Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4224
Fredag skal tre personer mellom 18 og 40 år delta i et nederlandsk reality-show der premien er en nyre.
Vis hele sitatet...
http://www.adressa.no/kultur/tv/article868484.ece

Det er altså da et nytt realityprosjekt som har skal starte i Nederland der premien er en nyretransplantasjon. Deltakerne har altså da, slik jeg har forstått det, alvorlige nyrefeil og står i transplantasjonskø. Seerne av dette showet bestemmer hvem som får operasjonen og hvem som må tomhendt hjem.

For meg høres dette helt jævli ut. Å utnytte noe så forferdelig til et tv-konsept gjør meg direkte kvalm. Forskjellen her mellom vinn og tap kan faktisk være liv og død. Det som plager meg enda mer er det at jeg veit det er folk der ute som finner underholdning i dette svineriet.

Sitter her å tenker på hvor nedverdigende det må være å delta i noe sånt. Det må være utrolig ekkelt å se desperate syke mennesker kjempe om å vinne denne operasjonen?
huff!

Hva synes dere om denne saken?
Sist endret av gæærn; 31. mai 2007 kl. 00:11.
jah, dette var sykt. EOD. At man må sloss for helsa er en ting, men dette ble litt for ille
jaG
Produktutvikler
Det er ikke kødd!

Når de først skal lage et så fåkka show så kan de fader`ma bruke pengene de tjener til å hjelpe de andre som er med i "reality showet", noe jeg tviler på at kommer til å skje uansett.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Dette er rett og slett sykt, har moral og normer fullstendig forsvunnet fra elementet TV?
En bjelle ringer i hodet om at dette umulig kan være det reneste melet i posen, juridisk sett.
Noen her som har mere juridisk forståelse enn meg, bare for å klarne opp i det sidespørsmålet...
Man skal ikke se bort i fra at de som "taper" vil uansett få hjelp. Enten fra de som lager tv-serien eller fra en penge innsamling. Dette setter liksom fokus på menneskene.

Selv er jeg ganske imot dette.
Jeg er ikke overrasket. Det er tross alt Nederland det er snakk om.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det skal sies at "skaperen" av konseptet ble intervjuet igår og sa at de ville sette fokus på et stort problem som går ut på at det er alt for få donorer i Nederland (og sikkert resten av verden) Men selve konseptet virker jo ganske vanvittig ja.
Jeg alr meg ikke sjokkere etter å ha lest, og fått gjengitt en rekke show i Japan. Der har de blant annet fått folk til å grave frem meitemark, for så å spise dem. De har lurt en fyr til å skrive under en kontrakt der han godtok å bo i et glasshus som de hengte i luften i et helt år. Eneste han fikk av mat og andre ting der var det han vant gjennom konkurranser i magasiner og blader. Fyren ble til slutt spikke gal.
Dette blir for sykt ja.
Utnytte syke mennesker for underholdninges skyld?
Sitat av C.Hendrix085
Dette blir for sykt ja.
Utnytte syke mennesker for underholdninges skyld?
Vis hele sitatet...
Selv om det er underholdning så er det mye rart som kan sette fokus på donormangelen.

Jeg mener, hvis Borat-filmen er i stand til å øke Kasakstans turisme så kan det godt hende folk bryr seg mer om organdonering pga dette programmet!
Ser ikke problemet. De får sjangsen til å bli frisk uten deres egne penger. Hvordan det gjennomføres er for meg klinkene likegyldig.

Om behandlingen er dyr, ventetiden lang, pluss at jeg hadde hatt nyrefeil, så hadde jeg meldt meg på.

Sitat av gæærn
Sitter her å tenker på hvor nedverdigende det må være å delta i noe sånt. Det må være utrolig ekkelt å se desperate syke mennesker kjempe om å vinne denne operasjonen?
huff!
Vis hele sitatet...
Nedverdigende? Hvordan kan det være nedverdigende når det er frivillig? Ville heller vært glad om jeg hadde deltatt. Om det er ekkelt, så bare la vær å se.
Sist endret av esl; 31. mai 2007 kl. 10:23.
Hørte på radioen i dag morges her i USA.
Var en stooor diskusjon om dette.

Det kommer til å bli mye mer fokus på taperene enn vinnerene etter at det er "avgjort". Og nei, taperene vil ikke hjelpes. Hva er da poenget på programmet? Om deltagerene er likegyldige er et heller ingen som ser på det.

Dette er et godt eksempel på hvorfor jeg aldri ser på reality-tv av noe slag.

Ett ord:

Umoralsk.
Sitat av Bjølg
Jeg er ikke overrasket. Det er tross alt Nederland det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Hva mente du med det? hadde blitt mindre overasket om det var USA.
Men , det er et sykt program, hell yeah!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dette er en nettavis i Belgia om saken (Ja, den er på flamsk, så jeg får ta med hovedessensen):

(Merk: dette er fritt oversatt av meg selv)

Sitat av Knack.be
In Nederland is het nog steeds moeilijk om aan transplantatieorganen te komen, doordat maar weinig mensen een donorcodicil hebben ingevuld, zo stelt BNN-voorzitter Laurens Drillich. "We zijn met deze wansmakelijke show gekomen omdat we het nieuws willen beheersen", legt Drillich uit."Daardoor kijken er veel mensen en ontstaat er discussie. We pleiten niet voor 'orgaanweggeef-tv'. Het wordt geen Grote Donorregistratie Show.
Vis hele sitatet...
I Nederland er det fortsatt vanskelig å få tak i transplantasjonsorganer, fordi et fåtall har fylt ut et donor-skjema (som tilsier at de er enige i at deres organer kan bli transplantert (ved f.eks. dødsulykke e.l.)), dette sier BNN-sjef Laurens Drillich. "Vi har kommet med dette avskyelige showet fordi vi vil beherske nyhetene" forklarer Drillich. "Dermed er det mange mennesker som ser på, og det oppstår en diskusjon. Vi kjemper ikke for organbortgivnings-tv. Det blir ikke noe stort organregistrerings-show."
De vil altså rette oppmerksomhet mot at det er mange som står i transplantasjonskø, og mange som ikke registrerer seg som donorer.
De omroep en tv-producent Endemol hebben achter de schermen maanden aan het programmaconcept gewerkt. Dat het via tv weggeven van een nier voor veel ophef zou gaan zorgen, was voorzien. Maar dat Drillich op één dag twintig buitenlandse cameraploegen te woord moest staan, had hij niet verwacht. Zenders als de BBC, Al-Jazeera, CNN en Channel 5 wisten hem al te vinden, waardoor BNN wereldwijd de kwestie donorregistratie op de kaart heeft gezet.
Vis hele sitatet...
TV-produsentene har jobbet med programkonseptet i flere måneder i forveien. At det kom til å bli mye oppstyr rundt dette da det kom til å bli sendt på TV, var en del av planen (/forutsett). Men at Drillich på én dag måtte stå imot tjue (20) kamerateam, hadde han ikke ventet. TV-sendere som BBC, Al-Jazeera, CNN og Channel 5 fant fram til ham, og dermed satte BBC spørsmålet om donorregistrering på kartet
De forventet altså oppstyr, men ikke sååå mye, og nå vet hele verden om det, og diskuterer det. (Jeg vet; dette var et litt rart avsnitt, og dermed vanskelig å oversette)
In De Grote Donorshow laat presentator Patrick Lodiers de kijkers vrijdag kennismaken met een ongeneeslijk zieke 37-jarige vrouw. De tv-makers hebben haar de fictieve naam Lisa gegeven. Lisa is bereid om - bij leven - een gezonde nier te geven aan een persoon die ze zelf in de rechtstreekse show zal uitkiezen. Drie nierpatiënten, die Lisa nu nog niet kent, maken kans op de nier. Het tv-publiek kan Lisa per sms adviseren.
Vis hele sitatet...
I "Det Store Donorshowet" lar presentatoren Patrick Lodiers seerne bli kjent med en uhelbredelig 37år gammel dame. TV-produsentene har gitt henne det fiktive navnet Lisa. Lisa er klar for - levende - å gi en frisk nyre til en person som hun selv kommer til å velge. Tre nyrepasienter, som Lisa enda ikke kjenner, har sjansen til å få nyren. TV-publikum kan gi Lisa tips på SMS.
Det er altså donoren som får velge, men seerne kan komme med tips. (adviseren = gi råd (engelsk = to advise))
De transplantatie zal later, op een moment dat het haar uitkomt, plaatshebben. Zonder camera's daarbij, benadrukt Drillich. Over hoe BNN en Endemol die transplantatie hebben geregeld, hult de BNN-voorzitter zich in stilzwijgen. Volgens hem zal het er wel echt van komen. Voor de twee patiënten die in de uitzending worden afgewezen is begeleiding geregeld. "Die mensen zullen teleurgesteld zijn, maar we sturen ze niet zomaar de studio uit om daarna niets meer van ons te laten horen."
Vis hele sitatet...
Transplantasjonen kommer senere, på et tidspunkt som passer for henne (Lisa) (? rar setning), til å finne sted. Uten kamera tilstede, understreker Drillich. Om hvordan BNN og Endemol har ordnet transplantasjonen forblir han taus. Ifølge ham kommer det helt sikkert til å skje (transplantasjonen altså). For de to pasientene som blir avvist i sendingen er det ordnet oppfølging. "Disse menneskene vil bli skuffet, men vi sender dem ikke bare ut studio for så å ikke la dem høre noe fra oss."
Transplantasjonen kommer til å skje. De to andre vil bli skuffet, men få oppfølging.
"Bart de Graaff zou het fantastisch hebben gevonden", vermoedt de huidige BNN-voorzitter. "Hij leerde ons altijd om groot te denken. Om programma's onconventioneel aan te pakken, maar met een doel. Bart zou de donorshow als briljant hebben bestempeld, daar ben ik van overtuigd. De show zou 'em in zijn ziel en in zijn organen hebben geraakt", zegt Drillich.

Bart de Graaf overleed vijf jaar geleden en leed zelf aan een nierziekte
Vis hele sitatet...
"Bart de Graff ville syntes dette var fantastisk", antar den nåværende BNN-sjefen. (
Jeg, Jonta, antar at Bart de Graff var en tidligere BNN-moderator/sjef e.l. Han døde selv av en sjelden nyresykdom for fem år siden. Det er han som er avbildet på fotografiet på siden jeg lenket til øverst.)"Han lærte oss å tenke stort. Å lage programmer på en ukonvensjonell måte, men med et mål. Bart ville ha stemplet donorshowet som briljant (sterkere form for genialt), det er jeg sikker på. Showet ville ha truffet ham i sjelen og organene", sier Drillich.
Sjefen for BNN er sikker på at en av de som jobbet i BNN før, og som døde av en sjelden nyresykdom, ville synes dette var kjempeflott
For å oppsummere:
  • De vil rette oppmerksomhet mot at det er mange som står i transplantasjonskø, og mange som ikke registrerer seg som donorer.
  • De forventet oppstyr, men ikke sååå mye, og nå vet hele verden om det, og diskuterer det. (Jeg vet; dette var et litt rart avsnitt, og dermed vanskelig å oversette)
  • Det er donoren som får velge, men seerne kan komme med tips.
  • Transplantasjonen kommer til å skje. De to andre vil bli skuffet, men få oppfølging.
  • Sjefen for BNN er sikker på at en av de som jobbet i BNN før, og som døde av en sjelden nyresykdom, ville synes dette var kjempeflott


Men er nå dette rett? Er ikke dette slik fatalistiske folk forestilte seg verdenen for lenge lenge siden? "I fremtiden vil folk måtte konkurrere om å få organer på TV". Er det ikke slike fremtidsvisjoner som blir beskrevet i alskens bøker og filmer?

Jeg synes det er en veldig bra ting å rette fokus mot organdonasjon. Hva er argumentene imot det? Skal man kanskje bruke organene når man er død også? Akkurat som de gamle egypterne? Det kan nok føles litt rart å tenke på at - når man er død - så skal kirurger kutte deg opp i biter, og dele dem ut som reservedeler til folk som trenger det (nå setter jeg ting på spissen). Men likevel kommer det til å forlenge andre liv betraktelig (selvsagt ikke i alle tilfeller).

I USA har det kommet forslag om å sette et lite stempel i øvre hjørnet av førerkortet til donorer, slik at de raskt kan identifiseres etter f.eks. en bilulykke, og man ikke mister kostbar tid for å sjekke dette. Det er en bra sak synes jeg.

Kommer du til å donere bort organene dine når du er død?
Dette synes jeg er helt greit, både deltakerne og seerne velger å være med/se på reality programmet.

Men premien er litt syk ja, men ser ikke hvorfor dette skal være et problem.
gæærn's Avatar
Trådstarter
Sitat av typisk
Nedverdigende? Hvordan kan det være nedverdigende når det er frivillig? Ville heller vært glad om jeg hadde deltatt.
Vis hele sitatet...
For noen kan faktisk denne premien være deres siste håp, og da blir det ikke veldig frivillig lenger.
Det her er vel litt for mye spør du meg... Men for all del, de gjør som de vil.
Det neste blir vel en realityserie slik som i Arnold Schwarzenegger's Running Man <-klikk
Det måtte være Nederland da...
penger er ikke alt, greit å kjempe om noe reelt.
jaG
Produktutvikler
Sitat av grafi
penger er ikke alt, greit å kjempe om noe reelt.
Vis hele sitatet...
Greit å kjempe, i væreste fall, for livet på tv?
Det er greit at det kanskje er noen gode tanker bak.
Hvis de lukker opp for dette, hvor vil det ende?!
Fint at mennesker får en ny sjanse til å leve livet, men ufattelig at folk ser på dette som underholdning!
Blir kvalm!
Mest sannsynlig så vil det jo gå bra for alle sammen. Bedre med en slik sjangse, enn ingen. Spennende for oss.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Lurer også på hvordan de tre kandidatene må prøve å fremstå. Bør de se ut som om de er på nervesambruddets rand? Se ut som om de har et fantastisk liv foran seg bare de kunne fått den nyra?

Hvem ville dere gitt nyra til? Hvilke kriterier må den personen oppfylle?
Jeg kan vel si at det bare var en bløff hvis det ikke har blitt sagt enda.

Edit: Grunnen var forøvrig å rette oppmerksomhet mot mangelen på donorer i Nederland.
Sist endret av TanteSpiker; 1. juni 2007 kl. 22:41.
jaG
Produktutvikler
Egentlig genialt!

Få folk til å legge merke til problemet på den måten, funker jo fett!

må nesten noe sjokkerende til for å få folk til å tenke..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Grantax
Edit: Grunnen var forøvrig å rette oppmerksomhet mot mangelen på donorer i Nederland.
Vis hele sitatet...
Already said.

Steeny: Enig. Det er en del av det man kjemper med på fronten om global oppvarming.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Synd de ikke fikk så lang oppmerksomhet, men jeg håper det er mange som tenker over dette nå.
Jeg tror egentlig ikke jeg ville skrevet under på lappen som sier at jeg er villig til å donere bort organene mine. Jeg har faktisk en grunn til dette og.

Sett at jeg ligger og er dødssyk, og det er folk som trenger litt av hvert av reservedeler. Blandt annet en i familien til legen som behandler meg. Jeg tviler da sterkt på at legen vil gjøre sitt ypperste for å holde meg i live.

Jeg syntes også tanken er litt ekkel. Folk tar ting fra meg når jeg dør. Nyrene mine er liksom mine.
Helt sinnsykt genialt pr-stunt. Har aldri sett maken før tror jeg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av h1rik
Jeg tror egentlig ikke jeg ville skrevet under på lappen som sier at jeg er villig til å donere bort organene mine. Jeg har faktisk en grunn til dette og.

Sett at jeg ligger og er dødssyk, og det er folk som trenger litt av hvert av reservedeler. Blandt annet en i familien til legen som behandler meg. Jeg tviler da sterkt på at legen vil gjøre sitt ypperste for å holde meg i live.

Jeg syntes også tanken er litt ekkel. Folk tar ting fra meg når jeg dør. Nyrene mine er liksom mine.
Vis hele sitatet...
Hva om situasjonen hadde vært opp-ned da? En eller annen stakkar har nettopp omkommet i en trafikkulykke, og du ligger der og vet at du har ca. 4 timer på deg å leve p.g.a. en alvorlig nyrefeil. Du er førstemann i donorkøen, og TsjapIng! Han som kjørte motorsykkelen sin inni en semitrailer i 140 km/t er en donor, og du og han matcher. Vil du da si at "Nei, det er liksom hans nyre da. Jeg tror jeg heller dør jeg, så lar jeg kone, barn, annen familie og venner undre seg i evig tid over hvordan en, til nå, suksessrik ung fyr, med karriere og livet foran seg, kunne finne på å si nei til en nyre gitt av en velvillig fyr, som skjønte at han ikke kom til å trenge organene sine når han var død. Hadet!" Ville du gjort det?
Sitat av h1rik
Jeg tror egentlig ikke jeg ville skrevet under på lappen som sier at jeg er villig til å donere bort organene mine. Jeg har faktisk en grunn til dette og.

Sett at jeg ligger og er dødssyk, og det er folk som trenger litt av hvert av reservedeler. Blandt annet en i familien til legen som behandler meg. Jeg tviler da sterkt på at legen vil gjøre sitt ypperste for å holde meg i live.

Jeg syntes også tanken er litt ekkel. Folk tar ting fra meg når jeg dør. Nyrene mine er liksom mine.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde litt den samme tanken, og det er helt naturlig og smart å være egoistisk på denne måten. Men i virkeligheten tror jeg ikke de legene som opererer deg på akutten tenker så voldsomt mye på organkøen. Hadde jeg operert, ville jeg selv gjort en så god jobb som overhodet mulig, fordi det er gøy, enkelt og greit. Om det er slik at en ikke bare gir 3 støt med defibrillator istedenfor 5 når du er en potensiell organdonor, det tviler jeg på.

Problemet med organdonasjon er at du ikke kan ta hvilket som helst organ, fordi de er forskjellige i størrelse, og de har forskjellige molekyler på overflaten, som immunsystemet ditt vil se på som fremmed. Dette er grunnen til at folk som får transplantert organer må ta medisiner som demper immunsystemet, for ellers blir organet frastøtt. En annen mulighet er at organet angriper deg, som f.eks i allogen beinmargstransplantasjon. Derfor er det viktig å kunne velge fra MANGE organer, for å få et organ med HumanLeukocyteAntigen(også kjent som Major Histocompatibility Complex) molekyler som passer best med dine egne molekyler.

For å få til dette, mener jeg at det hadde vært best om folk automatisk fikk transplantert organene sine hvis de døde og var kandidater. En burde selvfølgelig kunne si at en ikke ville på forhånd, men dersom en ikke har sagt noe, bare tar vi organene. Du kan si at det er urettferdig, og det syns sikkert mange i et liberalt land som Nederland, men hvis jeg hadde en sønn eller datter som utviklet en alvorlig form for nyresykdom som ikke kunne behandles, så syns jeg det er viktigere at hun/han fikk en nyre fra et lik, enn de andre innvendingene. Så egoistisk er jeg.
Slik at vi får samme tilstander som i Kina der dødsdømte blir "frarøvet" organene sine? Organene mine er mine helt til jeg sier noe annet. At du i det hele tatt kan tenke tanken på at staten i utgangspunktet eier organene dine, helt til du skriver under på det motsatte, er skremmende.
Jonta, jeg hadde nok helt sikkert ikke sagt neitakk hvis det var _jeg_ som holdt på å dø. Mer naturlig får man det nesten ikke.

kardemommeby, godt skrevet, men jeg tror fortsatt at hvis sønnen til legen som behandlet deg var syk, og hjertet ditt og hjertet til sønnen til legen passet til en transplantasjon, så tror jeg nesten han hadde redda sønnen sin i stedet for deg.

Edit. For klarhets skyld, vil jeg gjerne legge til at "du" i eksemplet nederst der er syk og holder på å dø
Sist endret av h1rik; 2. juni 2007 kl. 16:26.
Sitat av h1rik
Jonta, jeg hadde nok helt sikkert ikke sagt neitakk hvis det var _jeg_ som holdt på å dø. Mer naturlig får man det nesten ikke.

kardemommeby, godt skrevet, men jeg tror fortsatt at hvis sønnen til legen som behandlet deg var syk, og hjertet ditt og hjertet til sønnen til legen passet til en transplantasjon, så tror jeg nesten han hadde redda sønnen sin i stedet for deg.
Vis hele sitatet...
Han hadde uansett ikke DREPT pasienten.
Sist endret av torsken; 2. juni 2007 kl. 16:20.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg synes konseptet er motbydelig... Joda forhåpentligvis får man flere organ donorer. Det fritar ikke programmet for det moralske ansvaret de har ovenfor de to som ikke får organer.

For å gjøre mitt for organdonasjon vil jeg oppfordre alle til å skru på printeren å skrive ut dette kortet! Fyll ut donorkortet og ha det i lommeboka.

Jeg har ikke bruk for mine organer etter at jeg er klinisk død. Har du?

Det er også viktig at du gjør dine nærmeste oppmerksom på ditt stanpunkt. Det er forøvrig en god annledning til å spørr om ikke de også vil ha et donorkort.

Selv har jeg hatt et donorkort i lommeboka siden jeg var 18år. Grunnen til at jeg ikke hadde det før var ene og alene at jeg ikke var oppmerksom på muligheten.
Sist endret av sptz; 2. juni 2007 kl. 17:01.
Sitat av steinarlima
Slik at vi får samme tilstander som i Kina der dødsdømte blir "frarøvet" organene sine? Organene mine er mine helt til jeg sier noe annet. At du i det hele tatt kan tenke tanken på at staten i utgangspunktet eier organene dine, helt til du skriver under på det motsatte, er skremmende.
Vis hele sitatet...
Her var det snakk om personer som allerede har dødd. At du syns det er skremmende.. da må du bli skremt ganske ofte, for Norge er ikke akkurat fylt til randen av liberalister som holder individets frihet høyere enn alt annet. Som sagt, det er et spørsmål om hva du frykter mest- om du kommer til å få optimal behandling når du har en stygg motorsykkelulykke, eller om ungene dine ikke kommer til å få en ny nyre.

Det er allerede europeiske land som praktiserer dette, og det er mye mindre manko på organer der. På den måten er det også mindre farlig om en redder eller mister en person, og egeninteressene i helsesystemet er sånn sett da også mindre. Hvis du er en sjelden raritet som er villig til å gi fra deg de supre organene dine og du har en alvorlig hodeskade, da ville jeg vært mer bekymret-- det fins nok av utilitarister blant leger også.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Enig kardemommeby, det ville blitt mye enklere om man bare hadde sagt det slik, at hvis en person er død, så skal organene automatisk gis bort om de er friske nok, og matcher.

steinarlima; jeg forstår synspunktet ditt, det er en tanke å tenke at det da på en måte er staten som eier organene dine, men det er fortsatt enklere.

h1rik; du skal vite at det er slik at de som er mulige donorer først må testes. Det må verifiseres at organene deres er av bra nok kvalitet og riktig størrelse osv. for å være sikker på at de matcher. Det er ikke slik at en kirurg ved, la oss si, en åpen hjerteoperasjon kan se at "heisann, det hjertet der har nok en i min familie lyst på. Med mitt supermagiske krurgblikk ser jeg at det passer veldig godt! Jaja, da lar vi ham bare dø. Hadet på badet!". En må ta tester, og de andre i operasjonssalen ville garantert lagt merke til det om kirurgen plutselig drev på med slike rare greier, istedenfor å redde pasientens liv.

Jeg synes alle sammen bør få vite om denne muligheten, nemlig å bli organdonorer, og at det blir mye mer tilgjengelig. F.eks. at i tredje året på videregående (etter nyttår, når alle er minst 18 (trenger man å være det?)) kommer det én fra sykehuset med en bunke donorkort, og forteller om organdonasjon i, la oss si 45 min. På slutten kan folk stille spørsmål, og alle får et donorkort. Om de er villige til å fylle det ut og bære det, er en annen sak.


Til slutt bare for å bekrefte noe; jeg antar at det ved dødsfall politiet karakteriserer som mistenkelig, ikke er mulig å bruke avdøde som donor?

Jonta