Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 8548
Telenor lanserte sitt nye superbredbånd i starten av februar. Vurderer å oppgradere til 40/10 pakka.

http://www.telenor.no/privat/bredban...dbandlansering

Noen erfaringer? Er litt skeptisk med tanke på at Telenors linjer virker noe ustabile. Er det reelt å få fult utbytte av denne pakka?

Mvh!
Sist endret av Ozzfan; 5. februar 2011 kl. 22:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du synst telenor sine linjer er ustabile, så er det antakeleg på grunn av lange kabler eller gamle kabler. Eller crappy utstyr i din ende. Har sjølv nytta telenor ADSL på to lokasjoner, og har hatt suveren oppetid, og med måneder mellom kvar gang linja detter ned i perioder på ti-tjue sekunder.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du synst telenor sine linjer er ustabile, så er det antakeleg på grunn av lange kabler eller gamle kabler. Eller crappy utstyr i din ende. Har sjølv nytta telenor ADSL på to lokasjoner, og har hatt suveren oppetid, og med måneder mellom kvar gang linja detter ned i perioder på ti-tjue sekunder.
Vis hele sitatet...
La oss da heller ikke glemme overbelastede sentraler, som ikke er unormalt i urbane eller gressgrønte strøk.
Tar nok fremdeles et par dager før de første får levert bredbåndet. Rundt 10 dagers leveringstid er vanlig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du synst telenor sine linjer er ustabile, så er det antakeleg på grunn av lange kabler eller gamle kabler. Eller crappy utstyr i din ende. Har sjølv nytta telenor ADSL på to lokasjoner, og har hatt suveren oppetid, og med måneder mellom kvar gang linja detter ned i perioder på ti-tjue sekunder.
Vis hele sitatet...
Bor i Drammensområdet. Bruker det hvite zyxel multimodemet til Telenor. Alt av kabler her inne er nytt, men er vel heller kablene til Telenor her ute som burde vært bytta ut.
Jeg har noe som hete ADSL Turbo fra Telenor. Betaler totalt 576,50 i måneden

http://www.speedtest.net/result/1144505896.png

Er det lurt?
ADSL Turbo koster 399/mnd + evt 79 i linjeleie, så dunno hvordan du klarer å betale 576,50. Pruta feil vei?
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Jeg har noe som hete ADSL Turbo fra Telenor. Betaler totalt 576,50 i måneden

http://www.speedtest.net/result/1144505896.png

Er det lurt?
Vis hele sitatet...
Jeg betaler 399 mnd for Telenor Turbo, men Telenor klarer bare å lever ca 8000 ned av totalt 17000. Linja blir så ustabil om de går over det, og de skylder på at linja deres i dette området er så gammel.
Står faktisk faste priser; 478, tillegg; 98,50.

Merkelig. Ringte telenor kundeservice, men de sa at siden jeg hadde ADSL Turbo måtte jeg ringe Telenoreksperten for å få hjelp. En telefon som koster 25kr/m.
Er da lenge siden kundeservice ble inkludert på Turbolinja, siden Telenor sitt premium abonnement ble fjernet.
Har 12 mb selv (kan ikke få superbredbånd)
Og på de 2 årene jeg har hatt Telenor som leverandør så har linja aldri blitt borte.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Står faktisk faste priser; 478, tillegg; 98,50.

Merkelig. Ringte telenor kundeservice, men de sa at siden jeg hadde ADSL Turbo måtte jeg ringe Telenoreksperten for å få hjelp. En telefon som koster 25kr/m.
Vis hele sitatet...
Og det er akkurat på grunn av slike ting at jeg ikke vil ha noe fra telenord, eller fly med SAS for den del!
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Står faktisk faste priser; 478, tillegg; 98,50.

Merkelig. Ringte telenor kundeservice, men de sa at siden jeg hadde ADSL Turbo måtte jeg ringe Telenoreksperten for å få hjelp. En telefon som koster 25kr/m.
Vis hele sitatet...
Ring igjen. De har support på Turbo. Dessuten er Turbo ett gammelt abn. Turbo koster 399+ evt linjeleie på 79,-
Bedre og skaffe deg Fiber internett om du har muligheten. Fiber kan nesten ALDRI bli overbelastet, mens Brebånd er MYE enklere og overbelaste
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spharx Vis innlegg
Og det er akkurat på grunn av slike ting at jeg ikke vil ha noe fra telenord, eller fly med SAS for den del!
Vis hele sitatet...
Du kan velge å betale 399,- for turbo, eller høgare pris inkludert support. Det er opp til deg, og om du ikkje har behov for support med mindre det er fysisk feil ved linja er det jo fornuftig å ikkje betale for det. Har du derimot behov for support for å få pcen på wlan så kan du velge å betale for det...
Sitat av UB3R Vis innlegg
Bedre og skaffe deg Fiber internett om du har muligheten. Fiber kan nesten ALDRI bli overbelastet, mens Brebånd er MYE enklere og overbelaste
Vis hele sitatet...
Uh? Problemet er at folk dynger ned ruterane sine med shitloads med torrenttrafikk. Båndbredda er i både DSL og fiber begrensa, og blir nøyaktig like lett fyllt opp, så forskjellen vil i så fall vere at dsl er ein tanke meir assymetrisk, og at fiber gjerne har hakket dyrare routere. Det du seier gir iallefall lite meining...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kan velge å betale 399,- for turbo, eller høgare pris inkludert support. Det er opp til deg, og om du ikkje har behov for support med mindre det er fysisk feil ved linja er det jo fornuftig å ikkje betale for det. Har du derimot behov for support for å få pcen på wlan så kan du velge å betale for det
Vis hele sitatet...
De har sluttet med dette nå. Inkludert support på alle abonnementene...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uh? Problemet er at folk dynger ned ruterane sine med shitloads med torrenttrafikk. Båndbredda er i både DSL og fiber begrensa, og blir nøyaktig like lett fyllt opp, så forskjellen vil i så fall vere at dsl er ein tanke meir assymetrisk, og at fiber gjerne har hakket dyrare routere. Det du seier gir iallefall lite meining...
Vis hele sitatet...
Fiber er jo kabel hele veien. Bredbånd er sendere (Samme som mobil men sterkere). Derfor tåler Fiber mye mere enn Bredbånd.
Sitat av UB3R Vis innlegg
Fiber er jo kabel hele veien. Bredbånd er sendere (Samme som mobil men sterkere). Derfor tåler Fiber mye mere enn Bredbånd.
Vis hele sitatet...
Hæææ.

Jeg tror du forveksler begrepet "mobilt bredbånd" med det generelle begrepet "bredbånd"
Har ingen erfaring med Telenors Superbredbånd, men jeg har hatt VDSL2 fra NextGenTel en stund nå, og det fungerer iallefall svært bra.

Har abonnementet som gir 30/5 og får følgende på Speedtest:
http://www.speedtest.net/result/787356641.png

Fikk dessverre ikke bestille 40/20, da jeg ligger for langt unna sentralen.

I følge statistikk i DD-WRT har jeg enda tilgode å ha utfall på linjen.
Skal ringe til Telenor til mandag og bestille 40/10.

Hadde egentlig ikke lyst å gå tilbake til dem, men sånt må man da! :P

tar det lang tid å skifte fra ventelo til telenor?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Skal ringe til Telenor til mandag og bestille 40/10.

Hadde egentlig ikke lyst å gå tilbake til dem, men sånt må man da! :P

tar det lang tid å skifte fra ventelo til telenor?
Vis hele sitatet...
Operatørbytte tar normalt sett mellom 2-3 uker Ville dog sjekket om NGT kunne levere, bedre hastigheter og bedre priser der.
Når jeg tok addressa, så kom det ingen av VDSL valgene opp, har du en link hvor jeg kan sjekke bare VDSL?

(telenor Kunne forresten.)
Har selv hatt VDSL2 ifra NextGenTel i 1,5 år nå, og har vært veldig fornøyd som dere sikkert kan se ifra testene under:
http://www.speedtest.net/result/1144661353.png
http://bildr.no/image/817680.jpeg
Sist endret av JohnMichael; 6. februar 2011 kl. 01:14.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Når jeg tok addressa, så kom det ingen av VDSL valgene opp, har du en link hvor jeg kan sjekke bare VDSL?

(telenor Kunne forresten.)
Vis hele sitatet...
De har litt problemer med sjekken sin, tror jeg. De skrev dette på Facebook: "NextGenTel Vi holder på å oppdatere VDSL- sjekken med nye sentraler- så prøv å sjekke igjen om et par dager. Eller ta kontakt på 07979 for en manuell sjekk. Mvh Marius"
Tøft, ser nå at Kapaks har fått seg et par VDSL søk. Logg på Kapaks og se hva de kan tilby. Dersom total linjelengde er mindre enn 800m kan du få 30/5 av NextGenTel, dersom den er mindre enn 500m kan du få 40/20.

Det som er morsomt, er jo at NextGenTel vil kunne levere på flere sentraler enn Telenor, fordi NGT allerede har sentraler utbygd der kun de kan levere, imens Telenor vil måtte tillate NGT å levere på sine sentraler.

Grunnen til at jeg foretrekker NGT er jo at de faktisk også tilbyr meg som privatkunde statisk/fast IP-adresse. Det nektet både Ventelo og Telenor meg når jeg tidligere var kunde hos de.
Sist endret av JohnMichael; 6. februar 2011 kl. 01:28.
Jeg har Bredbånd 16 til 399 i mnd.
De kan bare levere 12mbit though, men de gidder ikke bygge ut her tror jeg ettersom det ligger fiber klart, må bare gidde å betale og å grave osv.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Operatørbytte tar normalt sett mellom 2-3 uker Ville dog sjekket om NGT kunne levere, bedre hastigheter og bedre priser der.
Vis hele sitatet...
Tror du må sjekke litt bedre.
Nextgentel sin 40/20 linje koster 578 kr i mnd da Nextgentel har linjeleie på VDSL.
Hos Telenor koster 40/10 549, og ingen linjeleie.
Så Telenor har jo bedre priser når det gjelder ned hastighet.

Samme med 20/1 hos Nextgentel som da koster 478 kr.
Hos Telenor får du 25/5 til 449.

Og operatørbytte tar ca 4 uker.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Tror du må sjekke litt bedre.
Nextgentel sin 40/20 linje koster 578 kr i mnd da Nextgentel har linjeleie på VDSL.
Hos Telenor koster 40/10 549, og ingen linjeleie.
Så Telenor har jo bedre priser når det gjelder ned hastighet.

Samme med 20/1 hos Nextgentel som da koster 478 kr.
Hos Telenor får du 25/5 til 449.

Og operatørbytte tar ca 4 uker.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at bytte av ISP tar 3-6 (som regel 3-4) uker, men prisene er du ikke helt oppdatert på. Som du ser her så kuttet NGT (no shit) prisene sine når Telenor fikk ut fingern og begynte med VDSL2. Ingen av de har linjeleie og selv uten kampanjepris så koster NGT det samme som Telenor gjør med sin kampanjepris (og da får du 20 opp istedefor 10 opp).
Sist endret av JohnMichael; 6. februar 2011 kl. 02:10.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Du har rett i at bytte av ISP tar 3-6 (som regel 3-4) uker, men prisene er du ikke helt oppdatert på. Som du ser her så kuttet NGT (no shit) prisene sine når Telenor fikk ut fingern og begynte med VDSL2. Ingen av de har linjeleie og selv uten kampanjepris så er NGT billigere enn Telenor.
Vis hele sitatet...
Ah, beklager, da så jeg feil. Så bare på forsiden under bredbåndsabonnement at det tilkom 79 i linjeleie, så da trodde jeg det gjaldt alle hastigheter.
Vil gjerne ha VDSL, men kan ikke få hos hverken Telenor eller Nextgentel.
Men men, skal ikke klage heller! Linja mi er ihvertfall stabil uten utfall.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Ah, beklager, da så jeg feil. Så bare på forsiden under bredbåndsabonnement at det tilkom 79 i linjeleie, så da trodde jeg det gjaldt alle hastigheter.
Vil gjerne ha VDSL, men kan ikke få hos hverken Telenor eller Nextgentel.
Men men, skal ikke klage heller! Linja mi er ihvertfall stabil uten utfall.
Vis hele sitatet...
Hadde sikkert ikke selv visst om de nye prisene om ikke Digi hadde om det på forsiden..
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Telenor lanserte sitt nye superbredbånd i starten av februar. Vurderer å oppgradere til 40/10 pakka.

http://www.telenor.no/privat/bredban...dbandlansering

Noen erfaringer? Er litt skeptisk med tanke på at Telenors linjer virker noe ustabile. Er det reelt å få fult utbytte av denne pakka?

Mvh!
Vis hele sitatet...
Nei, for mange er dette ikke reelt. Det kommer helt an på hvor lang linje du har fra sentralen. Nå er ikke jeg helt sikker på talla for VDSL, men tror det er under 800 meter linjelengde eller noe slikt, for å få maks kapasitet. Deretter blir det blir det vel lavere hastighet etter lengre linja er. Typisk linjelengde varierer mellom noen hundre meter, og opp til 4-5 kilometer.
I tillegg kommer det også litt an på linjekvaliteten. Bor du i ett område med gamle/dårlige kabler, eller at det er problemer av en eller annen grunn, så kan dette også i noen tilfeller ha innvirkning på maks hastighet.

Bruk den der søkefunksjonen demmers for å se hva slags hastighet du kan få.
Vet noen om Ventelo får dette også?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Vet noen om Ventelo får dette også?
Vis hele sitatet...
Har hørt rykter om at Ventelo skal starte med dette, men ikke bekreftet
Jeg skal være oppe å gå på 40/10 VDSL linje fra telenor på Torsdag.
Kan gi rapport så snart jeg får testet det litt
Jeg har en linjelengde på 1100m, og NGT sa at de ikke kunne levere noe annet enn ADSL+ hos meg, da maks linjelengde for VDSL var 800m. Telenor derimot, de kunne gi meg 25/5, så jeg bestilte. Noen her som vet hva dette skyldtes? Har Telenor bedre utstyr i sentralen? Betaler pr. i dag for ADSL+, 20 000 / 1000, men får kun 12 000 / 700. Ut i fra det NGT sa, og at 800m er en lengde som går igjen på div. fora, så så jeg ble plutselig litt skeptisk. Jeg kan aldri tro at jeg får 25/5. Noen som har noen formeninger om hvilken hastighet som er mulig å oppnå? Jeg ringer ks i morgen, men det er greit å høre her først, da jeg har hatt min andel inkompetente Telenorianere på tråden opp i gjennom tidene.
Sist endret av caperno; 8. februar 2011 kl. 23:35.
Hos telenor kan du få makshastigheten på 40/10 hvis du bor nærmere enn 800 meter. så kan du få 25/5 hvis du bor nærmere enn 13-1400 meter ca.
Får 25/5 fra Telenor idag 10.02.2011 og vil rapportere hva som skjer.
PS 950 meter til sentralen.
Telenor ser på hver enkelt linje og bruker linjelengde + tverrsnitt på kabel + antall hopp før de vurderer hvorvidt det kan leveres VDSL2. Samt at Telenor nekter å prøve å levere mer enn 10Mbps opp. Og husk, der Telenor putter VDSL2 utstyr vil også NextGenTel kunne levere med Telenor som en underleverandør.

NextGenTel ser kun på linjelengde (henholdsvis <800m for 30/5 og <500m for 40/20) før de tilbyr VDSL2. Dette regner jeg med de gjør for at de skal kunne ha litt til overs siden de også hele tiden prøver å pushe IPTV.

Jeg er selv på 757m der 640m er på elendig 0,4mm kabel (og resten på 0,6mm) og routeren oppgir Line Rate Downstream 52000kbps ned og 31kbps opp (men som dere ser så takler ikke routeren mer enn ca 40/22 på nettfart).
Anbefaler ABSOLUTT IKKE NGT.. Helt jævlig dårlig kundeservice..
Sitat av Zorth78 Vis innlegg
Anbefaler ABSOLUTT IKKE NGT.. Helt jævlig dårlig kundeservice..
Vis hele sitatet...
Jaså? Jeg hadde NGT i 6 år uten noe problemer med KS. Det samme kan jeg ikke si om Ventelo eller Telenor. Jeg anbefaler NGT.. bare synd de ikke kunne tilby meg vdsl
Har nå idag fått VDSL, gamel linje ble kuttet kl. 08:50 og har siden holdt på for å koble opp nå er KL. 15:02, selv etter 5 telefoner til Telenor 5000 skjer ingen ting. Da blir det vel feilmelding og mange dagers ventetid.
Sier opp Telenor imorgen både med Internet, telefon og mobilt bredbånd, for maken til montører skal en lete lenge etter.
Forrige gang jeg skiftet hastighet tok det en uke.
Mm. Lurt å si opp telenor. For de bruker ikke nøyaktig de samme montørene som alle andre leverandører. /sarcasm
Får leve med Chess mobilt bredbånd en stund til jeg får en ny tilbyder
Skjønte du ikke hva PiGmeNt- mente?

Telenor bruker akkurat samme montører som de andre selskapene, og montørene er som oftest meget treige. På monteringsdagen har jeg aldri fått ett mer konkret tidspunkt for montering enn 08.00 - 16.00. Det hender at de ikke får tid, men da kommer de dagen etter. Dette er irriterende, men dersom du avbestiller Telenor nå, så vil du bare ende opp med å være lengre uten nett, noe som kanskje er enda mer irriterende?
Sitat av caperno Vis innlegg
Skjønte du ikke hva PiGmeNt- mente?

Telenor bruker akkurat samme montører som de andre selskapene, og montørene er som oftest meget treige. På monteringsdagen har jeg aldri fått ett mer konkret tidspunkt for montering enn 08.00 - 16.00. Det hender at de ikke får tid, men da kommer de dagen etter. Dette er irriterende, men dersom du avbestiller Telenor nå, så vil du bare ende opp med å være lengre uten nett, noe som kanskje er enda mer irriterende?
Vis hele sitatet...
Fikk oppkobling nå for 10 min. siden. feilen var at det lå igjen noe i modemet fra det automatiske instalasjons oppsettet. For det dukket opp vær gang jeg prøvde å komme på nett og fikk beskjed fra Telenorhjelpen om at jeg skulle avslutte den. Og dermed var jeg på nett med VDSL.
Da er jeg endelig, etter litt om og menn oppe på den hastigheten jeg skal ha på VDSL (hastighetsoppdateringen fra turbo til super ble en dag forsinket). Fungerer veldig bra så langt, men jeg er akkurat koblet opp på d.

Også får jeg faktisk bedre hastighet enn jeg betaler for:

http://www.speedtest.net/result/1152860403.png
Går VDSL via telefonuttak, slik som ADSL?
Og i motsetning til hva mange ser ut til å tro, så bruker VDSL2 kun ett trådpar slik ADSL, ADSL2 og ADLS2+ gjør.
SHDSL derimot trenger flere trådpar for å få høyere hastigheter, men ikke forveksl SHDSL med VDSL2.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Går VDSL via telefonuttak, slik som ADSL?
Vis hele sitatet...
Jepp (titegn)
Sitat av Nazgrel Vis innlegg
Da er jeg endelig, etter litt om og menn oppe på den hastigheten jeg skal ha på VDSL (hastighetsoppdateringen fra turbo til super ble en dag forsinket). Fungerer veldig bra så langt, men jeg er akkurat koblet opp på d.

Også får jeg faktisk bedre hastighet enn jeg betaler for:

http://www.speedtest.net/result/1152860403.png
Vis hele sitatet...
Heftige hastigheter! Hvor langt fra sentralen bor du?
Det vet jeg ikke. Husker ikke hvor man sjekket det :P
Fikk forresten litt høyere ned og så godt som 10mb/s opp på nettfart.no