Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 6216
Hei! Jeg har veldig problemer med å svelge tabletter/piller slik som Paracet o.l.
Jeg klarer det rett og slett ikke, de tre-fire siste gangene jeg har prøvd holdt jeg på å kveles, og bare harka/"spydde" det ut i vasken.

Noen som vet om noen gode tiltak for å få bukt med dette usannsynlig teite problemet? Noen ganger har jeg også problem å svelge generelt, spesielt hvis jeg spiser pizza, lasagne eller andre matretter med smeltet ost...

Knus i syltetøy
funket for meg når jeg var liten.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
God idé. Nå pleier jeg bare å knuse dem i vann men det er litt tungvint
Hadde selv problemer med det før. Min far sa jeg skulle bange huet bakover, men det hjalp ikke.

Da knakk jeg de opp i 4 deler og om det ikke gikk da så løste dem seg opp i munnen. Du kan også putte dem i brødskiven.


Nå ser jeg for meg at det er kebab, så går de ned med engang
Mulig problemet ditt er at du er "tørr" i munnen? Siden tabletten henger seg fast..?

Drikk litt først, kast inn på med pilla og pøs på med mer flytende..
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Hadde selv problemer med det før. Min far sa jeg skulle bange huet bakover, men det hjalp ikke.

Da knakk jeg de opp i 4 deler og om det ikke gikk da så løste dem seg opp i munnen. Du kan også putte dem i brødskiven.


Nå ser jeg for meg at det er kebab, så går de ned med engang
Vis hele sitatet...
Da går de hvert fall i vranghalsen
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Mulig problemet ditt er at du er "tørr" i munnen? Siden tabletten henger seg fast..?

Drikk litt først, kast inn på med pilla og pøs på med mer flytende..
Vis hele sitatet...
Har prøvd det óg.

Problemet gjelder forsåvidt ikke bare tabletter, noen ganger når jeg spiser vanlig mat så må jeg på en måte "prøve" flere ganger
Vel, tabletter kan du jo bare knuse til små biter eller pulver og blande det i ett glass vann. Når det kommer til mat så tror ikke du kan gjøre mye utover å spise mindre biter.

Du har antageligvis smalt spiserør, moren har vært plaget med dette hele livet, men da hun fikk kreft og måtte ta cellegift og stråling ble spiserøret henne såpass trangt at hun ikke greide å spise noe som helt. Hun holdt på å dø av underernæring, så legene måtte utføre mange utblokkeringer av spiserøret.

Hvis dette er ett alvorlig problem for deg så kan du kanskje oppsøke lege å spørre om de kan utblokkere spiserøret ditt, dette gjøres under narkose, så¨du kjenner ingenting, men kan bli litt sår noen dager etter inngrepet.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Det er ikke så alvorlig at jeg trenger operasjon

Sikkert bare noe mentalt som "sperrer"
Jeg slet med det samme selv for inntil noen få år siden. For min del var det medisin-smaken (altså en form for mental sperre, det smaker ikke akkurat mye av en tablett) som gjorde at jeg nesten spydde så fort jeg fikk en tablett i kjeften, så jeg startet med å pakke tablettene inn i sigarettpapir for å svelge dem med vann. Mengdetrening er tingen.
Jeg brekker meg fortsatt om jeg har tablettene liggende på tunga såpass lenge at de begynner å avgi smak, men fra å bare såvidt kunne ta en zyretc uten å spy så kaster jeg nå nedpå 2 ibux og 2 paracet som om det var smurfedrops. Det er bare å vende seg til det.
Sist endret av Mith; 20. oktober 2011 kl. 15:34.
Da jeg var 7, delte pappa alltid paraceten i to eller fire, så jeg fikk tatt de. Per idag tar jeg tabletter UTEN problemer. Kan jo nevne at det gjerne hjelper å putte paraceten i vannglasset og bøtte (som i å shotte) nedpå glasset før paraceten løser seg opp i vannet sånn at det avgir smak på vannet.
Sist endret av KRS93; 20. oktober 2011 kl. 15:35.
Jeg slet også med dette før. Ta en tablett i kjeften og lat som du tygger på den, eller ha annen mat i munnen som du tygger på, utenom tabletten, så svelger du. Hvis du tenker at tabletten allerede er "ferdig tygget" får det hjernen til å innse at tabletten egentlig ikke er så stor. Tenk deg om, det meste av mat man svelger er større enn all verdens tabletter.
Den taktikken hjalp ihvertfall meg. Nå kan jeg lett svelge 10 tabletter i en munnfull (før klarte jeg ikke bittesmå engang)

Du unngår også å knuse tabletter, eller dele dem opp, noe som ofte forsterker smaken.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Takk for tips folkens
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hadde faktisk samme greiene før.

nå for tiden passer jeg på å ta en STOR slurk vann når jeg svelger pillen, da unngår man at man "kjenner" den nedover halsen.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Visste ikke at dette var et såpass utbredt problem.
Takk for at dere får meg til å føle meg sånn halvveis normal
Sliter med det samme Tygg med fortenna, så slipper du at det setter seg fast.

Det jeg gjorde når jeg hadde kyssesyka var å tygge de sammen med en munnfull biola, styrt et glass med biola, så tygge noen fishermans friends
Hadde samme problemet (da jeg var liten), så min mor knuste tablettene i litt syltetøy.
Du har ikke tilfeldigvis hatt regulering? For om du har en gom(gum?) som du har i munnen om kvelden kan du bare ta på den, ha vann i munnen også svelge tablettene. Føler at det hjelper mye da tungen ikke går opp mot ganen når jeg svelger tablettene. Kan lett svelge 4 kapsler samtidig da.
Jeg må ha tabeletten lengst bak i munnen for å få det til. Er ikke tabeletten på rett plass, har jeg ikke sjangs, og må prøve å legge den på rett plass igjen med tunga.
Jeg kan dog svelge drops, snop og andre ting som er x antall ganger større, uten problem.
Er jo bare å tygge, smaker ingenting. kan dog prøve å svelge dem hel med brus, for så å prøve vann, kinda like en tillvenning.
Hadde akuratt det samme problemer noen år siden. Dette løste seg da jeg ettervert ble vant med å ta Glatte Omega 3 tabletter hver morgen(uten smak)
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Har ikke hatt regulering nei.

Men funker de like bra hvis man tygger?
drikk MASSE MASSE vann. Så går det hvertfall ned
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Men funker de like bra hvis man tygger?
Vis hele sitatet...
Mange tabletter har et beskyttende belegg som skal hindre den i å løses opp før den kommer i tarmsystemet, så å tygge den i stykker er nok ikke løsningen. Som nevnt tidligere er nok mengdetrening tingen. Har hatt akkurat samme problem tidligere. Skal ikke mer enn ett år tilbake før jeg hadde samme problem som deg. Kunne fint bruke et helt glass med vann før jeg klarte å få ned en liten c-vitamin-tablett. Etter at jeg begynte med trening og mye tilskudd som vitaminer, mineraler, omega-3 osv tok jeg i en periode sikkert 7-8 tabletter om morningen, og etterhvert gikk det bedre og bedre. Nå tar jeg det meste i en stor slurk. Du må på en måte gå inn for å få tabletten ned. Samle mye vann og svelg målbevisst
du skrev at det var paracet som var problemet å svelge som piller , skjønner ikke problemet da paracet kommer som brusetablett , stikkpille? og flytende ...
*edit* de aller fleste piller kommer også i andre former for inntak , spør på apotek
Sist endret av gekko4u; 20. oktober 2011 kl. 20:48.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Sitat av gekko4u Vis innlegg
du skrev at det var paracet som var problemet å svelge som piller , skjønner ikke problemet da paracet kommer som brusetablett , stikkpille? og flytende ...
*edit* de aller fleste piller kommer også i andre former for inntak , spør på apotek
Vis hele sitatet...
Jaja, de andre skjønte hva jeg mente.
Noe som funker veldig bra er å plassere pillen under tunga, og drikke vann. Den renner gjennom uten at du merker det.
Undersøk om de kan deles eller knuses før du gjør det. Er enkelte tbl som mister effekten om du gjør det.
Sliter selv med å svelge tabelleter med vann.
Jeg fikset det ved å skylde dem ne dmed noe som smakte litt mer.
Null problemer idag.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
God idé. Nå pleier jeg bare å knuse dem i vann men det er litt tungvint
Vis hele sitatet...
Eventuellt kan du finne roten til hodepinen og bare ta noe som fjerner smerten, men ikke "feilen/mangelen" du har i kroppen?
Legg den på tunga, ta en stor slurk med vann, svelg vannet.
Klarer ikke se for meg hvordan den ikke blir med ned da...
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Eventuellt kan du finne roten til hodepinen og bare ta noe som fjerner smerten, men ikke "feilen/mangelen" du har i kroppen?
Vis hele sitatet...
Jeg har bare hodepine hvis jeg er syk, slik som influensa o.l.

Trodde du at jeg hadde en alvorlig sykdom som gjorde at jeg måtte knaske Ibux eller Paralgin Forte 24/7?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Sliter med det samme Tygg med fortenna, så slipper du at det setter seg fast.

Det jeg gjorde når jeg hadde kyssesyka var å tygge de sammen med en munnfull biola, styrt et glass med biola, så tygge noen fishermans friends
Vis hele sitatet...
Melk legger seg rundt tabelettene slik at de ikke blir tatt opp i systemet....

TS:
Jeg slet også med det samme før, det er en mental sperre som du må jobbe med å få bort.
Mitt triks er å bare putte tabletten på tungen, så bare late som at den ikke er der. Så drikker jeg vann som vanlig.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Sitat av uaexed Vis innlegg
Melk legger seg rundt tabelettene slik at de ikke blir tatt opp i systemet....

TS:
Jeg slet også med det samme før, det er en mental sperre som du må jobbe med å få bort.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg tenkte.
litt OT, men når jeg var sånn 7-8 år så svelget jeg en hel svær nektarin-frø, fy faen, ahaha
Huff, har det samme problemet selv! Uansett hvor små pillene er så går de ikke ned :P men det funker med mat, bruket å ta bilsyketabletter ved å spise de sammen med ei brødskive med jordbærsyltetøy, funket for meg
Har slitt en del med samme problem. 100% mental sperre hos meg.
Løsningen på det hele var rett og slett å trene på å svelge ulike kapsler/piller. Etter noen titals forsøk så blir du mer og mer komfortabel med den unaturlige prosessen å svelge piller.
En fin start:
Liten pille + drikke med tykk konsistens
Medium pille/kapsel + drikke med tykk konsistens
Stor pille/kapsel + drikke med tykk konsistens


Liten pille + vann
Medium pille/kapsel+vann

Ja, du skjønner greia
Paracet som brusetablett. Problem solved
Ja vi er alle forskjellige, jeg pleide å ta tabeletter uten noen form for vann eller noe, bare kasta i meg liksom.

På sykehuset tok jeg vanligvis 9 piller på en gang uten vann, til bestemor sa det ikke var bra. :P
Om tabelettene kan deles/knuses eller må taes hele uten å miste effekt:

En delestripe på tabeletten indikerer at den kan deles/knuss.
En tabelett uten delestripe indikerer at den må taes hel.
En kapsel som er mulig å åpne, kan åpnes og spres sammen med mat/syltetøy osv
En kapsel som er forseglet, skal taes hel.

Sånn OT, så klarer jeg ikke for alt i verden å svelge tabeletter hvis jeg ikke får plassert dem så langt som mulig bak i munnen :P Ligger den for langt frem, kjenner jeg en essens av den forferdelige smaken.. Og det gjør bare saken værre :P
Sist endret av MrCryptical; 22. oktober 2011 kl. 00:06.
Heisann

Hvorfor ikke bare kjøpe brustabletter

Mvh
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Fordi jeg heller vil klare å svelge en tablett, noe som egentlig burde være forferdelig enkelt.
Blande samen med mat, litt leverpostei feks, fungerer utmerket på hunden min. hugser at eg fekk reisesjuketabeletter gjøymte i banan då eg var mindre, tabelettar har aldrig vore noko problem.

Kansje du kan byrje og svelje drops slik som.
http://www2.atword.jp/zeront/files/2009/06/frisk.jpg
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Trådstarter
Klarer lett å svelge halstabletter... :s
Wow, viste ikke så mange hadde problemer med det. Har slit med dette selv og men heldigvis begynner det å komme seg. Nå må jeg bare dele tabeletene i 2 så går det ned som regel på første forsøk.

Da jeg var mindre klarte jeg det ikke i det hele tatt, bare brakk meg og hold på å spy hver eneste gang. Så resultatet ble å knuse det i mat. Men synes ikke det var noe god i ide på grunn av at det ødla at jeg klarte å spise visse typer mat xD Slet lenge med å spise druer (ja jeg prøvde å knuse det å da det i en halv drue), havregrøt og sjokade for det jeg følte jeg smakte den ekle tabelett smaken.

Lykke til Jeg husker når jeg drev med bruse tabbeleter (parasett bruse tabeletter) noe jeg måte da relativt ofte siden jeg sliter mer vodt i hodet. men det smaker dritt så er glad jeg kan velge tabeletter nå
Jeg tror det har noe å gjøre med at du har som vane å tygge maten 1000 ganger før du svelger den. Altså, halsen din er ikke vant med å svelge litt store matbiter noen ganger for du finhakker den så fint før den går ned. Personlig, så tygger jeg ikke mye, altså jeg skynder meg på en måte hver gang jeg spiser(dårlig vane). Men når jeg skal ta tabletter, kan jeg svelge mange på en gang uten problemer. Kanskje du skal begynne å tygge maten din litt mindre?