Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1612
Jeg skal avfotografere noen objekter som skal brukes ifm. webdesign. Bildene mailes over til et designfirma som legger de på forskjellige bakgrunner osv. Noen som vet om jeg gjør jobben lettere for dem ved å fotografere mot en ensfarget bakgrunn? Ettersom de er avhengige av å få med objektet fra outline og inn. Dog har jeg ingen proff bakgrunn, så går det å bare kjøpe en grønn eller blå papp i farghandelen? Vil dette gjøre det enklere for dem? Takknemlig for svar.
Ja, det blir lettere. Spesielt dersom det ikke er enkle geometriske figurer du fotograferer. Hvilken som helst farge er bra, men fargen bør variere fra motivets farge.
svaret kommer an på, men bruk laken istedet for papp. Blå eller grønn velger du ut fra hvilket farger som dominerer nærbilde-motivet. Siden blå kan regnes som en kald farge kontra grønn, så velg for samme grunnlag som kontrast-regelen du ellers ville gjort.

Før i tiden ville 72-75 dpi være max tillatt oppløsning for bruk av bilder på web, unntaket er sort/hvitt, og gif lite farger. I dette tilfellet her benytter du deg av en ensfarget bakgrunn, som trolig blir matte for webdesigneren, om han velger gif adaptiv /alpha. Erfaringsmessig ville jeg også forsøkt å sette opp reflektor som fremhever motivet slik at kontrasten ikke blir for ujevn. Det vil si, med dagens teknologi er det lett å glemme at bilde-formatet gjerne differerer i såpass kvalitet, si crt kontra hd kontra plasma kontra lcd-skjerm. Reflektoren skaper en harmonisering som gjør det enklere for designeren å blende motivet inn på bakgrunnen.

I dårlig forklart hold skaper det en form for usynlig gradient-effekt på den ensfargede bakgrunnen, som redigereren kan stille motivet inn slik den fremstår as you see, and that's propably you get. En slags triks som fungerer helt greit uten å måtte tenke for mye på format-kvalitet, komprimerings-innstilling og best av alt - siden bakgrunnen (blue/green) sannsynligvis er matten, kan redigeren velge og vrake i paletten, gjerne nearest colour om han vil, og eksperimentere med png også uten tap av motiv-kvalitet. Filstørrelsen er det samme.

Jeg ville satset på ideen din, det hørtes kult ut! Og er redigereren uvant med bruk av blue/green-screen, så skjønner han konseptet straks han ser gradient-effekten ved matte-valget under gif alpha osv (fargepaletten kan godt følge motivet, bakgrunnsmotivet skal ifølge meg dimmes sammen med greenscreen-refleksen. Opacity 80 - 98% ville jeg brukt og etterlate fill på 100% og screen istedet for overlay.)

I tv eller film ville derimot dette fungert dårlig siden hverken gif eller png er gjennomsiktig for tv (ihvertfall ikke vanlig, hd bruker vel mkv format og jeg har ikke satt meg inn i det ennå), der er TARGA det absolutt beste formatet. Blir du misfornøyd med resultatet, be redigereren om å legge motivet ubehandlet på greenscreen-bakgrunnen din, lagre som targa - all opacity/fill og transparent innstilling gjort i bildebehandlingsprogrammet blir nøyaktig vist på TV (72dpi, rgb, pal, 25fps) mens ved bruk av NTSC format så gå for kald bakgrunnsfarge med targa-løsninger (72dpi, rgb, ntsc, 30fps /29,99 elns er det egentlig). Dette pga grønnskjæret blir synlig som halvtone i det formatet _hvis_ bildet er tiltenkt bevegelser, ikke spør meg om hvorfor, lurer litt på det selv..

Men gif adaptive /w transparent (alpha 80-98% p.g.a. reflektor-belysnings-trikset), eller png og identisk eller tilnærmet identisk (+minus 1-2 nyanser) gjør susen for ham, dette er samme som når du velger color-innstillinger i redigeringsprogrammet og bruker øyedråper'n til å enten velge (add) eller trekke fra (subtract) på highlight/mellomtone/skygge - skjønner?

Forskjellen er at han trenger ikke å gjøre det for å blende inn motivet med screen funksjon. Husk! Motivet er opacity/fill 100%, kun background som settes på gjennomsiktighet . men transparent er enten normal eller multiply etter smak og behag. Targa kan du godt sette motivet på overlay istedet for screen, så lenge det er web som er hovedmålet.

lykke til

altså:
motiv: transparent = screen 80-98%
background: normal/multiply 100%

NB! Husk send med RAW format til designeren, i full størrelse. GIF 24 el 32 w/alpha transparency VIL komprimere motiv-bildet når du velger green/blue som matte. JPG funker dårlig med blue/green screen, da kan du like godt stelle deg foran en sort eller hvit vegg og overlate jobben til redigereren. Kvaliteten blir som Cliffhanger i så fall, har en god skjerm med standard til høyere enn 1024x*** oppløsning, ser de kantlinjene i overlay/blendern med JPG.

JPG er et format du ikke skal gjøre noe med, da tar du heller bilde med deg og motivet samtidig. Slik jeg har opplevd det da..

Fikk ikke edit/redigert

NBB! Reflektor ikke nødvendig, men det skulle ikke være umulig å få enten lånt eller leid for en 50-lapp av en fotobutikk, selvsagt er reflektor helt unødvendig uten en form for belysning, men det er vel en taklampe eller stuelampe i nærheten av der du fotograferer. Sett opp lysforholdet sånn ca og på andre sida står du med reflektoren - den er der kun for å fremheve detaljene i motivet (nærbildet), og med mindre du skal ha noe skikkelig avansert bakgrunnsgrafikk trenger du ikke bry deg for mye om det - effekten reflektoren hjelper til er innstillingene level/color. Om du ikke har reflektor funker det fett nok med auto level og auto color og edit/fade auto level - edit/fade auto color til ca. 50 % elns.

mao. du burde egentlig få jobben for halv pris, det eneste han trenger å gjøre er å skalere og sette opp motivet til bakgrunnen - ingen innstillinger med mindre du bommet helt på lyssettingen, skaler bicubic og best, velg 150 istedet for de automatiske 233 elns som kommer opp, og save psd først. Deretter marker begge lag og gjør de om til et lag, så save to web as..

Grunnen til den høye oppløsningen og at du valgte bicubic som komp. er fordi han sikkert går for jpeg til sida, webdesignere er sære sånn - og da har han masse å gå på, tipper Jpeg quality 60 holder hvis han velger å skalere enda mer..

Men jeg ville gått for gif da..

obs! sorry

programmet jeg viser til i bilderedigering er photoshop alle versjoner etter 5x, og freehand om du ønsker. Glemte det, men hvis det følger med software til kameraet ditt, lagre fil som enten TIFF el. RAW og send med til redigerern, i tilfelle du ikke er kjent med de nevnte prg. sorry - men designeren din har sikkert det, hvis ikke gjør samme måte med paintshop eller corel minus screen/overlay og transparency innstillingene - siden jeg ikke vet åssen det fungerer der. Opacity heter muligens alpha på paintshop og da velger du velg fargen du vil stille.

Sett den slik du gjør med skjermkontrast i kalibreringen, der du starter med contrast=100% og color=100%, også gradvis stiller contrast til de to øverste linjene i kalibreringsskjermen er blitt svarte, på skjermen min er det ca. 80 (warm) og 98 (cold). Alpha/Opacity = Contrast i denne sammenligningen, hvis du skjønner. Men photoshop/freehand el. adobe/macromedia software i det hele tatt er innstillingene som nevnt.

Lol - lover, siste edit nå. Bare sånn at jeg har gjort siste del forstått også:

gif 24/32 w/alpha - spørs hvilket av de som støtter gjennomsiktighet, tror det er 32
motiv: transparent: screen 80 - 90 % el. til bakgrunnsmotivet er i akseptabel synlighet

bakgrunn: overtar da for den ensfargede bakgrunnsfargen, altså grønn/blå som ut fra nyansene du velger forsvinner helt p.g.a. du har transparent normal/multiply samtidig som den bevarer alpha-kanalen! Ikke velg color, luminance, difference etc. for da kommer den til syne.

Det er poenget med screen-funksjonen istedet for overlay, men du kan godt bruke overlay om ønskelig. Det er kun utskrift av sida som kan bli synlig hos enkelte blekk el. laserskrivere tror jeg, så lenge du kun bruker normal el. multiply på bakgrunnen så skal det ikke være no problem.

PNG:
Prøv deg fram, png er avansert! Men benytt gjerne gif-innstillingene som mal.

TARGA:
ikke gjør noe

Tilslutt:
Velg lagene - merge visible - fornøyd? småjustering - velger du selv - deretter merge down før du tar save for web!
Sist endret av paranoy; 6. juli 2008 kl. 21:42.
Hvis du får det på teknisk hvit bakgrunn er dette det beste, og objektene blir relativt enkle å frilegge.
Ikke legg på en farget bakgrunn da dette kan gi et farget høylys.

Jeg tror også designeren ville satt pris på ukomprimerte tiff filer.
Lol, jeg er ikke uenig med deg h1rik, men kan du forklare meg hvordan en green- / bluescreen prosess som slik jeg kjenner til det skulle lagt seg på alpha-kanalen om han velger matte som enten grønn eller blå? Og med hvit/sort bakgrunn så tipper jeg et ekstra lag med grafikk-informasjon med samme verdier (red-) green-255 blue-255 x 2 gjør at det trengs en etterjustering med level - color og muligens saturation - hue - lightning før merge visible, (evt. finjusteringer) og tilslutt merge down - save to web as: a) JPEG b) PNG, i hvilket resize-format skulle han velge da, om matte-fargene, altså gjennomsiktigheten da ved ferdig produkt, for designeren kan da ikke legge ut opprinnelig bildestørrelse? Uansett skal ikke det grønne ëller blå synes om han ikke plukker ut en og en farge i kanal-feltet. Lol, kan gjennomsiktig bli høylyst?
Jeg har lite kjennskap med hvordan du kjenner en bluescr. prosess, men slik jeg har gjort det er følgende:

Ta bildene med teknisk hvit bakgrunn.
Så bruk alphalayers til å lage en maske
Så legge denne masken på og bruke filter -> minimize med 1px på masken
Deretter legger jeg sammen layersa og juicer opp kontrastene litt.
Det du sitter igjen med da er et fint objekt som er frilagt.

"Lol, kan gjennomsiktig bli høylyst?"
Hvis du blitser en grønn bakgrunn og du tar bilder av f.eks en melkekartong vil lyset reflekteres og du vil få et grønnskjær i høylyset.

JEg forstår ikke spørsmålene dine helt
Ah, så å forstå.

Litt uvant det der med blitz, vi i film/tv-produksjonen var mer opptatt av korrigering av lys og plassering med reflektor i sånne tilfeller, hvorav et knallhvitt A4-ark til å fininstille hvitbalansen like før fotoserien satte igang, de gangene improvisering ble iverksatt med vanlig digital-kamera istedet for video-kamera, men det skal litt til at grønnfargen eller blåfargen skal gi dette grønnskjæret tror jeg, og i såfall forsvinner den grønnfargen på motiv-bildet enten at du ved blending velger grønn som matte og lagrer det i et bilde-format som støtter gjennomsiktighet, eller transparent.

De proffesjonelle fotobyråene har gjerne fotosesjonen sin i lokalisert foran et knall hvitt sett, i tillegg til nøye kordinasjon med lamper/lyssetting og ditto reflektorer har jeg sett - og tar jeg ikke helt feil så er det vel spesialbehandlete paneler de kler vegger og gulv, i tilfeller ved behov benyttes sikkert sammensettbare tak-panel med nesten fluorescerende gjenkinn de gangene jeg har opplevd det.

Det er kult, ingen tvil om det, men med mindre en skal gifte seg så kan en slik fotosesjon kanskje bli i dyreste laget for kvalitet tilregnet rgb, kontra cmyk - verste fall pantone og andre spesial-palett/farge som da gjerne benyttes til trykk. Men i rgb er hvit faktisk spekteret av alle nyanser av farger det menneskelige er i stand å oppfatte, hvorav den berømte rødfargen er alltid den som vanskeligst lar seg gjengi i sin identiske fargenyanse.

Dog, på lik linje som cmyk gir grunnfargene rød - grønn - blå sammen det som i den grafiske biten er tildelt en egen "farge-identifikasjon" om jeg ikke tar helt feil, altså K for key, i tillegg til cyan - magenta - yellow, som med all respekt benytter seg av key + kombinasjon av verdiene til cmy, evt. for de som liker witchblade eller hva det bladet heter for noe igjen, og blar opp noen tusenlapper ekstra for å få disse lab-, pantone, og andre spesial-farger til prikken over i-en kalt postscritpt skjønner jeg.

Det er nok mange metoder å gjenskape en form for bluescreen-/greenscreen whatever, og i diverse videoredigeringsprogram er det egne funksjoner som tilbyr det som verktøy. En melkekartong har en glatt overflate p.g.a. pappen, og jeg er enig med deg at det vil være uheldig å benytte seg av bakgrunn med overflater som kan gi gjenskinn, refleksjon eller til og med "absorbere" deler av lys-spekteret som spres fra blitz-refleksen på overflaten, men av tidligere erfaringer har jeg hatt god hell med laken eller til og med grønn/blå malt vegg. Og det kommer nok av at kravene for bildekvalitet på web og tv ikke er like store som den prosessen ditt behov for ensartet bakgrunn som jeg tror du beskriver, må være montasje?

Jeg husker så vidt det var noe slikt med høykontrast-fargene sort og hvitt kunne bare brukes p.g.a. innstilling av level, color, brightness/contrast, og sikkert hue/saturation/lightning og gamma skulle gjøre slike fotomontasjer mest vellykket, men egentlig er denne hvitfargen din også å finne i blending, som med teknikken jeg tenker på innenfor bluescreen/greenscreen er det samme som den teknikken du legger vekt på høykontrast-fargene, eller hvit og svart da, i tilfelle det var feil navn jeg brukte.

Er du dyktig kan du sikkert legge opp en batch som kjører alpha-maskering kanskje etter en path av noe slag 25 ganger etter hverandre, men stundom kan action-funksjonen i photoshop møte sin begrensning, må jeg innrømme. Så siden vi ikke skal igjennom en vaskelig typografisk stilsnitt som utgjør det visuelle budskapet på for eksempel magasin, ukeblad, brosjyrer, etc. og ditto trykkeri og papir-format, er denne hvite / sorte bakgrunnen erstattet med andre typer ensfarger som benyttes til bakgrunn i tv/film "montasje" - men vi beholder samme ide montasje-teknikken deres bygger på, altså kontrast, level, fargenyanser, luminanse, osv.

I tillegg må fargene være enkle å kunne "gjemme", i så tilfelle liker jeg blend funksjonen godt, den kan du ta på hvert av lagene du oppretter i fotoshop, og på den måten så finjusterer du verdiene der så de samsvarer hverandre lagvis og helst uavhengig av fargeforhold, annet enn brghtness/contrast på montasje-bildet. Om en slik høylys, vannmerke, gjenskinnskygge, distortion eller hva du ønsker å kalle det skulle oppstå når du benytter deg av blends i laga, så kan du velge å merge (flette) med nøytrale grått (gray) hvorav den faller som regel på dette mellomlaget (halvtone tror jeg) og jevner ut dette høylyset mellom skygge og highlight , for jeg antar det er et sted mellom de to (tre) høylyset ditt ligger.

Alfakanalen jo også på en måte en slik buffer, en fade (spekter) av de fargene som hvit/grå består av og ifølge meg skal ikke alfakanalen være mulig å gi høylys om jeg har forstått deg riktig, fordi alfakanalen er vel vanskelig å fjerne fra r-, g- eller b-kanalen alene hvis du først har maskert med den om jeg ikke husker feil. Det ble en lang forklaring på hva jeg egentlig mente, med forrige innlegg, beklager den -lol- som snek seg inn der, det var egentlig ikke passende i det hele tatt når jeg nå skjønte hva du mente. Vi er enige, men høyre-klikk et layer med bilde av deg selv med grønn ensfarget bakgrunn og velg blend-options for laget, du har bildet på - deretter velg color overlay på layer-style og da får du opp mulighetene til å stille transparent og blendmodus samt farge til matten.

Når du så er ferdig med det er bildet ditt klargjort for direkte montasje med montasjebildet som skal være i bakgrunnen, høyreklikk layern på montasje-bildet, velg color-overlay, samme innstilling som bildet av deg og denne grønne bakgrunnen, altså screen på blendmodus, ca. 80-98% opacity - gå tilbake til blendingsoptions (helt øverst) og sjekk at der står den på enten normal el. multiply slik som første montasje-bilde, trykk ok også markerer du begge lagene og apply image, så burde saken være biff! Ved apply image kan du også velge om du ønsker å benytte deg av en merge-funksjon med grå, og uavhengig av kvalitetsforskjell med tanke på forskjell image-størrelse, level, lysforhold etc. så 'merges' lagene til ønsket forhold - kall det gjerne montasje, men siden du sikkert ønsker å benytte deg av transparency-funksjonen i merge, så dukker plutselig den berømte gray(neutral) opp og nederst på rullefeltet har du jammen meg transparency også - for de som kunne tenke seg å sette sammen et helt puslespill av elementer på et og samme bilde uten å måtte kunne photoshop no særlig - og til slutt velger du de lagene som er sammen med det ene laget du brukte apply image-funksjonen også merge visible (ikke flatten image med mindre du ønsker det ferdig, klargjort til grafisk - men da mister du en jo selvsagt noe av de lettvinte blends-funksjonene da, som er mer tilrettelagt for å multimedia-/presentasjon og klargjøring evt. til tv/film eller lignende.

1. Ta et bilde, ensfarget bakgrunn, helst i kontrast med motivet.
2. Ta inn i photoshop, lagre en backup, når du tar det inn kan du godt velge å la fargebehandling etc. være som den er, ellers er den srgb-adobe1998 (nr. 2 overfra ) absolutt å anbefale, spesielt hvis du tar inn pdf basert på adreader 7 el, 8 og ikke ønsker vente evigheter når du grabber til deg bildene i fila - har jeg erfart ihvertfall.
3. Høyreklikk bakgrunnsbildet-laget og velg gjør om til layer - på den måten åpner du opp autolåsen på førstelayern som stort sett velges til bglayer om ikke du ønsker annet.
4.Velg image-adjustment-autolevel
5.Velg edit-fade auto adjustment til slik du vil ha den, la den stå på normal i transparent, kun opacity-verdi du stiller på her. 50% er et allright utgangspunkt. Gjør samme med autocolor hvis du vil.
6.Høyreklikk layern din - du trenger ikke justeringslayer-funksjonen nederst på layerpanelen nå, den biten sparte det grønne lakenet og auto-funksjonsgreiene deg for med edit-fade bla-bla 50%.
7. Etter å ha høyreklikka, velg blending options, da kommer det noe innstillinger. Vent med den og 8.. velg heller color overlay, bytt matte-farge (ved siden av blend options) til den grønne fargen du har fra før, eller helst lignende,
9. Trykk øverst der det står blending options default eller no, og ca er du tilbake til startpunktet. Nå velger du screen på mode og justerer opacity til tja, si 80 - 98 elns. Resten lar du bare være, de kan du komme tilbake til når du kikker på imageready f.eks, ellers er det ikke akkurat hokuspokus å finne ut av. Men jeg tror ikke jeg rekker skrive ferdig dette engang, så avslutter med at montasje to gjøres på samme måte men om du ønsker kan du droppe autlevel/-color på bakgrunnsbildet, det eneste du behøver å stille på, om den ikke er satt der som stander, er enten blend mode normal for litt lys og kanskje kornet eller matt bakgrunn, multyply på de andre - og det var det tror jeg- Jo, husk at du velger kun den øverste laget av de når du velger image - apply image.

I første rullegardin velger du første bilde f.eks, ta gjerne en mattefarge som du ønsker skal vises på nett, hvit er det mange som velger, og i andre rullegardin kan du gjøre det samme, men farab heller - dette finner du ut av.

I andre rullegardin velger du ihvetfall enten merge med en gang, eller sår cy deg en romkompis. Når det er gjiort så velger du bare å slappe helt av, det skal ihvertfall jeg må. Ønsker du finjustering kan du bare gjøre det, men åa, hehe snx. lykke tild -- har jeg glemt no nå?

Hæ - det siste jeg skreiv der trengs en tolk å rette på¨. poenget er at du har to layer totalt når du bruker image/apply image

nr 1 er motivbildet du ønsker fremhevet som regel
nr 2 er enten bakgrunnsbildet eller andre bilde-alternativ el.
merge, som dermed gir deg muligheten til å finjustere synkroniseringene av montasjen der - behold transparency, grey og multiply pleier jeg å velge hvis det er bilder med masse detaljer som kan skinne litt gjennom hverandre som i glass. Multiplay render/raster eller hva f. den gjør for noe gjennom pixla etc. en gang til og er reineste trollmann med diverse alice cooper plakater ihvertfall.