Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4013
Har en laptop, acer aspire, som blir ubehagelig varm når man bruker den. jeg forstår det slik at denne serien ofte har varmerelaterte problemer.
Den blir kun brukt primært av min mann til surfing, jeg bruker den fra tid til annen til spill, men har min stasjonære for dette, samt at vi ser mye på film på den.

den står på underlag av tre, og den rengjøres ofte med trykkluft.
når vi ser på film eller spiller så blir pcn så varm at det gjør vondt å lene hendene mot tastaturet/touchpaden. dette gjelder ikke for hele laptopen, men et område som strekker seg fra øvre venstre hjørne, ca 10-15 cm mot høyre og så nedover mot touch.

denne varmen kommer kun fra filmseing, og spill som world of warcraft.

den er sent inn til reparasjon nå, men verkstedet sier de etter en dag med stresstest ikke får den opp i mer enn 75 grader på gpu/ cpu. og de etterspør info om hvordan de kan reprodusere feilen- jeg har sent den info om hvordan vi bruker pcn.

jeg har hatt samme problem på den en gang tidligere og den ble da sent til acers verksted og ei vifte ble bytta da den tydeligvis var rota til varmen den gangen.

jeg vil tro 75 grader på en laptop er rimelig normalt, men jeg har ikke vært borti laptopper før hvor den blir så varm at det er vondt å bruke den fordi man ser på film eller spiller wow.

vi har ikke brukt laptop med batteri/ kun på lader med tanke på at vi har hatt dette problemet før på den, så varmen stammer ikke fra defekt batteri.
jeg kunne ha forstått at pcn ble varm dersom jeg prøvde å kjøre nyere spill på den, men jeg synes det er skummelt at den blir så varm som dette kun med den bruken vi har.

det som ser ut til å være det som er problemet på denne serien er kjøleribbe, vifte og gpu.

Har Dere noen forslag på hva som kan være galt med den? eventuelt deres synspunkter på om slik varme ved helt ordinær bruk er akseptabel?
Er aceren gammel?
Kjenner ei som fikk "brannmerker" på lårene etter at acer-pcen lå på fanget hennes. Det har sikkert samlet seg opp mye støv, så tror det er best å få den reparert!
Trådstarter
83 3
den er fortsatt under reklamasjonsrett, mener å huske den ble kjøpt i slutten av 2010. den er allerede sent inn til reparasjon.
vi bruker aldri pcn på noe annet underlag enn bordet vårt, spesielt ikke når den blir så varm.
at bærbare ofte blir varm på undersiden er vel en kjent sak, men dette gjelder bruks flaten på pcn, altså tastatur og touch området.

det er mulig det er støv i den ja. rengjør så godt jeg kan med trykkluft, men har ikke åpnet den noe videre opp da jeg ikke vil ødelegge garanti/ reklamasjonsseglene som er under der.
Acer er jo kjent for å vare i ganske mange år, så dette hørtes ikke helt bra ut.. Skulle trodd at trykkluft var nok, med problemet ligger vell kanskje et annet sted i maskina. Får håpe repratørene fikser den
Sitat av rosemeup Vis innlegg
Acer er jo kjent for å vare i ganske mange år, så dette hørtes ikke helt bra ut.. Skulle trodd at trykkluft var nok, med problemet ligger vell kanskje et annet sted i maskina. Får håpe repratørene fikser den
Vis hele sitatet...
HAHAHAHAHAHA!
Helt normalt Acer Aspire problem.


Max-temp ligger normalt mellom 75 og 100 grader, avhengig av CPU og GPU.
Den vil sku seg av automatisk når den blir varm nok.
Jeg tørket laptopen min med en hårføner, da ble det for varmt. Hvor varmt en hårføner blåser aner jeg ikke, men det er nok til å smelte den.
Har selv en Acer aspire som er ca. 3 år gammel. Jeg har rensen den med trykkluft noen ganger men det tar ikke på langt nær med seg det som trengs. Den er idiotisk satt sammen og man må ta ut hovedkortet for å kunne rense vifta og området rundt(som jeg har gjort 5-6 ganger). At det blir ubehagelig høye temperaturer kjenner jeg meg igjen i, hvor den minste lille påkjenning får den varm og vifta løper løpsk.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg tørket laptopen min med en hårføner, da ble det for varmt. Hvor varmt en hårføner blåser aner jeg ikke, men det er nok til å smelte den.
Vis hele sitatet...
Genialt, virkelig genialt...
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Skudd i mørket, kan det å bytte ut kjølepastaen være en idé?
Jeg regner med vifta har godt med rom rundt seg og at det ikke er noen kabler/kopper/kar i veien for luftutstrømmingen.
Tror nok du må leve med at pc'en din blir varm, ved spilling/normal bruk blir acer'en min 90 grader ++. Og da har jeg satt den i en V formasjon på gulvet for mest mulig luft.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Tror nok du må leve med at pc'en din blir varm, ved spilling/normal bruk blir acer'en min 90 grader ++. Og da har jeg satt den i en V formasjon på gulvet for mest mulig luft.
Vis hele sitatet...
Håper du har SSD. Med den stillinga er det stor fare for at disken (om du har HDD) setter seg i vranglås.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Håper du har SSD. Med den stillinga er det stor fare for at disken (om du har HDD) setter seg i vranglås.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne begrunne og backe opp den påstanden med troverdige kilder.
Uten å henvise til HDDer produsert på 90-tallet.

TS:
Husk nå på, selvom du føler det er altfor varmt å ta på for hånden din, betyr ikke dette at plasten er ekstremt varm.
Hudtemperaturen din er på rundt 21 grader (pluss/minus), og når du da tar på en overflate på 50 grader, vil denne føles ganske varm.
Sist endret av MrCryptical; 15. januar 2014 kl. 00:04.
Trådstarter
83 3
jeg har jo hatt denne pcn helt siden den var ny, og den er jo ikke slik til vanlig. har hatt samme problem en gang før, og den ble da sent inn og det ble byttet vifte på den.
det er vel ett eller to år siden nå. den har hatt vanlig temperatur helt frem til nå like før jul, hvor den plutselig begynte å bli varm igjen.
jeg har jo brukt og holdt på med data i snart 20 år, og selv om jeg er langt fra noe ekspert, så vet jeg jo at jeg ikke har vært borti andre laptoper hvor det har vært slik varmeutvikling.

begge mine hjemmebygde stasjonære har også over tid fått problemer med overoppheting, og da var det vifter på skjermkortet som fusket og skjermkort ble byttet.

kjølepasta kan være en lur ting det. jeg har som sagt kun åpnet dekselet for å blåse med trykkluft da all annen fikling der inne betyr at man må fjerne noen segl, og når de er borte mister en garanti/ reklamasjonsrett.
Sitat av xatiramx Vis innlegg
kjølepasta kan være en lur ting det. jeg har som sagt kun åpnet dekselet for å blåse med trykkluft da all annen fikling der inne betyr at man må fjerne noen segl, og når de er borte mister en garanti/ reklamasjonsrett.
Vis hele sitatet...
Hvis maskinen fortsatt er under garanti/reklamasjonsrett så kan du jo bruke denne. Antageligvis er det kjølepastaen som har tørket ut og sprukket opp etter for høy temp over tid. Har sett denne feilen både i laptops og videokanoner.
Er nok bare å sende inn PC'en om den blir for varm, spesielt om den begynner å skru seg av, av seg selv pga det. Fikk byttet div deler rundt kjølingen på min Acer Aspire tre ganger for så å få pengene tilbake, helt vanlig problem hos dem.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Du må gjerne begrunne og backe opp den påstanden med troverdige kilder.
Uten å henvise til HDDer produsert på 90-tallet.
Vis hele sitatet...
Troverdig kilde kan du se langt etter :P
Men for å si det sånn så er det en grunn til at jeg har SSD nå.
Glad jeg hadde det meste jeg trengte på backup, dog ext HDD med miniUSB>USB2.0
Sist endret av Duckie; 15. januar 2014 kl. 11:17.
Temperatur dreper.
En rekke modeller til Acer er kjent for høye temperaturer.
Kjøp vifter for å sette under.

Utsolgt:
http://www.clasohlson.com/no/Laptops...ng/Pr384729003

http://www.ebay.com/itm/New-USB-2-0-...item3f18bee467
Sist endret av Jim114; 15. januar 2014 kl. 11:49.
Med fem års reklamasjon er det vel bare bra at de dør? Da kan man bytte den inn mot en bedre modell. Jeg hadde en i to år før den ble grillet, da fikk jeg pengene tilbake.
Å få pengene tilbake før datamaskinen blir grillet høres jo ypperlig ut. Fortell!
Sitat av immolo Vis innlegg
Å få pengene tilbake før datamaskinen blir grillet høres jo ypperlig ut. Fortell!
Vis hele sitatet...
Skjønte du ikke den der? Han hadde den i 2 år før den ble grillet. Altså, den ble grillet etter 2 år.
Verkstedet klarte ikke å reprodusere feilen. Mest sannsynligvis fordi du har den på en treplate hjemme. Siden den blir ekstra varm under filmspilling og spilling, så er det nok skjermkortet som jobber ekstra hardt. 75 grader er ikke så galent under press. Få deg et underlag hvor maskinen står på skrå slik at den får mest mulig luftsirkulasjon.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Håper du har SSD. Med den stillinga er det stor fare for at disken (om du har HDD) setter seg i vranglås.
Vis hele sitatet...
Har ssd, ja
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har et lignende problem med min acer, jeg har ikke hatt den til reperasjon siden jeg ikke kjøpte med noen garanti. Min skrur seg av innimellom hvis jeg for eksempel har en ekstra lang runde på League of legends. I følge speccy så ligger temperaturen på CPU mellom 100 og 138 grader en plass fra jeg skrur den på, til jeg skrur den av. Vanligvis så har jeg den i pyramide form, da skrur den seg ikke av like ofte.
Jeg leter som bare f*** rundt på nettet etter ny vifte, men jeg kan ikke så mye om pc så jeg finner liksom ikke fram. Er det noen her som veit åssen vifte jeg trenger for erstatte den som er på en Acer Aspire V5 552PG? eller hvor jeg eventuelt kan finne en vifte?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvorfor skal du bytte viften? Du bør heller først åpne dekslet der viften sitter, dersom den sviver, så få renset viften + kjøleribben, skal du slå på stortromma, så bytter du ut kjølepasta også.
Samme laptop her, bruker den til wow, hadde rundt 80grader..
Så skrudde opp hele greia, fjerna alt av støv og ny kjølepasta, nå er den aldri over 45grader