Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10580
God kveld alle sammen På fredag får jeg en brukt ABB robot levert på gården min. Fikk den gratis av skolen jeg går på. Går vg3 Automatisering i Trondheim.

Er det noen her som har erfaring med programmering av ABB roboter? Har kun vært bordi Universal robot sin UR5 og UR10, og har en anelse om at ABB roboter ikke er like enkle å programmere.

Hvordan programmere man ABB roboter? Har ikke software til pc (noen som vet prisen på dette? regner med det er ganske mye gryn..)


Slik ser den ut

Husker ikke navnet, finner det ut i morgen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.abb.com/blog/gad00540/1DD...%20programming

Kva software er nok avhengig av roboten og kontrolleren, men tipper 'mykje penger' er eit rimeleg bra svar ja. Det er dog den typen programvare eg ville hatt relativt få moralske problemer med å piratkopiere. Så spør skulen om det er råd å få kopi av programvara. Om ikkje så er jo t.d. plc.net.ru sikkert ein plass for å diskutere slikt, evt. andre semiobskure fagrelaterte forum.

Og gratulerer med kult leiketøy.
Sist endret av vidarlo; 25. september 2013 kl. 23:20.
Hehe, ventet på et svar fra deg

Tusen takk, skal høre litt rundtomkring.

ps: hva er egentlig verdien på en slik brukt robot? Den er i ganske god stand. Har ikke vært brukt på hverfall 4år
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
ps: hva er egentlig verdien på en slik brukt robot? Den er i ganske god stand. Har ikke vært brukt på hverfall 4år
Vis hele sitatet...
Liten, tipper eg. Du kjøper ikkje ein robot, du kjøper ei løsning - ei produksjonslinje, med serviceavtaler og oppstart.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Liten, tipper eg. Du kjøper ikkje ein robot, du kjøper ei løsning - ei produksjonslinje, med serviceavtaler og oppstart.
Vis hele sitatet...
Tja, si ikke det. Jeg ville hørt med noen som har en lignende robot og spurt om den kunne tenke seg å kjøpe som reservedel.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Heh, gikk kalt nedover ryggen når jeg så den forkortelsen! Men ja, stemmer det slashdot sier. Vet ikke hvor mye jeg kan fortelle (fikk ikke ta bilder begrunnet med industrispionasje når jeg var der på utplassering), men på REC Wafer i industriparken i Glomfjord var en slik robot en liten del av en stor produksjonslinje.

Da jeg gikk elektro brukte vi et Siemens-program til pneumatikk, step-7 eller noe.
Noen som vet hva disse går for? Skulle gjerne hatt en i garasjen
Tøft! Hadde vært kult å ha en sånn en å leke med! Er det en slags ABB kontroller integrert i roboten som du kan programmere direkte eller må du ha tak i en ekstern en?
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Noen som vet hva disse går for? Skulle gjerne hatt en i garasjen
Vis hele sitatet...
De koster vel rundt en 150k for en ny, for en brukt er jo selvfølgelig prisen en annen.

En klasse for noen år siden på skolen min, fikk en slik robot, jeg tror det er den samme. Jeg kan spørre læreren min om programmeringsprogram på tirsdag hvis du/ dere er interessert.
Sist endret av DenNorskeste; 26. september 2013 kl. 16:33.
hvilken PLS evt kontroller fikk du med systemet ?


Robot:
- IRB 2000
- 6 akser
- 1991 modell
- Har stått på Nidar
- Løfter opp til 10kg
- 350kg

Kontroller:
- ABB S3
- 91 modell
- 230v
- 300kg

Mangler kabler mellom robot og kontroller, så hvis noen har tips til hvor jeg kan få tak i det, rop ut

Sitat av Duckie Vis innlegg
Heh, gikk kalt nedover ryggen når jeg så den forkortelsen! Men ja, stemmer det slashdot sier. Vet ikke hvor mye jeg kan fortelle (fikk ikke ta bilder begrunnet med industrispionasje når jeg var der på utplassering), men på REC Wafer i industriparken i Glomfjord var en slik robot en liten del av en stor produksjonslinje.

Da jeg gikk elektro brukte vi et Siemens-program til pneumatikk, step-7 eller noe.
Vis hele sitatet...
Har brukt step-7 litt vi også, til å programmere simens s7-200 PLSer. Tror ikke det brukes til å programmere pneumatiske ventiler?

Vi har brukt TIA portal til å programmere Siemens s7-1200.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Noen som vet hva disse går for? Skulle gjerne hatt en i garasjen
Vis hele sitatet...
Du får de for fra 10 000 og oppover
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...at=0&_from=R40

Sitat av SeaWolf Vis innlegg
Tøft! Hadde vært kult å ha en sånn en å leke med! Er det en slags ABB kontroller integrert i roboten som du kan programmere direkte eller må du ha tak i en ekstern en?
Vis hele sitatet...
Hehe, det jeg også tenkte. Fin læring i tillegg. Kontrolleren sitter ikke i roboten, men står i skapet på utsiden.

Sitat av feddiriko Vis innlegg
De koster vel rundt en 150k for en ny, for en brukt er jo selvfølgelig prisen en annen.

En klasse for noen år siden på skolen min, fikk en slik robot, jeg tror det er den samme. Jeg kan spørre læreren min om programmeringsprogram på tirsdag hvis du/ dere er interessert.
Vis hele sitatet...
Du kan jo spørre, men tror jeg muligens klarer å skaffe selv. Kanskje. Vet ikke helt om roboten støtter det nye ABB RobotStudio.

Sitat av costom1 Vis innlegg
hvilken PLS evt kontroller fikk du med systemet ?
Vis hele sitatet...
Kontrolleren heter ABB S3
Er det noe standard maskinvare i kontrolleren, eller er den helt spesialbygd?
Sitat av tingo Vis innlegg
Er det noe standard maskinvare i kontrolleren, eller er den helt spesialbygd?
Vis hele sitatet...
Den er standard for roboter i samme serie (etter det jeg har forstårr hvertfall)
Hah, så kjent ut den der. Vet akkurat hvor du har fått den fra

Det beste er om du får tak i manualen til roboten. Fant en manual for 2400, der er det tabell med varenummer for de ulike kablene som brukes. Finn manualen til din modell slik at du er sikker på at det blir rett, er ikke sikkert der er samme kabler.

http://lecture.sccsc.edu/amt/AMT%202...01_revE_en.pdf
Sitat av nerga Vis innlegg
Hah, så kjent ut den der. Vet akkurat hvor du har fått den fra

Det beste er om du får tak i manualen til roboten. Fant en manual for 2400, der er det tabell med varenummer for de ulike kablene som brukes. Finn manualen til din modell slik at du er sikker på at det blir rett, er ikke sikkert der er samme kabler.

http://lecture.sccsc.edu/amt/AMT%202...01_revE_en.pdf
Vis hele sitatet...
Snublet tilfeldigvis over (bokstavlig talt) over manualene idag når vi ryddet klasserommet! (som nevnt, vi flytter skole)

Er endel sider, så har litt å lese på fremmover. Skal se om jeg finner navnet på kablene

Fikk en del missunnelige blikk og kommentarer når jeg hentet roboten i dag var visst flere som ville ha den
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har brukt step-7 litt vi også, til å programmere simens s7-200 PLSer. Tror ikke det brukes til å programmere pneumatiske ventiler?
Vis hele sitatet...
Kan da fint bruke Step-7 og en S7-200 f.eks til å sette høy/lav på solenoid-ventiler. At det direkte brukes for å programere ventilene er nå så, men du programerer kontrolleren som styrer ventilene. Gjort det flere ganger selv med hobbyprosjekt.
Det er vel mulig å koble på en ekstern pendant på denne modellen, GreenRay?

Selve programmeringen er jo èn ting, men å kun basere seg på programmering uten å ha mulighet til å justere programmet, utføre enkeltoperasjoner, styre roboten manuelt, kjøre den tilbake til main etter en evetuell kræsj, velge linjer osv. via en ekstern pendant virker meget slitsomt...
Pendant og kabel kan man få nytt for ca. 3500 eks. moms så om det er mulig å koble til så finner du det nok billig på ebay f.eks.

Har du funnet ut av hva slags software du trenger?
Hvis ikke kan jeg finne ut av dette på mandag.

Jeg har forøvrig et par års erfaring med styring av slike roboter så det er bare å ta kontakt om du lurer på noe når du får gang på den.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Den er standard for roboter i samme serie (etter det jeg har forstårr hvertfall)
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer av type "standard maskinvare som også brukes andre steder", eksempelvis
- industripc
- standard mikrokontroller av noe slag
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Fått noe liv i roboten?
Fant ut at du kan bruke en helt vanlig text editor så lenge du kan de aktuelle kommandoene for arbeidsoppgavene.
Text editor? Også lagre filen og legge den over til roboten på noe måte? Eller kopiere fra text editor over til f.eks. hyperterminal på rs232? Du kan ikke programmere en robot fra text editor.
http://www.abb.com/product/us/9AAC133533.aspx
Er vel noe sånt du ser etter? Kjapt google-søk, tipper du kan finne en del mer om du gidder..
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er vel mulig å koble på en ekstern pendant på denne modellen, GreenRay?

Selve programmeringen er jo èn ting, men å kun basere seg på programmering uten å ha mulighet til å justere programmet, utføre enkeltoperasjoner, styre roboten manuelt, kjøre den tilbake til main etter en evetuell kræsj, velge linjer osv. via en ekstern pendant virker meget slitsomt...
Pendant og kabel kan man få nytt for ca. 3500 eks. moms så om det er mulig å koble til så finner du det nok billig på ebay f.eks.

Har du funnet ut av hva slags software du trenger?
Hvis ikke kan jeg finne ut av dette på mandag.

Jeg har forøvrig et par års erfaring med styring av slike roboter så det er bare å ta kontakt om du lurer på noe når du får gang på den.
Vis hele sitatet...
Ekstern pendant? Er ganske noob når det kommer til roboter :P Er en ekstern pendant et slags "tastatur"? Isåfall, ja

Har ikke fått tid til å lest i manualen enda (skole, jobb og gårsdrift har tatt mye av høsten, men der roer seg nå )
Mener å ha lest at jeg kan bruke ABB robotstudio hvis jeg oppdaterer firmwaren til roboten.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Fått noe liv i roboten?
Vis hele sitatet...
Nope Må skaffe diverse komponenter først. Trenger som nevnt før kabler mellom skap og robot, en impulsbryter og en vribryter med tre posisjoner. Litt usikker på hvilke kabler jeg trenger.

Sitat av Knask Vis innlegg
Fant ut at du kan bruke en helt vanlig text editor så lenge du kan de aktuelle kommandoene for arbeidsoppgavene.
Vis hele sitatet...
Hmm, takk for tipset! Skal sjekke det ut når jeg kommer til det stadiet

Sitat av enanthate Vis innlegg
http://www.abb.com/product/us/9AAC133533.aspx
Er vel noe sånt du ser etter? Kjapt google-søk, tipper du kan finne en del mer om du gidder..
Vis hele sitatet...
Har allerede funnet den

Takk for hjelpen folkens!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Spent på hvordan det går..

Status?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Spent på hvordan det går..

Status?
Vis hele sitatet...
Som nevnt før, venter til det blir varmere i været. Og akkurat nå er jeg utplassert i Tyskland, så ikke så mye liv.

Har bladd i dokumentasjon og funnet ut hvordan det som mangler skal kobles. Har også skaffet nesten alt som mangler. Mangler kun kablene mellom robot og styreskap nå.

Krysser fingrene for å få lærlingeplass på en bedrift som driver med roboter!
Servicepersonell på disse robotene har jeg sett bruker UltraEdit, som igjen vil si en hvilken som helst teksteditor vil gjøre susen.
Nyere roboter bruker usb/cf/nettverk, men jeg rekner med den roboten du har der har en diskettleser bak et beskyttelsesdeksel i styreskap.
En bruker dette for enten backup, eller å 'restore' endret utgaver av programmet.
Avhengig av hvordan en foretrekker å jobbe, er vel programmeringsfremgangsmåten noenlundes:
- Bruke pendant til å generere filer som trengs.
- Bruke teksteditor for å lage programmet.
- Bruke pendant for å programmere alle koordinatene/koordinattyper
- Bruke pendant for å 'jogge' gjennom programmet for å se at det fungerer slik det skal.

Ang. IO er det stort sett et begrenset utvalg i styreskap, med mulighet for tilkobling til en eller annen type PLS, vha et eller annet grensesnitt

Har vel 5-6 stykker (av nyere modell) av disse ståendes på jobb, uten at jeg har noe spesiell opplæring på dem.
Hadde det derimot vært Yaskawa Motoman, har jeg erfaring med programmering av disse.

Ved Motoman, og jeg antar dette gjelder ABB også, er det fullt mulig å bygge opp hele programmet fra pendanten. Dette er igrunnen noe jeg vil anbefale, da en til en mye større grad slipper å huske på riktig formulering og formatering av de forskjellige funksjoner, og en har desuten mulighet for å teste hver endring en gjør, når en gjør det.
Sist endret av Lanjelin; 13. mars 2014 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.