Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4084
En liten besetning av oss har begynt planlegging av et arrangement hvor vi har lyst til å sette nye grenser innen partyfronten (privat).

Desverre, er det for mye fester hvor spotify koblet til noen høyttalere som gjør susen, så vi har tenkt til å gjøre noe med det.

Denne gangen, har vi valgt å gjøre dette til en dugnad, hvor alt overskuddet kommer til å gå til lyd og lysutstyr. Prioriteringen kommer til å gå til mest lys.

Jeg har sett litt rundt på lasere, og lurte på om noen festarrangører der ute hadde noen erfaring?

http://www.youtube.com/watch?v=u12j6...eature=related

Her er noe av det vi kommer til å satse på som eksempel.
Jeg kan også nevne, at vi har muligheten til å leie lysutstyr for rundt 40 000,-

Ellers, dersom noen av dere har noe tips og tricks til å lage en slik fest, så skrik gjerne ut!
Sist endret av Neutralizer; 16. november 2010 kl. 00:32.
En god DJ er en nøkkelkomponent til en god fest
Sitat av Insanity Vis innlegg
Hvor bor du?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du interessert i å vite det?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Jeg har sett litt rundt på lasere, og lurte på om noen festarrangører der ute hadde noen erfaring?

http://www.youtube.com/watch?v=u12j6...eature=related

Her er noe av det vi kommer til å satse på som eksempel.
Vis hele sitatet...
Bevegelige lasere er ondskapens verk. Må være mulig å kjøre et lysshow uten å ødelegge øyene til folk.
Sitat av dobby Vis innlegg
Bevegelige lasere er ondskapens verk. Må være mulig å kjøre et lysshow uten å ødelegge øyene til folk.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Er egne regler på hvordan lasere av ulike styrker skal plasseres i forhold til synsskader o.l
Om dette ikke etterfølges av arrangørene så kan de fort få problemer.

En enkel tommerfinger regel, er å plassere laserne slik at de aldri sikter lavere enn noen CM over hodet på folk. Da er det ingen fare.
Lasere kan være ett fantastisk innslag i skikkelige fester, om det gjøres riktig
http://www.facebook.com/#!/video/vid...d=142768861500

Kan støtte deg i din prioritering av lys! Lyd er viktig, men det er lys som virkelig skaper stemning når man er full.

Linken jeg viser til er fra min tids hittil desidert største klikk. Mye pga lysene.
Johnny Cash mofos
Lokale med nok av toaletter!
Sitat av djxfade Vis innlegg
Bullshit. Er egne regler på hvordan lasere av ulike styrker skal plasseres i forhold til synsskader o.l
Om dette ikke etterfølges av arrangørene så kan de fort få problemer.

En enkel tommerfinger regel, er å plassere laserne slik at de aldri sikter lavere enn noen CM over hodet på folk. Da er det ingen fare.
Lasere kan være ett fantastisk innslag i skikkelige fester, om det gjøres riktig
Vis hele sitatet...
Sant, sant, men akkurat som med blitz, så følger sjeldent partyarrangører tommelfingerregler. Det finnes utallige måter å gjøre lasere kult på, men mange lokaler er for lave til å kjøre et ordentlig lasershow. Og når lokalene er høye nok, så sliter man med å plassere laserne høyt nok. Alt etter hva man vil ha. Til slutt(for min del, andre synes kanskje det er awesome), så ender det bare med at jeg forlater hele greia, fordi jeg får lasern i øynene hele tiden.
På linken Wessa ga oss, så er jo ikke laserne plassert slik at de skal lyse rett over hodene på folk? Men så finnes det lasere helt fra 100mw til 40.000mw, så jeg tror kanskje det også kan være en sak også. Og ja, det har vært planlagt siden vi kom på det med lasershow, at de skal være rettet rett over huet på tilskuerne.

Men jeg har egentlig ikke så mye peiling på disse laserne, for jeg vet at det finnes programmer som gjør at du kan lage dine egendefinerte show, men da håper jeg de har et stille som gjør at de gir ut tilfeldige lysmønstre utifra musikkens rytme?

Legger også til dette bildet, hvor dere ser at laserne er rettet uforsvarlig (?)
http://www.framtidinord.no/kultur/ar...dex=16#pageTop
Sist endret av Neutralizer; 16. november 2010 kl. 01:49.
Jeg foreslår at du leier inn Jean Michel Jarre. Tror han kan fikse lysen ganske perf.
Har ikke så mye tips ang lys og lyd, men tenk igjennom prosjektet nøye.

Lag et nøye gjennomtenkt og nøkternt budsjett.

Undersøk markedet deres, er det mulig å få så mange på festen? (sier ikke at det ikke går).

Deliger oppgaver og ha en klar plan for hvem som skal gjøre hva.

Lei inn masse vakter og kanskje snakke med politiet på forhånd.

Ha en backup plan hvis det går til helvette ( hvem betaler for hva osv).

Lykke til
- Ha fler DJ'er klare til å spille 1-3 timers sett, evt. et par som spiller back2back.

- Om det er naboer i nærheten så sørg for at de er inneforstått med hva slags type arrangement dere skal ha, og kom fram til noen "kjøreregler" sammen: lydnivå, når dere skal avslutte, lovnad fra deres side om at det ikke skal foregå hærverk etc.

- På et arrangement med 5-600 mennesker så er det som ovenfornevnt ESSENSIELT med godt vakthold. Må til enhver tid ha kapasitet til å hanskes med folk som slår seg vrange. Litt avhengig av hva slags fest du skal ha () så kan det lønne seg å opprette en dialog med politiet i tilfelle ting skulle spinne helt ut av kontroll.

- Lys, masse UV-lys, lasere, UV-dekorasjoner, røykmaskiner - alt dette settes lure steder hvor folk ikke kan komme til å ødelegge det, så blir det billigere

- Sørg for å ha anlegg stort nok så dere har litt headroom. Kjipt å maxe anlegget så det vrenger eller at strømmen kutter osv. Og apropos strøm: Sørg for at det elektriske anlegget i bygget dere tenker å ha festen tåler den belastningen alt det elektriske utstyret. Kjipt om strømmen kutter hvert 5. minutt.

- Vet ikke hvordan dere har tenkt til å gjøre det med drikke osv. men om dere har planer om å selge drikke så vær forsiktig.
Lasere er fett! Ta kontakt med lasershow.no, de har godt rykte.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
På linken Wessa ga oss, så er jo ikke laserne plassert slik at de skal lyse rett over hodene på folk? Men så finnes det lasere helt fra 100mw til 40.000mw, så jeg tror kanskje det også kan være en sak også. Og ja, det har vært planlagt siden vi kom på det med lasershow, at de skal være rettet rett over huet på tilskuerne.

Men jeg har egentlig ikke så mye peiling på disse laserne, for jeg vet at det finnes programmer som gjør at du kan lage dine egendefinerte show, men da håper jeg de har et stille som gjør at de gir ut tilfeldige lysmønstre utifra musikkens rytme?

Legger også til dette bildet, hvor dere ser at laserne er rettet uforsvarlig (?)
http://www.framtidinord.no/kultur/ar...dex=16#pageTop
Vis hele sitatet...
Nei, de er ikke det. Den ble satt opp av amatører (det vil si oss som var på den russebussen) når vi allerede var småbrisne. Ingen av oss har heller noe som helst peiling på disse reglene det er snakk om, dessverre.

Poegnet er at et skikkelig lysnalegg ( har nada peiling, så sier bare at dette lysanlegget kostet 120k i sin tid, selvom det høres ut som skryting) gjør susen i forhold til stemning mer enn alt for mye lyd
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg undrer litt på et spørsmål som blir diskutert i ny og ne.

Vi har valgt å sette en aldersgrense på 16 år på dette arrangementet. Og det en jeg prata med påsto, var at hvis vi tillot deltagerne å medbringe alkohol i lokalet, blei alt ansvaret lagt på arrangørene.

Er dette fakta, eller hvordan ligger dette an egentlig?
Hvis dere lar 16 åringer nyte medbrakt alkohol på deres fest så har dere nok et ansvar ja. Er ikke 100% på lover og paragrafer, men tenk litt på det.. Dere vet at de er 16 år. Dere vet de har med alkohol. Dere tillater det. Dere vet at alkohol har 18/20 årsgrense... Men likevel er dere HELT utenfor noe som helst ansvar, dette på tross av at dere tar dere betalt for at de skal få nyte alkoholen deres på området dere leier.
Hvis dere skal ha lys så hvorfor ikke gjøre som disse:

http://www.youtube.com/watch?v=uu_zwdmz0hE
Russestyret jeg sitter i arrangerte halloweenfest, med 700 billetter. Det var riktignok ikke mer enn en 350-400 stykker innom, men vi hadde ~35000kr i utgifter

11500 til lyd,
8500 til lys,
10000 til leie av lokaler,
random til dekorasjon.

Politiet og brannvesenet var gogo, fordi vi formulerte at vi ikke tillatte medbrakt og ikke hadde sjenking. Garderobeområdet var utenfor inngangen (fremdeles innendørs tho), så folk "fikk lov", dog uformelt, til å gå i garderoben, bælme ei spritflaske og rave videre 150kr forhåndtbetalt, 200 i døra. Satt igjen med 8200kr, med halvparten av potensiell inntekt

Dere bør begynne planlegginga SENEST 2 måneder før arrangementet, og sette opp forhåndsbetaling så fort dere har fått go fra politi og brannvesen.
Kjøp inn hvit jordbærduk! Fett å bruke til å freshe opp lokalet litt. Ser også bra ut når det blir belyst...
Ringte politiet nå, og fortalte planleggingen av arrangementet (Var ikke det lokale politiet, var politiet i oslo ellerno, aner ikke hvorfor jeg havnet der.) Men det det han jeg pratet med sa, var at private arrangement, så har ikke politiet lov til å blande seg inn, men siden dette var et så stort arrangement, så ble ting noe annet.

Men dette var individuelt fra fylke til fylke, og kommune til kommune.

Det også noen av mine venner påsto, var at siden det var bak lukkede dører, så ville det blitt beregnet som et privat arrangement, og det var dermed ingen fast aldersgrense. Det som også er interessant, er at stadig vekk, så er det arrangerte fester i hytt og pine i mindre grad (100-200 deltagere) nesten hver måned, og politiet der bryr seg ikke.

Hva er det egentlig som er lov og ikke?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
På linken Wessa ga oss, så er jo ikke laserne plassert slik at de skal lyse rett over hodene på folk? Men så finnes det lasere helt fra 100mw til 40.000mw, så jeg tror kanskje det også kan være en sak også. Og ja, det har vært planlagt siden vi kom på det med lasershow, at de skal være rettet rett over huet på tilskuerne.
Vis hele sitatet...
40.000 mw? neppe, 1000 mw=1w er nok til å poppe pokorn og er noe a det mest råe man kan fåtaki selv proffe far ikke tak i mer enn 5w, lasershow kan bli både bra og dårlig det er 2 faktorer som er avgjørende

1.) At man ikke er retarded

2.) At man har riktig utstyr med riktige sikkerhetstiltak

En liten leksjon i lasere:


Grønne lasere har synligst stråle og er de som er mest vanlige i uproffe lasershow

Røde lasere er ganske dårlige til show man må opp i over 6 ganger mere power for å få en bra stråle.

Blåe Blue-ray lasere Min personlige favoritt, Disse laserne har nesten like bra synlighet som grønne, de kan også lade opp glow in the dark ting fks stjerner lyser du raskt på den så lyser den i ca 3-4 sekunder

sammenligning:

En grønn 50mw laser sprekker en balong med en svart prikk på 30-50 sekunder angående batteri kapasiteten vis den er håndholdt, den har også en liten stråle som kan sees 1000 M+ om natten utendørs.

En rød 200mw laser kan sprekke en balong med en svart prikk på 3 sekunder
og tenne fyrstiker, lite synlig stråle

mellom 5-20mw blå kan gjøre ting selvlysende selvom den ikke har tydelig stråle

Nå over til IR (synskader)

En laser over 7mw er direkte dårlig hvis du får den i øyet

Filtrerte lasere er dyre, filterne tar bort den farlige IR`en men den tar også bort mye av efekten, en filtrert laser må være mye sterkere for å få samme effekt som en ufiltrert

Ufiltrerte lasere er som en lommelykt med IR......

Fekillix

Oppsumering: Don`t mess with things you dont have much knowledge abaut.

Håper jeg lærte deg noe.

Dette jeg sier er basert på Håndholdte lasere
Sitat av Fekillix Vis innlegg
40.000 mw? neppe, 1000 mw=1w er nok til å poppe pokorn og er noe a det mest råe man kan fåtaki selv proffe far ikke tak i mer enn 5w, lasershow kan bli både bra og dårlig det er 2 faktorer som er avgjørende

1.) At man ikke er retarded

2.) At man har riktig utstyr med riktige sikkerhetstiltak

En liten leksjon i lasere:


Grønne lasere har synligst stråle og er de som er mest vanlige i uproffe lasershow

Røde lasere er ganske dårlige til show man må opp i over 6 ganger mere power for å få en bra stråle.

Blåe Blue-ray lasere Min personlige favoritt, Disse laserne har nesten like bra synlighet som grønne, de kan også lade opp glow in the dark ting fks stjerner lyser du raskt på den så lyser den i ca 3-4 sekunder

sammenligning:

En grønn 50mw laser sprekker en balong med en svart prikk på 30-50 sekunder angående batteri kapasiteten vis den er håndholdt, den har også en liten stråle som kan sees 1000 M+ om natten utendørs.

En rød 200mw laser kan sprekke en balong med en svart prikk på 3 sekunder
og tenne fyrstiker, lite synlig stråle

mellom 5-20mw blå kan gjøre ting selvlysende selvom den ikke har tydelig stråle

Nå over til IR (synskader)

En laser over 7mw er direkte dårlig hvis du får den i øyet

Filtrerte lasere er dyre, filterne tar bort den farlige IR`en men den tar også bort mye av efekten, en filtrert laser må være mye sterkere for å få samme effekt som en ufiltrert

Ufiltrerte lasere er som en lommelykt med IR......

Fekillix

Oppsumering: Don`t mess with things you dont have much knowledge abaut.

Håper jeg lærte deg noe.

Dette jeg sier er basert på Håndholdte lasere
Vis hele sitatet...
Det eneste du lærte meg, er at du ikke eier peiling.
Denne festen har jeg faenmeglyst å komme på Skjer det før 9 januar?
5. mars, og det er påmeldt 1300 stykker
Sist endret av Neutralizer; 24. november 2010 kl. 23:31.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En liten oppdatering om arrangementet i seg selv.

Det er nå påmeldt 2200 deltagere og vi har anskaffet oss lydanlegg til verdi av rundt 1,5 millioner og et heftig lysshow. Er det noen der ute som vet eller har råd om en aktuell løsning med toaletter og evt. rot og hærverk?
Hva er nettsiden til dette party?
Kult at dere gjør dette, men en tanke; hva med øvrig aldersgrense? Uansett, lykke til.
Aldersgrensen har vi utrolig nok fått godkjent av Politiet, tro det eller ei. De var takknemlige over at vi faktisk tok kontakt med dem ang. dette med aldersgrense, så jeg tror kanskje det hadde en liten del av saken og gjøre.
Nå tenkte jeg kanskje ikke bare mtp politiet. En ting er at det ikke hadde vært så kult for de 16-17 åringene hvis noen foreldre ville være morsomme å dukke opp, men også andre folk. Det er eldre folk som fort kan lage bråk selv om dere har vakter. Uansett, det var bare en tanke og jeg tror dere får det fett.
Det er da foreldrene som skal ha kontroll over hvor de sender barna sine? Et annet grunnlag på hvorfor jeg tror politiet gav oss løyve, var fordi dette er et arrangement som foregår under kontrollerte omstendigheter. Jeg vil heller tro at foreldrene er mer villig til å sende barna sine dit, enn å vite at de har vært på en eller anne privat rølpefest der de ikke har kontroll på hva som skjer i det hele tatt.

Det har blitt informert at vi har sertifiserte vakter som kommer til å holde styr på folkemengden, og at politiet vil være i nærheten hvis en eventuell hendelse skulle skje.

Dessuten, så tror jeg politiet har gitt opp med å prøve å følge "loven" når det gjelder alkoholkonsum blant mindreårige siden dette blir som å utrydde narkotikaforbruk fullstendig i Norge.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det er da foreldrene som skal ha kontroll over hvor de sender barna sine? Et annet grunnlag på hvorfor jeg tror politiet gav oss løyve, var fordi dette er et arrangement som foregår under kontrollerte omstendigheter. Jeg vil heller tro at foreldrene er mer villig til å sende barna sine dit, enn å vite at de har vært på en eller anne privat rølpefest der de ikke har kontroll på hva som skjer i det hele tatt.

Det har blitt informert at vi har sertifiserte vakter som kommer til å holde styr på folkemengden, og at politiet vil være i nærheten hvis en eventuell hendelse skulle skje.

Dessuten, så tror jeg politiet har gitt opp med å prøve å følge "loven" når det gjelder alkoholkonsum blant mindreårige siden dette blir som å utrydde narkotikaforbruk fullstendig i Norge.
Vis hele sitatet...
Trur nu aldri foreldrene hadde sendt meg på en rave party når eg var 16 år!
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Ser ut til at du har stelt istand et bra arrangement Sander
Sitat av Kain
Trur nu aldri foreldrene hadde sendt meg på en rave party når eg var 16 år!
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde bevist for dem at du var til å stole på, hvorfor ikke? I min verden kan jeg få til mye bare pga foreldrene mine har tillit til meg. Dette burde jo da ikke misbrukes heller. Ihvertfall ikke misbruke det veldig.
Sist endret av Daybreak; 24. januar 2011 kl. 14:40.
Jeg joiner festen !