Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 6547
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Dagbladet: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/15/532571.html
VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=505907

Datteren til en norsk SV-politiker har tatt sitt eget liv etter å ha tatt scientologytest i Nice (der hun bodde) og fått full negativ uttelling. Hun la igjen testen sin, sammen med en lapp med unnskylding for at hun ikke fikk til noen ting. Samme dagen som hun tok testen hoppet hun fra vinduet i fjerde etasje.

Faren hennes, Olav Gunnar Ballo, har satt en advokat på saken som sier det er muligheter for at de saksøker scientologikirken. For min del er jeg egentlig mest spent på om de gjør det, og hvordan utfallet blir. "Sjefen" for kirken hun hadde testet seg hos sier at det bare er en trist tilfeldighet, og sånn som erfaringene er fra tildigere vet jeg at scientologene er gode til å snike seg unna rettsaker.


Discuss?
Onkelen min har ihvertfal ført flere saken mot scientologikirken på vegne av folk som har blitt rundlurt og vunnet.. Selv klarer jeg ikke å la være å skjelle dem ut i ny og ne når de sitter på Egertorget og svindler alt fra små barn til fattige pensjonister.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Greit nok å mislike scientologene, og det dem står for, men man kan jo spørre seg om dette faktisk er deres feil?

Virker på meg som om dette er noe som kunne skjedd uansett, ved at hun f.eks. strøk på en eksamen e.l.
Scientologisme er noe av det sykeste jævelskapet som forekommer på denne kloden.
Dette er forøvrig en bra sang om Ron L. Hubbard, grunnleggeren av Scientologismen.
Dette er trist!

Håper noen får satt en stopper for scientoligy snart. Dette går over stokk og stein
og burde være fjernet for mangen år siden! Herregud for noe tull.
Jeg er litt enig med Dain, vi vet ikke om det faktisk er Church of Scientology som står bak...
Jeg har ikke satt meg så veldig inn i saken, men etter det jeg har hørt om CoS så virker det som en syk organisasjon.

Nyhetene har alltids en dum tendens til å blåse opp saker større enn de egentlig er, kanskje dette er tilfellet her.
Sist endret av junkpal; 15. april 2008 kl. 11:53.
Så dere mener at hun skal ha planlagt selvmord, og dermed gikk først på skolen og var normal, derretter gikk å kjøpte nye klær, og så tok en personlighetstest? I mine øyne er hvertfall det en litt merkelig måte å "si farvell" til verden på. Hva skal du med ny bukse hvis du skal drepe degselv.

Man måtte i så fall sett etter andre mulige "sjokkfaktorer", og hva kan det være? Hadde det vært eksamen f.eks så hadde jo det vært første tanke for familien. Og brevet hun la igjen forsterker jo bare at det var CoS som utløste det.

Hun hadde jo også slitt psykisk tidligere, så hun var nok langt mer sårbar enn de fleste.
Det virker heller ut som om mediene vil prøve å få en skandale historie etter alt oppstyret rundt Scientology i det siste. Er kritisk til kulten selv men dette virker ikke som en reell anklage for min del.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Det er akkurat det som er poenget mitt. Om personen er litt ustabil (no offence) fra før av, så skal det kanskje ikke så veldig mye til for å utløse noe slikt som dette.

Med andre ord blir det litt feil å legge skylden på denne testen hun tok, da dette helt sikkert også kunne blitt framprovosert på mange andre måter, ved at hun følte seg mislykket.

Stryk på oppkjøring, stryk på eksamen, nei på en jobbsøknad etc.

Slike ting skjer, og det virker for meg tilfeldig at det var denne testen som var dråpen som fikk det til å renne over for denne jenta.

Man kan ikke drive veldedighet ovenfor personer bare fordi dem er litt svakere psykisk enn andre. Som f.eks. å latt henne bestå en oppkjøring, hvis dette ikke var fortjent, eller på en eksamen.

jeg prøver på ingen måte å rettferdiggjøre det CoS driver med, men det blir (i alle fall for meg) litt feil å gi dem skylden for at jenta tok sitt eget liv.
Selv om en sak nok ikke vil føre frem da det ikke direkte er deres feil som flere er inne på skylder jeg dette i stor grad på CoS.

Grunnen er at når noen blir veldig hengivne og overvunnet av f.eks. en religion så setter de "kirken" svært høyt. Når denne "kirken" som hun tydeligvis er svært hengiven til sier til henne at hun er ustabil ved at hun får -100 på en personlighetstest har dette en mye kraftigere innvirkning på henne enn det ville hatt på f.eks. meg som ikke bryr meg om hva terningene til CoS sier om meg.

Når hun da får et slikt slag i ansiktet av lederne av "troen" hennes, har dette mye sterkere innvirkning på henne enn en eksamen ville hatt.
Sitat av dain
Det er akkurat det som er poenget mitt. Om personen er litt ustabil (no offence) fra før av, så skal det kanskje ikke så veldig mye til for å utløse noe slikt som dette.

Med andre ord blir det litt feil å legge skylden på denne testen hun tok, da dette helt sikkert også kunne blitt framprovosert på mange andre måter, ved at hun følte seg mislykket.

Stryk på oppkjøring, stryk på eksamen, nei på en jobbsøknad etc.

Slike ting skjer, og det virker for meg tilfeldig at det var denne testen som var dråpen som fikk det til å renne over for denne jenta.

Man kan ikke drive veldedighet ovenfor personer bare fordi dem er litt svakere psykisk enn andre. Som f.eks. å latt henne bestå en oppkjøring, hvis dette ikke var fortjent, eller på en eksamen.

jeg prøver på ingen måte å rettferdiggjøre det CoS driver med, men det blir (i alle fall for meg) litt feil å gi dem skylden for at jenta tok sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
Jeg mener derimot det er helt riktig å annklage Co$ for dette. Etter hva jeg har oppfattet er den testen designet for å gi negativt utslag på de aller, aller fleste. Med andre ord er det ikke en reel test, men en måte å bryte ned deltagere på for så selge dem kurs og andre scientologifaggotery greier. Det er da selvsagt Co$ sin feil at ei jente tar selvmord fordi hun blir dømt nord og ned av en test hvis mål og design er laget for akkurat det å gi folk negativt resultat.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av emphi
Jeg mener derimot det er helt riktig å annklage Co$ for dette. Etter hva jeg har oppfattet er den testen designet for å gi negativt utslag på de aller, aller fleste. Med andre ord er det ikke en reel test, men en måte å bryte ned deltagere på for så selge dem kurs og andre scientologifaggotery greier. Det er da selvsagt Co$ sin feil at ei jente tar selvmord fordi hun blir dømt nord og ned av en test hvis mål og design er laget for akkurat det å gi folk negativt resultat.
Vis hele sitatet...

Vel, du argumenterer ikke akkurat mot noe av det jeg skriver.
Jeg mener fortsatt at CoS ikke kan lastes for det at noen ikke tåler å få en negativ tilbakemelding.

Hadde det blitt bevist at jenta hadde hørt på Marilyn Manson like før hun hoppet, så hadde han fått skylden.

Det blir satt litt for mye fokus på å skulle legge skylden på noen her.

På samme måte som amerikanerne legger skyld på GTA og andre voldelige spill, etter skyteepisoder.
Sist endret av dain; 15. april 2008 kl. 14:09.
En kamerat av meg "kjente" (litt usikker på i hvilken grad) denne jenta, og da jeg snakte med ham i dag sa han at hun hadde vært et "skolelys" hun hadde vist nok gått ut med neste bare seksere.
Jeg kjenner henne ikke selv, så jeg er ikke sikker på dette, men un virket ihvertfall som en ressursrik jente. Tydeligvis ikke helt stabil siden hun tok livet av seg etter en scientologitest, men likevell :?
dain:
Så har vel verken GTA eller Marilyn Manson økonomiske fordeler av at folk føler seg mislykket og nedfor og bruker heller ikke denne følelsen til å få flest mulig til å kjøpe produktet de tilbyr.

Don Vegeez:
Spørsmålet er hva "helt vanlige folk" gjør etter en slik test. Det er jo ett forsøkt på å verve deg inn i en kult.
Noen tar livet av seg, andre selger alt de har og gir bort pengene til "kirken" så de kan bli "friske".
Andre igjen ler av det og noen flytter inn i ett bofellesskap i Texas for å vente på at kometen Haley skal ta dem med til himmelriket.
Sist endret av Mith; 15. april 2008 kl. 14:17.
Sitat av dain
Vel, du argumenterer ikke akkurat mot noe av det jeg skriver.
Jeg mener fortsatt at CoS ikke kan lastes for det at noen ikke tåler å få en negativ tilbakemelding.

Hadde det blitt bevist at jenta hadde hørt på Marilyn Manson like før hun hoppet, så hadde han fått skylden.

Det blir satt litt for mye fokus på å skulle legge skylden på noen her.

På samme måte som amerikanerne legger skyld på GTA og andre voldelige spill, etter skyteepisoder.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at Co$ kan lastes fordi de gir folk negativ tilbakemelding med vilje, for å tjene penger. Jeg regner med det er ganske knusende kritikk man får også, uten at jeg vet helt sikkert. Det er klart at om man snakker nok dritt til personer med lav selvtillit, med vilje, og denne personen til slutt tar livet av seg pga det, så har man medvirket til drap i mine øyne. Mobbing er psykisk vold, og bør straffes på lik linje med fysisk vold. På samme måte må Co$ stå til ansvar når de bryter folks selvtillit og selvfølelse så langt ned at de mest sårbare tar sitt eget liv.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av dain
Vel, du argumenterer ikke akkurat mot noe av det jeg skriver.
Jeg mener fortsatt at CoS ikke kan lastes for det at noen ikke tåler å få en negativ tilbakemelding.

Hadde det blitt bevist at jenta hadde hørt på Marilyn Manson like før hun hoppet, så hadde han fått skylden.

Det blir satt litt for mye fokus på å skulle legge skylden på noen her.

På samme måte som amerikanerne legger skyld på GTA og andre voldelige spill, etter skyteepisoder.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at det er uforsvarlig å bevisst hjernevaske folk slik at de blir nedbrutt uten å ta hensyn til personens psykiske helse, spesielt når det er helt utrent personale (les: ikke psykolog e.l.) som administrerer testen. Dersom man sliter psykisk og er redd for hvordan eksamensresultater kan påvirke deg, kan man få hjelp av en psykolog til å takle det. Scientologikirker sier "Hei, kom inn så skal vi hjelpe deg med å realisere ditt potensiale" for så å systematisk bryte ned personen.

Kort sagt, en eksamen er ikke designet for å bryte deg ned, det er disse personlighetstestene.
Sist endret av SilverKhan; 15. april 2008 kl. 15:00.
Anbefaler alle som lurer på hva denne syke sekten tror på å se southpark episoden "trapped in the closet" der Trey Park og Matt Stone gjør en god jobb med å forklare hva denne "kirken" driver med.

OT : Hmmm, så nå over ettertekstene, og det er visst utelukkende jane&joe smith som står for akkurat den episoden, merkelig..
Å tjene penger på folk med dårlig selvtillit er vell ingen ny sak. se for eksempel på alt slankehysteriet som dette landet er fyllt med!

At CoS har hatt medvirkning til å vippe denne jenten av pinnen er jeg relativt overbevist om. Det er jo enkelte journalister som har tatt denne testen. og de forteller jo at de føler seg mindre vellykket når de får analysen på testen. Men spørsmålet er jo om man kan straffe CoS for hva de gjør?
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Jeg vil prøve testen!
Noen som har den?
Etter litt skumming, så ser jeg at det er mye av de samme spørsmålene "Stan" fikk i southpark.
Han var blakk, men ok lykkelig når han tok testen, etterpå var han deprimert og nedbrutt.

Beklager at det er litt mye tegneserie på meg oppi alt dette, synes faktisk oppriktig synd på alle som har blitt/blir utsatt for dette. Fy fan for noen spørsmål og da, hva fan har plystring og tralling med å være deppa, eller ikke et " helt " menneske å gjøre ?
De jeg ser til dagen som går på jobben sin plystrende og syngende er stortsett folk som har det jævlig bra !
TV2, NÅ !
*titegn*
Sitat av synthetic
TV2, NÅ !
*titegn*
Vis hele sitatet...
Faen at jeg ikke fikk med meg dette før. Så slutten men fikk ikke med meg så mye
Var bra.

Kanskje det kommer en reprise ?
For de som ikke har sett den, og som kanskje ikke vet helt hva Church of Scientology står for. Se South Park episoden "Trapped in the Closet". Du finner den på southparkzone, dessverre er siden nede for øyeblikket, men den kommer vel opp igjen(?)

Kan nevne at stjerner som Tom Cruise, John Travolta og R Kelly er med;P
Det er mye man kan klandre Scientologi-kirken for, inkludert flere selvmord og andre dødsfall, men jeg kan ikke se at de har noe ansvar i denne saken.

Jeg regner med det er ganske knusende kritikk man får også, uten at jeg vet helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg heller vet helt sikkert, så tviler jeg på det. Tror neppe knusende kritikk er den beste metoden for å få folk interesser i Scientologi.

Det er klart at om man snakker nok dritt til personer med lav selvtillit, med vilje, og denne personen til slutt tar livet av seg pga det, så har man medvirket til drap i mine øyne. Mobbing er psykisk vold, og bør straffes på lik linje med fysisk vold. På samme måte må Co$ stå til ansvar når de bryter folks selvtillit og selvfølelse så langt ned at de mest sårbare tar sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
Jeg ville kanskje vært enig hvis hun hadde vært medlem av Scientologi-kirken, og dette hadde vært noe som hadde foregått over en lang periode, men som et resultat av en enkelt personlighetstest?
Scientology er en ond organisasjon som bare ønsker å tjene penger og kue mennesker.
Ignorer dem ikke, vi vet ikke hva de gjør!
Sitat av Blomsen Jr.
For de som ikke har sett den, og som kanskje ikke vet helt hva Church of Scientology står for. Se South Park episoden "Trapped in the Closet". Du finner den på southparkzone, dessverre er siden nede for øyeblikket, men den kommer vel opp igjen(?)

Kan nevne at stjerner som Tom Cruise, John Travolta og R Kelly er med;P
Vis hele sitatet...
De er med, men ikke på samme måten som om det var simpsons, de fikk nok ikke, ei heller prøvde å få de ekte stemmene med..
Får lyst å laste opp denne episoden, da den om enn full av morro, gir et bilde av galskapen.

Dessverre har jeg ikke hosting sjøl, dvs, låner plass, men vil ikke ha trøbbel med kopipolitiet Dere vet å finne den !
For de som har lyst til å se southpark episoden, så ligger den lovlig for streaming på southparkstudios egne sider.
http://www.southparkstudios.com/episodes/103804
Okei : Hele historien om denne "kirken" er jo faktisk verre enn jeg hadde trodd, full i fordommer som jeg er, de her har jo ideer på samme stadiet som en viss Adolf hadde, virker det som..
Tror ikke Scientologi-kirken er direkte skyldig, men heller en utløsende faktor.
Om ikke annet sier jo det hvor farlig CoS kan være for mennesker som er i en sårbar livssituasjon, som jo også er de menneskene de oppsøker.
Debatt angående emnet på NRK1 nå.
Det å tro at en klode var overbefolket, så xenu (guden dems) iset en del ned og flydde de til jorda, forså å slippe de ned i en vulkan, slik at sjelene ble sluppet løs, derifra plukket en "sjele opplukker" de opp, forså å sende de utigjen og inn i menneskene, er for meg helt absurd. At noen faktisk kan tro på noe slikt? (?!)

Ihvertfall, bra debatt var det ihvertfall!
grunnleggeren av Operation Clambake (xenu.net) kunne veldig mye om emnet, og jeg synest han la det fram på bra måte. Merket han hadde litt problemer med å beherske seg innimellom, men det kan jeg forstå når din verste fiende sitter der og lyver deg opp i trynet, og du veit han lyver.
Det jeg synest var litt rart var at han ikke poengterte det av Co$ faktisk bare er ute etter makt og penger.

Har selv satt meg litt inn i dette og har hjulpet "Anonymous" ved å lære dette fra meg. Min mor ble faktisk helt fortvilet da jeg la fram saken for henne i dag, etter hun hadde sett på debatten.

DETTE ER IKKE EN SEKT VI BØR IGNORERE! KJEMP MOT DE!
Scientoligy dreper.
Sitat av OoM
Det å tro at en klode var overbefolket, så xenu (guden dems) iset en del ned og flydde de til jorda, forså å slippe de ned i en vulkan, slik at sjelene ble sluppet løs, derifra plukket en "sjele opplukker" de opp, forså å sende de utigjen og inn i menneskene, er for meg helt absurd. At noen faktisk kan tro på noe slikt? (?!)
Vis hele sitatet...
Ikke for å være kjip, men det å tro at det er en fyr over oss som heter Gud, at han visstnok styrer alt her jorden. + at han hadde en ivrig profet ved navn Jesus som gikk på vannet og gjorde vann om til vin, er for meg like absurd!
Det at alt er forhåndsbestemt av Gud, og at dine handlinger er Guds vilje er ikke det spor bedre enn Scientology.
Sitat av Blomsen Jr.
Ikke for å være kjip, men det å tro at det er en fyr over oss som heter Gud, at han visstnok styrer alt her jorden. + at han hadde en ivrig profet ved navn Jesus som gikk på vannet og gjorde vann om til vin, er for meg like absurd!
Det at alt er forhåndsbestemt av Gud, og at dine handlinger er Guds vilje er ikke det spor bedre enn Scientology.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke, og har aldri vært snakk om Scientologi vs Kristendom her..

Forskjellen er hvorvidt den enkelte religionen manipulerer, og utnytter de troende.
Og hvilke steg religionen er villige til å ta for å skaffe seg nye medlemmer.
Kristendommen, buddhismen og "all" annen religion er bedre en Co$.
Setter du deg litt inn i stoffet, så merker du med en gang at det ENESTE de er ute etter makt og penger.
Som sakt på dokumentaren i dag, de tar personlighets tester, og du scorer alltid lavt. De skal hjelpe deg ved at du blir med, men dette koster masse penger.. Og da snakker vi 100.000'er.
I tilleg hjernevasker de medlemmene sine totalt.

Medlemmer er smarte og resurssterke mennesker, de er bare totalt hjernevasket av Co$.

At du prøver å bagatalisere denne sekten ved at kristendommen er like gærnt er for meg uforståelig, og noe jeg synest du burde utdype mye grundigere.
Er dette første gang en CO$ representant er på riksdekkende debatt i et land?
Har aldri hørt om noe sånt før.
Jeg er selvfølgelig klar over at CoS mest sannsynlig er en av verdens største svindeler, og at det her handler om makt og penger.

Målet mitt er ikke å bagatallisere sekten ved å si at kristendom er like gærnt. Det jeg vil fram til er at forskjellen på Gud og Xenu, rett og slett ikke er mer enn det synthetic skriver. Og hvis du har et fiendlig syn på Scientology, bør dette være pga av deres søken etter makt og penger, ikke religionen i seg selv!

Vil bare ha det klart, om Church of Scientology hadde vært gratis, ville de aldri blitt blåst opp så til de grader i media.
Selfølgelig.
Jeg går ikke ut å sier at troen er feil, og derfor er noe dritt.
Folk bør og skal tenke og tro som de vil.
Men, slike ting skal være gratis. Slik som det er nå, er det jo bare en gigantisk internasjonal svindel på et sykt høyt nivå.

At regjeringer ol. ikke har gjort noe enda, er jo utrolig.
Sist endret av oom; 15. april 2008 kl. 21:29.
Sitat av zlamaniac
Er dette første gang en CO$ representant er på riksdekkende debatt i et land?
Har aldri hørt om noe sånt før.
Vis hele sitatet...
Vil tro det er første gangen i Norge iallefall, hell i uhell at Kaja Ballos har en anerkjent far som ikke vil la dette ligge dødt med det første. Hadde det vært en hvilken som helst 20-åring som hadde begått selvmord pga dette, tror jeg neppe at saken hadde kommet på riksdekkende tv.

Håper at Norge kan følge Tyskland sitt gode eksempel, og forby all aktivitet av denne organisasjonen i det ganske land.
En prest sa en gang til meg at jeg var djevelens verk. Hadde jeg vært nærtagende og kristen, så kunne det vært en utløsende faktor.

Religioner har alltid spilt på frykt, underdannelse osv når det gjelder å rekruttere mennesker. De største religionene sier at hvis "du ikke tror på vår Gud, så havner du i evig fortapelse". Det synes jeg er mye mer latterlig enn å analysere personligheten på basis av en test. Jeg driter en lang faen i hva kristne, muslimer, buddhister, whatever tror, så lenge de ikke fordømmer meg for å ikke tro det samme - noe de gjør.

Men scientology-kirken, som er en ny tro, blir kritisert bare fordi de er ny i faget - og folk glemmer alle de selvmord som er kommet av kristendommen, islam og jødedommen. Og det er mange.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blomsen Jr.
Og hvis du har et fiendlig syn på Scientology, bør dette være pga av deres søken etter makt og penger, ikke religionen i seg selv!
Vis hele sitatet...
Coca Cola, IBM, Volkswagen, HP... alle dei søker etter makt og penger. Dei er vel neppe engler nokon av dei i mine auge, men like fullt langt betre enn COS.

Hovedgrunnen til å settje kritisk søkelys på COS er ikkje etter mi meining ikkje pengane. Det er midla dei bruker for å få kloa i dei pengane eg meiner er tvilsomme. Dei går etter sårbare personer, bruker tvilsomme virkemidler for å loppe dei for penger, og forbyr medlemmer å lese kritisk litteratur! T.d narconon - la foreldre, som vil det beste for avkommet sitt - betale opp til 15k$ for et par måneders behandlingsopplegg mot narkotika, og kjør samtidig på med COS-lære for dei som deltar på narconon. Det er å utnytte sårbare mennesker, og er en tvlisom forretningsmodell.
Sitat av OoM
Selfølgelig.
Jeg går ikke ut å sier at troen er feil, og derfor er noe dritt.
Folk bør og skal tenke og tro som de vil.
Men, slike ting skal være gratis. Slik som det er nå, er det jo bare en gigantisk internasjonal svindel på et sykt høyt nivå.

At regjeringer ol. ikke har gjort noe enda, er jo utrolig.
Vis hele sitatet...
Akkurat, det er egentlig veldig merkelig. Har på følelsen at det kanskje vil skje noe i nærmeste fremtid, men igjen, det er ikke akkurat enkelt å ta rotta på noe som har utspring fra USA, særlig når det innebærer å sverte en god del av deres fremste merkevarer!(les: hollywood-stjerner)

Uansett, min krasse kritikk er i dette tilfellet ikke rettet mot midlene, men mot troen. Jeg syns det er like absurd å la seg selv tro på Gud, som å tro på Xenu. Ville bare ha det sagt.
Sist endret av Blomsen Jr.; 15. april 2008 kl. 21:34.
Satt egentlig å venta på at fyren skulle begynne å skrike "What is your crime!!! Lemlester du barn? Hva er din hemmelighet!!!" Men det kom aldri.

Får håpe at hennes død iallefall utretter noe positivt å får CO$ bannlyst fra Norge
Sitat av eskilf
En prest sa en gang til meg at jeg var djevelens verk. Hadde jeg vært nærtagende og kristen, så kunne det vært en utløsende faktor.

Religioner har alltid spilt på frykt, underdannelse osv når det gjelder å rekruttere mennesker. De største religionene sier at hvis "du ikke tror på vår Gud, så havner du i evig fortapelse". Det synes jeg er mye mer latterlig enn å analysere personligheten på basis av en test. Jeg driter en lang faen i hva kristne, muslimer, buddhister, whatever tror, så lenge de ikke fordømmer meg for å ikke tro det samme - noe de gjør.

Men scientology-kirken, som er en ny tro, blir kritisert bare fordi de er ny i faget - og folk glemmer alle de selvmord som er kommet av kristendommen, islam og jødedommen. Og det er mange.
Vis hele sitatet...
Men som sagt; 2008, vi brenner ikke hekser lengre. Tror du virkelig at scientology kirken blir kritisert BARE fordi at de er nye i faget ? Jeez..
Sitat av slashdot
Hovedgrunnen til å settje kritisk søkelys på COS er ikkje etter mi meining ikkje pengane. Det er midla dei bruker for å få kloa i dei pengane eg meiner er tvilsomme. Dei går etter sårbare personer, bruker tvilsomme virkemidler for å loppe dei for penger, og forbyr medlemmer å lese kritisk litteratur! T.d narconon - la foreldre, som vil det beste for avkommet sitt - betale opp til 15k$ for et par måneders behandlingsopplegg mot narkotika, og kjør samtidig på med COS-lære for dei som deltar på narconon. Det er å utnytte sårbare mennesker, og er en tvlisom forretningsmodell.
Vis hele sitatet...
All religion spiller på sårbare mennesker. Folk tyr til religion i sårbare situasjoner, det er derfor kristne ber til Gud om hjelp. Det er derfor unge mennesker blir grovt utnyttet av prester, nettopp fordi de er sårbare mennesker, og tyr til religionen i en sårbar situasjon.

Alle religioner har hatt de trekkene du nevner:
  • Sårbare mennesker
  • Nektes å lese kritisk litteratur
  • Lopper dem for penger
  • Fånyttige behandlingsopplegg som bygger på religionsopplæringen
  • Osv.

Sitat av synthetic
Men som sagt; 2008, vi brenner ikke hekser lengre. Tror du virkelig at scientology kirken blir kritisert BARE fordi at de er nye i faget ? Jeez..
Vis hele sitatet...
Ja, fordi de ikke er kjørt inn i hodene på store deler av verden. På godt norsk heter det allment akseptert. Scientologykirka har likhetstrekk med samtlige religioner vi har på jorda, som jeg har nevnt over.
Sist endret av dobby; 15. april 2008 kl. 21:43.
Jeg følger ingen som helst religion, gjør du eskilf ?

Men for å komme med noen kritiske eksempel:

Den norske stat er vel så vidt jeg vet "kristen"..

Har du noen gang blitt nektet tilgang på enkelte internettsider ?
Har du betalt penger til statskirka ?
Har noen i den norske statskirka utnyttet deg i en sårbar situasjon ?

Kom med kilder og bedre argumenter.

Edit:Leif
Sist endret av synthetic; 15. april 2008 kl. 21:46.
Det værste med det er at de som representerer COS virker som de ikke selv forstår hva slags svindel de er med i. Det virker som de selv faktisk tror. Enten det, eller så er de virkelig gode skuespillere.
Sitat av synthetic
Jeg følger ingen som helst religion, gjør du eskilf ?

Men for å komme med noen kritiske eksempel:

Den norske stat er vel så vidt jeg vet "kristen"..

Har du noen gang blitt nektet tilgang på enkelte internettsider ?
Har du betalt penger til statskirka ?
Har noen i den norske statskirka utnyttet deg i en sårbar situasjon ?

Kom med kilder og bedre argumenter.

Edit:Leif
Vis hele sitatet...
Det finnes tusenvis av kilder på. Kan nevne meg selv som den beste kilden.

Og jeg kan svare ja til samtlige spørsmål. Ja, jeg har blitt nektet tilgang til enkelte nettsider. Men det er mest pga. en inkompetent nettleverandør, noe som sikkert er lite relevant.

Men når det gjelder statskirka, så er jo jeg av den oppfatning at det er en av Norges største skandaler. Alle som betaler skatt betaler penger til statskirka.

Og nr. 3, JA. Og det er ikke bare en gang. Da jeg var mindre, så var jeg kristen fordi jeg følte jeg trengte noe å støtte meg på i blant. Da jeg sluttet å tro på alt, så følte jeg at alt egentlig var håpløst. Presten som jeg tidligere pratet med sa en gang til meg at jeg var "Djevelens verk" fordi jeg sluttet å tro.

Heldigvis slo det meg ikke så hardt, siden djevelen etter min oppfatning, ikke fantes..

Andre situasjoner orker jeg ikke nevne.
Sist endret av dobby; 15. april 2008 kl. 22:01.