Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2091
Hei, grunnen til at jeg lager denne tråden er egentlig på grunn av at en kamerat mente jeg burde spørre dere om noen råd.

Litt om meg og det jeg gjør.

Startet med å røyke cannabis for 2-3 år siden, men dette var veldig skjelden, røyket kanskje en gang hver 6. månede osv, men for c.a 3-4 uker siden begynte jeg å røyke hver dag.

Dette ble plutselig mere, og mere.
Men nå røyker jeg hele tiden, og da mener jeg hele tiden, er konstant ruset, selv om jeg er på skolen eller hjemme.


Hva er det som kan skje om jeg fortsetter sånn som jeg gjør?
Og hvilke problemer som kan oppstå av dette?

Grunnen til at jeg kaldte tråden viljestyrke er fordi jeg lurer på om det blir for vanskelig til slutt å holde dette under kontroll.

Takker masse på forhånd!
finn en erstatter for rusen !
weed gjør alt kjedelig mere "gøy" enn det i utgangspunktet er.

finn en måte og bytte det ut på, på f.eks morgenen.
lag en sang, spill et spill, tren litt, syng, masse muligheter

er vel bare det at om man kjeder seg med de andre tingene i livet så fyller weeden opp om disse, men man mister da "spenningen" over en del ting som er artige uten rus, og blir da "vandrende rundt" i en halv-lykkelig boble hvor man hverken føler seg på toppen eller på bunn. man bare "er" på en måte.

derfor: ta det ett steg videre, og heller "belønn" deg selv en gang i blandt fordi du "fortjener" det (ikke 8 ganger daglig riktignok.)
Men tingen er at jeg har ganske god tilgang til stoffet , og pleier å tenke siden jeg allerede kan få tak i det, hvorfor ikke røyke det?

Men det er vel viktig å begrense bruken?
Og om dagen har jeg absolutt ingen ting å gjøre bortsett fra å være med kamerater, og dem røyker mere enn meg.

Men skjønner påenget ditt, og skal prøve det

takker for svar
spør deg selv om du er en bruker, eller en misbruker. Ta svaret, tenk på det, og handle deretter.
Du er avhengig. løsning - fjern tilgjengeligheten på det du er avhengig av.

Jeg personlig har slitt mye med avhengighet. Spessielt spilleavhengighet.

Den siste perioden røyket jeg en del cannabis samt satt med pc'en ca 12 timer til dagen 4 dager i strekk.
Tirsdag denne uken bestemte jeg meg for å spyle de resterende 3-4 grammene ned i do samt dra ut alle ledningene i pc'en og sette den til side.

Prøv en uke eller to der du ikke har cannabis tilgjenegelig. Den første dagen vil være den vanskeligste, men etter hvert blir det bare lettere til du plutselig har etablert helt nye vaner og ikke tenker så mye på det lenger.

Evt da, kan du innlede et nytt forhold til rusmiddelet med bestemte betingelser du selv setter.
Jeg henger meg på Guffahs innlegg..

Du bør reflektere over hvor vidt du virkelig trenger det, eller om du virkelig har så godt av det som du evt. tror. Du må finne nye vaner. Begynn å tren. Det gjorde jeg, og det hjelper å få tankene på andre ting.
Eller bare gå lange turer.. Finn en fritidsaktivitet du synes er morsom.
Sist endret av Tardenturd; 6. november 2009 kl. 09:17. Grunn: Skrivefeil.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av fireborn2n Vis innlegg
Hva er det som kan skje om jeg fortsetter sånn som jeg gjør?
Og hvilke problemer som kan oppstå av dette?
Vis hele sitatet...
Det som kan skje er at man blir gradvis mer apatisk til omgivelsene sine og en begynner sakte men sikkert å gjøre det dårligere på skolen - helt til en ikke presterer å gjøre noe der lenger. Så begynner en å få noia oftere og oftere, helt til du rett og slett er blitt paranoid og ikke skjønner det selv. Du stoler ikke på vennene dine, du stoler ikke på noen og alt føles truende. Dette skjer pga de innarbeide mønstrene og rutinene man har skapt for seg selv over tid gjennom misbruket. Så kan det hende at man begynner å bli psykotisk, sakte, sakte, sånn at man ikke merker det eller forstår det, akkurat som med noiaen. Og plutselig er alt et mareritt.

Worst case scenario, men det er absolutt innenfor rekkevidde. Det skjer oftere enn mange av "jeg røyker bare det som kommer fra naturen så jeg er safe"-menneskene ser ut til å forstå
Sist endret av Mullah; 6. november 2009 kl. 09:25.
hmm, jeg er enig i den.
Problemet er at jeg så/ser ingen grunn til å ta pause, har aldri vert i tankene mine at jeg kan missbruke stoffet.

Men når jeg tenker på pause, trur jeg dette blir veldig vanskelig, siden de fleste kameratene mine som sakt bruker cannabis og jeg sier jo ikke nei når jeg får et spørsmål om å få.

Jeg sitter 4 timer på buss hver dag, og når jeg endelig er hjemme rundt klokken 7. Pleier jeg å røyke til jeg antageligvis går å legger meg.

Har også problemer med søvn, og cannabis har hjulpet meg med dette.

Men som alle stoff kan jo cannabis missbrukes, lurer på hvordan det er mulig å lage egne regler og grenser rundt cannabis.

Takker for alle svar, all info er good info
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg vet ikke om du trenger å slutte eller ikke, men du sier selv at du ikke hadde forstått at dette stoffet kan misbrukes. Da synes jeg at du må bygge deg en forståelse av hva det innebærer å bruke cannabis, spesielt så hyppig som du gjør (og det gjør du jo delvis ved å ha startet denne tråden, så kudos!) og ta en vurdering på hva du vil gjøre derfra. Du trenger jo ikke slutte. Du må derimot få skikk på vanene dine.

At vennene dine bruker cannabis og at du har søvnvansker trenger ikke være et hinder. Å røyke med vennene sine er bare koselig, men det er gjerne også de eneste gangene man skal røyke. Ikke gidd å gjøre det når du er alene og bare vil få tiden til å gå - det er misbruk.

Hva angår søvnvansker kan du ta tak i det problemet på en skikkelig måte, istedenfor å bruke cannabis til noe det ikke skal brukes til. Klart, det er sykt digg med en nattings, men det hjelper deg ikke her. Om du leser deg opp på det vil du finne at nattingsene ødelegger søvnen din.
Jeg ville i første omgang anbefale deg å begynne å skru av de fleste lysene rundt deg en til to timer før du skal sove og å ha faste tider for søvn. Videre kan jeg på det varmeste anbefale Melatonin, som du kan få tak i lovlig fra nettet. Les litt om det!

Lykke til videre med livet ditt da!
Takk for et konstruktivt svar Mullah.

Skal prøve å holde meg til venne røyking
Grunne til at lagde denne posten var fordi jeg ikke har opplevd det som missbruk og skjønte det egentlig ikke før kompisen min sa det.

Men når det gjelder søvn, bruker jeg allerede Melatonin, men det fungerer ikke så bra for meg i lengden, spesielt ikke i mørke tider.

Vet du kanskje om noen gode måter å få søvn på?
Ligger ofte 3-4 timer før jeg sovner
Det er derfor jeg ofte pleier å ta meg en Nattings, men som sakt, blir kropper min vant til å ta en nattings hver dag blir søvn problemene bare verre.
Sitat av fireborn2n Vis innlegg
Hei, grunnen til at jeg lager denne tråden er
Hva er det som kan skje om jeg fortsetter sånn som jeg gjør?
Og hvilke problemer som kan oppstå av dette?
Takker masse på forhånd!
Vis hele sitatet...
Jeg ser at jeg ikke svarte helt på hva du spør om da du startet tråden din så her kommer det:

THC produserer noen av sine adferdsmessige effekter ved å fungere agonistisk på reseptorer for endogene cannabinoider (substanser produsert inne i kroppen som er veldig like THC in kjemisk komposisjon). To typer cannabinoide reseptorer har blitt indentifisert CB1 og CB2.

CB1 reseptorer finnes i basal ganglia, cerebellum og neocortex, men er spessielt flertallige i hippocampus og prefrontale cortex. Det at det finnes cannabinoide reseptorer i hippocampus og prefrontale cortex forklarer hvorfor THC har negative effekter på hukommelse og dannelse av minner.

I tillegg til å direkte aktivere cannabinoide reseptorer i hippocampuis og prefrontale cortex så kan THC negativt påvirke hippocampal aktivitet ved å inhibere utskilling av glutamat.

THC har også evnen til å produsere dopamin utskillelse i nucleus accumbens. Det har potensialet til å produsere avhengighet.

En 25-årig longitudinell studie indikerte at daglig cannabisbruk tilnærmet dobblet risikoen for psykotiske symptomer i unge mennesker under alderen av 25 år.
Sist endret av Guffah; 6. november 2009 kl. 11:10.
Det er kroppen din er vandt til å sovne med THC i kroppen er vel også ett tegn på missbruk/avhengihet. Utifra hva du forklarer her så virker det som om du kunne trengt å ta en pause, eller ihvertfall å trappe ned.

Kan guide deg videre til Den store søvnproblemtråden Her er det mulig du finner svar på noen av dine innsovning problemer.
Sist endret av Tardenturd; 6. november 2009 kl. 11:14. Grunn: Skrivefeil
Må nesten henge meg på Gaffah og resten av gjengen her.
FØrst og fremst må du selv finne ut som du føler at du bruker for mye. Misbruker du cannabis? prøv å sett deg ned og tenke over bruken din i et litt annet perspektiv.

Deretter, skaff deg nye vaner. Her er mange gode råd over hva du kan gjøre, men skjønner godt at det ikke er like godt. Det går enten ut over viljestyrken din og hvor mye du virkelig VIL slutte med denne livsstilen før den går rett i dass, og som jeg leser av postene dine så er du ikke innstilt på å slutte helt opp, men du er innstilt på å i alle fall kutte litt ned. Dette er bra, og du er halvveis der!=)

Det er viktig om du stiller deg selv et ultimatum, eller kanskje aller best om noen andre gjør det. Har du familie eller noen venner som absolutt ikke ville fordratt at du røykte cannabis? fortell dem det, og si attpå til at du vil slutte - men greier ikke.

Jeg ble for 2 uker siden lagt inn på sykehuset grunnet en stor operasjon. Jeg skulle få innsatt en hofteprotese (uniqe, ikke av den typen de setter innpå 70 års gamle kjærringer) og i det brevet jeg fikk fra sykehuset en måned før stod det ting som; Slutt å røyke, ikke bit negler, ikke ha kviser på rompe (wtf...?) osv og alt dette måtte jeg ha slutte med i alle fall 14 dager før operasjon.

Jeg tok dette særiøst, og har bestandig hatt lyst til å trappe ned på røykinga og negle bitinga osv, og følte nå at jeg virkelig hadde en grunn for det og kunne gjerne like slutte.

Jeg har røkt og snuset i 8 år, tygd negler i 20 og den fjortende dagen før operasjonen min sluttet jeg TVERT.
Jeg hadde bestemt meg for å slutte på dagen, og jeg gjorde det. Nedtrapping er bare tull!
Fikk så vite på sykehuset at de ble svært imponert over meg da jeg sa jeg faktisk hadde sluttet, for det var det INGEN som brukte å gjøre.

Følelsen jeg sitter med her nå, følelsen av å ikke være avhengig av NOEN ting i verden - er uforklarerig. Når jeg ser mennesker som røyke eller snuser, så føler jeg meg nesten som en bedre menneske - fordi jeg! JEG greide noe som ikke de andre greier.

Lover deg, om du er innstilt på å slutte - og virkelig går inn for det. Er det ikke noe problem. Det kommer til å være tøft de 3-5 første dagene.
Først og fremst må du bare innstille deg på det, skifte holdning og gå inn for det. Har ikke ord over hvor godt det er den dag i dag å sitter her å være sin egen "konge" =)

U go girl! ;D
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Nedtrapping er bare tull!
Vis hele sitatet...
Hvorvidt man bør trappe ned kommer helt an på stoffet. Å avvise det som tull er tåpelig.
Beklager, skulle kanskje tenkt etter før jeg formulerte meg der, men var liksom litt i "min egen" verden.

Det skulle kanskje stått; Nedtrapping, er etter min mening bare tull! Jeg har prøvd å nedtrappe på forskjellige stoffer, og det har aldri vært noen suksess for meg. Det eneste som funket for meg, var å ta meg selv i nakken og slutte på stedet.

=)
Sist endret av Bassalf; 6. november 2009 kl. 11:36.
Da har du ikke vært fysisk avhengig av benzoer, opioider, alkohol eller barbitutarer.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg slet veldig med å få sove når jeg var yngre, og det kommer tilbake i perioder den dag i dag, så jeg har et par tanker om emnet.

Å sette seg med en kopp varm te i et rom med neddyssede lys en time før du legger deg er mitt beste generelle råd. Finn en sofa og slå deg ned der, prøv å finne roen. Å sitte foran PCen eller TVen med teen kommer ikke til å ha like god effekt. Se til at teen er koffein-fri. Kamomillete er populært til formålet.
Dette rådet består altså av tre deler: Dempet lys, avslappende, varm, te og et behagelig sted å sitte uten masse stimuli før du skal sove. Det gir det en sjanse til å komme ned fra alt stresset du ikke aner du bærer på og å bearbeide dagen uten distraksjon. Å bare sitte slik pleier å begynne med uro og tankekjør, og ender i søvnighet. Som oftest er dette nok til at tankekjøret ikke følger meg i sengen.

Jeg tar 1 eller 2mg Melatonin et sted mellom 1-2 timer før jeg skal sove. Det kan ta opptil 3 dager med fast bruk før Melatoninen kicker inn hos meg etter perioder uten bruk. Om det er det du gjør og det ikke hjelper for deg, så har jeg ingenting mer jeg kan anbefale deg å gjøre mtp på Melatonin, dessverre.
Da kan det bli nødvendig å gå til en lege og be om innsovingstabletter som zopiclone (Også kjent som Imovane.) Det er ikke et like godt alternativ ettersom det smaker så kjipt og gjør folk groggy - i motsetning til Melatoninen som gjør meg klar for neste dag. I tillegg er zopiclone bare en midlertidig løsning.

Sitat av fireborn2n
Det er derfor jeg ofte pleier å ta meg en Nattings, men som sakt, blir kropper min vant til å ta en nattings hver dag blir søvn problemene bare verre.
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, men i tillegg gjør faktisk cannabis at den søvnen du får blir dårligere. Jeg finner ikke kilden på dette akkurat nå, men jeg husker godt å ha lest om det. Noen andre som kan bidra til eller fra her?
Å slutte å røyke cannabis regelmessig, og spesielt å ikke røyke før du legger deg (evt. legge deg ruset), skal etter en periode ihvertfall gi deg langt bedre søvn.

Jeg vet jo ikke noe om hvor alvorlige dine søvnvansker er eller hva de kommer av, men i første omgang ville jeg prøvd å innføre dette regimet i dine rutiner. Gi det noen uker, og la det fungere uten at cannabis får komme i veien.

Guffah: Hvor fant du alt det der?
Sist endret av Mullah; 6. november 2009 kl. 11:59.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Da har du ikke vært fysisk avhengig av benzoer, opioider, alkohol eller barbitutarer.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du så sikkert vite dette?
Å påstå dette blir jo like usakelig som da jeg påsto at nedtrapping bare var tull.

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hva benzoer, opioder eller barbitutarer er for noe. Men om du finner det i cannabis, så kan jeg med en gang si at du tar feil.
Slet mye med avhengighet for noen år tilbake, og igjen det eneste som funka for meg var å slå meg selv i bakhode, skylle dritten ned i do og skaffe meg nye venner!

Og om du sier at det er fysisk/psykisk umulig å slutte med noe - uten å trappe ned, så kommer dette til meg veldig kort.
Selvfølgelig er det mulig å gå inn for å bare slutte om man virkelig vil. Det handler om ambisjoner og viljestyrke.

Dette kommer jeg til å stå for, så fremst ikke du legger frem noen bevis om at du kommer til å dø eller noe om du hopper over nedtrappingen.
Personlig, tror jeg ikke det finnes bevis som sier at du dør av et stoff om du bare akkutt stopper med det.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Bassalf: Å slutte tvert å drikke alkohol når man er avhengig kan medføre død. Det samme gjelder benzoer og barbiturater. Benzoer og opioder er det narkiser gjerne er avhengige av - i tillegg til mange stakkars mennesker med kroniske smerter. Barbiturater er en gruppe stoff som ikke brukes lenger etter at benzodiazepinene kom på banen, men barbituratene er kjent for å være veldig vanedannende. Du burde lese litt om dette, synes jeg.

Dette har lite å gjøre med diskusjonen om cannabis, med unntak av at det er greit å spre litt forståelse om at ting ikke alltid er så lett som å slutte å bite negler. Jeg håper det er gjort nå og at vi kan gå videre?
Sist endret av Mullah; 6. november 2009 kl. 12:22.
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Hvordan kan du så sikkert vite dette?
Å påstå dette blir jo like usakelig som da jeg påsto at nedtrapping bare var tull.

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hva benzoer, opioder eller barbitutarer er for noe. Men om du finner det i cannabis, så kan jeg med en gang si at du tar feil.
Vis hele sitatet...
Hvordan jeg vet det? Enkelt, du hadde ikke sagt at nedtrapping var tull da..

For hvis du hadde vært fysisk avhengig av benzodiazepiner, barbitutarer eller alkohol, ville abstinensene vært så voldsomme at å ikke nedtrappe potensielt kan være livsfarlig grunnet kraftige kramper og anfall. Opioidabstinenser er også veldig kraftige, for ikke å si jævlige. Fant en beskrivelse av sistnevnte her på forumet.

Benzodiazepiner, barbitutarer, opioider.

Din begrensede kunnskap om emne sier meg at du skal være forsiktig med hva du fremlegger så sikkert.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Guffah: Hvor fant du alt det der?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke snakke for ham, men du finner en god del på wikipedia.
Fant også det andre han snakket om i "The Neuroscientist - Functional Imaging Studies in Cannabis Users".

Det 25-årige studiumet han snakker om vet ikke da.
Folkens, Beklager om jeg tråkket på noens tær her. Du har kilder og skal ikke motsi dette, men finner det rart at mennesker som er alkoholikere ikke har annet valg enn å slutte å drikke umiddelbart. Medlemmer av AA som går på møter og slikt, åpner jo hele greia med å si hvor lenge de har vært fri fra alkohol!
Det kan så godt hende at dere har rett at det kan medføre fatale konsekvenser å bare slutte uten nedtrapping med disse stoffene, og takker for at dere tok dere tid til å rette på påstanden min, men det er noe her dere helt klart har misset.

Jeg snakket ut i fra en personlig vinkel på hvordan man på best mulig måte (for min del i alle fall, om det ikke funker for andre - synd, men det funket for meg) å kutte stoffer som røyk, snus, neglebiting og cannabis.
Det var ikke disse syke stoffene jeg skulle frem til, og trådstarter snakker om å slutte med cannabis - ikke noe annet.
Noe som jeg mener funker best å bare kutte totalt ut.

Mulah, helt enig. Det ble spredd en liten misforståelse og håper den er rettet opp i nå, for det har helt klart vært en misforståelse fra begge parter her. Alt startet med at jeg var dårlig å formulere meg og at dette ble misforstått.
Håper dere ser hva poenget mitt her er.


Og forresten, å bite negler er noe av det mest vanedannende jeg noen gang har kommet over. Og kan ærlig innrømme at å slutte å røyke ble en lek i forhold til å slutte bite negler. Etter min personlige erfaring, og hadde du også bitt negler i 20 år ville du visst hvor jævla vanskelig dette kunne være å legge fra seg:P
Så, nå vet dere det:P

Tilbake til trådstarter: Bare for å oppramse poenget mitt igjen; Finne en grunn for hvorfor du vil slutte og om du i det hele tatt vill slutte - og gjør det. Det viktige er å tenke på at selv om du sprekker en eller annen gang og faktisk tar deg et "blås", så har du ikke sprukket. Det handler bare om å ikke da tenke: uff, nå er det gjort - og jeg kan like godt begynne for fullt igjen!

Er ikke noe problem å slutte, bare veldig vanskelig å ikke begynne igjen! :P
Sitat av Mullah Vis innlegg
Guffah: Hvor fant du alt det der?
Vis hele sitatet...
Bok: Freberg, L. A. Discovering Biological Psychology.
En veldig bra bok som jeg anbefaler om du intresserer deg for biologisk psykologi.

Kilde til det 25 årige longitudinelle studiet:
(Fergusson, Horwood, & Ridder, 2005)

Sitat av exocytose Vis innlegg
Da har du ikke vært fysisk avhengig av benzoer, opioider, alkohol eller barbitutarer.
Vis hele sitatet...
Å skille mellom eller å bruke ordene "psykisk" og "fysisk" avhengighet mener jeg er idiotisk. Det er en form for dualistisk tenkning som i dag blir sett på som veldig dogmatisk.

Avhengighet er avhengighet. F.eks. hvordan vet du at du ikke snakker om fysisk avhengighet når du snakker om psykisk avhengighet?
Sitat av Guffah Vis innlegg
Å skille mellom eller å bruke ordene "psykisk" og "fysisk" avhengighet mener jeg er idiotisk. Det er en form for dualistisk tenkning som i dag blir sett på som veldig dogmatisk.

Avhengighet er avhengighet. F.eks. hvordan vet du at du ikke snakker om fysisk avhengighet når du snakker om psykisk avhengighet?
Vis hele sitatet...
Godt sagt!
Jeg er klar over de nevrologiske problemene med å skille mellom psykisk og fysisk avhengighet, men det var den vanlige betydningen av uttrykkene jeg tenkte på da.

Uansett, jeg er enig.
"En annen longitudinell studie, The Christchurch Health and Development Study, gjennomført av Fergusson og medarbeidere, så på 1200 barn fra fødselen til de fylte 21 år. I 2003 rapporterte forskergruppen at de cannabisavhengige ungdommene utviklet psykotiske symptomer oftere enn de som var ikke-avhengige. Personer med cannabis-avhengighet ved 18-årsalderen hadde en 3,7 gangers risikoøkning for psykose sammenlignet med dem som ikke hadde noen avhengighetslidelse. Ved 21-årsalderen var risikoen 2,3 ganger høyere."

"En oppdatering av denne studien i 2005 konkluderte: “Selv når alle faktorer er tatt i betraktning, var det en klar økning i forkomsten av psykotiske symptomer etter starten av jevnlig bruk, hvor daglige brukere av cannabis hadde forekomster av psykotiske symptomer som lå over 150 prosent høyere enn tilsvarende hos ikke-brukere. Disse funnene summerer seg opp sammen med en økende mengde av forskningskunnskap fra ulike kilder, som alle fastslår at tung cannabisbruk kan føre til økt risiko for psykotiske symptomer og sykdommer hos mottakelige individer”."

Det er studiet jeg snakket om.

Hentet ifra: http://www.fmr.no/cannabis-og-mental...096-78063.html
Sist endret av Guffah; 6. november 2009 kl. 13:59.
Det verste med hasjen er at den flytter inn i livet ditt og begynner å forme vanene dine. Hvor mye av tida di bruker du på hasjen? Hvis du har svikta noen nære fordi du skulle røyke i stedet, så er du på god vei til avhengighet. Og da må du høre på Mullah og legge om leia.

Det nest verste er at den gjør deg mer psykotisk; eller sagt på en annen måte: mer sårbar for verden og alt i den.

En dagrøyker blir apatisk og retningsløs. Det er bare et spørsmål om tid og grad.
Cold Turkey!

Dette er såklart meget individuelt, men det har passet meg helt utmerket.
I starten av min røykekarriere gikk det hele tiden på hvorvidt noen andre hadde noe, og det ble stort sett en gang annenhver uke, + diverse anledninger som lan og lignende. Etter et lan i sommer der alle kjøpte opp det de skulle ha hver for seg, hadde jeg igjen masse når det var over. Dette fikk være i fred i noen uker, helt til jeg for første gang prøvde å røyke for meg selv. Dette eskalerte alt for fort til røyking hver eneste dag. Dette kunne jeg forsåvidt holdt gående veldig, veldig lenge. Jeg kom til det stadiet der jeg virkelig innså at jeg hadde et voksende problem, men klarte aldri å gjøre noe med det.
Men så ble jeg situasjonsmessig tvunget til å gå cold turkey i en uke eller so, og det var rett og slett noe dritt. Jeg brukte 2-3 timer på å sovne de første 3-4 dagene, humøret var på bunn og framtidsutsiktene var likedan. Men etter 5-6 dager så kom energien tilbake, samt humøret. Jeg fikk tid til å reflektere over meg selv, og røyking gikk ned et trinn på dopaminlisten.
Jeg startet selvfølgelig igjen med en gang jeg fikk sjangsen, men så helt annerledes på det. Når jeg igjen måtte gå cold turkey gikk det mye letter enn første gangen, og sånn går det videre. Jeg må fortsatt avstå helt en uke eller en helg en gang i blant, og dette er ikke en stor sak. Jeg får sove dårlig dagen jeg slutter, og humøret går ned litt, men allerede dagen etterpå kjenner jeg mer energi og glede.
Det jeg prøver å si er at du absolutt burde komme deg ut av det mønsteret du har, og heller prøve å danne deg et rekreasjonelt røykemønster. Det er ikke noe særlig første gangen, men det er noe jeg -tror- absolutt alle har en forutsetning for å klare!
Har vært i mye samme situasjon selv, men min "hver dag" periode varte mye lengre.
For det første burde du unngå miljøet der du får daglig tilgang til weed og alle rundt deg røyker hver dag, å henge i slike miljøer og ikke bruke selv krever mer viljestyrke enn de fleste har, og de få jeg har sett som klarer dette knekker som regel etter en stund uansett.
For det andre burde du finne noe du kan foreta deg I en måned eller to for å danne andre vaner da "avhengighet" av weed så godt som alltid er psyklogisk avhengighet av nettopp miljø og vaner.
Personlig låste jeg meg inne i 2 måneder og spilte spill, ikke verdens beste løsning, men det funket.

Å sette deg selv en grense som å røyke kun 1 gang i uka eller 1 gang i måneden kan også være løsninga, men det er en veldig personlig sak og fungerer som regel ikke for folk flest, i de fleste tilfeller er "cold turkey" den beste løsningen.