Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1683
Som de fleste sikkert vet er det blitt fremmet flere steder i media de siste dagene forslag om navnebytte for de to instansene i grunnskolen; barneskolen og ungdomsskolen. Hovedargumentet for et slikt bytte er at:

«Barne- og ungdomsskolen er navn som beskriver spesielle aldersgrupper, heller enn det egentlige lærepensum. Navnene er uhensiktsmessige, og svarer ikke nødvendigvis til den enkeltes mentale, fysiske eller forståelsesalder».

Noen av forslagene for nytt navn til barneskolen er «første allmennstudie», «primærskole» og «basisskole». For ungdomsskolen er det foreslått «annen allmennstudie», «sekundærskole» og «mellomkunnskapsskole».

Hva synes forumet om saken?
Blir irritert jeg ass!
Ingen i landet som bryr seg annet en politiker som har vært på et ped. kurs og som nå er helt opplyst på temaet og mener at alle barn blir skada av å gå på noe som heter Barne/ungdomskole.
Vi kan hente litt fra markedsføring, ikke skift navn på en merkevare som ikke trenger å skiftes.

Jeg hadde sett problemstillingen hvis det hadde vært en.

Edit: Link til uttalelsen? Altså hvilket direktorat kom med ideen?
Sist endret av yellowpillow; 11. desember 2009 kl. 22:17.
Syntes de burde tenkt lenge på dette før de i heltatt valgte disse navnene vi har endt opp med i dag, hvis det skal være så viktig.

Ellers syntes jeg at navnforslagene er latterlige, og at det vil alltid bli kalt "barneskole, ungdomskole" selv om dette blir gjennomført. Eller, det kommer til å ta veldig lang tid før disse blir navn som "barneskole" i dagens tale. Lager bare forvirring, og helt upraktiskt.
tror det vill virke positivt ut og det høres mere voksent ut å skifte navn for uskolen. Men barneskolen syns jeg de ikke skal skifte navn på i og med at man bare er 5-6år da man starter og er fortsatt barn da man er ferdig.
Sist endret av eskil2k; 11. desember 2009 kl. 22:22.
Personlig synes jeg ikke det er noe problem at vi internasjonaliserer skolen mer, og da tenker jeg på at det heter "primary \ secondary school" på engelsk.
Siden du spør.
Jeg synes det er helt latterlig at man skal begynne å snu slike ting på hodet. Jeg synes det er komplett idiotisk. Hva er galt, egentlig? MÅ det være så jævla pinlig korrekt? Får samme følelsen som da de begynte å klusse med ordene "fylkesmann" osv.
Hvorfor bruker folk i det hele tatt tid på sånne saker? Hvorfor ikke bruke tid og krefter på å bedre skolen, istedenfor å komme med sånne idiotiske forslag? Hvorfor forandre på navn som sitter så godt i folkets hukommelse når man isteden kan bruke lønna til personen som kom med idéen som lærerlønning? Det hadde i alle fall vært et skritt i riktig retning.
Sitat av FrostSwirl Vis innlegg
Hvorfor bruker folk i det hele tatt tid på sånne saker? Hvorfor ikke bruke tid og krefter på å bedre skolen, istedenfor å komme med sånne idiotiske forslag? Hvorfor forandre på navn som sitter så godt i folkets hukommelse når man isteden kan bruke lønna til personen som kom med idéen som lærerlønning? Det hadde i alle fall vært et skritt i riktig retning.
Vis hele sitatet...
Helt riktig!
Idiotisk prioritering her!
Som å ansette en elektriker for å fikse el-nettet ditt, men så kommer han med forslaget om å male sikringsskapet!
Her må man tenke på å forbedre innholdet i opplæringa før man skifter innpakningen!
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Helt riktig!
Idiotisk prioritering her!
Som å ansette en elektriker for å fikse el-nettet ditt, men så kommer han med forslaget om å male sikringsskapet!
Her må man tenke på å forbedre innholdet i opplæringa før man skifter innpakningen!
Vis hele sitatet...
Ha-ha, beste sammenlikning ever. Bytt for all del navn, men litt synd å tenke på at 14 årsverk gikk med til å utarbeide forslaget. Why bother.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg mistenker at atx er inne på sporet av noko; at det dreier seg om ei større utredning av skolen, og at dette blir tatt opp som del av den for å samordne ordbruken i ulike land for å gjere det enklere å sammenligne utdanninger.

Det at sitatet OP har ikkje gir eit einaste treff utanom denne tråden i google gjer også at eg mistenker at nokon har misforstått noko ein plass.
Det jeg egentlig prøver å si, er nøyakig det FrostSwirl og yellowpillow skriver. Det å faktisk bruke tid, krefter og penger på dette her, det er helt bak mål. Helt unødvendig.
Mener at det er bortkastet tid å bruke krefter på et slikt navnebytte, men dersom det er sakt så hadde det faktisk vært en positiv endring fremfor en negativ. Jeg mener at det hadde vært positivt med Internasjonaliseringen, som ble pratet om her oppe, og at det hadde gitt et mer riktig navn mtp hvordan skolen skal fremstå. Utdanning er jo først og fremst det viktigste i skolen, men som også er nevnt - Don't fix it if it ain't broke Dette er en sak for politikerne og en veldig uviktig en hvis vi ser på de andre samfunnsproblemene som står over oss, en endring hadde fått en positiv tilbakemelding fra meg, men å la det stå som det er idag hadde heller ikke brydd meg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Kjør på!
Primærskole og Sekundærskole klinger bedre ut i mine ører. Men jeg syntes heller vi skal følge Europeiske standarder kontra Amerikanske, Bachelor og Master er et system vi har fra Amerika.
Sist endret av Sio; 14. desember 2009 kl. 12:59.
Sitat av Sio Vis innlegg
Kjør på!
Primærskole og Sekundærskole klinger bedre ut i mine ører. Men jeg syntes heller vi skal følge Europeiske standarder kontra Amerikanske, Bachelor og Master er et system vi har fra Amerika.
Vis hele sitatet...
Hva er galt med bachelor og master-systemet som vi har kopiert fra statene? Ville det ikke vært mer logisk om vi la oss så tett opp mot det amerikanske systemet enn å gjøre ting enda mer forvirrende ved å blande europeisk system (som, slik jeg har forstått det basically egentlig er akkurat det samme som det Amerikanske) med det Amerikanske vi allerede har?

Jeg syntes forslaget er på sin plass. Burde skjedd for mange år siden spør du meg.
Ungene vil uansett være like ivrig etter å komme seg hjem fra primærskolen, basisskolen og flippity floppity floop som dagens fra dagens barneskole.
Sist endret av LazySunday; 14. desember 2009 kl. 13:33.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hva er galt med bachelor og master-systemet som vi har kopiert fra statene? Ville det ikke vært mer logisk om vi la oss så tett opp mot det amerikanske systemet enn å gjøre ting enda mer forvirrende ved å blande europeisk system (som, slik jeg har forstått det basically egentlig er akkurat det samme som det Amerikanske) med det Amerikanske vi allerede har?
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om navn, så hva griner jeg etter spørs du?
Jo det skal jeg fortelle, jeg syntes det gammel-latinske systemet hørtes bedre ut. Jeg går ut fra videregående med et vitnemål, siden søker jeg opptak på universitetslinjer som utelukkende baserer seg på karakterene mine.

Jeg savner rett og slett de mer fancy ordene som jeg ikke får oppleve.
Ord som artium og "akademisk borgerbrev" har falt helt bort meg bekjent.
I praksis betyr dette ingenting, men de nye ordene gir liksom ikke helt denne følelsen av at man har en tittel og har utrettet noe enda. Kompliserte rare latinske ord man kan flotte seg med fjerne litt denne følelsen av at man kun er en brikke i veggen.
Sitat av Sio Vis innlegg
I praksis betyr dette ingenting, men de nye ordene gir liksom ikke helt denne følelsen av at man har en tittel og har utrettet noe enda.
Vis hele sitatet...
For en merkelig ting å si for en som ikke har oppnådd en grad ennå. Synsk?

Jeg vil uansett tro du legger fra deg savnet etter særnorske titler det sekundet du skal studere utenlands eller søke på en internasjonal jobb.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av luni Vis innlegg
For en merkelig ting å si for en som ikke har oppnådd en grad ennå. Synsk?
Vis hele sitatet...
Ja.
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg vil uansett tro du legger fra deg savnet etter særnorske titler det sekundet du skal studere utenlands eller søke på en internasjonal jobb.
Vis hele sitatet...
Her klarte du å grave opp en praktisk hensikt med titlene. Når hele verden bruker de samme titlene slipper en eventuel arbeidsgiver å klø seg i hodet over pytten.