Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3274
Var ute en tur i går kveld og før jeg gikk ut tok jeg ca 100 stk flein. På puben hvor det stort sett er mest eldre drankere fikk jeg en del merkelige erfaringer.

Før det begynner og lette så er det normal sosialisering blant pubens gjester.
Så når trippen begynner å rive tak så ser og hører jeg at de andre blir påvirket av min tripp.
Det er som de går i loop, ting gjentar seg, jeg ser at folk plutselig ikke skjønner hva elller hvorfor ting stopper opp. Jeg skjønner det helt tydelig men fatter ikke at min tur kan ha påvirkning på folk rundt meg. Jeg kunne komme inn etter en sigg og alle i baren er helt desorienterte eller i oppheng på en eller annen greie.

Ganske flipp og sitte i prat med en gamlis som helt klart skjønte hva jeg hadde spist. Sauebonde fra bygdene utenfor byen. Ble sittende i 3 4 timer mens folka rundt meg ble mer og merforvirra av små stikk og glimt av lok og oppheng. Noen som kjenner seg igjen?
Sist endret av mentalmelt; 16. desember 2008 kl. 22:39. Grunn: rettskriving
Jeg har opplevd mange ganger at min sinnstilstand har påvirket menneskene rundt meg, og mange ganger i overraskende høy grad. Men du må fortsatt være åpen for at tilstanden du var i kanskje gjorde at menneskene rundt deg fremsto en del mer loka enn det de i realiteten var
Sist endret av mentalmelt; 16. desember 2008 kl. 22:44.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
"Contact high" er faktisk rapportert flere ganger i mye litteratur angående psykedelika, jeg har ikke opplevd det selv men jeg må si meg enig at det er en interessant tanke.

Flere psykonauter holder seg unna folkemengder nettopp pga muligheten for å påvirke andre: De ser på påvirkningen som et brudd på tillit, at man ikke skal påtvinge noen ens sinnstilstand uten å få tillatelse.
Mener dette blir nevnt i PiHKAL.
Dette er noe jeg erfarte for første gang, på solipce festivalen 99. Ozara ,Ungarn.Hadde ikke trippa på et par års tid. Dro først på en sun shine explotion,for også legge på en Hoffmann jubileum. Dette var natt til den totale solformørkelsen.
Trippen dro det langt,og jeg var sikker på utslettelse av eksistens,men klarte og hente meg inn etter ca 20 timer. Etter dette så føler jeg at mine tripper går langt utenfor meg selv.
▼ ... over en måned senere ... ▼
har selv opplevd dette mange ganger. og har hatt kompiser som har blitt sure siden de mener noen har puttet noe i colaen/ølen deres. så jeg tror at ens psyke faktisk kan påvirke andre mennesker, kanskje vi sender ut noe telepatisk som oppfattes av deres 6.sans uten og være klar over det. (ren spekulasjon)
Jeg har som de andre her også opplevd lignende fenomener. Spesielt blant likesinnede, som nok har bedre forutsetning for å "tune inn" og bli påvirket tura sinnstilstander, og dette resulterer gjerne i positive opplevelser, både for den reisende og de "bereiste". Men også blant fremmede kan dette oppstå, og da ofte med litt mer varierte resultater. Forvirring som du nevnte er jo vanlig. Jeg opplevde en gang å bli uglesett og nesten direkte kjeftet på, av fulle folk på byen, fordi jeg virka "rar". En annen gang ropte en jeg aldri har sett før, som tilfeldigvis gikk forbi meg i byen etter et party, "HAN DER liker jeg ikke!" til vennene sine mens han stirret med store øyne og pekte med en dirrende finger. Men jeg har også opplevd koselige stunder med ikke-innvidde til stede, det skal sies.

Men kanskje spesielt på hunder, som jo har et enklere, mer direkte og mye mer fintfølende apparat for å oppfatte følelser og stemninger, har jeg merket kraftige reaksjoner. Jeg husker en søndag morgen etter en god natts syretripp, da jeg og turkameraten min tok en tur ned til sjøen for å spasere langs strendene og se på alt det fine. Plutselig så vi en hund som sto alene midt på en liten grusstrand, og på avstand så den veldig ut til å glede seg til å hilse på oss. Da vi kom nærmere, leende og glade over å møte et vesen vi kunne klappe og kose med, oppdaget vi at det lå mer bak den febrilsk logrende halen vi hadde sett på avstand. Hele bikkja skalv som et aspeløv, mens den henholdsvis knurret dypt, klynket ynkende og flekket tenner mot oss. Det var som om den plukket opp så mange forskjellige signaler at den ikke visste om den skulle le, gråte eller angripe.

Så ja, både mennesker og dyr påvirkes av sinnstilstander, og det at dette gjelder spesielt for psykedeliske tilstander, er så overrapportert at det er unødvendig å stille spørsmål ved riktigheten av det. Men som mentalmelt sa, man bidrar jo selv til opplevelsen, og kan lett "hausse opp stemningen" i eget hode når man blir klar over effekten. Jeg har sittet på syre og vært helt overbevist om at skuespillerne på TV'en foran meg var medsammensvorne i et plot for å ro i land den litt for heftige trippen jeg var på.
Har faktisk ikke tenkt over det før nå, men jeg har opplevd contact high selv flere ganger. Gjelder hovedsaklig når jeg har vært sitter for venner. På oppturen har jeg ofte tatt et trekk og følt som om jeg selv er med på oppturen. Kan jo ha noe med at mesteparten av gangene jeg er i en sånn setting så har jeg tatt noe selv, og derfor får lik stemning enten jeg faktisk har inntatt noe eller ikke.

I tillegg til dette så blir jeg også mye mer trippy av cannabis enn det jeg pleide. Før var det mye mer lattis og munchies. Nå foregår rusen på et helt annet plan. Jeg synes denne formen for cannabisrus er å foretrekke, selv om jeg til tider kan se på rusen som litt vel intens. Kommer ann på hvor mye og hva jeg røyker.
Jeg og kompisen min dro ut da vi hadde kastet i oss en 60 sopper hver. Så dro vi på en pub for å ta oss en rolig øl.
Ikke missforstå, dette er en rolig pub med fin og rolig musikk, og lite folk. Rett og slett en fin plass, med dempet belysning og lav god bakgrunns musikk a là pink floyd og bob dylan.
Da vi satt der å drakk øl og så oss rundt, kunne vi se de merkeligste ting hende, og for oss så det ut som om at folk gjorde helt syke tinger. Type å lage grimaser, miste ting, å oppføre seg helt utenom det vanlige.
Men da vi dro hjem og soppen begynnte å slippe taket (etter er par episoder scrubs) diskuterte vi det vi hadde sett på puben, og vi fant fort ut at det faktis ikke var slik det var. Vi hadde bare "trodd" at alle oppførte seg rart da vi satt der, på grunn av at vi var så sinnsykt ute på tur.
En annen hendelse var da vi så på tv (i samme sinnsstemning). Vi så et par reklamer, og vi trodde i hodet vårt, at alle reklamer var juks og fanteri. Og at det var en stor konspirasjon dette med reklamer. Så vi fant ut at vi skulle skrive en lang mail til tv3 for å fortelle det vi hadde funnet ut om reklamer. Dette er sikkert morroere for meg som var der, men poenget var at med en gang vi hadde landet, lo vi over hele greia. Fordi det bare var noe vi hadde forestillt oss på grunn av at vi ikke var ved våre fulle 5.
Så jeg tror mye av det trådstarter skriver, kommer av at han hadde spist flein, og at man tror/ser for seg at skjer. Men at folkene ikke nødvendigvis har oppført seg så rart som han oppfattet at de gjorde akkurat der og da.
Alt jeg kan si er at man blir påvirket av ting rundt seg. Om du har en samtale med noen som er i veldig godt humør blir man ofte det selv. Så for min del tror jeg dette er fult mulig i rett situasjon, personer, tid og sted. Har riktig nok ikke opplevd det selv men....
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av donjohnson Vis innlegg
Alt jeg kan si er at man blir påvirket av ting rundt seg. Om du har en samtale med noen som er i veldig godt humør blir man ofte det selv. Så for min del tror jeg dette er fult mulig i rett situasjon, personer, tid og sted. Har riktig nok ikke opplevd det selv men....
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det er det det er snakk om. Folk skriver om at folk oppfører seg helt sært (som for eksempel det at folkenes handlinger loopes). Personlig har jeg aldri prøvd sterkere psykedelika enn cannabis, men da skjer det ikke stort annet enn at mine fulle/edru medmennesker (ikke venner, men tilfeldige folk jeg møter der jeg er) glaner på meg og lurer på hva slags ville sprell han langhåra narkisen kommer til å finne på.
Ved mindre 20 mikrogram LSD er nok til at det sprer seg gjennom lufta og pustes inn av folk i nærheten slik at de også får effekt, tror jeg nok dette er noe som foregår i hodet til den som bruker stoffet.
Jo, jeg skjönner jo hva det er snakk om, men tenker at det ikke er umulig pga at man påvirkes av mennesker rundt seg. Her var det jo ikke snakk om lsd, men sopp som allerede var konsumert. Men men, var jo bare noen tanker.
Har faktisk opplevd lignende på alkohol seff ikke i lik grad, men at det føles som at menskene rundt meg er like fulle som meg.. selvom de er klin edru.
Telepati er en interessant tanke som jeg med personlige erfaringer kan se muligheten av. Men det jeg tror med folk som tripper er at de snakker om ting som er mer interessant enn hva de vanligvis hadde sagt. Og derfor reagerer folk annerledes.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av NyMaskin Vis innlegg
Telepati er en interessant tanke som jeg med personlige erfaringer kan se muligheten av. Men det jeg tror med folk som tripper er at de snakker om ting som er mer interessant enn hva de vanligvis hadde sagt. Og derfor reagerer folk annerledes.
Vis hele sitatet...
Dette er snakk om mer enn å bli påvirket av verbal kommunikasjon, jeg siterer
notatene til Shulgin:

Sitat av Shulgin
QUALITATIVE COMMENTS (with 0 mg) I was present at a group meeting, but was only an observer. With zero milligrams of 2C-I, I was able to get to a delightful plus 2.5 in about five minutes after I arrived at your place, and absorbed the ambience of the folks who had actually imbibed the material. My level lasted about four hours and came down at about the same time as did the others. There were no after-effects experienced except for a pleasant languor.

[Erowid Note: We received several requests for clarification of this note. Alexander Shulgin confirmed that this experience was a contact-high from being near a group of people on 2C-I. He writes:
I realize that some readers think that Ann and I are the authors of all the commentaries but in reality they have come from many different authors.

I have dug around in my notes and have finally found the origin of the zero milligram comment. It was a group experiment with 2C-I. Two members of the group arrived after everyone else had started and decided not to make a late entry, simply enjoy being observers. They reported that one of them turned on almost immediately, and went up to a plus two and a half. Further into his research notes he wrote that he had "absorbed the ambience of the folks who had actually imbibed the material," and this was transferred directly to Pihkal. I hoped that this would make it obvious that it was a contact high, not a drug-induced high. -- Alexander Shulgin, Oct 2004 personal communication.
We hope that clarifies the issue.]
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 23. januar 2009 kl. 20:15.
Mye av fenomenet 'contact high' kan nok forklares av hvordan ditt kroppspråk og din væremåte endrer seg når du tripper. Når du er edru, så styrer underbevisstheten din en hel haug av ting som blir sett på som helt nødvendig for sosial interaksjon mellom mennesker. Øyekontakt, avstand til personer man snakker med, hva du gjør med hendene dine osv. Men når du tripper så vil ofte disse sosiale konvensjonene forsvinne rett ut av vinduet, og det vil andre ubevisst merke seg. Dette kan ofte føre til at andre blir usikre, og ofte føler seg litt utafor selv, som igjen kan skape en forplantningseffekt gjennom alle som er til stede.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spennende emne. Jeg har flere ganger klart å påvirke mennesker rundt meg etter å ha røyka. Ikke bare på mennesker jeg sitter med. Men også over online spill. Det virker kansje far out. Men jeg har gjort en del eksperiment og testet hvorvitt det er mulig å påvirke folk over distanser. Jeg spiller en god del counter-strike. Det fine med det spillet er at det går såpass fort, og folk handler veldig på impuls og instinkt, på denne måten blir det enklere å påvirke en gruppe mennesker igjennom dette "mediumet". Jeg synes ikke det er noe hokus-pokus til dette. Mange ganger når et team sliter som værst, blir folk mye mer motiverte når de feks ser en spiller som er kjent for å være god kommer på deres lag og drastisk endrer hvordan hele enheten av det aktuelle laget gjør ting. Om det er en "contact high", vet ikke, jeg vet bare at etter lengere studert østelig philosofi, hvor jeg bruker mye av tiden min på å sentralisere mine tanker og følelser, er det enklere å kanalisere ut mine "vibs". Når jeg røyker blir jeg veldig skjerpet og det kjennes ut som min "awereness" flyter ut av hue mitt. Det finnes selvfølgelig en grense. Røyker jeg for mye, blir jeg selvfølgelig trøtt og fullstendig ape til slutt. Men finner jeg balansen prosjekteres viljen min ut til de jeg mener er en del av min realitet der og da. Da feks ut til en CS server. Underbevistheten vår kontrollerer mer enn det vi liker å tro. Flame on!
Mckenna snakker om at man tar alle personene som er i samme rom som deg med i trippen, noe jeg tror veldig på.
Set and setting, er det ikke det som er den gyldne regel.

Dette er selve grunnen til at jeg elsker å sitte i et mørkt rom og røyke "for mye", det er da jeg får mest ut av det.
▼ ... over et år senere ... ▼
mescalito's Avatar
Trådstarter
4 1
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er snakk om mer enn å bli påvirket av verbal kommunikasjon, jeg siterer
notatene til Shulgin:
Vis hele sitatet...
Takker for opplysende vedlegg fra erowid,må nok dykke litt i arkivene der!

Hadde ikke hørt om konkrete contact high episoder slikt har nok lett for å bli oppfattet som hallusinasjoner. Brått enda mer kosmisk å være\ha vært psykonaut.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sinnstemninger kan lett forplante seg i folkemasser, dette har mennesker utnyttet lenge, som for eksempel hitler sine appelative taler