Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 1585
Sakset fra nettavisen.no :
Budsjettavtalen som nå er ingått medfører omlegginger i regjeringens budsjettforslag på 4,4 milliarder kroner neste år. Endringene vil har en helårsvirkning på 6,32 milliarder.

Dette er avtalens viktigste punkter:
Fortsatt lavere skatter og avgifter


Lavere skatt, spesielt for de som tjener minst, ved at minstefradraget økes fra 23 prosent til 24 prosent. Det betyr at 1 million skattebetalere får redusert skatt.

Forbedrede avskrivningssatser for maskiner (fra 15 til 20 prosent)

10 prosent reduksjon i brennevins-avgifter

Redusert årsavgift for motorsykler (reduseres til halvparten av personbil-avgiften)

25 prosent reduksjon i årsavgiften på campingvogner

Redusert arveavgift ved at fribeløpet økes

Lettelser i rederibeskatningen
Økt grunnpensjon for gifte og samboende pensjonistpar


Gifte og samboende pensjonistpar får i dag mindre i pensjon enn to enslige. Det er enighet om å øke pensjonen for disse. Dermed vil par få 5417 kroner mer i året i 2003.
Mer penger til kommunene


Økt bevilgning til kommuner med én milliard kroner, med:

Satsing på barnehager - 286 mill for å styrke barnehagepakken

Økte frie inntekter med 715 mill, som gjør at de frie inntektene i forhold revidert budsjett i vår nå økes med 1315 mill totalt.
Vis hele sitatet...
Hvem sa at FrP ikke kunne sette gjennomføre politikken sin ?
Master debater
Dekilaz's Avatar
Hvor kommer pengene fra? Hvilke sektorer blir økonomisk svekket? Helse? Ser ikke bra ut, spør du meg... Større beskatning av de rike sier nå jeg
hmm, tror ikke det der var alt da.. det der var de viktigste punktene.. hvor de fikk pengene fra har de sikkert en fin løsning på..

håper endelig FRP får en sjangse til å vise at de kan noe og.. la oss få de frem i politikken, få inn nasjonalistene og ut med bøndene.. (for å sette ting på spissen)
Dette var jo genialt. Nå ska jeg krangle med bestemora mi ho hater frp og sier alt dem sier er vås.

Endelig får dem sjanse til å bestemme litt dem og. Men 10 prosent reduksjon på brennevin var ikke så mye da. er snakk om ca 20 kr på ei heilflaske og det er jo ikke i nærheten av svenske nivå da. Men det hadde jeg heller ikke håpt på.

Regner med frp har fått viljen sin og fått litt mer penger fra oljefondet. Og det gjør jo underverker med landet vårt.
Better than thou.
Disse reduksjonene i avgiftene, som ingen av dere kommer til å merke, blir trukket fra ting som helse vil jeg tro... Ikke bra, en trist dag for norge.
Ja, det er trist.

Sitat fra Siv Jensen

"...vi vil rette opp de mest usosiale kuttene..."

Vel, avgiftskutt på sprit er vel ikke sosialt...
Opprinnelig postet av kermit-
Hvem sa at FrP ikke kunne sette gjennomføre politikken sin ?
Vis hele sitatet...
Vel, det gjenstår jo enda å se hva de klarer å utrette. Forundrer meg stort om de ikke er ute av regjeringslokalene innen denne tiden neste år ...
The Rhymenocerous
polle's Avatar
VUUHUU, nå får vi 10 kroner billigere sprit!!
Jippi lenge Carl I. Hagen.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Hadde det bare vært tobakken man hadde redusert med 10 spenn...
De burde heller vri Røkke og co for penger i stedet for å prioritere å krangle om en tier av på spriten. Hvis de kommer til makten sitter vi vel snart og brenner skolebøker for å holde varmen på skolen, mens Carl&co sitter og krangler om at krigs-flyktninger skal betale avgift for å komme inn i landet.
10spenn... ? 20 spenn vil jeg heller si!! :P
Ministry of Love
sptz's Avatar
og hva har det egnelig og si om du betaler 20kr mindere? du kommer ikke til og merke det så veldig... men det kommer de som ligger på sykehus, går på grunnskole, er på gamlehjem de kommer til og merke det siden det er det eneste stedene de skal ta pengene fra... Norge kommer til og gå til helvete vis det er sånn det skal fortsette...

men en ting var jo bra da de med minst penger skal betale litt mindre skatt.

er det noen som vet om det er bevilget mer/mindre penger til forskning?
Better than thou.
Vet at Siv var råkeen på å ta fra kultur ihvertfall.
Helsesektoren får ikke svi med det første, heller tvert om. Det at minstepensjonister får gratis medisiner og det er en opptur.
Ingen økning i egenandeler på blå resept.


RipZ: Er det ikke 17 kroner?

catmat: Jensen refererte til kuttene for pensjonister.

spetznaz: Ingen endringer for forskningen tror jeg.

Såvidt jeg har forstått det så er det regjeringen (H/KrF/V) som valgte å kutte andre steder i budsjettet og la det gå utover NSB og Posten istedet for å ha dekket mer ved hjelp av oljepenger.

Carlo: Men det er ikke tilfellet nå. De 15 millionene beholdes.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Er det noen som har tenkt på HVOR MYE PENGER man må ta fra andre sektorer for å kunne gi nettopp de 10-20 kronene i avslag på spriten? Jeg har ingen tall, men jeg det sier seg selv at det er forbannet mye. Og akk så meningsløs måte å bruke de pengene på! Hvem bryr seg vel om spriten er 10-20 kroner billigere når man uansett må ut med 200 eller over? Meningsløst heter det.

Apropos sprit: Nå skal man også begynne å selge rusbrus i butikkene. Gleder meg til å se haugevis av fulle fjortisser på t-banen i helgene! Jippiii!!

Og til de som synes dette forslaget er bra: Lær dere å drikke øl!

edit

For øvrig er det vel greit å kutte ned på posten. Makan til drittservice og lite valuta for pengene

/edit
Sist endret av Dekilaz; 24. november 2002 kl. 00:54.
Dekilaz:
"Budsjettavtalen som nå er inngått medfører omlegginger i regjeringens budsjettforslag på 4,4 milliarder kroner neste år."

---
Saken er at Posten må betale pensjonsutbetalingene selv eller noe.
Om det blir noe verre at rusbrus kommer i butikkene? Neppe.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Ja, og omleggingene ligger f.eks. i at man tar fra f.eks. kultur og bruker for å senke spritprisene med 10.20 spenn
Er kjedelig at denne dama skal bli fratatt sine goder da. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3174762
Svonna: Joa det er riktig at uføretrygdede må betale egenandel, men egenandelen blir den samme som før. VG får det til å høres ut som om egenandelen økes, noe den ikke gjør. Minstepensjonister har derimot ikke sluppet unna egenandelen tidligere men med det nye budsjettet slipper de å betale dette.
øl'a ute på byen kommer nokk også til å bli ganske mye billigere... Alkohol som serveres på utesteder er mye høyere beskattet enn i butikken...
Scha
Opprinnelig postet av kermit-
25 prosent reduksjon i årsavgiften på campingvogner
Vis hele sitatet...
Dette er jo genialt! Når campingvogn blir billigere kan også vi som ikke bor på østlandet reise til Sverige og handle billig! Jipiiii!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ja, var det noe vi trengte, så var det sannelig et kutt i avgiften på campingvogner. De eneste som faktisk trenger dette kuttet, der de som har for dårlig råd til å ha hus, og dermed bor i campingvogn året rundt. "Vanlige" folk som har campingvogn, har vel stort sett såpass god råd uansett, at de trenger ikke et slikt kutt.
Herregud.. 20 schpenn er jo INGENTING.. FRP burde visst bedre..

Heller 20,- mer til helse enn 20,- billigere sprit!
Jeg synes at fjerningen av egenandelen for medisiner på blå resept for minstepensjonister er mye å gi til helse Norge.
Bestemora mi er minstepensjonist og bruker masse medisiner, hun sparer en del når hun slipper å betale egenandel.
Sakset fra VG

* Tilskuddet til helsetjenester for studenter i regi av studentsamskipnadene i Oslo, Bergen og Trondheim fratas 7,2 millioner kroner og avvikles. Flere tiltalls millioner kroner kuttes også til forskning.
Vis hele sitatet...
Altså mindre til studenter og forskning.

* Tilskuddet til friundevisningen kuttes med 20 millioner kroner. Det vil si at egenandelen for kurs og undervinsing i regi av ulike studieforbund går opp.
Vis hele sitatet...
Så lurt, enda vanskeligere for arbeidsløse å få ny kompentanse.

I tilegg så har Devold (H) lovet bort masse penger på NATO toppmøtet i Praha. Det er noe uklart hvor disse pengene kommer fra.
Sist endret av Zalderach; 26. november 2002 kl. 18:40.
Joa, noe kommer, noe forsvinner.
Huff.. De bør ikke ta penger vekk fra forskning.. Hvordan skal vi da finne opp medisiner mot aids og kreft?
det er ikke så viktig det skjønner du geddi, fordi hverken kermit eller siv eller carl har kreft.
Ikke nå nei, men idet Al-Qaida gjør som de gjorde med Per Paust, så.... (ref. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9696940)
Opprinnelig postet av Dekilaz
Ikke nå nei, men idet Al-Qaida gjør som de gjorde med Per Paust, så.... (ref. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9696940)
Vis hele sitatet...
Ehh, pøh. De får no skylden får alt mellom himmel og jord nå for tiden.
Jeg tror det var al qaida som skøt kennedy (både robert og john f), palme, reagan (men de missa jo litt siden han overlevde), og Martin Luther King...
Hurra!

Campingvogn avgiften ned med 25% !

gg norge
Sist endret av chaOs; 4. desember 2002 kl. 11:17.
Opprinnelig postet av Dekilaz
Hvor kommer pengene fra? Hvilke sektorer blir økonomisk svekket? Helse? Ser ikke bra ut, spør du meg... Større beskatning av de rike sier nå jeg
Vis hele sitatet...
Skal helse sektoren bli rammet mere nå så går dette ille!!
Altså helseminister Dagfinn Høybråten er jo ikke så genial når han pålegger alle sykehus til å ta opp private banklån for å drive sykehusene. Sykehusene i år gikk i underskudd med minimum 3,2 milliarder norske kroner og i løpet av de 2 neste årene skal alt vere nedbetalt ved totalkutt i helsesektoren, DETTE GÅR BARE EN VEI, NEDOVER! Høybråten mener selv at dette ikke vil gå utover noen pasienter, DRITT!
Ahem, det er ganske dyrt med de egenandelfrie medisinene.
Pengene går fra studentene til minstepensjonistene. Er ikke så uenig i det jeg men ...
Jeg kunne ikke vært mer enig.. FRP styrer nå landet rett i grøfta, og det er feil! Hvis vi alle forener oss, kan vi få et mer sosialt budsjett neste gang! La oss stemme AP!

For mer info: http://www.dna.no
Arbeidere, forèn eder !