Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 743
Saken er den at jeg har to maskiner, men kun ett anlegg(med en aux inngang på).
Ønsker å bruke begge maskinene på anlegget, helst samtidig. Dette burde vel gå ann med en eller annen form for splitter?
Kjører nå ut fra maskin 1, og ut fra maskin2->inngangen på maskin1. På den måten får jeg lyd fra begge maskinene samtidig, men her er det to problemer.
1. Maskin1 må alltid stå på
2. Lyd fra maskin2 blir VELDIG dårlig!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mux? Kanalvelger altså...koster vel et par hundrelapper kanskje på en lydbutikk, men burde gi betydelig bedre kvalitet.

Du kan bygge sjølv også. Trenger da et par brytere som er laga for audiosignal, litt ledning, jacks av den typen du vil bruke og litt fantasi.
Her er et koblingsforslag:
http://henriks.htmlplanet.com/cgi-bi.../lydsplitt.GIF
Pluggene skal i lyduttakene på maskinene.
Sånn 3,5 mm til to 3,5 mm splitter får man i de fleste lyd og elektrobutikker.
Spør hvis noe er uklart.
(regner med at forsterkeren din har rcainngang)
Sist endret av Henriken; 6. desember 2006 kl. 19:26.
Sitat av Henriken
Her er et koblingsforslag:
http://henriks.htmlplanet.com/cgi-bi.../lydsplitt.GIF
Pluggene skal i lyduttakene på maskinene.
Sånn 3,5 mm til to 3,5 mm splitter får man i de fleste lyd og elektrobutikker.
Spør hvis noe er uklart.
(regner med at forsterkeren din har rcainngang)
Vis hele sitatet...
Bildet ditt funka ikke.. Og jeg aner ikke hva RCAinngang er, men regner med det er den hvit/rød saken?
Hvit og rød ja, hm, sjekket linken igjen?
(fikset den fordi den ikke funket)
Bildet ligger i et hav av reklame hos meg, men det er nå der.
Alle opplastingsstedene mine virker mot meg idag, jeg får prøve å finne et sted til...
Sitat av Henriken
Hvit og rød ja, hm, sjekket linken igjen?
(fikset den fordi den ikke funket)
Bildet ligger i et hav av reklame hos meg, men det er nå der.
Alle opplastingsstedene mine virker mot meg idag, jeg får prøve å finne et sted til...
Vis hele sitatet...
Ahh, thanks . Forsto det nå, skal dra på elkjøp eller noe å kjøpe meg en sånn sak og teste. Dette funker knall?
Ut fra posten virker det på meg som om lyden skal kunne komme fra begge maskinene samtidig, ingen av løsningene hittil vil kunne gjøre det. Er nok ikke noen veldig enkel løsning her, jeg ville vel kjøpt bedre lydkort og sendt lyden digital, da slipper du kvalitetstap av noe slag.
Jeg må også si at jeg skjønner ikke helt tegningen din Henriken, en 2x 3.5mm til 3.5mm har jeg aldri sett. Har sett 2x mono 3.5mm til 3.5mm, men det blir jo noe helt annet. Skjønner heller ikke hvordan du mener at denne skal gå inn i maskin2, hvis du setter den i input på lydkortet så kommer det jo aldri noe lyd ut til anlegget. Hvis du setter den i output så får du jo aldri noe lyd fra maskin1.
Sist endret av TheGEEK; 6. desember 2006 kl. 19:55.
Sitat av TheGEEK
Ut fra posten virker det på meg som om lyden skal kunne komme fra begge maskinene samtidig, ingen av løsningene hittil vil kunne gjøre det. Er nok ikke noen veldig enkel løsning her, jeg ville vel kjøpt bedre lydkort og sendt lyden digital, da slipper du kvalitetstap av noe slag.
Jeg må også si at jeg skjønner ikke helt tegningen din Henriken, en 2x 3.5mm til 3.5mm har jeg aldri sett. Har sett 2x mono 3.5mm til 3.5mm, men det blir jo noe helt annet. Skjønner heller ikke hvordan du mener at denne skal gå inn i maskin2, hvis du setter den i input på lydkortet så kommer det jo aldri noe lyd ut til anlegget. Hvis du setter den i output så får du jo aldri noe lyd fra maskin1.
Vis hele sitatet...
Du sier no der, den vil jo sende lyd ut til stereo'n og maskin1 istedet for fra maskin1.
lett : forforsterker
Kanskje litt vansklig å forklare men selv om dette kobles omvendt vil det komme lyd fra både maskin 1 og 2 til forsterkeren.
Lyden vil blande seg sammen til alle ledningene uansett hvilken vei denne typen forgreninger står. (du vil få lyd fra begge maskinene)
Det kobles på lydUTgangen til både maskin 1 og 2.
Stereo 3.5 splitter, søk på 22-728 på http://www.clasohlson.no .
Har ikke gjort akkurat denne koblingen selv men en liknende.
Og 50 kr ruinerer vel de færreste?
Håper dette hjalp litt.
Du kan jo også gjøre det såpass enkelt å kjøpe deg en billig 2-kanals battlemixer