Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2467
Jeg sitter nå hjemme hos kjæresten min og har svineinfluensa

Til dere som er skeptiske for sjukdommen , det er akkurat det samme som å være forkjølet. Jeg opplever det som å ha vanlig influensa , ikke bedre , ikke verre. Jeg merker ikke forskjell. Det er greit nok det, bare veldig kjedelig. Har oppfattet det sånn at sjukdommen er farlig for folk som har andre sjukdommer i tillegg. Mer alvorligere sjukdommer enn f.eks halsbetennelse.

Men jeg har et spørsmål (poenget med innlegget):
Når man har hatt svineinfluensaen, er man da immun mot den? Kan må få den flere ganger enn en?

Håper det er noen som vet dette. Utrolig kjedelig å sitte inne i en uke ;P
Du er immun mot viruset så lenge det ikke muterer noe særlig.
Mutasjon er det som gjør at man får influensa gang på gang på gang. Det kan være det samme virutset bare at det har forandret seg litt.
Nå vet jeg imidlertidig ikke hvor fort dette viruset vil mutere, men jeg regner med siden det er så mange som får det, vil det mutere litt kjappere enn en vanlig influensa.
(du får det sikkert ikke igjen i neste uke for å si det sånn)
Forkjølelse? Jeg har vært forkjøla i over ei uke nå, tenkte at det ikke var svineinfluensa fordi jeg ikke har hatt så mye feber, tror du jeg tok feil?

Har såklart smitta hele klassen min da, men de fleste er ikke blitt så syke at de må være hjemme akkurat.
Svineinfluensa har evnen til å "binde" seg med andre virus og lage nye. dette er det skumleste med influensaen så vidt jeg har fostått.

Skal ikke stå for sterkt på dette da jeg ikke finner igjenn noen kilde.
Game disconnected
pokemon's Avatar
jeg har også hatt svineinfluensa, å hadde også bare vanlige influensa symptomer.. ikke noe større problem en å holde seg inne i 7 dager... jeg følte meg også helt frisk etter 4 dager tho
Sitat av rmth Vis innlegg
Svineinfluensa har evnen til å "binde" seg med andre virus og lage nye. dette er det skumleste med influensaen så vidt jeg har fostått.

Skal ikke stå for sterkt på dette da jeg ikke finner igjenn noen kilde.
Vis hele sitatet...
AH1N1 viruset har virulensfaktorer som gjør at det er mer "aggresivt" i den formen at flere folk får det, at folk blir syke osv.
Men jeg tror ikke virus "binder" seg med hverandre, det er bare muteringen som går kjapt regner jeg med.
Trådstarter
37 4
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
OMG ! Men hvordan er det med kjæresten din da ? Vil han/henne også få den da?:P
Vis hele sitatet...

Det var nok kanskje hun som smittet meg. Faren hennes fikk det først, som igjen smittet henne og meg.

Jeg traff han bare i ti minutter elrns, et par dager senere, var jeg smittet.

VELDIG smittsomt , derfor folk blir oppfordret til å holde seg hjemme en uke.

Jeg gikk iallefall komme hjem til hans hjem å bo her me han og kjæresten min i sykeperioden. Slik jeg ikke smitter min familie.

Creds til dem for det

Sitat av Defqon Vis innlegg
Forkjølelse? Jeg har vært forkjøla i over ei uke nå, tenkte at det ikke var svineinfluensa fordi jeg ikke har hatt så mye feber, tror du jeg tok feil?

Har såklart smitta hele klassen min da, men de fleste er ikke blitt så syke at de må være hjemme akkurat.
Vis hele sitatet...
Det var min kjæreste's far som smittet meg. Han gjor akkurat det samme , gikk på jobb og tenkte det var bare vanlig influensa:P Det var det ikke. Så det er godt muligg at det er svineinfluensaen du har ja:P Du må nesten snakke med legen din for å vite om det er det du har eller ikke
Sist endret av Nikki; 11. september 2009 kl. 00:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
bra du ikke er svært syk


på jobb har vi fått tilbud om vaksinen.. altså helsepersonal får tilbud etter at syke og dem som er svært utsatt har fått.. det jeg lurer på er om jeg bør takke ja? dette er en frivillig greie.. men mange på jobben min er svært skeptisk til å ta vaksinen..
Hehe nei de binder seg ikke, derfor det står i "-".

Men vanlige influensa-virus smitter ikke fra katt til menneske F.Eks. noe jeg forstod utifra det jeg leste at svineinfluensaen kan gjøre. Noe de fryktet med fugleinfluensaen også bare at den var ikke så "effektiv" av seg.


The_dj: Kan man få kipe bivirkninger av vaksinen?
Sist endret av rmth; 11. september 2009 kl. 00:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svineinfluensaen er en zoonose, den kom i fra grisene.
derav navnet; svineinfluensa
Trådstarter
37 4
Sitat av the_dj Vis innlegg
bra du ikke er svært syk


på jobb har vi fått tilbud om vaksinen.. altså helsepersonal får tilbud etter at syke og dem som er svært utsatt har fått.. det jeg lurer på er om jeg bør takke ja? dette er en frivillig greie.. men mange på jobben min er svært skeptisk til å ta vaksinen..
Vis hele sitatet...


Je hørte om vaksinen på radioen. Jeg tenkte da : " jeg håper jeg unngår sykdommen til jeg får tatt vaksinen". Det rakk jeg ikke xD Det er ikke verre enn vanlig influensa, men kan være dødelig for noen. Folk med andre sykdommer f.eks. Jeg ville tatt den , du tjener bare på det. Du unngår å smitte andre som kan ta skade av den , og du slipper å holde deg hjemme en uke

Vinn Vinn ^^
enig. Vi vill jo heller ikke at helsepersonalet i landet vårt skal bli syke når de skal ta rede på oss hvis vi blir det;p
hehe jeg får vel takke ja.. får håpe det ikke viser seg at vaksinen har syke bivirkninger xD

"Spm: Hvem får vaksinen og hvem vil få tilbud om vaksinen først?

Svar: Norge har nok vaksine til alle. Vaksinene vil leveres i porsjoner etter hvert som den blir ferdig produsert. Det vil derfor bli nødvendig med en prioritering av hvem som skal tilbys vaksine først.

I utgangspunktet regnes helsepersonell og personer med økt risiko for komplisert sykdom som prioriterte for tidlig vaksinasjon."

wuhuu.. jeg får tilbud før dere =D nanana!

mye info her:
http://www.pandemi.no/pandemi/
Sitat av the_dj Vis innlegg
hehe jeg får vel takke ja.. får håpe det ikke viser seg at vaksinen har syke bivirkninger xD

"Spm: Hvem får vaksinen og hvem vil få tilbud om vaksinen først?

Svar: Norge har nok vaksine til alle. Vaksinene vil leveres i porsjoner etter hvert som den blir ferdig produsert. Det vil derfor bli nødvendig med en prioritering av hvem som skal tilbys vaksine først.

I utgangspunktet regnes helsepersonell og personer med økt risiko for komplisert sykdom som prioriterte for tidlig vaksinasjon."

wuhuu.. jeg får tilbud før dere =D nanana!

mye info her:
http://www.pandemi.no/pandemi/
Vis hele sitatet...
Regner med vi skal få den ca. samtidig, iogmed at jeg jobber på en lungeavd i tillegg?
Sitat av rmth Vis innlegg


The_dj: Kan man få kipe bivirkninger av vaksinen?
Vis hele sitatet...
Spm: Hvilke bivirkninger har vaksinen?

Svar: Som ved all annen vaksinasjon kan det oppstå bivirkninger. Sikkerhetsvurderinger av modellvaksinen (se spm: Hvordan fremstilles pandemivaksinen?) viser at vanlige bivirkninger er hodepine, tretthet, smerter, rødhet og hevelse ved innstikkstedet, feber, ømme muskler og leddsmerter, influensalignende symptomer og hovne lymfekjertler. Disse forsvinner normalt i løpet av 1-2 dager. Dataene tyder på at bivirkninger forekommer noe hyppigere etter vaksinasjon med pandemivaksinen enn etter vanlig sesonginfluensavaksinasjon.

http://www.pandemi.no/pandemi/pandem...aksine__393854

her er egentlig alt av spørsmål og svar som er relevante viss noen vil titte
Sist endret av the_dj; 11. september 2009 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nikki Vis innlegg
Det var min kjæreste's far som smittet meg. Han gjor akkurat det samme , gikk på jobb og tenkte det var bare vanlig influensa:P Det var det ikke. Så det er godt muligg at det er svineinfluensaen du har ja:P Du må nesten snakke med legen din for å vite om det er det du har eller ikke
Vis hele sitatet...
Jeg hadde cirka null feber (var litt varm, men merka ingenting). Eneste som er er at jeg aldri har hosta like mye som jeg har gjort den siste uka, men jeg vet ikke. Begynner å gå over, så vet ikke om jeg gidder å dra til legen.
Har du testa deg Defqon?
Sitat av Stayneh Vis innlegg
Har du testa deg Defqon?
Vis hele sitatet...
Nei det har jeg ikke, så jeg er ikke helt sikker på om det er svineinfluensa eller ikke. Men hvis man ikke trenger å ha feber for å ha svineinfluensa så tror jeg det er det jeg har.
Grønt slim?
edit: har du...
Sist endret av Stayneh; 11. september 2009 kl. 00:26.
Trådstarter
37 4
Sitat av Defqon Vis innlegg
Nei det har jeg ikke, så jeg er ikke helt sikker på om det er svineinfluensa eller ikke. Men hvis man ikke trenger å ha feber for å ha svineinfluensa så tror jeg det er det jeg har.
Vis hele sitatet...
man trenger ikke ha feber ;P hosting er det nok mye av her åsså :P Dama spesielt, tar helt av til tider:P

Sitat av Stayneh Vis innlegg
Grønt slim?
edit: har du...
Vis hele sitatet...
jeg hostet opp en jævli klyse med grønt gørr tidligere idag. elr kanskje var det igår? :P husker ikke ;D men grønt var det iallefall ^^
Sist endret av Nikki; 11. september 2009 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel grønt slim er en av hovedkjennetegnene på at det er svineinfluensa og ikke de vanligere typene
Sitat av Stayneh Vis innlegg
Vel grønt slim er en av hovedkjennetegnene på at det er svineinfluensa og ikke de vanligere typene
Vis hele sitatet...
Sikker? I så fall, damn (*passe på å ikke trekke for tidlige konklusjoner nå*). Jaja, skytt opp i været til de grader, eneste jeg iallefall merker (om jeg nå skulle ha det) er tett nese, hes stemme, hoste og generell utmattelse ved hard trening. Hatt antydninger til feber om kveldene thou...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hva? Du er forkjølet og tror du har influensa? Influensa innebærer hoste, feber, hodepine, kroppsverk og tett nese. Forkjølet innebærer meg bekjent hosting, tett nese og til tider litt smerte i bihulene.

Har dere aldri hatt influensa før? Det er forøvrig "sesong" for små sykdommer som forkjølelse. Har selv vært forkjølet denne uka, og jeg er allerede ferdig med H1N1.

http://www.lommelegen.no/321829/alt-om-influensa
Grønt slim = svineinfluensa? Bullshit. Det kan være et utall grunner til grønt slim i luftveiene. Som trådstarter påpekte har svineinfluensa og "vanlig" influensa nærmest identiske symptomer. Klassiske influensasymptomer innbefatter muskel- og leddsmerter, feber og vondt i halsen. (edit: som thomasf helt korrekt påpeker i posten over )

Hva angår immunitet, så vil det å overleve svineinfluensa normalt sett gjøre deg immun mot svineinfluensa-viruset. Neste gang du blir influensasyk, så er det pga et annet influensavirus. Det er derfor man gjerne har nye influensavaksiner til hver nye influensasesong.

Det som gjør influensa type A-virusene spesielle er det at noen av overflateproteinene kan bli byttet på i en prosess som på engelsk heter antigenic shift (sorry, aner ikke hva det heter på norsk). Om tegningen på Wikipedia er vanskelig å forstå, så kan jeg forsøke å illustrere antigenic shift på en noe unøyaktig og uvitenskapelig måte:

Kroppen kan identifisere et virus ved hjelp av det overflateproteiner, så man kan tenke på disse som personlige kjennetegn.
La oss si at svineinfluensaen er Nokas-ranet, svineinfluensa-viruset er David Toska og immunforsvaret er politiet. Etter Nokas-ranet vet politiet godt hvem Toska er, og, klok av skade, vil politiet uskadeliggjøre ham umiddelbart hvis han i det hele tatt nærmer seg Nokas igjen. Kroppen kjenner altså igjen viruset som gjorde deg syk og passer på at dette ikke skjer igjen (immunitet).

Men: La oss si at Toska møter Linni Meister (som her naturligvis er et annet virus i influensa type A-familien), og de får et barn sammen. Dette barnet vil likne en av, eller begge, sine foreldre. Det er ikke identisk sine foreldre, men det oppfører seg altså noenlunde likt som dem.
Dette barnet er altså det nye, muterte viruset. Dette barnet/viruset har kanskje skumle intensjoner, men politiet/immunforsvaret vil ikke kunne identifisere det som en kjent forbryter. Først når forbrytelsen begås (du blir syk) vil immunforsvaret forsøke å bekjempe forbryteren (viruset).

For å få med vaksinen også, så er den er en slags "Wanted"-plakat som kroppens politi/immunforsvar bruker for å kjenne igjen nye forbrytere, og for å kunne stoppe dem før de får gjort ugagn.
Sist endret av Dekilaz; 11. september 2009 kl. 04:23.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Krysningen mellom Linni Meister og David Toska vil altså igjen klare å rane Nokas. Dersom denne krysningen igjen parer seg (viruset muterer), vil den også være i stand til å rane Nokas. Dette skjer igjen og igjen, så lenge viruset muterer. Du er i midlertid immun både mot David Toska og hans krysning med Linni etter det/hun/han har rana deg. Forhåpentligvis (og mest sannsynlig) overlever du hvert eneste ran.

Festlig bildebruk, Dekilaz.
Sist endret av thomasf; 11. september 2009 kl. 05:13.
Om du ikke vaksinerer deg mot influensa til vanlig så ser jeg ingen grunn til å vaksinere seg mot svineinfluensaen.
De som vaksinerer seg mot influensa til vanlig er som oftest de som er i risikogruppen for respirasjonsinfeksjoner og gamle hypokondere.

Influensa har jeg alt hatt flere ganger i sommer, ikke noe problem. Om det var svin eller ei får jeg nok aldri vite.

En av de vanligste grunnene til å ha grønt slim og snørr er forresten bihulebetennelse.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Grønt slim = svineinfluensa? Bullshit. Det kan være et utall grunner til grønt slim i luftveiene. Som trådstarter påpekte har svineinfluensa og "vanlig" influensa nærmest identiske symptomer. Klassiske influensasymptomer innbefatter muskel- og leddsmerter, feber og vondt i halsen. (edit: som thomasf helt korrekt påpeker i posten over )
Vis hele sitatet...
Jeg uttrykte meg vel feil prøver på nytt, grønt slim er noe det blir spurt om fra legens side ved mistanke. Har man grønt ekspektorat er oddsen større for at man har det.
Jeg snakker ikke om snørr her, men jeg snakker om slim fra nede i lungene
Sitat av Stayneh Vis innlegg
Du er immun mot viruset så lenge det ikke muterer noe særlig.
Mutasjon er det som gjør at man får influensa gang på gang på gang. Det kan være det samme virutset bare at det har forandret seg litt.
Nå vet jeg imidlertidig ikke hvor fort dette viruset vil mutere, men jeg regner med siden det er så mange som får det, vil det mutere litt kjappere enn en vanlig influensa.
(du får det sikkert ikke igjen i neste uke for å si det sånn)
Vis hele sitatet...

I følge pandemi.no blir man ikke immun , og kan man få H1N1 opptil flere ganger. Sjekk fakta før du uttaler deg.
Sist endret av alphamale; 11. september 2009 kl. 18:29.
Sitat av alphamale Vis innlegg
I følge pandemi.no blir man ikke immun , og kan man få H1N1 opptil flere ganger. Sjekk fakta før du uttaler deg.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg vi har forskjellig forståelse av hva immunitet er.
Hva er immunitet?

Første gang kroppen smittes med en mikrobe (virus, bakterie, parasitt eller sopp), stimuleres den til å danne to viktige celler i immunforsvaret, T-celler og B-celler. Noen av disse cellene vil være spesielle hukommelsesceller som ”husker” mikroben (immunologisk hukommelse). I tillegg vil noen av B-cellene utvikle seg til plasmaceller. Plasmacellene produserer antistoffer som gjenkjenner og fester seg til akkurat denne mikroben. Neste gang kroppen blir utsatt for den samme mikroben, vil immunsystemet ”huske mikroben”. Immunresponsen kommer raskere og blir kraftigere, og kan forhindre at den smittede blir syk. Det har oppstått beskyttelse – immunitet etter gjennomgått sykdom. For noen sykdommer, f.eks. meslinger og kusma, varer denne immuniteten hele livet, mens andre sykdommer gir mer kortvarig immunitet.
Vis hele sitatet...

(http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:6043:1:::0:0) i tilfelle du ikke fant det selv på folkehelseinstituttets hjemmesider.

oh, forresten... sa jeg at man aldri kan få AH1N1 igjen?
neeei, sa at h*n sikkert ikke kom til å få det igjen i neste uke(les: ikke med en gang du har blitt frisk, men muligheten er jo der)
Sist endret av Stayneh; 11. september 2009 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
37 4
haha, funny sammenligning Dekilaz xD Men da har jeg fått vite det jeg lurer på. Jeg kan altså få svineinfluensaen flere ganger, dermed vil jeg ta vaksinen når jeg får tilbud om den God helg til alle
Jeg kommer også til å ta vaksinen da jeg for muligheten.

vaksinen er ikke bra testet ut, tenk om ca 12 måneder fra nå så ble det opplyst at de første som vaksinerte seg døde en etter en.
Da tror jeg de fleste hadde fått seg en solid nerve klikk.

Ja hehe, kul måte du forklarte det på Dekilaz.
Kult bilde også, brødrene Derrick
Det muterte barnet til Toska og Linni Meister heter muligens Jason eller Freddy.
Jeg sporet litt av her kanskje
Sist endret av Zagge; 12. september 2009 kl. 01:52.
Hvordan kan vaksinen gjøre en immun, og når kroppen selv å fått antistoffer etter å ha bekjempet det selv så er man ikke det?
fordi det forandrer seg som så fint og morsomt ble illustrert over her ved hjelp av toska og slikt
ja, ok.. Men viss det skjer (ikke mutert toska altså) så er vell vaksinen og ubrukelig?
Trådstarter
37 4
Etter det jeg hørte på radion blir du ikke immun av å ta vaksinen, men sjansene for å få sykdommen synker kraftig
Sitat av Nikki Vis innlegg
Etter det jeg hørte på radion blir du ikke immun av å ta vaksinen, men sjansene for å få sykdommen synker kraftig
Vis hele sitatet...
Immun betyr ikke at du aldri kan få svineinfluensa. Immunitet trenger heller ikke være for evig og alltid.
Immun betyr at du ikke kan få akkurat den typen influensa som vaksinen er laget på, i den tiden vaksinen varer.
En bitteliten forandring på viruset(oppgradering if you like) er nok til at du kan få det, selv om du har vaksine, fordi vaksinen da beskytter mot en gammel versjon av viruset.