Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 15446
jeg drikker melk hver dag, sikkert en halv liter i snitt jeg har forresten aldri brukket et bein! Merket etterhvert, ca da jeg ble 19/20 år at melka satt seg på magen, fikk litt mer rundt midjen. Da hadde jeg drukket lettmelk siden jeg var et lite barn. Gikk så over til skummet melk, og merket fort at "melkefettet" som satt rundt magen gikk bort. Har aldri vært så stort problem siden jeg trener annenhver dag, men har en kompis som alltid har drukket HELmelk, han er 21 i dag, og han har veldig mye valpefett rundt på kroppen, han trener heller ikke da.

Litt merkelig; Hvis det går 2 dager, eller mer, uten at jeg drikker melk får jeg rett og slett vondt i magen, blir urolig og stresset i magen. Nesten med EN gang jeg drikker melk etter et slikt opphold, blir jeg helt god i magen igjen. Tror det må være en spesiell bakteriekultur der siden jeg alltid har drukket mye melk
Sitat av Deezire
Forklar da hvordan det å drikke melk nesten er unikt for Norge og hvorfor det tar like mange år for alle barn i hele verden å lære seg å gå. Hvordan kan du sammenlikne hvor fort kyrene lærer seg å gå med hvordan menneskene lærer seg å gå? Det å gå på to bein er ganske komplekst, bare prøv å lage en robot som skal holde seg oppe på to bein, sist gang jeg så noen lage det så trynte roboten brutalt i en trapp.

Men linken mellom det å drikke melk og at vi bruker lenger tid på å gå tør jeg påstå er latterlig oppspinn.
Vis hele sitatet...


Ville det vært naturlig at en unge på 1 måned skulle gått på 2 bein? haha... ikke få meg til å le. Kraniet til en liten baby har ikke grodd igjen en gang. Vil et "uferdig" kranie tåle at en liten unge faller ned trapper, dunker hodet i bordkanter o.s.v.? Det er en grunn til at vi ikke lærer å gå før hele skjelett et ferdig utviklet.

-mvh Mathias
Morsmelk er ment for små barn som skal vokse, og utvikle sjelettet sitt mye. Kumelk inneholder 3 ganger mer protein, og 4 ganger mer kalsium enn morsmelk. Begge deler er beregner på sterk vekst.
De første ukene av en kalv's liv, legger den på seg 45 kg! Og etter like lang tid er skallen dens stein hard. Såvitt jeg vet er kumelk den eneste næringskilden dems.
Morsmelk er ment for små barn, mens kumelk er ikke ment for mennesker i det hele tatt!
Samme hva det er ment for. Vi var sikkert ikke ment å spise noe annet enn bær og kjøtt (jegere og samlere - kulturen tilbake til den tiden vi for første gang bodde på bakken). Men se på oss nå; vi spiser så å si ALTMULIG, og er jordens desiderte herskende rase (tror vi ihvertfall). Kan det være noe sammenheng?

Også er nå melk en av de bestsmakende sunne drikkene på markedet.
Melk har blitt drukket opp i gjennom tidene og hvorfor skal det plutselig bli farlig? La oss drikke melk og styrke vår beinbyggning.
Hel melk:
Protein: 3.2
Fett: 3.9
Karbohydrat: 4.6
Energi(kcal): 66

Skummet melk:
Protein: 3.5 gram
Fett: 0.1 gram
Karbohydrat: 5 gram
Energi(kcal): 35

Å si at melk inneholder mye protein er på en måte sant, men det er kun i forhold til antall gram fett og karbs.

Et glass melk vil gi deg ca. 10gram protein, noe som er veldig lite.

En person på 80kg som ikke trener at all og bare sitter forran pcn, trenger ca. 1gram protein per kg kroppsvekt. Mens en person som trener trenger ca 2-3 gram protein per kg kroppsvekt.

Inaktiv person: 80gram protein per dag anbefalt.
Aktiv person: 160-240gram protein per dag anbefalt.

Det som er bra med melk er kalsiumen (calcium), den hjelper deg å holde bena friske, gir deg sunne tenner. Et meget høyt inntak av kalsium kan gi deg nyrestein. For å i det heletatt klare å ta ibruk kalsiumen du spiser så trener du et tilsvarende inntak av Vitamin D.

Det er meget viktig å få i seg kalsiumen kroppen trenger, et lengere opphold av kalsium vil hemme veksten din og gi deg skjøre bein, altså øke sjansen for å brekke bein.

En tabell over antall mg kalsium anbefalt:

Alder: Kalsium (mg/dag)
0 - 6 måneder 210
7 - 12 måneder 270
1 - 3 år 500
4 - 8 år 800
9 - 18 år 1300
19 - 50 år 1000
51+ år 1200

Det fins selvfølgelig andre måter å få i seg kalsium på også, feks kalsium tabletter, frø og nøtter inneholder også litt kalsium.

En bieffekt av å drikke mye melk er at magen kan bli oppblåst, du vil få en "gjærende" effekt i magen som vil blåse deg opp å du vil se feit ut

Håper dere kan lage noen konklusjoner utifra denne informasjonen

Sitat av marsboer
Siden vi er på temaet, må jeg også få si dette: Proteindrikk er bortkastet penger for man får bare overskudd på protein som blir gjort om til sukker istedet. Du kunne like gjerne drikke cola til treningen. Du bar fått nok protein til treningen dersom du har spist variasjon hver dag.
Vis hele sitatet...
HAHA! :P

Proteintilskudd er genialt hvis du ikke klarer å få i deg nok protein igjennom vanlig mat (som de fleste ikke klarer)

Protein blir da for helvette ikke gjort om til sukker! Alt overflødig protein som ikke blir tatt opp i kroppen driter du ut igjen ;>

Karbohydrater / glykogen som ikke blir tatt opp i musklene derimot lagres som fett i fettcellene til senere bruk!
Sitat av dobbeltve
Morsmelk er ment for små barn som skal vokse, og utvikle sjelettet sitt mye. Kumelk inneholder 3 ganger mer protein, og 4 ganger mer kalsium enn morsmelk. Begge deler er beregner på sterk vekst.
De første ukene av en kalv's liv, legger den på seg 45 kg! Og etter like lang tid er skallen dens stein hard. Såvitt jeg vet er kumelk den eneste næringskilden dems.
Morsmelk er ment for små barn, mens kumelk er ikke ment for mennesker i det hele tatt!
Vis hele sitatet...
for din egen info:
når ei ku kalver så har den en spesiell melk som kavler drikker akkurat som morsmelk hos mennesker...
ammekyr(som ikke melkes hver dag) har bare melk i hjuret når den har kalv...

så den melka som vi drikker er ihvertfall ikke ment til kalven..
så pass på hvilke melk det er du kommer med info om...
for kyrne kommer med 2 forskjelige typer melk..
å den melka som kalven skal ha sendes ALDRI til meieriet!
det er den melken som ikke kalven skal ha som blir sendt til meieriet...
å det er strenge krav om protein/kalsium etc som er i melka vi får!
er det for mye av det ene så vil de ikke ha den...
er det for lite får bonden lite penger pr/l
så du burde se hvilken melk det er du snakker om...
hadde mennesker drukket den melken som kalver skulle hatt så hadde vi blitt så feite at vi ikke kunne gå iløpet av meget kort tid!

vanlig melk er sunt uanz sier jeg!
men kalvemelk er det alt for mye næring...
hadde vi drukket det hadde vi nesten ikke trengt å spist!
amhx:
Kua lager en type melk til oss mennesker, og en helt annen type melk til kalver? Eeehh... Er du sikker på dette? Det er vel mer det at melka blir behandlet en hel del før vi får den, og at det av den grunnen er en annen melk vi får, enn det kalven får?
Hvis du har rett, må du ha meg unnskylt min skepsis. Jeg klarer ikke helt å se logistikken i at kuer skal produsere en type melk for kalvene sine, og en annen type melk for alle andre som vil ha.


Sikkert litt OT, men jeg vil informere litt om de negative sidene ved protein (ja, det finnes nok av positive sider også, jeg sier ikke at protein er farlig, men for mye av feil type er ikke bra).
Proteiner er som vi vet bygget opp av aminosyrer, og ett av disse aminosyrene heter metionin.
Metionin er viktig for en rekke ting. Matsmelting, nedbryting av tungmetaller, muskelforbrenning.
Men for mye metionin skaper et syreholdig blod. Kjernen i metionin er nemmelig svovel!
Naturen er vis, og nøytraliserer det sure blodet på samme måte som vi mennesker nøytraliserer sure kjærn, elver og bekker, nemmelig ved hjelp av kalk.
Kalken som kroppen nøytraliserer blodet med kommer fra vårt eget skjelett.
Der har vi grunnen til at proteiner bryter ned skjelettet.
Protein fra planter inneholder mindre metionin enn protein fra dyr. Og protein i melka inneholder forhodsvis mye metionin (jeg husker ikke tallene).

Sitat av Centurius
Melk har blitt drukket opp i gjennom tidene og hvorfor skal det plutselig bli farlig? La oss drikke melk og styrke vår beinbyggning.
Vis hele sitatet...
At melk har blitt drukket "opp i gjennom tidene" som du sier er ingen forsikring for at vi kan bør drikke så mye vi føler for av det, er det vel?
Uansett.. Jeg prøver ikke å få noen til å slutte helt med melk. Men jeg kan ikke forestille meg at det kan være sunt å drikke overdrevent mye melk. Derfor synes jeg det er viktig å også informere folk om de sider ved melken som ikke er fullt så bra.
Sist endret av dobbeltve; 17. februar 2007 kl. 16:47.
Sitat av dobbeltve
amhx:
Kua lager en type melk til oss mennesker, og en helt annen type melk til kalver? Eeehh... Er du sikker på dette? Det er vel mer det at melka blir behandlet en hel del før vi får den, og at det av den grunnen er en annen melk vi får, enn det kalven får?
Hvis du har rett, må du ha meg unnskylt min skepsis. Jeg klarer ikke helt å se logistikken i at kuer skal produsere en type melk for kalvene sine, og en annen type melk for alle andre som vil ha.
Vis hele sitatet...
Kuene som ikke nettopp har født kalv kan likevel produsere melk til oss, så da er jo dette en slags egen produksjon som brukes bare til å melke ut, ingen kalv som skal ha den. Kua er blitt avlet opp gjennom historien så de som ikke klarte å lage melk "på egenhånd" ble nok ikke avlet videre...

Og nei melk er ikke bra i STORE megder, men akkurat passe hver dag (mindre enn et liter skulle vel gå greit) er en bra måte å få både proteiner og kalsium og sikkert andre ting også i seg på. Om man ikke greier å få dette fra andre matrettter da, noe ikke alle klarer..
Sitat av dobbeltve
amhx:
Kua lager en type melk til oss mennesker, og en helt annen type melk til kalver? Eeehh... Er du sikker på dette? Det er vel mer det at melka blir behandlet en hel del før vi får den, og at det av den grunnen er en annen melk vi får, enn det kalven får?
Hvis du har rett, må du ha meg unnskylt min skepsis. Jeg klarer ikke helt å se logistikken i at kuer skal produsere en type melk for kalvene sine, og en annen type melk for alle andre som vil ha.
Vis hele sitatet...
ja jeg er 100% sikker på dette...
den melka som kalven får er gul ikke hvit!
jeg er oppvokst på går å har stellt kuer siden jeg var 5 år gammel å hjelper fremdeles til den dag idag...

kuer som kalles ammekyr er av den typen som blir avlet opp for kjøttets skyld å melkekyr er den typen som blir avlet opp for melkens skyld...

melken som kommer når kua har kalv er så tjukk at du kan tilsette en liten mengde sukker å koke den så blir den helt stiv når den kjøles ned...
akkurat som det er med saus...

å da mener jeg ikke på samme måten som når du lager grøt(da blir å grøten litt harksknet) for den kalvemelka blir omtrendt som gele...

å vi pleier å lage en spesiell rett med denne melka(husker ikke hva det heter) å det er så sinnsykt næringsrikt at du trenger ikke spise noe annet en dette hele dagen...

hvorfor skal ei k produsere 50liter melk i døgnet hele året hvis den bare har kalv i etpar måneder??

å det som skjer med melken blir behandlet er at de tar ut nesten alt de gjør den om til skummet melk også tilsetter de fett etterpå(etter hvilken type melk de skal lage) så blir den homogenisert(fettet blir knust ned til partikkelstørrelse sånn at fettet ikke skal skille seg fra resten av melken om du skjønner) så blir den pasteurisert(varmet opp til 72 grader i 15sekunder)

jeg har gått på industriell næringsmiddelproduksjon så har i tilleg hatt om dette på skolen så tror jeg kan si at jeg vet hva jeg snakker om
Sist endret av amhx; 17. februar 2007 kl. 19:09.
Sitat av amhx
å da mener jeg ikke på samme måten som når du lager grøt(da blir å grøten litt harksknet) for den kalvemelka blir omtrendt som gele...

å vi pleier å lage en spesiell rett med denne melka(husker ikke hva det heter) å det er så sinnsykt næringsrikt at du trenger ikke spise noe annet en dette hele dagen
Vis hele sitatet...
råmelkspudding?
Sitat av mathias_idsoe
Vi drikker melka fra kyr. En kalv lærer seg å gå i løpet av 1 time. Et menneske lærer å gå på 2 år! Kumelk innholder alt for mye kalsium for oss mennesker. Uten tvil. Over mange år med "mye" melkedrikking kan dette resultere i forkalkning! Dette er bare én av flere mørke sider ved melk. Litt skal man jo ha, men ikke flere glass til dagen.

..bare så du har noe å tenke på neste gang du sitter ved frokostbordet med et stort glass melk.

-mathias
Vis hele sitatet...
Tror ikke "forkalkning" er det vanligste problemet du kan ha om dette skulle stemme. Er mye vanligere med beinskjørhet, og det får man av, ja, for LITE kalsium.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Har drukket 1-2 liter melk hver dag hele livet. Aldri brukket ett bein. 195 høy. Er med på amerikansk fotball og tidligere på boksing. Før jeg flyttet på hybel drakk jeg mel fra tanken (bodde på gård) i fjøset hver dag. Det var noen som sa at melk var dårlig for tennene noe jeg tviler på. Kjæresten min har nesten aldri drukket melk og har svake tenner. Jeg har drukket melk hele livet og har bestandig hatt veldig sterke tenner. null hull.

Min personlige konklusjon:

MELK ER SUNT.
Sitat av Lille My
råmelkspudding?
Vis hele sitatet...
ja!
det var det det het...
kunne ikke komme på det

min mening om melk er at det er uargumenterbart sundt!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av marsboer
Mennesker er rare. Det morsomme er at mange tenker hvor ekkel det er å smake sin venns morsmelk, men drikker gjerne kumelk. Det er altså mer greit å drikke melk til en annen art.

Men jeg har diskutert saken med en lærer for lenge siden, og han hadde et poeng. Mennesker utviklet seg slik at barn skal få melk fra moren når de er liten, men når de blir større, så trenger de ikke melk fra moren. Så hvorfor skal man gå til kumelk?
Vis hele sitatet...
Vi spiser ikke vår venn, men vi spiser gjerne en gris. Er det ikke eklere å spise en gris enn å spise et renslig, veldannet og friskt menneske?

Det er ikke vanskelig å lage et poeng eller å få en ting til å høres jævla smart ut. Dette er jo kun argumentasjonsteknikk som egentlig har veldig lite å tilføre diskusjonen.

Hva vil egentlig være normalt for et menneske å spise og å drikke? Det handler jo bare om å få kroppen til kunne lære seg å ærnære seg best mulig av et produkt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Om noen vil slutte å drikke melk, men ikke klarer det fordi de syns det er godt.

Ett tips:

Melk en ku, det holder i massevis, jeg har melka mange og det er helt forjævlig, de kommer vaggans inn på rekke, jura er fulle av bæsj og urin, selvsagt vasker man juret og spenene før man melker, men alikevel de blir ikke rene, i tillegg begynner 1 av 3 kuer å bæsje og tisse mens du melker dem, og du står jo under dem i en grav og det spruter i ansiktet ditt og over hele deg.

Spørsmål: Hvorfor skreiv jeg dette?
Svar: Jeg har ikke peiling, men det var godt å få utløp for mine tanker om kuer og melk.

Mvh
BoinTjau
Jeg drikker ca 3l melk om dagen, og har drukket det noen vil kalle unormalt mye melk hele livet. jeg har aldrig brukket ett bein i kroppen, aldri hatt hull i tennene, er 2m høy og har ikke vært syk siden jeg var 11år ellerno, nå er jeg 17... take that melkehatere
hehe, heldiggris!

BoinTjau, det der var vel littt ekstremt? Melking av kyr er koslig, og langt fra så ekkelt som du skriver!

Dessuten blir neste alle kyr i dag melket ved hjelp av en melkemaskin(evt. robot)!

Jeg har drukket H-melk siden tidenes morgen, og er strølende fornøyd med den. En ting som virkelig merkes er B12 vitaminene som Lille My skriver om. De utgjør en stor forskjell for meg. Går jeg en dag uten å drikke melk, både sover jeg dårlig og har ikke sjans til å huske drømmene mine. Med melkene innabords derimot, blir det noe helt annet!

Jeg regner med at så lenge man konsumerer melk på en fornuftig måte, så skal det litt til før det blir usunt!
Vel... Melk er bra å drikke mens kroppen vokser.
(dersom man er et friskt barn, uten laktoseintolleranser og den slags)
Får man ikke i seg nok kalsium (det er det et heter vel?..) så kan man få beinskjørhet :-O
Og struma! Og det er skummel saker det! (men struma kan man jo få av det meste, alt egentlig...)

Men flere og flere utvikler melke intolleranse når de intreffer "voksen alder" og kroppern er ferdig med de kraftigste vokseperiodene.
I mange andre land så er det jo totalt unaturlig å drikke kumelk, folk tåler det rett og slett ikke!
Det er liksom et "Nordisk fenomen", det at vi drikker melk hele livet.
▼ ... flere år senere ... ▼
[quote=dobbeltve;833077]Grunnen til at jeg slutta med melk er at så lenge jeg drakk det, så hadde jeg magekjør i en uke hver måned.QUOTE]

Det hadde seg jo slik at Norge skulle sende nødhjelp til eit land i afrika, det vi sendte var melkepulver, barna som drakk av melka fekk ingen sideefekkter. Når dei voksne skulle drikke melk fekk dei magesjau og renneræv. Grunnen til dette er jo at dei hadde mistet dei bakteriane som dei som drikker melk har.

+ Her i Norge så har me jo drukke melk i fleire tusen år.


Btw: Ein eller anna studie seie at me nordmenn lukter litt melk, kinesere lukter ris osv.
Melk er for kalver, sier ikke mer... (logikk)
jeg gaar paa lav karbo slanke kur, ingen melk noe med for mye karbohydrater, kan drikke floote men ikke melk!
Nekro...

Uansett, til forsvar av melk!
Noen tidligere i tråden har poengtert at folk i andre land klarer seg uten å drikke melk (etter morsmelk) og at det egentlig bare er Europeere som tåler dette noe særlig. Derfor vil jeg linke til en oversikt over gjennomsnittshøyde i verdens land. Synes det ikke er urimelig å tenke at det er en sammenheng her. Ikke at melk nødvendigvis er eneste årsaken til at vi er høyere da.

Forøvrig så er vel ikke melk noe særlig mye verre eller bedre enn mye annet. For mye av det gode osv.
Driter i om det er sunt eller ikke, godt er det! Foretrekker skummet, fremfor lett og hel.
3 år gammel tråd anyone?

Jeg har alltid drukket melk og jeg er ikke død enda.
Mange påstår at melk er noe man trenger mens man vokser, andre ikke.

Personlig bryr jeg meg ikke ås myeo mdet er sundt elelr usundt, jeg vet at jeg synes et kaldt glass melk er utrolig godt og derfor drikker jeg det ofte føler meg sunnere avå drikke det enn brus hvetfall!
Melk er sunt på alle måter - det er ikke for ingenting at man ammer som barn.

At kumelk ikke er så godt for magen vår derimot er én helt annen sak. Sier ikke at vi ikke skal drikke det, for det er på alle måter en bedre tanke enn å drikke morsmelk tappet på flasker eller spann, og det at vi får i oss viktige proteiner og vitaminer av det er et faktum. Problemet med kumelk er at kroppen, eller vår magesyre, egentlig ikke er skapt for å bryte dette ned, men vil fortsatt anbefale alle å drikke det. Alt med måte! Just sayin'.
Melk er sunt. Punktum.

MEN en normal person vil ikke trenge store mengder. Hvis du trener mye og vil bli sterk er det et meget godt hjelpemiddel. Det er heller ikke spess farlig om man vil ned i vekt om noen tror det. ( http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1470)

Et godt bevis på at melk funker kan jo være en norsk styrkeløfter som drikker +-4 liter om dagen. Slik ser han ut (Merk at han er 110% dopingFRI);
Melk ER bra for kroppen.
Selv drikker jeg ikke mye melk, men tar gjerne havregryn eller en proteinshake blandet med melk. Melk er vel også en av de største kalsium kildene, lurt å få i seg litt kalsium hver dag.

Essi
Jeg drikker IKKE melk. Skyr helst unna dette, men hovedsakelig av andre grunner enn helse.

Så den norske dokumentaren "Smaken av hund" som tar for seg mat i Norge. Deriblandt Tine.

En lege i filmen sier at det finnes en del tilfeller der folk har dødd på grunn av opphopning(Skrives ikke sånn xD) av melkefett i kroppen, som absolutt ikke er en god ting. Kalsium er heller ikke bra når det blir for mye av det. Dessuten sies det at mye av kalsiumen går igjennom systemet uten å bli tatt opp, og at det anbefales å spise frukt osv for å få det, ettersom melken er nokså behandlet.

I tillegg behandles melken på en måte at partikler "krympes"(Vet ikke åssen forklare det" så mye at mange stoffer går igjennom tarmveggen, og ut i blodet vårt. Det er også veldig uheldig.

Alt i alt tror jeg at "melk er sunt" holdningen bygger på tidlige legefunn, og noe som kanskje var et faktum før i tiden.
Melk er til kalver, kan ikke helt se hvordan det skal i kroppen vår!
Sitat av amylnitrat Vis innlegg

I tillegg behandles melken på en måte at partikler "krympes"(Vet ikke åssen forklare det" så mye at mange stoffer går igjennom tarmveggen, og ut i blodet vårt. Det er også veldig uheldig.
Vis hele sitatet...
Hmm, det har jeg aldri hørt om. Det er ikke homogenisering du tenker på, for det de gjør da er å knuse opp fettet, slik at det ikke legger seg på toppen av melken? Slik som det til dømes er i Danmark.
Ingenting er bra for deg i for store mengder.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av sinquah Vis innlegg
jeg gaar paa lav karbo slanke kur, ingen melk noe med for mye karbohydrater, kan drikke floote men ikke melk!
Vis hele sitatet...
Hehe, du har rett i at det typisk er litt mer karbohydrater i melk enn fløte, men jeg vil ikke på noen som helst måte anbefale deg å faktisk drikke fløte. Fløte inneholder gjerne noe sånt som 350kcal per 100g, mens skummet melk er rundt 35kcal per 100g. Hvis du drikker en liter fløte så har du inntatt det daglige energibehovet for en veltrent, fysisk aktiv mann på 90kg, mens du må opp i 10 liter skummet melk før du oppnår det samme.

Hvis du er veldig bevisst på dietten din så gjør du lurt i ikke drikke hverken melk eller fløte.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det sies at det er så ekstremt mye kalsium i melk. Kalsium styrker skjelettet, ikke sant?. Da er spørsmålet mitt: Hvordan har det seg at befolkningen i Norge drikker mest melk i hele verden i forhold til innbyggertall, samtidig brekker befolkningen i Norge mest bein i kroppen i hele verden i forhold til innbyggertall.

Jeg tror ikke melk er så sunt som folk skal ha det til. Kua produserer melk for at kalvene skal drikke det. Melk er beregnet til kalver ikke til mennesker. Damene produserer selv melk når de er gravide for at de skal amme ungene. hvorfor skal vi ta melka fra kua og gi den til ungene når de blir ammet melka til mødre?. tenk litt logisk!!
Har tenkt litt på det faktisk og jeg tror kanskje melk gjør skjelettet sprøere, det skal bli sterkere men isteden så blir beinet sprøere og kanskje litt hardere, mens når du ikke drikker melk så blir skjelettet mykere og er mer bøylig når du er utenfor en ulykke.
Sunt eller ei, det er godt! Og for å si det, det er sunt! Ikke noe man finner på!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zevz Vis innlegg
Har tenkt litt på det faktisk og jeg tror kanskje melk gjør skjelettet sprøere, det skal bli sterkere men isteden så blir beinet sprøere og kanskje litt hardere, mens når du ikke drikker melk så blir skjelettet mykere og er mer bøylig når du er utenfor en ulykke.
Vis hele sitatet...
Du har*tenkt?

Du mistenker ikkje at slike råd faktisk er basert på medisinske studier, som sjekker beinstruktur opp mot kosthold i befolkingsgrupper, dyreforsøk, eller kunnskap om kroppens funksjonsmåter?

http://www.ajcn.org/content/36/5/986.short gir klar konklusjon hos eldre, og http://www.ajcn.org/content/76/3/675.short har studert det samme hos unge. Konklusjonane der er rimelig klare ut frå samandraget, og det at dei er sitert eit hundretalls ganger ifølgje google gjer at eg fester langt meir vekt ved dei, utan å gidde å lese dei i detalj, enn ved dine tanker.