Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6276
Hei og hopp!

Jeg er nå ferdig med bachelor til sommeren innenfor Økonomi og Administrasjon. Det har seg slik at jeg ikke var utrolig motivert å begynne med studiene, men likevell var dum nok til å starte rett etter videregående. Jeg fikk ganske dårlige karakterer de første 3 semesterne, men har forbedret meg vesentelig nå og føler jeg er klar for å gå videre på en master. Er det noen her som vet om skoler som ikke har karakter krav? Jeg er interessert i markedsføring, Innovasjon & Entreprenørskap, shipping osv... Med andre ord, ganske åpen

Skolen trenger nødvendigvis ikke ligge i Norge eller Europa. Jeg har sett litt på muligheter i Australia
Så du føler at det har vokst på deg og at du nå vil gjøre det bedre?

Grunnen til at jeg spør er at jeg selv skal begynne på studier nå etter 6 år med jobbing da skole absolut ikke var noe for meg. Så jeg er usikker på hvordan det vil gå, men føler meg jo litt mer klar nå enn før.

Har desverre ikke noe svar på spørsmålet ditt.
Sist endret av Source; 24. april 2010 kl. 11:11.
InsomniA's Avatar
Trådstarter
Jeg føler jeg har vokst en del de siste 3 årene. Jeg er klar for å jobbe for å oppnå gode resultater.
Snakk med BI, de har ikke så høye krav så lenge du har penger
Source: Er det noe du virkelig vil studere? Om det ikke er det vil jeg anbefale deg å vente litt til.
Jeg er 26 nå, og har akkurat begynt på universitetet. Det er ganske hardt, og iogmed at jeg hadde elendig innsats på vidregående er det en del til som er ganske vanskelig.
Det som er mest problematisk, eller som har vært det er vel rettere å si er å kvitte seg med den gamle holdninga "når i all verden skal jeg få bruk for dette?" Har begynt å skjønne at det handler om det store bildet, skulle gjerne ha skjønt det i fjor når jeg skumleste meg igjennom exphilpensumet.

Men forsåvidt så går det veldig greit, og jeg henger helt klart mye bedre med enn de som har gått rett ut av vidregående og inn på universitetet.
Og fy faen så digg det er å slippe å stå opp klokka 8 for å dra på en hjernedød jobb hver morgen
BI har en ganske ny linje, er vel ett år eller noe, som heter Shipping and finance. Den skulle visstnok ikke ha for drøyt snitt. Hele linja er på engelsk though.

Hjemmeside: http://www.bi.no/BI-Startpage2/Progr...g-and-Finance/

Edit: Så ikke at du lette etter en master, dette er en bachelor.
Sist endret av Drachir; 29. april 2010 kl. 16:14.
Det er mulig dette gjelder ellers også, men i England og Sveits er ikke karakterene like viktige. Jeg tør påstå at familiebakgrunn er viktigere ved noen universiteter i England, uten at det gjelder alle. Ved de fleste universiteter i Sveits er det inntaksprøver og intervju som teller mest. Du bør sjekke mulighetene der, da det er mange gode skoler der.
Hvorfor kan du ikke søke på Innovasjon & Entreprenørskap da? Hvis du er så utrolig interessert i det så bare kjør på.

De har det på UiO, HiB og UMB.

Poenget mitt er at på HiB tror jeg du kommer inn med dårlige karakterer. Det var ikke populært i fjor, og bare 11 søkere kom inn når det var plass til 20. Ergo bare 11 søkere som takket ja. Kan tenke meg at det er ledig plass i år også, da det enda ikke er skikkelig markedsført.

Du må altså til Bergen.

Edit: Ja, og du må på et personlig intervju for å komme inn. Her har du jo muligheten til å vise at du har endret deg og vil prestere.

Og én siste ting. Er ikke fristen gått ut?
Sist endret av Matthiesen; 29. april 2010 kl. 16:53.
Jeg ville vel sett på muligheter i England, er jo haugevis med universiter der og en stor der av dem er langt bedre enn noe tilsvarende i Norge. Kravene er som regel lavere for utenlandske studenter, i tilleg til at de også ser på motivasjonsbrevet ditt og referanser. Er jo verdt å prøve - viser karakterene dine at du har forbedret deg skulle jeg tro at et bedre engelsk universitet er innen rekkevidde.

EDIT: Og det er fortløpende opptak for internasjonale studenter, og det er vel mulig å søke helt fram til skolestart om jeg ikke tar helt feil (for internasjonale studenter, ja.).

Og ja, lånekassa kaster en masse penger etter deg.. =)
Sist endret av emphi; 30. april 2010 kl. 00:20.
University Of Glamorgan, UK.
Sitat av lambador Vis innlegg
Det er mulig dette gjelder ellers også, men i England og Sveits er ikke karakterene like viktige. Jeg tør påstå at familiebakgrunn er viktigere ved noen universiteter i England, uten at det gjelder alle.
Vis hele sitatet...
Dette kommer helt ann på. I trådstarters tilfelle kan jeg se for meg at familiebakgrunn ikke ville være en tellende faktor. Forøvrig kan jeg nevne at de fleste master-grader i Storbritannia har minst 2:2 i karakterkrav. Dette vil i bokstavform si C i snitt, uten at jeg vet hvordan norske karakterer omregnes (dog jeg tviler på det vil være store variasjoner).

Rullerende opptak gjelder ved omtrentelig alle universiteter her, så det skal ikke være et problem. Når det gjelder Lånekassen er alt relativt etter hvor du bor. Samtlige år jeg har hatt nå har jeg blitt tvunget til å gjøre innbrudd i sparekontoen, dog dette kan muligens unngås mtp på livsstil. Dersom du havner på universitet i sentral-London kan jeg trygt fortelle deg at du bør jobbe så mye overtid du kan i sommer.

Med tanke på feltene du vurderer en MSc innen bør du ikke velge en skole i Australia, da dette kan "ses litt ned på". En Europeisk skole er å anbefale. Nord-Amerika er en mulighet, dog dyr og tidkrevende. Men dersom Australia er eneste alternativ så går du for det.

Du sier ikke noe om hvilket snitt du har, noe som kunne hjulpet på dersom noen andre sitter på informasjon.

Jeg vil tro at du har en form for studieveileder, har du spurt ham/henne om råd? Du må (etter all sannsynlighet) sende med referanser fra skolen og/eller arbeidslivet. Når disse blir utfyllt kan du spørre om de ikke kan være greie og nevne at du hadde et enormt forbedringspotensiale, noe som gjenspeiles i karakterene (dersom det faktisk er slik).

Hold oss oppdatert, da jeg ser for meg at denne tråden kan være nyttig også for andre.
Sitat av duxo Vis innlegg
Forøvrig kan jeg nevne at de fleste master-grader i Storbritannia har minst 2:2 i karakterkrav. Dette vil i bokstavform si C i snitt, uten at jeg vet hvordan norske karakterer omregnes (dog jeg tviler på det vil være store variasjoner).
Vis hele sitatet...
  • First Class Honours (First or 1st or 1:1) (70%+)
  • Second Class Honours, Upper Division (2:1) (60%+)
  • Second Class Honours, Lower Division (2:2) (50%+)
  • Third Class Honours (Third or 3rd) (40%+)
  • Ordinary degree (Pass)
2:2 er veldig lavt. I Norge ligger en C mellom 60-80% på de fleste universiteter. Men nå er det også slik at mange faktisk ligger under C i snitt.

Spørsmålet er da hvordan man kan komme inn med slike drittkarakterer (no offence).

Svaret på spørsmålet er i mine øyne (ikke tilfelle): Høgskolen i Bergen
Sist endret av Matthiesen; 30. april 2010 kl. 04:49.