Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3113
Hey lurte litt på om hva er sansyligheten for at huset blir truffet av torden... det ser ut som det skjer noe her. har jordfeilbryter som skal stoppe strømmen i å ødelegge diverse saker. Men har en laptop pc her som vurderer og koble inn i stikkontakten (har 75% batteri igjen) men kan det skje noe? kan det hende at jordfeilbryteren slår inn litt seint og pc-en min blir 200% recharged?
Sitat av 1nameless Vis innlegg
Hey lurte litt på om hva er sansyligheten for at huset blir truffet av torden...
Vis hele sitatet...
Om den treff huset ditt, så kan det ta fyr, om huset ditt ikke er jord sikkert.
Om lynet treff strøm nette, så kan du være uheldig og få ødelagt diverse utstyr ja
Sist endret av justastonedhuman; 29. juni 2011 kl. 16:05.
Trådstarter
Ja okey... bare for og vere sikker.. takk for svar!
En jordfeilbryter beskytter ikke mye mot spikes i strømnettet eller telenettet.
Sitat av 1nameless Vis innlegg
Ja okey... bare for og vere sikker.. takk for svar!
Vis hele sitatet...
Jeg bare gjetter, men det er vel ikke laptopen som blir ødelagt av overspenning, ettersom AC/DC konverteren uansett omformerer strømmen slik at den gir 12v (Eller hva PC-en din nå skal ha). Det er vel AC/DC konverteren (laderen) som blir ødelagt her.
Jeg vil anbefale å gå til anskaffelse av et ekstra overspenningsvern, det vil si den typen man setter inn i stikkontakten.

Les mer om emnet her: http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article593329.ece

Slik beskytter du elektronikken mot lynet
HøyRisiko Psykopat
Sitat av 1nameless Vis innlegg
Hey lurte litt på om hva er sansyligheten for at huset blir truffet av torden...
Vis hele sitatet...
om du hører "drønnet" så er huset truffet av tordenet, men at det blir truffet av selve lynet er liten sansynlighet
Sist endret av OlaWaagen; 29. juni 2011 kl. 16:22. Grunn: ,
usertitle import
bleh's Avatar
Hvis du har modem/multimodem el lignende fra diverse av landets ledende ISP'er bør du plugge disse ut asap. De ryker først, iallefall etter personlig erfaring.

Har også fått ødelagt endel USBporter på en stasjonær her i huset, selv om det var jordfeilbryter der. Den aktuelle PCen fungerer fint, minus 3 stykk USB porter som rett og slett ikke lever lengre. Dette skjedde under lyn for en stund siden. Plug it all out! (eller så skal vel overspenningsvern som Knask viser til være nice stuff, men det lyner ikke ofte nok til at jeg gidder å kjøpe det selv, litt spenning (!) må man da ha..oh the lulz)
Sitat av Kain Vis innlegg
Om den treff huset ditt, så kan det ta fyr, om huset ditt ikke er jord sikkert.
Om lynet treff strøm nette, så kan du være uheldig og få ødelagt diverse utstyr ja
Vis hele sitatet...
Men dette går vel på diverse innbo forsikringer osv?
Sitat av bleh Vis innlegg
Hvis du har modem/multimodem el lignende fra diverse av landets ledende ISP'er bør du plugge disse ut asap. De ryker først, iallefall etter personlig erfaring.

Har også fått ødelagt endel USBporter på en stasjonær her i huset, selv om det var jordfeilbryter der. Den aktuelle PCen fungerer fint, minus 3 stykk USB porter som rett og slett ikke lever lengre. Dette skjedde under lyn for en stund siden. Plug it all out! (eller så skal vel overspenningsvern som Knask viser til være nice stuff, men det lyner ikke ofte nok til at jeg gidder å kjøpe det selv, litt spenning (!) må man da ha..oh the lulz)
Vis hele sitatet...
En jordfeilbryter beskytter deg, ikke pcen. Det er nok overspenningsvern du mener, som leder overspenningen til jord. Skal du vær helt sikker, bør du ha et grovvern, som er forran hele installasjonen, samt et overspenningsvern som du putter i stikkontakten. Du får òg billigere forsikring hvis du har et grovvern, hvis ikke jeg husker helt feil.
Sist endret av A-H; 29. juni 2011 kl. 17:53.
Det beste du kan gjøre er å plugge ut alt elektronisk utstyr under tordenvær. Ellers bør du få montert ett overspenningsværn i sikringskapet og ha pluggbare finvern i stikkontakten før det elektroniske utstyret. Stikkontakten vernene blir plugget i bør være jordet, da overspenningsvernet leder overspenningene til jord.

Hadde ikke noe av dette selv. Da røk modemet, tuneren og ett nettverkskort på pcen.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
om du hører "drønnet" så er huset truffet av tordenet, men at det blir truffet av selve lynet er liten sansynlighet
Vis hele sitatet...
Kan man bli truffet av tordenet?
Tordenet er jo så vidt jeg vet, bråket som kommer av at 2 skyer kolliderer og så sender ned lyn nedslag?
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Kan man bli truffet av tordenet?
Tordenet er jo så vidt jeg vet, bråket som kommer av at 2 skyer kolliderer og så sender ned lyn nedslag?
Vis hele sitatet...
Ja. Torden er lyd som farer som bølger gjennom luften, og ettervert treffer noe
Sist endret av ragedAsian; 29. juni 2011 kl. 19:15.
To skyer som kolliderer faktisk? Den var ny Nei, torden er lyden et lyn lager.
Lyd er luft i bevegelse og et lyn skaper en sjokkbølge som en følge av at luften utvider seg rundt lynet, derav tordenskrallet man hører
har faktisk blitt truffet av lynet før!

Satt på pcn i stua og slappet av! pluttselig braker det og rister i hele huset og ut av dataen så kommer det et lite minilyn som treffer meg i fingeren, gjorde heldigvis ikke så vondt, meste av kraften til lynet var borte heldigvis.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
om du hører "drønnet" så er huset truffet av tordenet, men at det blir truffet av selve lynet er liten sansynlighet
Vis hele sitatet...
Mine foreldre fikk to laptoper ødelagt på en sommer av lyn som slo ned i huset (Østlandet, mye torde om sommeren), så er ikke så liten sannsylighet. Jeg velger å være føre var, og dra ut alt av elektrisk når jeg hører det tordner.
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Ja. Torden er lyd som farer som bølger gjennom luften, og ettervert treffer noe
Vis hele sitatet...
Skjønner
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg vil anbefale å gå til anskaffelse av et ekstra overspenningsvern, det vil si den typen man setter inn i stikkontakten.

Les mer om emnet her: http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article593329.ece

Slik beskytter du elektronikken mot lynet
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan man få en elektriker til å innstallere et overspenningsvern i sikringsskapet, så slipper man å ha 20 slike for stikkontakter overalt hvor man har ømfintlig elektronisk utstyr.
Er faktisk ikke mange ukene siden foreldra mine fikk; TV, forsterker, høyttalere, og diverse annet ustyr herpet av lynet.
Hva med å bare ta ut stikkontakten så har du ingen bekymringer?
nytter ikke bare ta ut strøøen. plugg ut nettverkskabelen også.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av coffie Vis innlegg
nytter ikke bare ta ut strøøen. plugg ut nettverkskabelen også.
Vis hele sitatet...
Såfremst man tar ut strømkabelen på nettverksutstyret har det ingenting å si.