Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1349
Hei, jeg bare lurer på om noen vet om hvor lang varslingsplikt min arbeidsgiver har?

Da tenker jeg på timeplan.
Om hvor lang tid i forveien må timeplanen endres før den aktuelle dagen jeg skal jobbe?

Eksempel: Mandag 28.06 endrer min arbeidsgiver timeplanen for meg for kommende uke. Jeg kan jobbe slik jeg har blitt satt opp, men det passer egentlig ikke da jeg normaltsett planlegger ting litt i forveien og har avtaler til uken som jeg ikke rekker pga dette.

Takker for svar
Der hvor jeg jobber (i det offentlige) så må arbeidsgiver legge frem arbeidsplanen minst 14 dager i forveien. Men i mitt tilfelle går det egentlig mest på vakter og andre ting som går utover normal arbeidstid som mer eller mindre er 8-16.

Mener å ha hørt at det er dette som er vanlig praksis i arbeidslivet generelt. Personen å spørre er vel egentlig tillitsvalgt på arbeidsplassen.
Sist endret av Remien; 1. august 2014 kl. 16:04.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg er selv arbeidsgiver og fått beskjed om å følge 14 dagers regelen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er nok slikt som er avtalefrihet på - enten gjennom tariffavtale eller deg og arbeidsgjevar direkte. Er det OK for deg er det nok at du får vite det samme dag. Er det ikkje OK må du ta det opp med arbeidsgjevar.

Det gjeld forøvrig ca. alt av arbeidsforhold: veldig lite er fastlagt i lovs form, det meste er lagt i tariffavtaler og lokale forhandlinger.
Dersom ikke annet er avtalt via tariffavtale så skal du varsles 14 dager i forkant av vakta.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/20...62#KAPITTEL_10
§ 10-3.Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.
Vis hele sitatet...