Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 2815
Mulig denne er i feil forum, flytt den gjerne.

Vist det er sånn at man er sammen med en under 16 når man er over 16 selv, er det da ulovlig?
Vist begge er med på det, har det noe å si?
Hvor går grensene der?
Du kan være sammen med en 2-åring uten at det er ulovlig. Handlingene som teller
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Pedofili er hvertfall ikke ordet du leter etter.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du må ha tillatelse fra foreldrene til den som er under 16 til å ha samleie med personen. Det finnes ingen lover som sier at du ikke han være i et forhold med en som er under 16.
Dersom dere er noenlunde nær hverandre i alder spiller det ingen rolle. Dersom du er 16 og hun er 14 er det helt ok. Dersom du er 16 og hun er 12 er det mindre ok.
Da er det ulovlig å ha sex ja. I teorien. Hvis aldersforskjellen bare er 1-2-3 år så vil ikke en politianmeldelse føre noen vei. Og er vel heller ingen som bryr seg. Aldersforskjellen skal være veeldig stor for at noen begynner å snakke om pedofili.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg syns ikke du skal se på denne loven så veldig svart/hvitt. Det er det moralske og etiske spørsmålet som spiller en rolle her, om du er veldig glad i jenta og hun er glad i deg så er det ingen problem om hun er 15år og du er... ja la oss si 18år. Men man bør vite at det etter loven ikke er lovlig å ha sex med mindreårige å derfor vite hvem man gjør slikt med.
Bruk sunn fornuft, det er mitt råd.
Jeg snakker da om sex, ikke leie lanke.
Hvis du som person over den seksuelle lavalder har sex med en som er under den seksuelle lavalder er dette straffbart. Men det er selvfølgelig forskjell på en 40-åring som har sex med en 12-åring, og en som nettopp har fyllt 16 som har sex med en som fyller 16 om noen måneder...

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye om straff dersom det du mener er det siste eksempelet...
Sist endret av Tobb; 3. juni 2007 kl. 22:37.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Synsing om hvordan reaksjonene kommer til å bli er helt irrelevante imo. Poenget er at dersom man ligger med noen som er under 16 mens man er over 16, KAN man bli politianmeldt. Foreldrene har altså rett til å gjøre det, uavhengig av om man er 16, 17 eller 30 år gammel. Det er en kriminell handling og kan anmeldes i henhold til norsk lov. Det er igrunn det trådstarter bør ta utgangspunkt i.

På den andre siden er det ikke så farlig så lenge foreldrene deres ikke finner det ut. De må da ha busta dere i egen person. De kan f.eks ikke basere seg på rykter fra nærmiljøet.
Sist endret av thomasf; 3. juni 2007 kl. 22:43.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Loven er ment for å gjøre det lettere å få dømt pedofilie (Store aldersforskjeller), og ikke gjevnaldrende som gjør det frivlligt.
Jeg tror han mener "ha sex" med "å være sammen med".

Det er uansett ikke lov til å ha sex med folk under 16 men det er jo som pecado sier; mindre ok hvis forskjellen er større, enn hvis du er 16,5 og partneren er 15,5. Du kommer aldri til å bli dømt for noe da uansett.

edit: pecado... skeptisk til et slikt brukernavn i denne tråden
Sist endret av BakkiZ; 3. juni 2007 kl. 22:44.
Sitat av Proxick
Synsing om hvordan reaksjonene kommer til å bli er helt irrelevante imo. Poenget er at dersom man ligger med noen som er under 16 mens man er over 16, KAN man bli politianmeldt. Foreldrene har altså rett til å gjøre det, uavhengig av om man er 16, 17 eller 30 år gammel. Det er en kriminell handling og kan anmeldes i henhold til norsk lov. Det er igrunn det trådstarter bør ta utgangspunkt i.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke kalt det helt irrelevant, selv om det står nedfelt i loven betyr ikke det at en politianmeldelse ville føre til at man blir straffet. Finner det f.eks. merkelig hvis politi og påtalemyndighet gidder å bruke tid på en sak hvor en som er 16 har sed med en som er 15 og et halvt.
Sitat av Proxick
Du må ha tillatelse fra foreldrene til den som er under 16 til å ha samleie med personen.
Vis hele sitatet...
Hvor i alle dager har du dette i fra?
Et eksempel fra min vennekrets: En gutt og en jente har vært sammen siden de var 13.
Han er 5 mnd. eldre enn henne.
Faren hennes (som er en religiøs skrulling) har aldri likt at de var sammen og heller ikke likt
gutten no særlig bra.
Noen dager etter at han ble 16 anmeldte faren til jenta gutten, siden han tilsto at de hadde hatt sex
ble han dømt for utuktig omgang med mindreårig.
Jeg vet at han har anket dommen men vet ikke om den er behandlet.
Sånt som dette kan i verste fall skje, men jeg vet at om faren min hadde anmeldt kjærsten min hadde jeg meldt meg ut av familien for ever.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av mongeland
Hvor i alle dager har du dette i fra?
Vis hele sitatet...
Om det er greit for foreldrene, hvem i alle dager skal da anmelde dem?

Sitat av ProXhimo
"Nei, skjønner du atte, det var en sånn prestfyr som sa det... På ett sånt foredrag om samleie"
Vis hele sitatet...
Retard.
Sitat av Tobb
Jeg ville ikke kalt det helt irrelevant, selv om det står nedfelt i loven betyr ikke det at en politianmeldelse ville føre til at man blir straffet. Finner det f.eks. merkelig hvis politi og påtalemyndighet gidder å bruke tid på en sak hvor en som er 16 har sed med en som er 15 og et halvt.
Vis hele sitatet...
Bottom line er at man kan bli straffet for det. Jeg tviler på at politiet henlegger en sak som er så enkel å etterforske og dermed avslutte.
Sist endret av thomasf; 3. juni 2007 kl. 23:07.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Wild
Et eksempel fra min vennekrets: En gutt og en jente har vært sammen siden de var 13.
Han er 5 mnd. eldre enn henne.
Faren hennes (som er en religiøs skrulling) har aldri likt at de var sammen og heller ikke likt
gutten no særlig bra.
Noen dager etter at han ble 16 anmeldte faren til jenta gutten, siden han tilsto at de hadde hatt sex
ble han dømt for utuktig omgang med mindreårig.
Jeg vet at han har anket dommen men vet ikke om den er behandlet.
Sånt som dette kan i verste fall skje, men jeg vet at om faren min hadde anmeldt kjærsten min hadde jeg meldt meg ut av familien for ever.
Vis hele sitatet...
Det første som slår meg er at dette er slikt som kan skje, og man derfor må passe på.
Det andre som slår meg er bevisets tilstand(?) om jenten ikke er med på denne anmeldelsen.
Noregs lover seier dette om pedofili, merk siste setning.

Straffeloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#196

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom a) handlingen er begått av flere i fellesskap,
b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,
c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller
d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.


Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.


Edit:
Tar med ein link frå Ung.no http://www.ung.no/art/?id=1453
Sist endret av PocketRocket; 3. juni 2007 kl. 23:10.
Det er ikke snakk om sex nødvendivis.
Bare vanlig "kjæresteakrobatikk" om dere kjenner utrykket.
Sitat av tnt
Jeg syns ikke du skal se på denne loven så veldig svart/hvitt.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder forøvrig en hel rekke lover.

Vess svart e svart og kvitt e kvitt, har du slått live dett ihjæl..
førr det handle omm å leeeeeeeeeeeeeeveeeeeeeeeeeee

edit: hva gir du meg? innlegg #404
Sist endret av lefsegokk; 3. juni 2007 kl. 23:15.
C.Hendrix litt usikker på hvordan den norske loven er med grensa til "samleie" og straffen, men mener all omgang med den andres kjønnsorgan regnes som sex. Usikker på hva du da mener med "kjæresteakrobatikk" men så lenge dere ikke går så langt som jeg nevnte over er det vel ingenting å anmelde. Er som sagt litt usikker
Hvor gamle er personene involvert? Om det er en skikkelig situasjon that is..
Hva hvis det er indirekte omgang med kjønnsorganer, f.eks ved bruk av et mellomledd som hjulvisp?
Regner at den ene er litt over 16, og den andre er 13/14.

Ca 2-3 års alderforskjell.

Denne situasjonen omhandler faktisk ikke meg, selv jeg kanskje ga utrykk for det. Beklager dette.
Men det er forstatt viktig for meg med de svarene jeg får, så jeg takker alle!
Sist endret av C.Hendrix085; 3. juni 2007 kl. 23:53.
Jeg holder på med ei på 15(snart 16), og jeg er 18.
Tanken på 3 års forskjell var der i begynnelsen. Men det bare ble sånn. Ergo, man kan ikke styre følelser. De kommer enten man vil eller ikke.
Hun er forholdsvis nokså moden og voksen, så der er det ikke noe problem.

Først syns vennene mine at det var litt snålt, 3 års forskjell er ikke så veldig godtatt akkurat på dette tidspunktet. Hadde hun vært 19 og jeg vært 22 hadde det igjen være annerledes. Folk må syns hva de vil, for akkurat i denne saken driter jeg i hva andre syns. De fleste har godtatt det og bryr seg ikke noe særlig om aldersforskjellen.

Husker når jeg så andre gutter som hadde samme aldersforskjellen med tanke på forhold. Da tenkte jeg: Huff, får de ikke seg noe på sin egen alder?
Nå har jeg funnet ut av at dette er slettens ikke tilfelle. Selvfølgelig kunne jeg ha fått meg noen på min egen alder.

Ser jeg på meg selv som "pedofil"? Nei.
Sist endret av Jumbo; 4. juni 2007 kl. 00:03.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Sitat av C.Hendrix085
Mulig denne er i feil forum, flytt den gjerne.

Vist det er sånn at man er sammen med en under 16 når man er over 16 selv, er det da ulovlig?
Vist begge er med på det, har det noe å si?
Hvor går grensene der?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har det noe å si om begge er med på det. Det er ikke akkurat som om politiet kommer på døren med "random dead body searches", hvis du skjønner.

Den seksuelle lavalder er 16 år. Altså er du under 16 så er du mindreårig selv om du har F-size pupper eller bart under nesen.
Som tnt sier så er det brudd på loven å ha sex med mindreårige. Usikker på hvordan dette gjelder hvis begge parter er mindreårige, men det er ikke saken her. Er det fortsatt uklarhet om dette?

Hvis spørsmålet er om kameraten din kommer til å få politiet på døren fordi han har sex med en jente på 14 og hun er med på det og de er sammen og alt det derre, så er det korte og greie svaret: Nei.

Edit: Det at du er sammen med en jente på 16 når du er 18 er ikke pedofili. Det at du er sammen med en mindreårig behøver ikke bety at du er pedofil. Hadde den jenten derimot vært 9, så tror jeg du hadde hatt problemer.
Sist endret av Wiggles; 4. juni 2007 kl. 00:12.
Jeg hørte om en gutt som var litt uheldig med ei 13-årig jente, mora til jenta fikk vite om det og anmeldte gutten.
Jenta var en tøs av det aller værste slaget, og hadde hatt sex med over 50 stk. på grunn av at det var en som kjente jenta som vitnet i rettsaken og forklarte hvor tøsete jenta var ble han frifunnet.
Dama mi er 17 (strax 18) og jeg er 23... 5års aldersforskjell....
Vi har nå vært ilag i 3år og foreldrene tok det veldig fint
Sitat av BakkiZ
Jeg hørte om en gutt som var litt uheldig med ei 13-årig jente, mora til jenta fikk vite om det og anmeldte gutten.
Jenta var en tøs av det aller værste slaget, og hadde hatt sex med over 50 stk. på grunn av at det var en som kjente jenta som vitnet i rettsaken og forklarte hvor tøsete jenta var ble han frifunnet.
Vis hele sitatet...
50 stykker og 13 år?Hvor gammel var hun da når a startet? 9?
Sitat av frgz
50 stykker og 13 år?Hvor gammel var hun da når a startet? 9?
Vis hele sitatet...
la oss si 1 ny pr dag.... = 50 dager...
Når man er jente er det rimelig lett å "få seg noe".
Hvorfor i all verdens land og rike uttaler så mange seg om noe de har absolutt ingen greie på? Lovteksten sier at "Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år. [...] Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."

Altså er lovteksten rimelig streit og grei å forholde seg til, ingen grunn til å finne på tolkninger underveis.

"Omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling" blir tolket ganske vidt. Som oftest vil straff bare bli utdelt om den eldre part er mye eldre eller har makt over den yngre i kraft av å være trener, klubbleder eller lignende.
Sist endret av commie; 4. juni 2007 kl. 00:44.
Har sløst bort KP, så commie, du blir belønnet med glade tanker i din retning. (L)
Wild: Det skjønner jeg ingenting av. Fra min vennekrets: En anmeldelse blir levert for sex med mindreårig. Gutt 18 innrømmer sex med jente 15. Saken henlegges pga liten aldersforskjell.
Sitat av commie
Hvorfor i all verdens land og rike uttaler så mange seg om noe de har absolutt ingen greie på? Lovteksten sier at "Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år. [...] Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."

Altså er lovteksten rimelig streit og grei å forholde seg til, ingen grunn til å finne på tolkninger underveis.

"Omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling" blir tolket ganske vidt. Som oftest vil straff bare bli utdelt om den eldre part er mye eldre eller har makt over den yngre i kraft av å være trener, klubbleder eller lignende.
Vis hele sitatet...
Der! Noen som har skrevet det jeg har lett igjennom hele posten etter.
Var tenkt å skrive noe det same akuratt.

Men, flott! KP visst jeg hadde hatt.
hmm.. Jeg fylte 16 idag, og kjærsten min fyller 16 i september, hvis vi maker hawt love, og hun blir sur på meg av en eller annen grunn, kan hun anmelde meg for voldtekt på pur faen da?
Sitat av crEpi
hmm.. Jeg fylte 16 idag, og kjærsten min fyller 16 i september, hvis vi maker hawt love, og hun blir sur på meg av en eller annen grunn, kan hun anmelde meg for voldtekt på pur faen da?
Vis hele sitatet...
Hun kan, men hvis hun anmelder deg for voldtekt så bør du anmelde henne for falsk anmeldelse.
Sitat av commie
Hvorfor i all verdens land og rike uttaler så mange seg om noe de har absolutt ingen greie på? Lovteksten sier at "Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år. [...] Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."

Altså er lovteksten rimelig streit og grei å forholde seg til, ingen grunn til å finne på tolkninger underveis.

"Omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling" blir tolket ganske vidt. Som oftest vil straff bare bli utdelt om den eldre part er mye eldre eller har makt over den yngre i kraft av å være trener, klubbleder eller lignende.
Vis hele sitatet...
Så nevner trådstarter også dette ikke nødvendigvis er snakk om sex, men rett og slett og "være sammen"

Da vil jeg quote lovdata ved en annen paragraf:

Den som inngår ekteskap eller partnerskap med noen som er under 16 år, eller medvirker til dette, straffes med fengsel inntil 4 år. Villfarelse om alder utelukker bare straffskyld dersom ingen uaktsomhet foreligger i så måte. Straff kan falle bort for ektefeller eller partnere som er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Vis hele sitatet...
Da kan man jo diskutere hva partnerskap er, dette nevner også dette med utvikling, og "omtrent jevnbyrdig alder"


Igjen, alt er ikke svart/hvitt
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Teigland
Så nevner trådstarter også dette ikke nødvendigvis er snakk om sex, men rett og slett og "være sammen"

Da vil jeg quote lovdata ved en annen paragraf:



Da kan man jo diskutere hva partnerskap er, dette nevner også dette med utvikling, og "omtrent jevnbyrdig alder"


Igjen, alt er ikke svart/hvitt
Vis hele sitatet...
Kan man egentlig diskutere hva partnerskap er?
For meg står det ganske klart at partnerskap er noe to homofile/lesbiske "partnere" inngår som en ersatter for ekteskap.

http://no.wikipedia.org/wiki/Registrert_partnerskap
pedofili er jo gamle folk som vil ha seg mindre barn. Tenker da på ca. 7 år og nedover.

Seksuell lavalder er 16. Dvs. at hvis en over 16 har samleie med en under 16, og den under 16 ikke er med på det så er det voldtekt og ikke pedofili.

hvis den ene parten er over 16 år, og begge er med på samleie frivillig så er det helt greit
Sist endret av rovlaH; 4. juni 2007 kl. 11:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rovlaH
pedofili er jo gamle folk som vil ha seg mindre barn. Tenker da på ca. 7 år og nedover.

Seksuell lavalder er 16. Dvs. at hvis en over 16 har samleie med en under 16, og den under 16 ikke er med på det så er det voldtekt og ikke pedofili.

hvis den ene parten er over 16 år, og begge er med på samleie frivillig så er det helt greit
Vis hele sitatet...
Slutt å rote sammen. Pedofili er ikkje en lovmessig definisjon, men en psykologisk definisjon.

Seksuell lavalder er 16 år. Dvs at det er straffbart å ha seksuell omgang med personer under 16 år. Det er ikkje voldtekt, men simpelthen straffbart, uansett om det er frivillig eller ikkje.

Det er unntak dersom partane er jambyrdige i alder og utvikling. En tolvåring har altså lov til å ha sex med en tolvåring, heilt straffefritt.

En 17-åring har også lov til å ha sex med ei på 15, dersom dei er jambyrdige i utvikling (i.e like modne). En 16-åring har likeeins lov til å ha sex med en 15-åring, heilt lovlig.

Derimot har ikkje en 23-åring lov til å ha sex med en 14-åring.

Kor grensa går for jambyrdig i "alder og utvikling" blir opp til retten i kvart enkelt tilfelle. Dersom det er frivillig sex, så meiner eg at rettspraksis ligg på ca. 2 års aldersforskjell.
Sitat av crEpi
hmm.. Jeg fylte 16 idag, og kjærsten min fyller 16 i september, hvis vi maker hawt love, og hun blir sur på meg av en eller annen grunn, kan hun anmelde meg for voldtekt på pur faen da?
Vis hele sitatet...
Det kan hun vel strengt talt anmelde deg for uansett hvor lenge du venter? Voldtekt er voldtekt uansett om noen av partene er under 16..

Skjønner jo hva du mener, men er ikke sikker på om en av partene kan anmelde bare samleie - så da måtte det blitt voldtekt som du sa.. Dette ville jo da vært utrolig vanskelig å bevise, A fordi det aldri var noe voldtekt og B fordi alle ting som kunne blitt brukt som "bevis" er vekke for lengst (hud under negler, sår, spermrester osv.)..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Coldfire
Det kan hun vel strengt talt anmelde deg for uansett hvor lenge du venter? Voldtekt er voldtekt uansett om noen av partene er under 16..

Skjønner jo hva du mener, men er ikke sikker på om en av partene kan anmelde bare samleie - så da måtte det blitt voldtekt som du sa.. Dette ville jo da vært utrolig vanskelig å bevise, A fordi det aldri var noe voldtekt og B fordi alle ting som kunne blitt brukt som "bevis" er vekke for lengst (hud under negler, sår, spermrester osv.)..
Vis hele sitatet...
Enda fleire som roter. *SUKK*

Et par måneders aldersforskjell er *garantert* lovlig. Ingen har blitt straffa for frivillig sex, med mindre det er minst et par års aldersforskjell.

Og nei, det er ikkje voldtekt. Voldtekt er spesifikke paragrafer. Seksuell omgang med personer under 14/16 år går *aldri* under voldtekt sålenge det er frivillig.

Så sex mellom en person på 15 og en på 16 eller 17 er /alltid/ lovlig, sålenge det er frivillig.
Proxick: Om det er greit for foreldrene, hvem i alle dager skal da anmelde dem?

Jenta/gutten under 16 da?!
Hvem som helst?