Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2606
Har eksamen i nynorsk om en ukes tid og innrømmer at det grammatiske ikke er stødig. Bruker derfor Nyno, et program som oversetter direkte fra bokmål til nynorsk, for å slippe å tenke på skrivefeil. Problemet er bare at det er blitt innstallert Browser Control på alle pc'ene, for å forhindre bruk av slike programmer

Derfor lurer jeg bare på om noen av dere har kjennskap til dette programmet og har en aning om hvordan man eventuelt kan lure det. Har hørt at det er mulig å bruke flashminne, siden Browser Control ikke oppdager ekstern lagring, men jeg trenger en slags bekreftelse fra noen. Ville være ganske uheldig å bli kastet ut av eksamen for juks.

Skjønner at dette er uetisk, but desperate times call for desperate measures, så er takknemmelig for alle kommentarer
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Tja, har dere uttrykkelig blitt informert om dette? Eller har du funnet det ut? Skulle tro førstnevnte er tilfellet, og da hjelper "Jamen jeg visste ikke at det ikke var lov" lite. Husk å ta med deg ordliste, lag et ark over feil du vanligvis begår (se over gamle stiler) og ha med dette også.
Trådstarter
5 0
Vi har ikke fått spesifikk informasjon om at Nyno er ulovlig, men reglementet sier at alle oversettelsesprogram er ulovlig for norsk og fremmedspråklig eksamen.
Hvis du følger Kunnskapsløftet:

http://udir.no/Artikler/_Eksamen/Hje...unnskapsloftet
Modell 1 - Eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Unntak er Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. For norsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt.
Vis hele sitatet...
Dersom Reform 94:
http://udir.no/Brev/_eksamen/Eksamen...ed-varen-2008/
...med ordbøker forstås ordinære rettskrivingsordbøker, fremmedordbøker, synonymordbøker og ordrettingsprogram, og ikke oppslagsverk, egenproduserte ordbøker eller oversettelsesprogram.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å gi deg et konkret svar på hvordan du kan unngå det, og spesiellt farlig er det fordi dersom skolen er under et oppegående IT-svar: vil de oppdage det rimelig enkelt.

For våres del blir alle usb-stasjonene og stasjoner som kan tjene ekstern lagring deaktivert under eksamen med unntak av CD-rom. Anywho: er du ikke stødig i nynorsk? Gjør det bra i andre fag, og være fornøyd med en middelmådig karakter. De aller fleste oppegående elever klarer en 2'er i nynorsk, om ikke bedre.

Gjør som nevt over: ta med ordbok (om dere ikke får bruke ordnett.net e.l.) og egne notater. Det er ikke verdt en stryk på examen.
Mener du Browse Control? Vi har det på PC-ene våre, og det blokkerer bare internettsider, ingen programmer. Uansett så kan du enkelt fjerne den, den kjører som tjeneste, heter cwBCClient.
Trådstarter
5 0
Den kan også blokkere applikasjoner, Invisible Elf. Problemet er bare at alle pc'ene blir overvåket, og hvis jeg da avslutter prosessen, får de straks vite om det.
Avslutte prosess, kjøre Nyno i en fei, avslutte og fjerne spor, lagre, restart pcen, og si at den krasjet?
Trådstarter
5 0
Har tenkt på akkurat det samme, men så snart prosessen blir avsluttet....så kommer de sannsynligvis springende inn på klasserommet og der sitter jeg med Nyno:P
Hva med å åpne nyno før du starter eksamen og lar være å lukke til du er ferdig og har levert og logget av skolens nettverk? Er ikke sikker på om de merker det, men de vil ihvertfall ikke se når om du åpner eller lukker det. Blir du tatt sier du bare at du ikke var oppmerksom, og glemte å lukke det før examen starter. Litt risky kanskje.

Et annet alternativ er at du slår av internett, er lynkjap og kjører stilen gjennom nyno og slår på internett igjen. De kan ikke overvåke pcen din hvis ikke internettet er på. Hvis de kommer til deg og spør hvorfor du logget av internett sier du bare at du måtte restarte pcen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Hva med å åpne nyno før du starter eksamen og lar være å lukke til du er ferdig og har levert og logget av skolens nettverk? Er ikke sikker på om de merker det, men de vil ihvertfall ikke se når om du åpner eller lukker det. Blir du tatt sier du bare at du ikke var oppmerksom, og glemte å lukke det før examen starter. Litt risky kanskje.
Vis hele sitatet...
I og med at man får eksamensbruker rett før eksamen starter vil dette være vanskelig å gjennomføre.

Det med å avslutte prossessen: Prøv. Om de kommer bort til deg i løpet av en liten stund så har du jo ikke begynt med Nyno enda, og det er sikkert en eller annen feil i systemet.
Jeg ville fortrukket dårlig karakter (dog bestått) over stryk grunnet fusk. Du -vil- bli tatt.
Browser control gjør da ikke noe med dette programmet? Hva og hvordan gjør Browser Control det den driver med? Om den bare skanner kjørende prosesser kan du bare bytte navn på Nyno.
Ved en hver mistanke blir du ekstra overvåket, hvis det blir oppdaget at du på noen måte har jukset ved eksamen blir det strykkarakter.

I tillegg får du nedsatt ordenskarakter.

Mtp. at du kanskje ved fremtidige jobbsøknader kommer med nedsatt ordenskarakter og strykkarakter på eksamen er det liten sjanse for å få jobben.

Da hadde jeg heller satset på en ståkarakter.
Hahahha! Sitter og skriver dette fra skolen ettersom jeg nettopp ble ferdig med stilen min i nynorsk. ( Tentamen)
Har selv prøvd ut et slikt program( ikke nå, men kun en lekse..), og må si at resultatet ble ræva... Fikk 4+...
Og det var en tekst som bare skulle oversettes...

Jaja, ellers kan jeg ikke hjelpe.
Heilt canooon
Lurer på hvordan Browse Controll fungerer, og hva den overvåker?
Som jeg har skjønt på min skole så overvåker den alle pcer som blir brukt til eksamen...
Er det ikke mulig å bare starte nyno, slå av browser saken. Skifte navn på nyno til cwBCClient og så er du fult i gang? Og tror virkelig ikke at noen sitter og overvåker alle sine programmer. Det er en jobb for 10+ menn. Noe de ikke har resurser til på en eksamen, i og med at det allerede skal være 2 lærere i klasserommet. Gikk det bra på eksamen btw? Tipper du har hatt den nå.
Nei,nei... Men jeg tenker mer som et program som overvåker pcen og muligens en kar som sitter der, så varsler den som forksjellige handlinger blir utført, så tar karen en titt på det.


Om du spurte meg om det gikk bra, så.. vell, helt ok
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Mener du Browse Control? Vi har det på PC-ene våre, og det blokkerer bare internettsider, ingen programmer. Uansett så kan du enkelt fjerne den, den kjører som tjeneste, heter cwBCClient.
Vis hele sitatet...
Vi har browser control vi og, det funket før og bare flytte client fila men ikke nå lenger, trenger admin rettigheter.
Så vi har det enda : (
Men noen har det ikke så de kan spille og ha det gøy -.-
Hvordan fungerer Browser Control ? Er det over internett, slik at hvis du slår at 'wireless' så er det ikke på ?
Sitat av Backspace Vis innlegg
Vi har browser control vi og, det funket før og bare flytte client fila men ikke nå lenger, trenger admin rettigheter.
Så vi har det enda : (
Men noen har det ikke så de kan spille og ha det gøy -.-
Vis hele sitatet...
Det er jo bare å bruke hiren's bootcd, åpne admin brukeren og fikse deg admin rettigheter?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Det er jo bare å bruke hiren's bootcd, åpne admin brukeren og fikse deg admin rettigheter?
Vis hele sitatet...
Tipper bootrekkefølge er satt til HDD først og at BIOS er beskyttet med BIOS-passord.
Deaktiver det trådløse nettverkskortet, avslutt klient-prosessen (om det virkelig er så lettvint), fiks dokumentet, reboot, si at maskinen krasjet.

Om det ikke er så lett at du bare kan avslutte klienten (regner med at du må være admin). Må du reboote, starte opp i sikkerhetsmodus, fiks dokumentet, reboot og start opp i vanlig modus. Tipper denne klienten ikke startet opp i sikkerhetsmodus.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tipper bootrekkefølge er satt til HDD først og at BIOS er beskyttet med BIOS-passord.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper han er fra Troms fylke, ingen av skolePC-ene her er beskyttet med BIOS-passord, og boot-rekkefølgen er heller ikke forandret.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Jeg tipper han er fra Troms fylke, ingen av skolePC-ene her er beskyttet med BIOS-passord, og boot-rekkefølgen er heller ikke forandret.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper at dette kan stemme, og at du, som antageligvis også kommer fra Troms fylke, har rett.
Trådstarter
5 0
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Er det ikke mulig å bare starte nyno, slå av browser saken. Skifte navn på nyno til cwBCClient og så er du fult i gang? Og tror virkelig ikke at noen sitter og overvåker alle sine programmer. Det er en jobb for 10+ menn. Noe de ikke har resurser til på en eksamen, i og med at det allerede skal være 2 lærere i klasserommet. Gikk det bra på eksamen btw? Tipper du har hatt den nå.
Vis hele sitatet...
Det gikk som det gikk. Valgte i stedet å kjøpe noe som heter Ordrik. Det fungerer på samme måte som Nyno, bare at du må sjekke opp de ordene du er usikker på.