Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2848
Hei

Jeg eier et Koss PortaPro Mellow Yellow (spiller vel egenlit ikke så stor rolle). Problemet er at det ble sølt litt kaffe på det. Ikke noe problem for lyden, men skumgummien på sidene har fått litt ekstrem kaffelukt, noe som jeg ikke liker.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Tviler på at Lifetime warranty fikser dette..

Takk for svar
Prøvd å bytte skumgummien? Har sett at det blir solgt slike puter for portapro enkelte steder.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Prøvd å bytte skumgummien? Har sett at det blir solgt slike puter for portapro enkelte steder.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke så lyst til å gjøre det. Har hørt t det er ganske vanskelig å sette på plass igjen :S
Sitat av Fisesniken Vis innlegg
Jeg har ikke så lyst til å gjøre det. Har hørt t det er ganske vanskelig å sette på plass igjen :S
Vis hele sitatet...
Ikke det minste, har selv hatt et sett portapro(og aldri igjen), der datt skumgummien av og det var bare å dra den over igjen. Null stress.

PS: De var ikke ødelagt på noen måte.
Sist endret av Elemental; 9. juni 2009 kl. 17:21.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Ikke det minste, har selv hatt et sett portapro(og aldri igjen), der datt skumgummien av og det var bare å dra den over igjen. Null stress.

PS: De var ikke ødelagt på noen måte.
Vis hele sitatet...
Kanskje du har rett :P Er fortsatt lite keen på å kjøpe nye sånne ting. Var ikke min feil at det skjedde. Kjenner jeg norske butikker, så koster det sikkert en del
Sitat av Fisesniken Vis innlegg
Kanskje du har rett :P Er fortsatt lite keen på å kjøpe nye sånne ting. Var ikke min feil at det skjedde. Kjenner jeg norske butikker, så koster det sikkert en del
Vis hele sitatet...
Koster deg rundt ~50 spenn for en pakke med 4 puter, og finner det garantert mye billigere på the amazin' intrawebz.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Koster deg rundt ~50 spenn for en pakke med 4 puter, og finner det garantert mye billigere på the amazin' intrawebz.
Vis hele sitatet...
Var ikke så ille, men vet du hvor man får kjøpt dette?
det skader vel ikke å prøve?

putene henger fast rundt kanten i små hakk, eller tapper som står ut fra plastikken. jeg har selv hatt av mine, og satt dem på igjen lett (ville se på elementene^^)


edit: litt treg der ja

men igjen, kan vi være så snille å holde slike tråder til forumet "Forbrukerelektronikk"? dette forumet er beregnet for elektronikk på komponentnivå
Sist endret av VivaLatrina; 9. juni 2009 kl. 17:30.
Du finner slike puter på butikker som Datakjeden, men hvis jeg ikke tar helt feil kan du bestille puter fra din nærmeste elektronikkbutikk.
Sitat av AssCobra Vis innlegg
69kr på CDON link
Vis hele sitatet...
Det er putene til headsetet, men jeg tenker ikke bare på dem. Også de som er over dem. De som er delvis rektangulære.
de er vel litt værre å montere, de må nok limes isåfall, men er det noe vanskeligere?
Du har jo livslang garanti på Porta Pro, så du får vel et nytt ett hvis du ødelegger det litt mer.
Standard garantifeil på Koss PortaPro er at høytalerene faller av, ta de av noen ganger til de blir skikkelig løse Da får du nye ^^
Sitat av Fisesniken Vis innlegg
Det er putene til headsetet, men jeg tenker ikke bare på dem. Også de som er over dem. De som er delvis rektangulære.
Vis hele sitatet...
Det blir litt verre, du kan prøve å slite dem av, vaske dem og lime dem på igjen. Men pass på å ikke riv dem i stykker.
Dropper skifting av puter. Bare utrolig kjipt at de har blitt sånn. Vet ikke om jeg orker å sende dem inn for så lite, tar jo litt lang tid.
Vi lager ikke store problemer ut av ingenting, vel?

1. Ta av putene som dekker høyttalerene.
2. Ta av høyttalerene fra rammen.
3. Skyll/vask både høyttalerputene og putene som sitter fast i rammen. Hvis de pålimte putene løsner, limer du de bare på igjen.

Og fordi det ikke kan sies nok ganger: Dette har ingenting som helst med elektronikk å gjøre..
Sitat av Provo Vis innlegg
Vi lager ikke store problemer ut av ingenting, vel?

1. Ta av putene som dekker høyttalerene.
2. Ta av høyttalerene fra rammen.
3. Skyll/vask både høyttalerputene og putene som sitter fast i rammen. Hvis de pålimte putene løsner, limer du de bare på igjen.

Og fordi det ikke kan sies nok ganger: Dette har ingenting som helst med elektronikk å gjøre..
Vis hele sitatet...
Også en idé, men kan ikke si at jeg har så veldig lyst til å gå rundt med noen headset som ikke er "komplette". Det blir liksom ikke det samme. Jeg er veldig opptatt av at det skal være bra (ja, veit at Koss ikke er det beste headsetet), men å gå med pålimte puter funker ikke helt for meg.
Sitat av Fisesniken Vis innlegg
Også en idé, men kan ikke si at jeg har så veldig lyst til å gå rundt med noen headset som ikke er "komplette". Det blir liksom ikke det samme. Jeg er veldig opptatt av at det skal være bra (ja, veit at Koss ikke er det beste headsetet), men å gå med pålimte puter funker ikke helt for meg.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt ? Kjenner du liksom limet igjennom skumgummien da ?
Du spør hvordan du kan få vekk kaffelukt som sitter i putene, men vil hverken vaske eller bytte dem ?
Sitat av Atec Vis innlegg
Nå skjønner jeg ikke helt ? Kjenner du liksom limet igjennom skumgummien da ?
Du spør hvordan du kan få vekk kaffelukt som sitter i putene, men vil hverken vaske eller bytte dem ?
Vis hele sitatet...
Kanskje det finnes en eller annen godlukt spray. Fant en liten løsning, det var å smøre litt løk fra pytt i pannen der det var kaffelukt. Det gjorde faktisk susen. For se om det holder.
idé: ødelegg elementene ved å kjøre på ett eller annet sykt, som et nivoltsbatteri, eller noe med liknende ødeleggende effekt, og si at dem har gått istykker

Sitat av Fisesniken Vis innlegg
Kanskje det finnes en eller annen godlukt spray. Fant en liten løsning, det var å smøre litt løk fra pytt i pannen der det var kaffelukt. Det gjorde faktisk susen. For se om det holder.
Vis hele sitatet...
du er ikke fan av halve løsninger, og alt skal helst være på stell, men å smøre MAT på "elektronikken" din, det kan du gjøre?

løsningen om å ta av elementene og å vaske hele ramma, pluss skumgummien over elementene, jeg ser ikke helt hva som er galt med den? ingenting som blir halvt da, du setter det jo bare sammen igjen etterpå (setter høyttalerne på ramma, og trekker over skumgummien)
Sist endret av VivaLatrina; 9. juni 2009 kl. 18:10.
Sitat av Fisesniken Vis innlegg
Også en idé, men kan ikke si at jeg har så veldig lyst til å gå rundt med noen headset som ikke er "komplette". Det blir liksom ikke det samme. Jeg er veldig opptatt av at det skal være bra (ja, veit at Koss ikke er det beste headsetet), men å gå med pålimte puter funker ikke helt for meg.
Vis hele sitatet...
WTF?! Ikke er "komplette"? De er da vel like komplette selv om du har vasket putene?? Limet som allerede er på de fastlimte "skumgummiklossene" vil sannsynligvis kun løsne hvis du lar rammen ligge lenge i vann, og om de skulle løsne er det bare å tilføre nytt lim. De er limt fra før, så om du skulle lime de igjen, blir de nøyaktig som de var før de løsnet. Putene til høyttalerene er ikke limt, så du kan ta de av og på som du vil. Høyttalerene sitter leddet i rammen på en slik måte at du bare kan dra de av og klemme de inn igjen.

Altså: Du kan bare skylle alle putene raskt i vann, så blir du kvitt kaffelukten, og headsettet blir nøyaktig som nytt, bare uten kaffelukt. Men hvis du heller vil gå med løk i øra (for løk lukter jo som kjent så forfriskende herlig!), så værsågod!

Hvis du sprenger elementene, vil de bare skifte elementene, og headsettet ditt lukter fortsatt kaffe. I tillegg er det tåpelig å ødelegge et fullt fungerende headset bare for å løse en så vanvittig enkel oppgave.
Sitat av Provo Vis innlegg
WTF?! Ikke er "komplette"? De er da vel like komplette selv om du har vasket putene?? Limet som allerede er på de fastlimte "skumgummiklossene" vil sannsynligvis kun løsne hvis du lar rammen ligge lenge i vann, og om de skulle løsne er det bare å tilføre nytt lim. De er limt fra før, så om du skulle lime de igjen, blir de nøyaktig som de var før de løsnet. Putene til høyttalerene er ikke limt, så du kan ta de av og på som du vil. Høyttalerene sitter leddet i rammen på en slik måte at du bare kan dra de av og klemme de inn igjen.

Altså: Du kan bare skylle alle putene raskt i vann, så blir du kvitt kaffelukten, og headsettet blir nøyaktig som nytt, bare uten kaffelukt. Men hvis du heller vil gå med løk i øra (for løk lukter jo som kjent så forfriskende herlig!), så værsågod!

Hvis du sprenger elementene, vil de bare skifte elementene, og headsettet ditt lukter fortsatt kaffe. I tillegg er det tåpelig å ødelegge et fullt fungerende headset bare for å løse en så vanvittig enkel oppgave.
Vis hele sitatet...
Limer jeg dem, så er det en fare for de faller av. Da er de litt defekte hvis det skjer. Så vil heller ha dem sånn som nå, men må finne en måte å fjerne lukten på. Mat var en god idé. Man ser ikke spor, det bare fjerner kaffelukten.
Sitat av Fisesniken Vis innlegg
Limer jeg dem, så er det en fare for de faller av. Da er de litt defekte hvis det skjer. Så vil heller ha dem sånn som nå, men må finne en måte å fjerne lukten på. Mat var en god idé. Man ser ikke spor, det bare fjerner kaffelukten.
Vis hele sitatet...
Men for guds skyld. Hvorfor bruke MAT av alle ting ? Greit nok, kanskje du digger lukten av løk+kaffe, men jeg tror andre foretrekker f.eks. parfyme fremfor løk :P Ikke det at blandingen av kaffe og parfyme er så deilig, men det blir ivertfall bedre.
Så løk lukter ikke nei?
Hvis du limer de på, noe du sannsynligvis ikke trenger, så har de nøyaktig like stor sjanse for å falle av som de har nå, ettersom de kommer pålimt fra fabrikk. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å diskutere det her. Det blir rett og slett for sært. Hvis du absolutt nekter å vaske de, til og med putene som ikke er limt, så bruk nå heller Exit-spray eller noe tilsvarende, i steden for mat som kommer til å lukte enda mer. Herregud så sært. Hjelpes.
Løken som kommer fra pytt i panne pakkene lukter veldig godt når den ser stekt. Det var det eneste jeg hadde forran meg da, men parfymer er også en mulighet.
mmm, løk fra pytt-i-panne pose, veldig elektronisk
Bare heng på en wunderbaum av valgfri lukt, og vips, kaffelukten er vekk
Sist endret av Deadlock Radium; 9. juni 2009 kl. 23:46.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Bare heng på en wunderbaum av valgfri lukt, og vips, kaffelukten er vekk
Vis hele sitatet...

KJEMPEplan! Wunderbaum fikser problemet ditt
Fisesniken's Avatar
Trådstarter
33 0
Hehe, vi får se om kaffelukten kommer tilbake. Tror jeg går for parfyme idéen før Wunderbaum.
Legg putene i frysen. Dette fjerner lukten!

Eller dypp elementene i whitesprit/lim, så kan du luktepå kjemikalier året rundt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
parfyme FØR wunderbaum, og løk FØR vask av puter? teit tematikk.

har gitt creds til folk over som disser trådstarter litt, for dette her var seriøst latterlig
måtte le mens jeg leste her

nøye og sær på ting, så vi tar det første vi ser i matveien og smører på? hvordan skal du dempe lukten fra løken da? smøre på barberskum? og etter dette?

where does it end?

btw, skulle gjerne ha luktet på det headsettet etterhvert ja
dra/pirk dem forsiktig av, vask dem, lim dem på med superlim, blir jo bedre enn nytt
Støtter 9V batteri-idéen. Koble på et batteri (fra - på batteri til innerste delen av jack-pluggen, og fra + til ytterste delen på pluggen).

Når elementet er sprengt/ødelagt vil det kanskje lukte svidd, så da kan du ta den fordømte løken din igjen og gni på for å skjule svidd-lukten.

Deretter leverer du headsetet inn til nærmeste Platekompaniet, Expert e.l, hvor de selger KOSS-produkter. Da vil du forhåpentligvis få et nytt.
Hvis de er vrange, og sier at det må være kjøpt der, så går du bare til et annet sted og prøver.

Litt smårisky, det kan hende de skjønner at du har ødelagt det med vilje. Og da sitter du der med et ødelagt headset og må betale for et nytt.

Men jeg har gjort dette selv, og det funket fett for meg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei.

Dette er mitt første innlegg, men jeg er relativt mye aktiv på AVForum.no

Jeg må si det var en artig diskusjon dere har... Løk, Wunderbaum, Pytt i panne og lim.

Men det å ødelegge elementene på headsettet og tro at du har rett til og få nytt, de bør lese litt på koss sine garanti vilkår.

Garantien dekker:
• Utbedring av feil som oppstår ved normal bruk av produktet i hele produktets levetid

Garantien dekker IKKE:
• Frakt til/fra verksted
• Utbedring av feil som har oppstått ved unormal bruk.

Herunder typiske feil som:
o Brukket bøyle
o Røket ledning
o Fjerning av fremmedlegemer fra elementer
(for eksempel fjerning av hårstrå)
o Skifte av øreputer
o Sprengte elemente


=)
Sist endret av dj-vega; 24. desember 2009 kl. 01:57.
Har selv fått reparert og erstattet Koss-headsets med ødelagte elementer, samt ett som var totalt i fillebiter etter at bikkja hadde brukt det som tyggeleke når han var liten, så de er tydeligvis ikke så nøye på det på Koss-verkstedet. Har også en bror som fikk reparert sitt når ledningen hadde røket. Har du link til disse vilkårene, forresten? Så vidt jeg kan se dekker ikke garantien noenting, da vilkårene stort sett nevner alt som kan gå galt med et headset og kategoriserer det som konsekvenser av "unormal bruk".
Har fått fiksa/utlevert nye porta pro når det

For some reason ikke var lyd i venstre øre,
den ene ledningen hadde røket
enda en ikke lyd i venstre øre
Sprengt
Element-thingies datt av hele tiden
og mye annet

dette var alltid på elkjøp, hvor jeg tilfeldighvis også nå jobber, og det virker som de på service er drittlei av koss og dets livstidsgaranti, og kunder som ikke skjønner at garantien ikke dekker at de kaster den i veggen. Så de sparer penger i form av arbeidstimer ved å bare gi kunden ny vare.