Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1232
Etter en liten tabbe på fotokonkuransen, tenkte jeg faktisk jeg skulle legge ut bildene for kritikk.
Jeg har nettopp fått kamera, så jeg kan kun littegrann basis.

http://fc06.deviantart.com/fs36/f/2008/243/0/f/0f5b95aacbb56769b4304e899eb61848.jpg

http://fc01.deviantart.com/fs37/f/2008/243/8/d/8dd8b8d842efca4f31ac0025c899069d.jpg

Felles EXIF:
Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D60
Shutter Speed: 1/800 second
F Number: F/5.6
ISO Speed: 400

Ja, jeg var da ute i dag med skate-gutta fra hjembygda og hadde en koslig photoshoot
Bildene er redigert i Photoshop med tanke på plassering, fokus og stemning.

Utfyllende kritikk taes godt i mot.
Jeg likte bildene veldig godt. Det er nesten sånn at det kunne vært reklame bilder.
Du er en veldig flink fotograf!
er ikke noe fotograf men syns det ble litt mye "støy" i bakgrunnen, altså man må konse for å se skateborde. kansje ikke det som var meningen ?
ellers syns jeg det var fine bilde

Edit: rettet mot bilde nr.1
Sist endret av Holmen; 31. august 2008 kl. 01:08.
Du har skjønt det med "Det gyldne snitt", temmelige gode biler man!
Trådstarter
57 4
Sitat av christian.!.!
er ikke noe fotograf men syns det ble litt mye "støy" i bakgrunnen, altså man må konse for å se skateborde. kansje ikke det som var meningen ?
ellers syns jeg det var fine bilde

Edit: rettet mot bilde nr.1
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet. Det er vanskelig å finne en perfekt vinkel uten en bakgrunn med støy, men jeg tenker ofte på det. Men så synes jeg det blir litt feil å redigere det bort eller lignende. Har heldigvis mange forsøk på meg framover

Sitat av Defqon
Du har skjønt det med "Det gyldne snitt", temmelige gode biler man!
Vis hele sitatet...
På det første bildet er det ikke "Det gyldne snitt", men jo jeg prøver å tenke på det. Litt vanskelig å catche tricket med "Det gyldne snitt" i og med at ting går kjapt. Det går jo an å redigere det litt i Photoshop med Crop o.l.
Sist endret av esv; 31. august 2008 kl. 01:17.
Ikke crop det første bildet for å tilpasse det til det gylne snitt. Da blir det "tungt" for du blir nødt til å fjerne himmelen.

Kjempebra bilder, men på det siste var du litt uheldig med fokuset..
Sitat av christian.!.!
er ikke noe fotograf men syns det ble litt mye "støy" i bakgrunnen, altså man må konse for å se skateborde. kansje ikke det som var meningen ?
ellers syns jeg det var fine bilde

Edit: rettet mot bilde nr.1
Vis hele sitatet...
Det viser vel litt om miljøet rundt. Altså en form for et miljørportrett.
Trådstarter
57 4
Sitat av drittunge
Ikke crop det første bildet for å tilpasse det til det gylne snitt. Da blir det "tungt" for du blir nødt til å fjerne himmelen.

Kjempebra bilder, men på det siste var du litt uheldig med fokuset..
Vis hele sitatet...
Det første er cropet, men jeg følte jeg ikke kunne crope det mer, og håper jeg gjorde rett i det. Jeg prøvde å blure treverket litt på det andre, men treverket vil uansett være dominerende.

Sitat av Public_htmL++
Det viser vel litt om miljøet rundt. Altså en form for et miljørportrett.
Vis hele sitatet...
Jojo, men jeg tror han tenker på syklene og skatboardet. Skateboardet kunne jeg fjernet, men syklene var låst fast, også hadde jeg ikke tang med meg. Skal prøve å huske tang til neste gang
Ja det første var ikke helt inne i det, men bildene var enda awesome
Bare til informasjon, det gyldne snitt er en liten pekepinn, ikke en regel du MÅ følge for at du skal kunne ta gode bilder. Altfor mange som har vært borti det gyldne snitt bruker det slavisk, som for all del for vår kultur oppfattes riktig, men de tør ikke eksperimentere med bildene.

Back to the photos; beklager hvis jeg kan komme ut negativ nå, men det er forstyrrende bakgrunner på begge bildene og et gulstikk i begge bildene som du kunne prøve å fjernet i PS før du la de ut. Forsåvidt ganske greie bilder, men ikke noe som ikke er sett før.

Btw; Flott med EXIF lagt ut med bildene.
Sist endret av Elemental; 31. august 2008 kl. 03:35.
Trådstarter
57 4
Sitat av Elemental
Bare til informasjon, det gyldne snitt er en liten pekepinn, ikke en regel du MÅ følge for at du skal kunne ta gode bilder. Altfor mange som har vært borti det gyldne snitt bruker det slavisk, som for all del for vår kultur oppfattes riktig, men de tør ikke eksperimentere med bildene.

Back to the photos; beklager hvis jeg kan komme ut negativ nå, men det er forstyrrende bakgrunner på begge bildene og et gulstikk i begge bildene som du kunne prøve å fjernet i PS før du la de ut. Forsåvidt ganske greie bilder, men ikke noe som ikke er sett før.

Btw; Flott med EXIF lagt ut med bildene.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk kameraet for en uke siden, hva kan jeg forvente? Synes det er fint med slik kritikk jeg, føler jeg lærer bedre av å høre det som er dårlig enn å høre ubrukelig positiv kritikk. Men så er det en stor forskjell på brukelig og ubrukelig positiv kritikk også.

Det er en ting jeg lurer på, og det er hva du mente med den gulstikk greia?
mørkt, rotete og dårlig komponert.

nr. 2 kunne vært hakket bedre om du hadde fanga han når hele personen var i skyene, sånn han ikke toucher skilta i bakgrunnen og brettet ikke toucher den pålen.

bedre lykke neste gang.

forresten er Defqon, Jackie Brown og christian.!.! venner av deg eller?

Public_htmL++: tror du har misfotstått sjangeren "miljøportrett", dette er ikke det..
Bilde nr.1 ser GTA aktig ut
Jeg syns de er dritbra jeg! KP til deg!
Sitat av esv
Jeg fikk kameraet for en uke siden, hva kan jeg forvente? Synes det er fint med slik kritikk jeg, føler jeg lærer bedre av å høre det som er dårlig enn å høre ubrukelig positiv kritikk. Men så er det en stor forskjell på brukelig og ubrukelig positiv kritikk også.

Det er en ting jeg lurer på, og det er hva du mente med den gulstikk greia?
Vis hele sitatet...
At bildet har store mengder gulfarge, det ser nesten ut som et sepia bilde.
Trådstarter
57 4
Sitat av Elemental
At bildet har store mengder gulfarge, det ser nesten ut som et sepia bilde.
Vis hele sitatet...
Åja, det er jo jeg som har lagt på forskjellige maps og filter. Jeg liker det litt sånn selv, men om alle andre synes det ser crap ut, så får jeg roe ned Photoshop bruken.
Sist endret av esv; 31. august 2008 kl. 13:14.
Jeg elsker skatebilder, men er uenig i at disse kunne vært i ei reklame som noen nevnte før her. På det første bildet ser det ut som han vil tryne rett etterpå fordi hjulet henger fast i kanten. Det andre er bedre, men det ser ut som han kommer og skal lande der oppe, noe jeg håper ikke var tilfelle. Det kan du jo ikke gjøre noe med nå, men til neste gang kan du tenke på hvor du står i forhold til brettet og hvilke triks han skal ta.

Edit: Men jeg liker hvordan brettet og sykkelstativet danner ei pil på bilde nr 1.
Sist endret av Poke; 31. august 2008 kl. 16:03.
Har ikke lest de andre, men på det først vill jeg hatt med litt mer av bakken.
Sitat av esv
Det er en ting jeg lurer på, og det er hva du mente med den gulstikk greia?
Vis hele sitatet...
Det betyrat bildet har et gult preg over hele greia. Dette kan du for eksempel ordne ved å dra det opp i PS og velge selective colors og dra ned den gule raden. En av hundre måter å gjøre det på.

Forøvrig er bildene rimelig mettet på sort. Buksa og brettet består bare av en enkel farge over hele driten, og da blir det ikke rom for kontraster der. Helheten i bildet er også veldig mørkt, men jeg klarer ikke å se om det er fotograferingen eller redigeringen.