Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 6495
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
NRK lisensen din Dvergen dekker ikke bare NRK 1, 2 og super men det dekker også radio bruken din. NRK eier P1, P2, P3, P4 og P4 og alle lokale nyhets stasjoner.
Vis hele sitatet...
NRK eier ikke p4. Heller ikke p5
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det som irriterer meg er at vi betaler lisens for masse søppel i tillegg. Vi trenger NRK. Vi trenger IKKE nrk2, nrk3, nrk super etc. Ved å gjøre disse ekstrakanalene reklamefinansiert ville lisensavgiften blitt mye lavere og lettere for allmennheten å akseptere.
Vis hele sitatet...

Om jeg ikke tar feil er NRK3 og NRK-super samme kanalen?
Sitat av simen929 Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil er NRK3 og NRK-super samme kanalen?
Vis hele sitatet...
Jepp. 10tegn
For meg er det helt innlysende at NRK burde vært en betal kanal, pga disse punktene:
1. Tvang er generellt noe jeg ikke ønsker (skjønner likevel at man må betale litt skatt).
2. Dersom man mener at man trenger NRK for krisesituasjoner, så kan man bare gjøre den gratis dersom en situasjon skulle oppstå (og da ta betaling via skatten).
3. Dersom folk mener at NRK produserer så bra TV, så vil den jo fortsatt få kunder, og kan da fortsette med det.
4. Jeg har ingen interesse av å betale for folk i utkantstrøk. Vi har da NRK på satelitt, så det kan jo ikke være noe problem. Betaler de for mine økte boutgifter ?

Jeg føler at de som vil ha lisensen er litt kultur snobber. Litt som opera folket, som vil at alle andre skal betale for deres kultur, for deres kultur er bedre enn andres kultur.
spelley, Jeg gjorde samme feilen. Eneste måten å slippe unna på var å si at tven jeg hadde kjøpt stod i felles stua. Hadde jeg sagt at den stod på mitt rom måtte jeg ha betalt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cazber Vis innlegg
3. Dersom folk mener at NRK produserer så bra TV, så vil den jo fortsatt få kunder, og kan da fortsette med det.
Vis hele sitatet...
Poenget med en almennkringkaster er at dei skal ha ei sikker inntekt, uavhengig av i kor stor grad produktet er kommersielt salgbart - for å sikre at smale grupper også får plass på TV/radio. Ved en tvungen TV-lisens sikrer du at alle som har TV er med på å finansiere et bredt tilbud.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget med en almennkringkaster er at dei skal ha ei sikker inntekt, uavhengig av i kor stor grad produktet er kommersielt salgbart - for å sikre at smale grupper også får plass på TV/radio. Ved en tvungen TV-lisens sikrer du at alle som har TV er med på å finansiere et bredt tilbud.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi finansiere TV programmer for smale grupper?
Synes det blir som jeg sa i posten min, at det finnes noen grupper som synes deres kultur er bedre enn andres, og at alle skal være med å betale for den, mens andre må nøye seg med ingenting. Kultursnobberi vil jeg si.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cazber Vis innlegg
Hvorfor skal vi finansiere TV programmer for smale grupper?
Synes det blir som jeg sa i posten min, at det finnes noen grupper som synes deres kultur er bedre enn andres, og at alle skal være med å betale for den, mens andre må nøye seg med ingenting. Kultursnobberi vil jeg si.
Vis hele sitatet...
Poenget er at NRK skal gi eit breidt tilbod. Alt fra samiske program, til Vinter-OL. Dei skal gi eit tilbod til heile breidda av befolkinga, fra smale grupper, til majoriteten. Vinter-OL benker jo halve norge foran TV-skjermen, så korleis du kan hevde at 'andre må nøye seg med ingenting' er rart. NRK har også legitimert lisensen med en del ekstremt populære serier - samtidig som dei også har veldig smale programmer.

Poenget er rett og slett å sikre ting som samfunnet gir høgare verdi enn det komersielle kringkastere er i stand til å gi det - t.d. samiske nyheter, som kommersielt sett neppe er spesielt viktig, men IMHO viktig å ha.
Slashdot: Selv om at NRK har et bredt tilbud er det ikke dermed sagt at det er riktig at alle skal betale når de ikke benytter seg av dette. Radioprogrammer synes jeg finansierer seg selv ganske fint med all reklame som går der, for utenom NRK P1 da, men alt i alt er det feil å fakturere alle bare for at de skal kunne ha dette tilbudet.

Jeg skjønner jo at du liker tilbudet deres og at du ikke har noe imot at vi som ikke benytter oss av det skal betale for deg og alle andre, men du som alle andre ute i arbeidslivet syns vel ikke det er greit at det er så mange skatte snyltere her i landet som lever av sosial stønad selv om at de kunne vært ute i arbeidslivet og gjort nytte av seg. Ingen liker, og det er for dumt, å betale for et produkt eller en tjeneste du selv ikke benytter bare for at andre skal kunne gjøre det.

Når det er sagt ber jeg deg / dere om å lese dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av waf Vis innlegg
Slashdot: Selv om at NRK har et bredt tilbud er det ikke dermed sagt at det er riktig at alle skal betale når de ikke benytter seg av dette. Radioprogrammer synes jeg finansierer seg selv ganske fint med all reklame som går der, for utenom NRK P1 da, men alt i alt er det feil å fakturere alle bare for at de skal kunne ha dette tilbudet.
Vis hele sitatet...
Det er NETTOPP det at alle betaler som er poenget med en almennkringkaster - du tvinger alle til å betale, for å sikre finansiering av et radio og tv-tilbod for alle, inkludert smale grupper. Om det er over skattesetelen eller via en lisens er for meg revnande likegyldig - poenget er en reklamefri kringkaster med et klart mandat, og uavhengig finansiering.

Den tvangen er en måte for samfunnet å sei at verdien av det NRK produserer er større enn den komersielle verdien.
Sitat av waf Vis innlegg
Jeg skjønner jo at du liker tilbudet deres og at du ikke har noe imot at vi som ikke benytter oss av det skal betale for deg og alle andre, men du som alle andre ute i arbeidslivet syns vel ikke det er greit at det er så mange skatte snyltere her i landet som lever av sosial stønad selv om at de kunne vært ute i arbeidslivet og gjort nytte av seg. Ingen liker, og det er for dumt, å betale for et produkt eller en tjeneste du selv ikke benytter bare for at andre skal kunne gjøre det.
Vis hele sitatet...
Ja, eg betaler lisens. Men eg har ikkje sett på OTA-sendinger på evigheter. Eg har ikkje antennekabel. Eg kunne fint ungått lisens om eg ville, all den tid eg ikkje har brukt tuneren min at all, og kunne plombert den. Men samla sett er nrk så stort gode at eg velger å betale dei par tusenlappane.

Forøvrig så er det rimelig tåpelig banalisering å dra inn skattesnyltere IMHO...
Det var, fra min side, bare et eksempel. For min del klarer jeg meg fint med all reklame når jeg først ser på noe, men må ærlig si at jeg heller velger å se en god film rett fra DVD slik at jeg kan bestemme når og hvor jeg vil se den. Du trenger ikke dra inn digital (HD) PVR dekoder, for det er et tungvindt system når det kan være at du vil se film et annet sted enn hjemme.

Du får betale som du vil, men jeg velger å ikke gjøre det. Nettopp fordi jeg ikke benytter meg av tjenesten. Kall meg gjerne gjerrig, men jeg, som mange andre, synes det er for dumt til tross for tilbudet de kan gi 'alle andre'.
Jeg syntes det er helt talentløst å måtte betale for en tjeneste som en aldri bruker. Er det riktig at folk som aldri ser på NRK TV, radio eller nettavis (++?) må betale for dette(uansett hvor bra tjenesten måtte være)? Blir det samme som å betale veiavgift og forsikring for bil uten å ha bil.
Sist endret av Spelly; 18. april 2010 kl. 13:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av waf Vis innlegg
Det var, fra min side, bare et eksempel. For min del klarer jeg meg fint med all reklame når jeg først ser på noe
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det som er poenget - komersielle kanaler er avhengige av å tilby et så populært produkt at annonsører er villige til å betale for det, eller at folk er villige til å betale direkte for tilgang til det.

T.d. samiske nyheter er eksempel på et produkt som antakelig er så smalt at annonsører eller betalt tilgang neppe vil dekke produksjonskostnaden. Det er poenget med en almennkringkaster med offentlig finansiering - dei kan lage slike programmer uten å måtte tenke på om det er lønnsomt.
Sitat av waf Vis innlegg
men må ærlig si at jeg heller velger å se en god film rett fra DVD slik at jeg kan bestemme når og hvor jeg vil se den.
Vis hele sitatet...
Så er ikkje film det heilt store poenget heller, sidan det stortsett er eit kommersielt produkt som blir produsert uavhengig av kva tv-kanal som vel å vise det.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ser at noen mener NRK kunne vært finansiert via skatten i stedet for via kringkastingslisensen. Jo, det kunne de for så vidt vært, men myndighetene har nå en gang valgt lisensmodellen, og med god grunn. Skattepenger er nemlig gjenstand for politiske prioriteringer. Ved å la NRKs inntekter komme fra kringskastingslisensen sikrer vi en politisk uavhengig statskanal.

Dette med TV-lisens er forøvrig ikke noe særnorsk fenomen, du finner det samme i mange andre land, f.eks. i Storbrittania, som har BBC. Og all den tid dere klager over at dere ikke ser på NRK og dermed burde slippe å betale lisens, så husk nå på at NRK er den desidert største TV-kanalen vi har her til lands, så dere utgjør en fin minoritet i det spørsmålet. Det er forøvrig helt vanlig i en velferdsstat at store massene betaler for tilbud og tjenester de ikke benytter seg av.
aybara: At dette er en velferdsstat er en ting; dvs. at jeg betaler gledelig for å få muligheten til hjelp dersom noe skulle skje med meg, men at jeg skal betale for en tjeneste jeg ikke har behov for - noen gang - ser jeg ikke poeng i. Tror ikke noen vil si at Tv kan hjelpe mot noe annet enn kjedsomhet, jeg for min del har andre løsninger enn å se på Tv!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er ikke noe stress å komme unna tvlisens..
Når du kjøper tv eller mottaker hos forhandler, spør dem som regel hvem tv`n skal stå på. Eller at du må fylle ut et skjema. Da setter du den bare i en annens navn (morra di, el noen som du stoler på) som allerede har mottaker fra før. Ergo får aldri nrk vite at du har mottaker. Morra di slipper selvsagt og betale din avgift, siden det er lov å eie flere mottakere i en bolig.

Hvis du allerede har mottaker (tv) kan du skrive i et brev til nrk at du har solgt den. Gjerne til en som kan bekrefte dette (Din mor, eller en du stoler på). Det eneste Nrk krever er kjøpers navn og adresse.

Skulle du være uheldig å få kontrollører på døra etter at du har gjort alt dette, Kan du bare si at det passer utrolig dårlig siden kona ligger naken på sofan og er rimelig klar for litt hygge. Og at dem må komme tilbake ved en senere annledning. (Innen da, har du fjernet alt som har med tv å gjøre).

Skulle du være ekstra uheldig!! At dem ser tven din..og alt er avslørt. Kan du bare si at du kjøpte den her om dagen av en kamerat (Siden du ikke har kviteringen på tven i ditt navn).
Dermed kan dem ikke bevise at du har hatt tv over lengre tid og du slipper "Bot" eller noen form for straff...

Lykke til..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det står sikkert her allerede men, om det ikke gjør det.

Så er det NRK som eier det digitale bakkenettet, skal du ha tv må du da ha NRK. De har enerett sammen med TV2 og Telenor.

Men det å sno seg unna kan ikke være så vanskelig...
<-------------- Har lurt seg unna tv lisensen ved å påstå at tv'n er sendt til gjenvinninga fordi den streika under tordenvær. Å skammer seg ikke et sekund over det.

Sitat av Dead Maple Vis innlegg
<-------------- Har lurt seg unna tv lisensen ved å påstå at tv'n er sendt til gjenvinninga fordi den streika under tordenvær. Å skammer seg ikke et sekund over det.
Vis hele sitatet...
Edit: Får legge til at jeg ikke ser på NRK, å bruker tv'n kun til konsoll og dvd. Har dog mulighet til å se på tv om jeg vil, men finner dagens tv programmer lite interessante. Så jeg bruker kanskje tv'n min til vanlig tv toppen 20 timer iløpet av et år. Å da er jeg ikke innom NRK en gang.
Har ikke lest hele tråden her. Men jeg er sterkt imot NRK-lisensen, selvom jeg ser på NRK og liker kanalen. Jeg hadde betalt lisensen om den hadde vært frivillig.

For min del er det bare prinsippet. Andre skal ikke betale for min underholdning.
jegermeg: Forstår jeg deg rett om at du bare hadde betalt dersom det var frivillig? Dersom du ser på NRK og liker kanalen(e), så burde du vel uansett betale for din egen underholdning?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Albania: Lekë 800 (€ 6,30)
Danmark: DKK 2090 (€ 280 )
Finland: € 200
Frankrike: € 116
Irland: € 155
Italia: € 100 .
Kroatia: € 100
Norge: NOK 1969 (€ 260) NB! NOK 2335 (€ 290) i 2009
Sveits: CHF 450,35 (€ 292)
Storbritannia: GBP 131,50 (€ 183)
Sverige: SEK 2076 (€ 190 )
Tyskland: € 204
Østerrike: € 206-243


.
Vis hele sitatet...
Er dette frivillig?, eller blir man truet til å betale i dem landene også?

Skulle vært frivillig å ha Nrk, muligheten til å ikke ha det og ikke betale, for noen her i landet så er Regningene fra Nrk veldig høye, for andre er det lite penger.. Uansett hvorfor kan ikke Nrk leve av reklame inntekter som andre kanaler? eller av reklame og folk som abonnerer på den?

Med all olja våres, skulle det egentlig bare mangle om vi ikke hadde noen gratis stats kanaler, men hvis vi kunne valgt nrk eller ikke, så hadde jeg uansett valgt Nrk og betalt, siden jeg en god del på nrk
Sitat av caperno Vis innlegg
jegermeg: Forstår jeg deg rett om at du bare hadde betalt dersom det var frivillig? Dersom du ser på NRK og liker kanalen(e), så burde du vel uansett betale for din egen underholdning?
Vis hele sitatet...
Ser det kom litt feil ut. Jo, betaler den nå også. Jeg hadde betalt den om den hadde vært frivillig også, ettersom jeg liker kanalen.
Jeg blir like irritert hver gang nrk-lisensen havner i posten.
Kunne ikke heller denne blir innbakt i prisen for riks-tvboks/dekoder e.l?
Det er jo helt utdatert an man skal få en egen regning for nrk.
Synes det er fint at vi har NRK som er en veldig god nyhetskanal! I tillegg har kanalen råd til å lage programmer som kanskje ikke appellerer til hele folket, som "nyhter på samisk" som slashdot nevner
Så lenge NRK er så bra på alle platformer betaler jeg min lisens med største glede.

Topp radio med P1
Jevnt over det desidert beste tv-tilbudet i landet. Best på nyheter (lokalnyheter er et stort pluss), god underholdning, fakta og sport.
Gode nett-sider, og alt dette uten reklame. (jeg ser ikke 5 sek. med "presenteres av......" i sportssendinger er IKKE reklame i mine øyne.
Både ser på og liker noen programmer på nrk.
Har ingen problemer med å betale lisens, men programtilbudet er noe så borti natta idiotisk, avleggs og utdatert at 90% av det som går der skulle vært brent.

Nrk sender en serie de har kjøpt i flerfoldige år på rad før de oppdaterer.

Eksempelvis tv serien "Dallas", som orginalt begynte i 1978, det er 33 år siden!

Lurer på hvor Nrk gjør av de milliardene de får inn hvert år fra lisensen, for til å kjøpe inn nye serier er det ikke.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Lurer på hvor Nrk gjør av de milliardene de får inn hvert år fra lisensen, for til å kjøpe inn nye serier er det ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, men de produserer nye serier, er du klar over hva det koster (Hjernevask, Trekant osv.)? Og *kremt* de kjøper jo inn True Blood for eksempel, er ikke akkurat Dallas det vel? Er takknemlig for NRK.
Jeg har fulgt med på serien "Koslig med peis" på NRK nå, og jeg må si det er noe av det bedre jeg har sett på noen norsk TV-kanal på lenge!

OnklD: Har du tenkt over at de drifter tre/fire TV-kanaler med mye egenprodusert stoff, samt fem radiokanaler og en egen nyhetsside på nett?

Det er for eksempel ikke gratis å ha nyhetskorrespondenter over hele verden.
Det er klart det koster når man ikke har (plagsom) reklame.
Sist endret av Grimdoc; 27. januar 2011 kl. 21:46.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Lurer på hvor Nrk gjør av de milliardene de får inn hvert år fra lisensen, for til å kjøpe inn nye serier er det ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare tøv. NRK har i løpet av de siste åra sendt nye serier som Sopranos, Mad Men, Six feet under, Heroes, The Pacific, How to make it in America, The Wire og Curb your Enthusiasm for å nevne noen, og det er alle kvalitetsserier.
De sender fortsatt mye dritt etter min mening.
Ja, jeg er klar over hvor mye de drifter, og skjønner godt at det koster penger.

Men de sender fortsatt haugevis med repriser av eldgamle serier som Dallas, innimellom de nye.
Og så er det jo gjerne slik at om et program først sendes på nrk 1, sendes det dagen etter på nrk 2 (eller bare senere på kvelden), så dagen derpå igjen på nrk 3, før det hele avsluttes med repriser i likt hendelsesforløp.

Den dokumentaren om bergensbanen f.eks. 8 timer med togtur, kanskje det var mer? Ble sendt 2 ganger på alle 3 kanalene.
Synes iallefall at de kan slutte å slette unna program som ligger ute på nett-tv etter 2-3 uker >.<
er det noen som vet om du slipper å betale hvis du kvitter deg med rikstv-boksen og melder fra om dette, eller må du betale uansett bare du har tv? spiller mest ps3 og laster ned og kjøper alt jeg ser av serier...

første gang jeg må betale lisens siden jeg var dum nok til å glemme å sette tv-kjøpet på foreldrene mine...
hvis du ikke har rikstv / annen mulighet til og få inn signalene som NRK sender kan du SØKE om å få lov til og si opp den medfødte "avtalen" du har med de.
Sist endret av Haagens; 28. januar 2011 kl. 12:22.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av kimmarn Vis innlegg
er det noen som vet om du slipper å betale hvis du kvitter deg med rikstv-boksen og melder fra om dette, eller må du betale uansett bare du har tv? spiller mest ps3 og laster ned og kjøper alt jeg ser av serier...

første gang jeg må betale lisens siden jeg var dum nok til å glemme å sette tv-kjøpet på foreldrene mine...
Vis hele sitatet...
Du kan få ett sånt skjema av nrk som du leverer å skriver hvem du har solgt rikstv boksen til.

Tror også du kan levere boksen til nermeste nrk kontor.