kraftigere effekt, men ellers oppfører de seg stort sett ganske likt.

Allikevel vil det vil alltid finnes ekstreme eksempler siden folk selvfølgelig reagerer forskjellig, både med bruk av vanlig speed og med methamfetamin.
Sist endret av mentalmelt; 18. januar 2008 kl. 17:45. Grunn: skrivef.
Trådstarter
48 2
Så myten om at meta = Aggresiv kan "bustes" med engang? Skummelt hvor sterke/utholdende noen speedfreaks blir, spørsmålet mitt er om meta gjør man ENDA "sterkere" el.
Har aldri hørt om denne "myten" jeg.. Enkelte personer kan jo bli aggressive og/eller psykotiske av stimulanter generelt, og methamfetamin er selvsagt intet unntak. Men de aller fleste blir jo euforiske og sosialt engasjerte av amfetaminer, ikke sinte..

Og du blir heller ikke sterk av amfetamin, du blir bare mer "gira" og får mer psykisk pågangsmot. Den fysiologiske effekten på selve musklene er vel snarere at man blir noe redusert. Det er ihvertfal min erfaring..
Sist endret av mentalmelt; 18. januar 2008 kl. 17:26.
Trådstarter
48 2
Det var kanskje dårlig ordlagt av meg. Jeg mente vel heller at meta har en mer aggresiv rus, kontra amfetamin. At det er mer avhengighetsdannende, lengre "turer" og ikke minst at det er vanskligere/dyrere å få tak i.

Men jeg innser at jeg har tatt feil i endel av disse spørsmålene, syns det er fint å kunne gå en plass å få svar om det man lurer på. Det er ikke akkurat noe jeg spør den vanlige speedfreaken i gata om
Meth gir ihvertfal en mer intens rus, så om man har anlegg for å kunne bli midlertidig psykotisk eller aggressiv, så kan meth intensifisere disse effektene, akkurat som det også kan intensifiserer de positive egenskapene..
Jeg er ganske følsom for stimulanter, og jeg får hallusinasjoner på nedtur etter bruk av metamfetamin. Det får jeg ikke av vanlig amfetamin. Så at meta kan ha andre og mer uheldige innvirkninger på metbrukere fremfor amf-brukere kan nok stemme. Men at stoffet automatisk gjør en agressiv er voodoo pharmacology, altså en myte.
Det første som slo meg etter at en liner med meth begynte å funke var at det var skremmende likt, om ikke bedre enn min første gang jeg prøvde amfetamin. Jeg syntes at det var SÅÅ mye bedre enn vanlig pepper. Jeg ble ikke agressiv og merket heller ikke noen agressive tendenser. Jeg ble heller mer kjærlig og lett å ha med å gjøre, selv om jeg muligens virket noe space da det hele stod på.
Sist endret av AntonSR; 18. januar 2008 kl. 21:20.
Trådstarter
48 2
Da er det vel heller kroppsbyggere på anabole stoffer, som ikke drikker pga karbohydratene, men heller tar noen striper med amf/meta, som skiller seg ut som eksepsjonellt aggresive. Agreed?

Fortell meg heller hvorfor jeg har vært oppi episoder hvor vi har vært 5-9 vakter for å klare å anholde en speedfreak på kanskje 65 kg/165cm? GHB? PCP?

edit: Leif owns me
Sist endret av Inferno; 18. januar 2008 kl. 21:25.
Ja. På lik linje som at det kun er utlendinger i Norge som begår kriminelle handlinger.
Trådstarter
48 2
Jeg kan innrømme at jeg generaliserer her.. men man må begynne en plass. Educate me please?

Hovedspørsmålet var om politiet var korrekte i sine uttalelser, men nå handler denne tråden i mine øyne om hvilke stoffer (som jeg som vakt) bør være obs på? Med tanke på styrke/utholdenhet?
Jeg vil si at det er med pepper og meth som med alkohol. Noen klikker fullstendig i vinkel når de er fulle, andre tåler det.

Jeg har selv vært vitne til at en mann ble klasket hardt i bakhodet med et hjulkryss for så å reise seg opp igjen å late som ingenting etterpå, og han var ruset på alkohol og amfetamin. Jeg tror sjansen er større for at du støter folk som bråker fordi de er fulle enn folk som bråker fordi de er på amf i din jobb som vakt.
Inferno:

Amfetamin og metamfetamin tilhører begge samme klasse rusmidler, sterke sentralstimulerende. Metamfetamin regnes som noe mer potent rusmessig enn amfetamin og har en forholdsvis potensiale til noe som ikke er ukjent for speed-brukere: Amfetaminpsykose.

Denne amfetaminpsykosen kan enklest forklares som en midlertidig sinnslidelse, veldig følsomt og tett oppunder paranoide og subparanoide tanker. Med andre ord, forskjellen mellom virkelighet og fantasi er umulig å skille - og den psykiske stabiliteten bikker over mot angst, uro og konspirasjoner.

Amfetaminpsykose under rus er når dette virkelighetsbildet forandres og inntreffer mens ruseffekten pågår, og dette kan gjøre bruker særdeles ustabil utifra vrangforestillingene brukeren opplever. De subparanoide tankene gjør brukeren særdeles mistenksom, den eneste personen han/hun kan stole på er seg selv. De paranoide tankene tar helt overhånd, og avhengig av varigheten på rusen kan nærmest schizofrene og tildels psykopatiske tilstand inntreffe.

Forskjellen mellom amfetamin og metamfetamin kan tilskrives opplevelsen av rusen på denne type sentralstimulerende. Føler du deg våken, opplagt og mentalt uovervinnelig på amfetamin er det på en måte å gange denne følelsen av velbehag på metamfetamin. Man er til stadig vekk alvorsbetynget og spøk eller humor er byttet ut med overseriøsitet og dyp konsentrasjon. Tweaking eller stuking inntreffer gjerne av bevissthetsutvidelsen som jeg kaller det på oppkvikkende midler, som oppgraderer følelsen av kreativitet og energisk utfoldelse.

Men dette er i begynnelsen av rusfasen, jo lenger stuka du går, jo annerledes oppleves rusen. Den snille og forstående begynnerfasen er nå gått over til mer ekstreme tilfeller, og nervøse rykninger, dårlig samvittighet, ustabil korttidshukommelse, subparanoide tanker a la mistenksomhet, vrangforestillinger, konspirasjonsteorier, forfølgelsesvanvidd og tilslutt alvorlige psykoser inntreffer og rusen gjør brukeren ustabil, mentalt aggressiv, utagerende og overfølsom.

Dette kan skje på amfetamin like mye som metamfetamin, men en regner rusopplevelsen til metamfetamin som noe sterkere og avhengighetsfaren som noe mer. Allikevel er det ikke målbart slik du tenker det - dess større avhengighetsgrad stoffet innehar, dess mer pris kan du få på det. At du kan ha problemer med en speed- eller meta-bruker som vakt er fordi sterke sentralstimulerende er prestasjonsfremkallende samtidig som den stimulerer sentralnervesystemet og virker også smertestillende på sitt merkelige vis. Den påvirker dopaminen i kroppen, og i tilfeller der adrenalin inntreffer, så virker denne kombinasjonen av fight and flight og dopamin forsterkende - spesielt under redsel.

Dette var dårlig forklart, men det beste jeg klarte på enklest mulig måte å beskrive for en ikke-bruker av amfetamin eller metamfetamin.
Sist endret av paranoy; 18. januar 2008 kl. 22:00.
Sitat av Inferno
Vel.. etter å ha lest diverse trip-rapporter om både speed og meta, må jeg si jeg er en smule overrasket. Har inntrykket at meta er noe du ikke kødder med, mens speed er mer "mainstream".

Innspill?
Vis hele sitatet...
Ved vanlig bruk er det ikke noe problem å ta metamfetamin. Som jeg selv bittert fikk erfare gikk det ganske på snørra etter mange dager våken uten ordentlig mat og drikke. Faren som jeg ser det er at det er alt for lett å la det gå så lenge, ikke at du nødvendigvis ender opp psykotisk etter en brukerdose.

edit: Må legge til at amfetamin er så mangt, derfor blander enkelte oppi metamfetamin rett og slett for å få den til å fungere bedre.
Sist endret av Nichotin; 19. januar 2008 kl. 04:00.
Sitat av Inferno
Så myten om at meta = Aggresiv kan "bustes" med engang? Skummelt hvor sterke/utholdende noen speedfreaks blir, spørsmålet mitt er om meta gjør man ENDA "sterkere" el.
Vis hele sitatet...
i amf-rus, uansett om det er meta eller vanlig, så kan man lett bli mer aggresiv... men det er ikke stoffet i seg selv, det er reaksjoner på hendelser som blir forsterket...

en venn av meg sa for leeenge siden "rus forsterker din personlighet med 10" og den dag i dag har ingen motbevist dette... er du deppa blir du ikke overlykkelig av å ruse deg...

for å svare på spm dit så blir man ikke sterkere av meta... men en aggresiv respons trigger adrenalin som kan gi et ekstra lite kick
Meta: http://en.wikipedia.org/wiki/Meth

Amf: http://en.wikipedia.org/wiki/Amphetamine

Politimannen har rett. Bra du spør isteden for å teste selv. Har holdt meg unna selv. Av den grunn at jeg vet hva slags virkninger stoffene gir ved lang tids bruk. Og hvorfor skulle jeg bruke noe jeg garantert kommer til å like, bare en gang iblant? Det er ikke helt min stil.
Trådstarter
48 2
Ingen fare, jeg holder meg til alkohol en gang i blandt.

(Takk til moderator som skiftet emnetråd)

Og en stor takk til "Paranoy" som uten tvil svarte meget grundig, (Kp til deg) og ellers til svarene jeg har fått. Uten noe som helst whining eller klaging på "jeg kjenner en bole-vakt-som-blabla" fikk jeg svar på tiltale, og er svært tilfreds med dette..

Jeg kan jo uten at det er nevnt si at dette ikke er noe stort problem, men jeg ser at det er økende. Mennesker som sliter med rusavhengighet, tyr til en bytur for å føle seg bedre (sosialt), men ender opp med nedtur pga som sagt, stoffet multipliserer personligheten og dagsformen den aktuelle kvelden.


Det er vel bedre å iallefall forsøke å forstå, en å høre på "alle andre" som kan få 1+1 til og bli 5?

edit: Leif owns me pt 2
Sist endret av Inferno; 19. januar 2008 kl. 06:05.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hvorfor regner så mange meth som verdens farligste dop? har ifertfall sett 1 dokumentar om det, og en liggnende:S
Ganske enkelt svar egentlig, stort misbrukspotensiale og ganske kjipe virkninger på kropp og sinn i lengden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Enig der Nichotin. Det er så altfor lett å bli avhengig av methamfetamin, i større grad enn amfetamin, mye fordi det gir en enda større lykkefølelse. Langtidsbrukere eller misbrukere som bruker det totalt uten søvn, kan dessverre utvikle psykoser, det trenger ikke være snakk om veeldig langt bruk heller. Advarer sterkt, men for dem med stor selvdisiplin som klarer helt fint og bruke amfetamin sjeldent og kontrolllert, det eren ganske så fantastisk rus.

Aldri selv skjønt hvorfor det betegnes som verdens farligste drog. Heroin som er så mange ganger mer utbredt og som dreper så mange flere mennesker kan ikke være veldig mye bedre enn Meth. Er det noen som har peil på meth-abstinenser(fysiske eller psykoser)?
For Heroin-abstinensene er for mange umulig og ikke ett alternativ for mange heroinmisbrukere, og det sier litt når de vet hvor livet ender til slutt.
Kan anbefale dokumentaren the ice age som følger noen meth-brukere i Australia... jeg fant den interessant i hvert fall, kan ikke gå god for hva som blir sagt men. Den ligger på youtube blandt annet:

the ice age
men det må jo regnes med at meth og crystal-meth ikke er det samme da, kan tenke meg at det er crystal-meth som regnes som verdens farligste dop
Ja, tror nok det stemmer. Er ihvertfall "Chrystal-meth" jeg har hørt i sammenhenger med verdens farligste dop.

Noen som kan forklare enkelt hva forskjellen på chrystal og "vanlig" meth er?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av minigolf
Noen som kan forklare enkelt hva forskjellen på chrystal og "vanlig" meth er?
Vis hele sitatet...
"Crystal meth" er metaamfetamin som er krystallisert.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...3&page=1&pp=20
▼ ... over et år senere ... ▼
Det er vanlig å skyte eller røyke crystal/is. Det fører til langt mer intens rus og det er en rus det er vanskeligere å være ganske normal på. Du kan f.eks ikke røyke litt is før jobb som du kan ta en liner før jobb. Is er også renere stoff.
Snakket med en kvinnelig betjent i forbindelse med et avhør da vi kom inn på det at jeg mest sannsynlig har ADHD. Der hun lurte på om jeg hadde prøvd amfetamin noen gang siden i flere tilfeller ville mennesker med ADHD få en annen rus og heller bli mer sammensatt i hode på amfetamin.

Hun fortsatte med å si at det meste av narkotika var mindre skadelig enn alkohol og det ville bare gi midlertidig negative virkninger og etter noen måneder uten narkotika ville bli den samme som før. I motsetning til alkohol som drepte hjerneceller og gav varig mèn.

Jeg synes det var veldig morsomt og spurte om hun oppfordret meg til å prøve amfetamin.

Hehe, synes det var ganske overaskende at det kom fra en politibetjent selv om hun har en lit skeiv oppfatning av det hele.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Snakket med en kvinnelig betjent i forbindelse med et avhør da vi kom inn på det at jeg mest sannsynlig har ADHD. Der hun lurte på om jeg hadde prøvd amfetamin noen gang siden i flere tilfeller ville mennesker med ADHD få en annen rus og heller bli mer sammensatt i hode på amfetamin.

Hun fortsatte med å si at det meste av narkotika var mindre skadelig enn alkohol og det ville bare gi midlertidig negative virkninger og etter noen måneder uten narkotika ville bli den samme som før. I motsetning til alkohol som drepte hjerneceller og gav varig mèn.

Jeg synes det var veldig morsomt og spurte om hun oppfordret meg til å prøve amfetamin.

Hehe, synes det var ganske overaskende at det kom fra en politibetjent selv om hun har en lit skeiv oppfatning av det hele.
Vis hele sitatet...
Syntes ikke det hørtes ut som hun hadde skeiv oppfatning av noe som helst, bare andre forutsetninger for å mene at stoffene burde være ulovlige. Det finnes faktisk folk som tenker lenger enn at det som er farlig bør være ulovlig, men det betyr ikke at de er enige med deg.
Sitat av fetter Vis innlegg
Syntes ikke det hørtes ut som hun hadde skeiv oppfatning av noe som helst, bare andre forutsetninger for å mene at stoffene burde være ulovlige. Det finnes faktisk folk som tenker lenger enn at det som er farlig bør være ulovlig, men det betyr ikke at de er enige med deg.
Vis hele sitatet...
Jo, hun har skeiv oppfatning hvis hun tror du kan bruke narkotika som du vil for så å bare slutte så vil du ikke få noen varig mèn.

Vet veldig godt hva amfetamin er. Har nok brukt det i tide og utide selv, mister.
Sist endret av Naturgrønn; 21. juni 2010 kl. 14:21.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg

Aldri selv skjønt hvorfor det betegnes som verdens farligste drog. Heroin som er så mange ganger mer utbredt og som dreper så mange flere mennesker kan ikke være veldig mye bedre enn Meth.
Vis hele sitatet...
Vet du faktisk at Heroin dreper flere mennesker enn Meth, eller tar du det ut av lufta?

Ikke veldig gode kildehenvisninger, men det virker veldig som stimulanter dreper langt flere mennesker i USA per år enn Heroin. (Stimulanter er jo bredt, da, men med såpass store forskjeller i tallene begynner jeg faktisk å lure..)

http://www.a1b2c3.com/drugs/gen008.htm
http://www.myaddiction.com/education...tatistics.html

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jo, hun har skeiv oppfatning hvis hun tror du kan bruke narkotika som du vil for så å bare slutte så vil du ikke få noen varig mèn.

Vet veldig godt hva amfetamin er. Har nok brukt det i tide og utide selv, mister.
Vis hele sitatet...
Som du selv skriver så sa hun jo faktisk "det meste", og der tar hun faktisk ikke så feil.. Selfølgelig finnes det mange rusmidler du får varige men av, men alkohol gir flere og mere alvorlige varige men når det blir misbrukt enn "det meste" av rusmidler.
Sitat av fetter Vis innlegg
Som du selv skriver så sa hun jo faktisk "det meste", og der tar hun faktisk ikke så feil.. Selfølgelig finnes det mange rusmidler du får varige men av, men alkohol gir flere og mere alvorlige varige men når det blir misbrukt enn "det meste" av rusmidler.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Jeg sa ikke at hun hadde 100% feil synspunkt på det. Men at hun hadde et litt skeivt syn på det hele. Men du tolket det vel som du selv ville så du kunne diskutere litt.

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hehe, synes det var ganske overaskende at det kom fra en politibetjent selv om hun har en litt skeiv oppfatning av det hele.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Naturgrønn; 21. juni 2010 kl. 15:53.
Sitat av Voodoo Docta Vis innlegg
kjenner jeg blir skikkelig lei den dritt informasjon som blir lagt ut her. Ta å røyk meth da vet du virkelig hva det er!!!!
bodde i usa et år...
Vis hele sitatet...
Kan jeg få et signert bilde av deg ? Du er mitt nye idol..

Ikke nok med at det virker som om at den meth'en skadet evnen din til å vurdere en tråd (for generellt har det kommet mange nyttige poster i tråden), men jeg lurer på om du ikke klarer å resonere lengre..

"Røyk meth så vet du virkelig hva det er"?!? Så hvis jeg tar bind for øynene, går 100 skritt fremover i skogen og plukker opp det første jeg får tak i fra bakken å spiser det. Vet jeg hva det er bare fordi jeg har spist det ?
Selv om jeg skyter heroin en gang å aldri har hørt om det før, eller bare ikke vet så mye om det, så vet jeg jo ingenting om langtidsvirkninger, hvordan det påvirker kroppen min og hvilke risikoer jeg setter meg ut for.
Har du ikke noe litt fornutig å si, kan du bare la være synes jeg
kan få heftige psykoser av vanlig amf også, spør meg
Purken har nok rett om dem mener oralt. Røyker man crystall meth er det ett heavy hallusiogen. Speed kan ikke røykes på samme måten, ettersom sulfatsaltet destrueres ved lav temp.
Som kulakanon sier er gjerne røykbarheten relevant mtp hvordan et stoff rammer brukeren, uavhengig av øvrige farmakologiske egenskaper.

Om jeg ikke tar helt feil så gir methylgruppen (derav "meth") methamfetamin en høyere fettløslighet. Mellom blod og hjerne har man en barriere, og hvor fettløslig et stoff er påvirker evnen til å trenge igjennom denne barrieren. Dette er etter hva jeg har forstått en årsak til at meth skal være mer nevrotoksisk pr mg enn "vanlig" amfetamin.
Jeg har personlig (etter utallige fester) aldri sett noen bli aggresive på amfetamin.. men kun sprit, har jeg sett litt for mange. Er det sånn at vanlige folk blir aggresive på speeden?
Jeg blir aggresiv på speed.
Eller; som regel ikke aggresiv, men ganske paranoid, og når jeg er paranoid skal det ikke veldig mye til før jeg angriper. Blir som en form for selvforsvar ovenfor det jeg mener er "skremmende".

De gangene jeg har blitt aggresiv på en stygg måte har jeg gått gjennom Grönland og Brugata med Pantera - 5 minutes Alone eller Lamb Of God - Broken Hands på iPoden og lett etter folk å sloss med.

Er en grunn til at jeg holder meg unna disse stoffene om dagen hahaha
min erfaring er at det er på nedturen (det vil si "past the peak") at jeg blir litt irritert, og da mest på formen som forsvant. det er klart det at hvis du da står i en kø på vei inn og blir skumpa litt borti av ene vakta/whoever kan det fort bli tenning.
Går vel rimelig hånd i hånd de 2 stoffa der når det gjelder hva du får - Lithauen eksporterer vel ca. kun metaamfetamin?
Sitat av hideout Vis innlegg
Lithauen eksporterer vel ca. kun metaamfetamin?
Vis hele sitatet...
...faktisk. Hvor har du dette fra?
Sist endret av fetter; 22. juni 2010 kl. 09:30.
Kun basert på egne erfaringer med lithauere. Skal ikke gå så dypt innpå det akkurat, men gir ikke noe fasitsvar, derav spørsmålstegnet...Men er ikke noen skjult hemmelighet akkurat;
" 2007 arresterte politiet i Norge 1.284 mennesker som hadde meta-amfetamin. De hadde tilsammen 167 kilogram av dopet. Det er rekord i Europa. Det viser tall fra Den europeiske unionens (EU) avdeling for narkotika (EONN).

– Vanligvis har meta-amfetamin vært brukt mest i Tsjekkia. Men de nye tallene forteller oss at det blir lettere å få tak i stoffet for eksempel Norge og Sverige, det sier Wolfgang Götz til nyhetsbyrået NTB. Götz er sjef for EONN.

Mye av meta-amfetaminet lages i Litauen. Derfra er det lett å komme til landene i Skandinavia. Det kan være én av årsakene til at det er mer meta-amfetamin i Norge."

"Ifølge Europeisk overvåkingssenter for narkotika og narkotikamisbruk antall beslag og størrelsen på disse at Norge er ett av de tyngste nedslagsområdene for metamfetamin i Europa. De senere år er det mye som tyder på at Litauen troner høyest over land som leverer denne typen stoffer til Norge."

" Det har vært en radikal endring i markedet det siste året. Ut ifra beslagsfrekvensen av de tre farlige, stimulerende stoffene kokain, amfetamin og metamfetamin så er faktisk beslagsfrekvensen for metamfetamin høyest"

La ikke meg spore av tråden , ca alle sakene i norge som har med metaamfetamin og gjøre stammer til lithauen...
Sitat av hideout Vis innlegg
Kun basert på egne erfaringer med lithauere. Skal ikke gå så dypt innpå det akkurat, men gir ikke noe fasitsvar, derav spørsmålstegnet...Men er ikke noen skjult hemmelighet akkurat;
" 2007 arresterte politiet i Norge 1.284 mennesker som hadde meta-amfetamin. De hadde tilsammen 167 kilogram av dopet. Det er rekord i Europa. Det viser tall fra Den europeiske unionens (EU) avdeling for narkotika (EONN).

– Vanligvis har meta-amfetamin vært brukt mest i Tsjekkia. Men de nye tallene forteller oss at det blir lettere å få tak i stoffet for eksempel Norge og Sverige, det sier Wolfgang Götz til nyhetsbyrået NTB. Götz er sjef for EONN.

Mye av meta-amfetaminet lages i Litauen. Derfra er det lett å komme til landene i Skandinavia. Det kan være én av årsakene til at det er mer meta-amfetamin i Norge."

"Ifølge Europeisk overvåkingssenter for narkotika og narkotikamisbruk antall beslag og størrelsen på disse at Norge er ett av de tyngste nedslagsområdene for metamfetamin i Europa. De senere år er det mye som tyder på at Litauen troner høyest over land som leverer denne typen stoffer til Norge."

" Det har vært en radikal endring i markedet det siste året. Ut ifra beslagsfrekvensen av de tre farlige, stimulerende stoffene kokain, amfetamin og metamfetamin så er faktisk beslagsfrekvensen for metamfetamin høyest"

La ikke meg spore av tråden , ca alle sakene i norge som har med metaamfetamin og gjøre stammer til lithauen...
Vis hele sitatet...

Mye mulig, jeg bare reagerte på "kun". Tror nok litauen eksporterer både det ene og det andre...