Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 805
Hei.
Jeg har en iPod 80GB 5ge. som jeg fikk av en kamerat. Den har fungert yppelig i snart et år nå, å jeg har den ofte koblet til dataen via USB.
Jeg fikk beskjed om at USB portene ga for mye strøm men tengte ikke noe særlig på det å nå er min iPod total død. den reagerer ikke på noe som helst, ikke engang om man kobler til lader så nå undrer jeg på hva som kan ha skjedd og hvordan jeg kan få fixet den, kan det være batteriet som er brennt eller har hele dritten gått til helvete?
Jeg har ingen kvitering, den er åpnet av en amatør (meg) og det syntes veldig godt at den er åpnet så jeg regner med at å sende den inn til reperasjon via Mac ikke duger.
Finnes det private iPod reperatører, eventuellt hvor mye koster en overhaling av iPoden?
det hadde vært veldig surt om den ikke var mulig å fixe.

mvh rotskrot
Apple (ikke Mac) har nok ikke noe mot å fikse din iPod, selv om du har åpnet den selv. Det eneste er at du mister garantien din på den. Du kan fortsatt betale dem for å reparere den.
Spør hvor din kamerat kjøpte iPoden og gå til butikken å spørre hva som kan gjøres for å fikse denne ødelagte varen. Eller du kan ta turen innom en random el-butikk å spørre hva de mener, og om hva det eventuelt koster å fikse den. Bare noen tips fra min side.
Hadde samme problemet selv. Jeg sendte den inn på reprasjon, fikk den tilbake fiksa. Regning på 450kr. Fikk ikke vite hva som var problemet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Enkelt nok å ebaye deler dersom du vet hva som er defekt.

http://www.mcelhearn.com/article.php...60628112207744
Hvem/hva ga deg beskjed om at USB-porten ga for mye strøm? Så lenge spenningen på VCC-pinnen er +5V, og D± ikke overgår +3.6V (+4V max i High Speed mode), vil strømmen være forhåndsbestemt av spilleren gjennom ohms lov. Og at spenningene avviker fra standard ville vært merkelig.

EDIT: Strømmen vil være styrt av ohms lov, men USB-porten vil begrense strømmen til 100mA (opptil 500mA med software-styring fra tilkoblingssiden, hvis jeg ikke husker galt)
Sist endret av Provo; 23. april 2008 kl. 06:36. Grunn: Tilføyning.
Trådstarter
det var min data selv som ga den beskjeden, en liten boble i høyre hjørnet sa "Advarsel! USB kontakt overstiger den maximale strømgrensen" eller noe i den duren.
Jeg kontaktet Dr. iPod via mail men de sa at de ikke hadde hovedkort på lager så jeg antar at det er det som er problemet da jeg beskrev hva som hadde skjedd.

Pegasus: Hvor leverte du den inn? 450k kan jeg gjere betale :P
Da vil jeg tro at maskinen bare sa fra at iPoden hadde forhandlet seg frem til en større strøm enn 100 mA. Men jeg er ikke 100% sikker på det. Hvis det faktisk gikk for mye strøm, vil det nærmest garantert være iPoden sin feil.
Regner med at du ikke er dum, men man kan gjøre mye med en ipod før man begynner å åpne den. Min fryser seg slik du beskriver et par ganger i måneden, særlig hvis jeg prøver å spille av .ogg-filer på den...

Har du prøvd de tre r'ene?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61705
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Provo
Da vil jeg tro at maskinen bare sa fra at iPoden hadde forhandlet seg frem til en større strøm enn 100 mA. Men jeg er ikke 100% sikker på det. Hvis det faktisk gikk for mye strøm, vil det nærmest garantert være iPoden sin feil.
Vis hele sitatet...
Når den meldingen kommer er det noe som er galt. Da prøver den å trekke vesentlig mer enn det den får lov til. Jeg har fått den meldingen en gang, og det var når jeg snublet i en usbkabel som så maltrakterte porten og antakelig laget div kortslutninger.

Har en 2,5" ekstern harddisk som får strøm fra usb. På noen maskiner greier den ikke å spinne opp, med mindre jeg bruker to porter i parallell ved hjelp av kabelen som fulgte med for det. Jeg får ingen slik feilmelding da, antakelig fordi den har fått beskjed om at den ikke får lov å trekke mer, og godtar det.