Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1535
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg ett nytt objektiv til mit Eos 500D. Fra før av har jeg standard kit-objektivet og Canon EF 50mm f/1.8 II. + en ganske god blitz.
Har også til tider tilgang til 10-20mm og 18-200mm til tider, så er ikke her jeg har planer om å utvide mest.

Det jeg egentlig lurer på er om dere har noen forslag til hvilke(t) objektiv(er) jeg burde gå til innkjøp av. Hovedsaklig liker jeg å ta bilder av mennesker, landskap og "bybilder" når jeg er på ferie.

Jeg har allerede sett på disse alternativene:
http://www.japanphoto.no/product/obj...hsm-for-canon/
http://www.japanphoto.no/product/obj...hsm-for-canon/
http://www.japanphoto.no/product/obj...mm-f-2.8l-usm/
http://www.elkjop.no/product/foto-vi...55-f2-8-is-usm

Er dette noe dere tror kan være lurt å gå til innkjøp av, for og eventuelt kunne erstatte med kit-objektivet? Angående pris er jeg egentlig ganske fleksibel. Hadde i utgangspunktet tenkt til å holde med under 4-6000, men er også villig til å legge til litt mer om dere mener det er verdt det.

Eller er kanskje et zoomobjektiv veien og gå? Skjønner at det ikke er lett og vite hva jeg trenger, men tar gjerne imot forslag. Takk!
Sist endret av Parkett; 11. desember 2010 kl. 16:38.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, alle du lenker til har omtrent samme brennvidde, så der er nok høyeste pris du aksepterer det som vil bestemme det.

Jeg antar at den 18-200 ikke åpner opp alt for mye, særlig på lengre brennvidder, så noe som en 100 mm f/2.8 (gjerne makro) eller 200 mm f/2.8. Det finnes programvare der ute som analyserer hvilke brennvidder du bruker mest, så da bruker du dette, og kjøper det som passer.

Hvis du fortsatt er bestemt på at 50 mm f/1.8 ikke erstatter kit-objektivet, så kan du prøve Canon EF 35 mm f/2, eventuelt enda videre.

Zoomer har jeg lite erfaring med, men mange ser ut til å anbefale en 17-55 mm. Vet ikke hvilket merke, men det finner du fort ut.

Har du lyst på videre, nærsagt en erstatning for 10-20 mm ville jeg gått for Tokina 11-16 mm f/2.8, som jeg også gjorde (dog har jeg ikke fått prøvd den ut).
Ikke kjøp objektiv bare for å kjøpe det. Ikke kjøp objektiv for å få en større tut. Finn ut hva du har behov for.

Hva mener du med mennesker? Portrett? Da burde du gå for en fast brennvidde. Gjerne en 50mm (noe som du har)
Byer og landskap? Vidvinkel all the way. Den rimeligste til sigma ligger på 4k (10-20mm), ellers har du tokina 116 og canon 10-22mm (ca 6k) med mye bedre bildeskarphet og byggekvalitet.

Skal du ha et nytt kit objektiv til ikke altfor mange høvdinger så anbefaler jeg canon 15-85mm f3.5-5.6. Den ligger på rundt 6k. Har du enda flere penger å bruke på et kitobjektiv så er 24-70mm i L serien til canon veien å gå.
Sist endret av Kalender; 11. desember 2010 kl. 16:49.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Vis du skal ha ei god linse bør du gå for 18-250mm eller 18-200mm, da vil du ha en god allround linse.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Vis du skal ha ei god linse bør du gå for 18-250mm eller 18-200mm, da vil du ha en god allround linse.
Vis hele sitatet...
For det første er et objektiv satt sammen av flere linser. Det er ikke en linse. Ikke kjøp objektiv med veldig lav vidvinkel og lang tele. De er noe billig møl uten noe særlig bildeskarphet. Kjøp deg heller gradvis hva du trenger. Gjerne fastoptikk.

Hater når folk uttaler seg om ting de ikke har peiling på.

Et annet tips. Ikke kjøp deg i hjel. Skaff noe du kan jobbe med og bli god med før du går videre. Kjøpte selv en 7D med 15-85mm for et kvart år siden. Har brukt det fram til nå og skal gå til innkjøp av en vidvinkel. Nettopp fordi behovet mitt er stort og jeg har fått et stort potensial for type bybilder og ski/skatefilmer. I'm just saying.
Sist endret av Kalender; 11. desember 2010 kl. 16:54.
Vel, alle du lenker til har omtrent samme brennvidde, så der er nok høyeste pris du aksepterer det som vil bestemme det.

Jeg antar at den 18-200 ikke åpner opp alt for mye, særlig på lengre brennvidder, så noe som en 100 mm f/2.8 (gjerne makro) eller 200 mm f/2.8. Det finnes programvare der ute som analyserer hvilke brennvidder du bruker mest, så da bruker du dette, og kjøper det som passer.
Vis hele sitatet...
Ja, ble mer eller mindre de samme brennviddene. Du har også helt rett i at den 18-200 ikke er noe kjempeobjektiv, og gir ikke så god kvalitet ved lengre brennvidder.

Hvis du fortsatt er bestemt på at 50 mm f/1.8 ikke erstatter kit-objektivet, så kan du prøve Canon EF 35 mm f/2, eventuelt enda videre.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ikke, jeg tar ofte bilder i sosialesammenhengner og synes ofte det er greit og bruke kit-objektivet, for da slipper jeg og bytte så mye mellom objektivene. Samtidig så tror jeg at egentlig så lenge jeg blir vant med å bruke 50 mm kombinert med f.eks. 35 mm vil dette gå greit. Begge objektivene er jo heller ikke veldig store og tunge.

Zoomer har jeg lite erfaring med, men mange ser ut til å anbefale en 17-55 mm. Vet ikke hvilket merke, men det finner du fort ut.

Har du lyst på videre, nærsagt en erstatning for 10-20 mm ville jeg gått for Tokina 11-16 mm f/2.8, som jeg også gjorde (dog har jeg ikke fått prøvd den ut).
Vis hele sitatet...
Takk, den skal jeg sjekke ut, greit og ha mitt eget vidvinkelobjektiv også!

EDIT: Ser flere her anbefaler fast objektiv, har som sagt 50mm og er veldig fornøyd med denne. Litt av problemet føler jeg er at jeg synes det fort blir litt stress, med flere fastobjektiver som fører til flere bytter også videre. Når jeg mener mennesker så mener jeg portrett ja, men i naturlige situasjoner (middager, hytterturer osv.) Ikke i studio o.l
Sist endret av Parkett; 11. desember 2010 kl. 16:55.
Hvis du bare skal ta bilder i sosiale sammenhenger osv og ikke går videre til staget bilder og du har ikke tid til å skifte optikk så kjøp deg et godt all round objektiv med zoom og hold deg til det. Nevnte et par ovenfor.
Sist endret av Kalender; 11. desember 2010 kl. 16:57.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Kalender Vis innlegg
For det første er et objektiv satt sammen av flere linser. Det er ikke en linse. Ikke kjøp objektiv med veldig lav vidvinkel og lang tele. De er noe billig møl uten noe særlig bildeskarphet. Kjøp deg heller gradvis hva du trenger. Gjerne fastoptikk.

Hater når folk uttaler seg om ting de ikke har peiling på.
Vis hele sitatet...
Enig at objektiv er riktig ord å bruke, men i dagligtale skjønner de fleste hva du mener når du sier linse. Men du kan heller ta opp mine skrivefeil på pm

Det finnes faktisk brukbare zoom objektiver. Det er klart at det ikke er optimalt. Det kommer helt an på hva han skal bruke det til, men det er bra som allround objektiv.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Parkett Vis innlegg
Samtidig så tror jeg at egentlig så lenge jeg blir vant med å bruke 50 mm kombinert med f.eks. 35 mm vil dette gå greit. Begge objektivene er jo heller ikke veldig store og tunge.
Vis hele sitatet...
Heh, et slags "problem" er følgende:
  1. Du begynner med kit-objektiv. Duh! Det fulgte jo med kamera!
  2. Du kjøper 50 mm f/1.8. Billig og lyssterkt og sånn.
  3. Det er kanskje litt for trangt, fordi du har 1.5/1.6 x crop
  4. Heisann! 35 mm er omtrent det samme på crop som 50 mm er på fullformat!
  5. Men det er ikke så stor forskjell mellom dem. Hadde du bare hatt 35 mm + 85 mm..
Selv tror jeg at jeg kommer til å gå for 85 mm f/1.8 en eller annen gang, sånn for å prøve den (den er ganske så billig, ~3k). I det siste har jeg ofte kjørt 35 mm + 100 mm som kombo. Er meget fornøyd med dette.
Ser flere her anbefaler fast objektiv, har som sagt 50mm og er veldig fornøyd med denne. Litt av problemet føler jeg er at jeg synes det fort blir litt stress, med flere fastobjektiver som fører til flere bytter også videre. Når jeg mener mennesker så mener jeg portrett ja, men i naturlige situasjoner (middager, hytterturer osv.) Ikke i studio o.l
Vis hele sitatet...
Til slike sosiale sammenhenger ville jeg heller gått for lyssterk zoom, gjerne med blits i tillegg (som du jo har allerede).

Spørs vel hvor skoen trykker mest, men det ser ut som om det er i de sosiale sammenhengene det er mest å hente for det akkurat nå.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Enig at objektiv er riktig ord å bruke, men i dagligtale skjønner de fleste hva du mener når du sier linse. Men du kan heller ta opp mine skrivefeil på pm

Det finnes faktisk brukbare zoom objektiver. Det er klart at det ikke er optimalt. Det kommer helt an på hva han skal bruke det til, men det er bra som allround objektiv.
Vis hele sitatet...
Jeg ville bare rette på en svakhet i det norske språk. Når man står og selger kameraer og objektiver hele dagen så blir man drittlei av at alle sier linse, når det er et objektiv.

Ellers er det ikke å anbefale å kjøpe et såkalt "familiefar" objektiv. Mange av de kommer innom og skal ha størst mulig tut og lengst mulig brennvidde, og driter i bildekvalitet. Betal heller for godt glass istedenfor brennvidde.
Har muligens utrykk med litt uklart her. Problemet for min egen del er at jeg føler jeg faller mellom to stoler. For det meste tar jeg bilder i sosiale sammenhenger, og bruker kit-objektivet. Problemet er at jeg synes kvaliteten blir crap i forhold til 50 mm F/1.8.

Samtidig når jeg er på ferie så bytter jeg i mye større grad, og bruker 50 mm f/1.8 til å ta bilder som dette:
http://bildr.no/view/776841 50 mm
http://bildr.no/view/776837 10-20 mm

Alternativet blir vel muligens og kjøpe et relativt billig, men fortsatt okay til sosiale sammenhenger og kanskje kjøpe et annet når jeg er mer ute og "fotograferer"?
Sist endret av Parkett; 11. desember 2010 kl. 17:20.
Det høres litt cheezy ut, men "buy nice or buy twice ".
DEtte er noe jeg selv har kommet over. Startet med sigma 17-70 2.8-4.5 i 2007, og gikk i høst over til Canon 16-35mm 2.8 fordi jeg aldri zoomet noe særlig med objektivet, og fordi det ikke var ideell lysstyrke på det.

hadde jeg visst det da, hadde jeg heller spart litt lenger for så å kjøpe noe dyrere.

Jeg sier, kjøp Canon L-optikk med en gang. Mest mulig lys, minst mulig zoom. (da tenker jeg f. eks 18-250mm. det er ikke bra)

Et 24-70mm for allround bruk, er helt knall.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Canon EF 20-35mm f/2.8 L. Skarpere finner du ikke! Er ikke særlig dyrt heller, og det popper opp et eksemplar på foto.no/ebay av og til. Jeg solgte mitt 16-35mm f/2.8 L etter at jeg skaffet meg 20-35mm f/2.8 L.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Har muligens utrykk med litt uklart her. Problemet for min egen del er at jeg føler jeg faller mellom to stoler. For det meste tar jeg bilder i sosiale sammenhenger, og bruker kit-objektivet. Problemet er at jeg synes kvaliteten blir crap i forhold til 50 mm F/1.8.

Samtidig når jeg er på ferie så bytter jeg i mye større grad, og bruker 50 mm f/1.8 til å ta bilder som dette:
http://bildr.no/view/776841 50 mm
http://bildr.no/view/776837 10-20 mm

Alternativet blir vel muligens og kjøpe et relativt billig, men fortsatt okay til sosiale sammenhenger og kanskje kjøpe et annet når jeg er mer ute og "fotograferer"?
Vis hele sitatet...
Før du satser på nytt objektiv ville jeg tatt en liten julevask av huset samt objektiv-feste. Du har x antall støvdotter på bildet ditt. Utenom det, så var det fine bilder
Kan anbefale Canon 50mm f/1.2, et nydelig objektiv! Relativt dyrt, men du har alternativer som f.eks Sigma 30/50mm f/1.4 til ca. 3-4 tusen. Disse objektvene er lyssterke og gir nydelig dybdeskarphet. Hvis du liker det, ville jeg gått for en av disse linsene
Sist endret av Sh4k3; 26. desember 2010 kl. 04:04.
Er verken proff eller veldig opptatt av foto, men jeg har en liten forelskelse i fisheye.
Blir fete bilder og kanskje du kunne fått testa kamraet på litt andre måter enn hva du vanligvis gjør?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Selv tror jeg at jeg kommer til å gå for 85 mm f/1.8 en eller annen gang, sånn for å prøve den (den er ganske så billig, ~3k). I det siste har jeg ofte kjørt 35 mm + 100 mm som kombo. Er meget fornøyd med dette.Til slike sosiale sammenhenger ville jeg heller gått for lyssterk zoom, gjerne med blits i tillegg (som du jo har allerede).
Vis hele sitatet...
Har 85/1,8'en, fordømt godt objektiv (spesielt god kombinasjon med en god 30mm).

Dette her http://www.japanphoto.no/product/obj...mm-f-2.8l-usm/ er også et veldig godt objektiv, men legg merke til at det er beregnet til fullformat. 24mm på den på ditt kamera vil vel tilsvare rundtomkring 40mm på et fullformat, og 70mm et sted rundt 90-100, altså har du fra en liten telelinse, til en liten vidvinkel. Veldig godt allroundobjektiv, men vær klar over at du ikke får "skikkelig" vidvinkel med det og ditt kamera.
24-70 f/2.8 L fra Canon tilsvarer 38,4-112 mm. på Canons cropkameraer for å være nøyaktig.

Men det er et supert objektiv som anbefales på det sterkeste.
Noen vil kanskje klage på at det er for "trangt" men jeg brukte selv et 24-105 mm f/4 L på min 20D i ca. 2 år uten å skifte optikk.
Jeg vente meg ihvertfall fort til brennvidden.
Har selv denne: http://www.japanphoto.no/product/obj...m-f-2.8-is-usm

Har ikke tenkt på å bytte med det første.