Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 4636
Nå som du har klikka deg in på tråden min, må det bety at du ble sjokkert av tittelen. Det skal du få lov til å være. Etter lange studier av klimaforurensing, debatter med universitetslærere og andre lærere og kjente, føler jeg at jeg har utviklet min egen teori angående klimadebatten. I samfunnshuset for noen dager siden hørte jeg på en professor snakke om verdensøkonomi og da slo ideen meg: hva hvis klimaendringene ikke eksisterer ? Vel jeg valgte å undersøke saken i noen uker og er dermed kommet frem til en konklusjon som jeg ønsker å diskutere med mine NFF-borgere.

Jeg mener klimaendringer eksisterer ikke. Se på jorden gjennom historien, evolusjoner har skjedd og de som har klart å overleve evolusjonen er de sterkeste. Altså Charles Darwn "Den sterkeste overlever". Men tilbake til saken, klimaendringene begynte å bli målt i 1960årene og fra da til nå har temperaturen stigen enormt i følge Al Gore og andre klimaengasjerte sjel i verden. Men hvor stor er usikkerheten i det de har gjort 48 år tilbake ? Kanskje jorda bare er i en liten forandringsfase. Kanskje de målte feil fordi de hadde dårlig utstyr? Hvordan kan vi stole på målinger 40år tilbake? Okey, la oss si Jordas temperatur øker. Men det blir overdrevet: Det er ikke på den måten den blir beskrevet av media og klimafolk. Klimadebatten er ikke en klimadebatt lenger!

Klimadebatten er blitt en debatt om økonomi og makt. Se på verdenssituasjonen i dag. USA og Kina er verdens største klimaforbrytere, fordi de har energikraftverk av kull. Se på Norge: Vi er blant verdens beste når det kommer til klima, det meste av energiproduksjonen skjer vha vannkraftverk. Du er enig ikke sant? La oss da se på landenes holdning til klimadebatten:

Norge: Klimadebatten er alvorlig, og 99% mener klimaforurensing eksisterer, media, skole og absolutt det meste rundt samfunnet bekrefter for oss hele tiden: klimaendringer eksisterer, det er farlig bla bla.
USA: Klimadebatten er ikke alvorlig, de driter i klimadebatten, kyoto avtalen og alt annet angående klima. Skolene tar det heller ikke så alvorlig som 1% av det Norge gjør.

Se nå på det som skjer dersom verden velger å stoppe klimaforurensing ved energiproduksjon:

USAs økonomi går rett ned til bånns, de må kjøpe energi av land som Norge, og det medfører at Norges økonomi stiger. USA mister makt verdensbasis, mens Norge vinner makt verdensbasis. Ser du poenget mitt ? Altså, ser du ikke at land som Norge prøver å stoppe klimaforurensing FORDI det er nyttig for dem? Ser du ikke at land som USA og Kina prøver å se på det som tull FORDI det er nyttig for dem? Vel, nå, si meg hvor mange land det er som har like god ren energi som Norge? Ikke mange, og da spørr jeg: tror du, hvis klimaendringen eksisterer, -tror du verden kommer til å gjøre noe med det ? Jeg tror det kommer aldri til å skje fordi 80% av verdens energiproduksjon forurenser. Jeg tror heller ikke at klimaendringer eksisterer, det var en liten sak, som ble enorm pga det jeg påpekte. Si gjerne din mening, da blir jeg glad. Diskuter.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Jeg mener klimaendringer eksisterer ikke.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig endrer klimaet seg, naturfenomener og temperaturen forblir ikke konstant om det er det du prøver å si. Den endrer seg og det har den alltid gjort. Jorden har hatt istider og varmere perioder.

Spørsmålet mange lærde derimot er uenige om er om de menneskeskapte utslippene fører til klimaendringer eller i hvor stor grad de gjør dette.

Anbefaler deg å ta turen innom bloggen til en kritiker av (den ensidige?) klimadebatten. Onar Åm http://onarki.blogging.no/

Vi er blant verdens beste når det kommer til klima
Vis hele sitatet...
si meg hvor mange land det er som har like god ren energi som Norge?
Vis hele sitatet...
Ingen skal komme å påstå at vi Norge ikke står for store deler av utslippet her i verden. Hva med alt det fossile brenselet vi pumper opp fra norsk sokkel?

USA mister makt verdensbasis, mens Norge vinner makt verdensbasis.
Vis hele sitatet...
Norge har i dag mye makt med tanke på hvor utrolig små vi er, nettopp på grunn av oljen som gjør oss til et av verdens rikeste land.
Klimaendringene eksisterer og om vi ikke skjerper oss, kommer jorden til å gå til helvete!

Hater når folk vrir seg unna sannheten fordi de er så jævla redde.
Sist endret av hyys; 11. april 2008 kl. 18:06.
Din egen teori? denne teorien deler du med mange andre!.

Jeg mener at man er ganske trangsynt hvis man ikke tar problemet på alvor!
Må si meg enig med magstr. Trenger man bevis for klimaendring, så er det bare å kikke på nå/før bilder av innlandsis og isbreer. Norge er i mine øyne ett av de mest kyniske landene som finnes. Vi pumper opp enorme mengder olje og gass som vi selger til utlandet, samtidig som vi selv bruker vannkraft, slik at det blir lettere for oss bli "mijøvennlige". Vi er forbrukere så det holder, kaster fungerende elektronikk fordi vi vil ha bedre, større, nyere. Mer, mer og mer. Vi har alt for mye penger å rutte med, men stadig vekk klager vi.

Nei, skjerpings. Miljøet endrer seg, og det er bare å forberede seg på at vi også må endre oss.
Sitat av ...|...
I samfunnshuset for noen dager siden hørte jeg på en professor snakke om verdensøkonomi og da slo ideen meg: hva hvis klimaendringene ikke eksisterer ? Vel jeg valgte å undersøke saken i noen uker og er dermed kommet frem til en konklusjon som jeg ønsker å diskutere med mine NFF-borgere.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du forresten å undersøke saken i noen uker, dersom du kom på dette (som du selv hevder) bare for noen dager siden?

Mener og tror du virkelig at klimaendringene er en konspirasjonsteori?
Du har rett det er ingen klima debatt.

ALLE seriøse forskere sier at global oppvarming eksisterer og at menneskene er en av årsakene.

De eneste som går i mot er de samme som sa at røyking ikke var farligt, du har tydlig vis ikke lest nok om dette.
Sitat av hyys
Klimaendringene eksisterer og om vi ikke skjerper oss, kommer jorden til å gå til helvete!

Hater når folk vrir seg unna sannheten fordi de er så jævla redde.
Vis hele sitatet...
Ja, klimaendringer eksisterer, og det vil aldri slutte.
Men ingen kan bevise at dem er menneskeskapt. Kan du?
Sitat av Grimdoc
Ja, klimaendringer eksisterer, og det vil aldri slutte.
Men ingen kan bevise at dem er menneskeskapt. Kan du?
Vis hele sitatet...
Ikke være paronoid, mennskene er DEL skyldige i dette.
FrP hadde nylig en klimakonferanse med synspunkter som står til motvekt av det som daglig blir presentert i det ubalanserte media. Til og med dyktige forskere inviterte de noe som understreker at det ikke er enighet blant klimaforskerne.

Greit nok at mannen forsket utelukkende på sveising, men for å sitere Siv Jensen "det har da overhodet ikke noen betydning".
Sitat av Kinseek
FrP hadde nylig en klimakonferanse med synspunkter som står til motvekt av det som daglig blir presentert i det ubalanserte media. Til og med dyktige forskere inviterte de noe som understreker at det ikke er enighet blant klimaforskerne.

Greit nok at mannen forsket utelukkende på sveising, men for å sitere Siv Jensen "det har da overhodet ikke noen betydning".
Vis hele sitatet...
Haha ufattelig bra. Det er vel akkurat sånne ting ...|... også mener (KP)
Sitat av magstr
Selvfølgelig endrer klimaet seg, naturfenomener og temperaturen forblir ikke konstant om det er det du prøver å si. Den endrer seg og det har den alltid gjort. Jorden har hatt istider og varmere perioder.

Spørsmålet mange lærde derimot er uenige om er om de menneskeskapte utslippene fører til klimaendringer eller i hvor stor grad de gjør dette.

Anbefaler deg å ta turen innom bloggen til en kritiker av (den ensidige?) klimadebatten. Onar Åm http://onarki.blogging.no/




Ingen skal komme å påstå at vi Norge ikke står for store deler av utslippet her i verden. Hva med alt det fossile brenselet vi pumper opp fra norsk sokkel?



Norge har i dag mye makt med tanke på hvor utrolig små vi er, nettopp på grunn av oljen som gjør oss til et av verdens rikeste land.
Vis hele sitatet...
CO2 syklusen, altså det som er lagret under jorda, må opp igjen i lufta en gang, uansett. Og vi mennesker hjelper til denne prosessen og får den til å skje raskere. Jorda har taklet mye, og dette er bare barnemat for "han". Oljen ja, ikke glem strømmen
Sitat av Grimdoc
Ja, klimaendringer eksisterer, og det vil aldri slutte.
Men ingen kan bevise at dem er menneskeskapt. Kan du?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke bevise det nei! Jeg er bare en forskrudd idiot som ser for mye på TV.
Sitat av hyys
Klimaendringene eksisterer og om vi ikke skjerper oss, kommer jorden til å gå til helvete!

Hater når folk vrir seg unna sannheten fordi de er så jævla redde.
Vis hele sitatet...
Klimaendringer eksisterer ikke, bevis det for meg. Målinger fra 1960 til nå ? Oh, da er du virkelig i din egen verden hvis du mener at vi kan stole på disse teite målingene til Al Gore som bruker privatfly fra USA til Japan for å snakke om forurensing. Al Gore tjener nok fet på dette. Han har nylig begynt med animasjoner om klimaforurensing som han selger til nokså gode priser. Hvis han ville endre verden, burde han selge filmen sin gratis. Fortjente ikke nobelpris han stygge €%.
Sitat av ...|...
CO2 syklusen, altså det som er lagret under jorda, må opp igjen i lufta en gang, uansett. Og vi mennesker hjelper til denne prosessen og får den til å skje raskere. Jorda har taklet mye, og dette er bare barnemat for "han". Oljen ja, ikke glem strømmen
Vis hele sitatet...

Vel det vil igjenn føre til at det blir for varmt, og store deler av verdensbefolkningen dør (vis ikke hele). Vis all Co2 som er lagret i vannet, trærene osv kommer ut og opp i atmosfæren.

Men det betyr jo ingen ting siden global oppvarming ikke eksisterer.

Sitat av ...|...
Klimaendringer eksisterer ikke, bevis det for meg. Målinger fra 1960 til nå ? Oh, da er du virkelig i din egen verden hvis du mener at vi kan stole på disse teite målingene til Al Gore som bruker privatfly fra USA til Japan for å snakke om forurensing. Al Gore tjener nok fet på dette. Han har nylig begynt med animasjoner om klimaforurensing som han selger til nokså gode priser. Hvis han ville endre verden, burde han selge filmen sin gratis. Fortjente ikke nobelpris han stygge €%.
Vis hele sitatet...

Å nei det er jo bare Al Gore som har funnet disse målingene, for det er jo han som har laget de.

Gi deg, det er ikke Al Gore som står bak de målingene, men han har fått folks oppmerksomhet på globaloppvarming.
Sitat av Bernhard
Vel det vil igjenn føre til at det blir for varmt, og store deler av verdensbefolkningen dør (vis ikke hele). Vis all Co2 som er lagret i vannet, trærene osv kommer ut og opp i atmosfæren.

Men det betyr jo ingen ting siden global oppvarming ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hva som gjør at du er så sikker på at global oppvarming eksisterer? Vennligst legg frem kilder.
Jeg er delvis enig med begge parter. Jeg nekter å tru at det er like ille som mange inkl. media skal ha det til, samtidig så er vi nok delaktig, i det store og det hele.

Jeg trur at det samme hadde skjedd uansett, mulig vi fremskyner det litt.
Det kan hende at vi har fulgt forskjellige debatter, men klimadebatten jeg kjenner dreier seg i høyeste grad om klimaendringer, så vel som økonomi.

Angående temperaturmålinger, så har du rett i at disse for Norges del startet på 60-tallet, men du er i feil århundre. Systematiske temperaturmålinger startet i Norge i 1866. Man har også gode metoder til å beregne større temperatursvingninger i pre-historisk og historisk tid. I sistnevnte kategori har man naturligvis også historiske kilder å støtte seg til. Det er nok ikke mange historikere som ikke "tror" på Den lille istiden fra 1400 til 1800-tallet, eller at området rundt Oslo var betrakelig varmere for 1000 år siden enn nå (noe som også gjorde at vannstanden var 5 meter høyere), for å nevne to tydelige eksempler.

Uansett, klimaendringer har vi alltid hatt. Samfunnsdebatten om global oppvarming dreier seg om klimaendringene man nå ser er menneskeskapte eller ikke. Det er nemlig ingen tvil om at klimaet har endret seg drastisk de siste 100 årene (og de siste 20 spesielt), og stadig er i endring. Du kan ikke krangle med fakta.

Så, for å klargjøre for meg selv her... Er det du hevder som følger: 1. Klimaendringene ikke er påvirket av menneskelige utslipp. 2. Noen bruker disse (naturlige) klimaendringene som virkemidler i en maktkamp?

Selv hvis vi antar at klimaendringene er helt uavhengig av alle drivhusgassene vi har pumpet ut i atmosfæren de siste hundre årene, er jeg stadig litt nysgjerrig på følgende: Hva mener du at alle vitenskapsmenn, journalister og eksperter som hevder at klimaendringene er menneskeskapt, tjener på å lyve? Driver Norge og bestikker dem for å få folk til å bruke mindre av oljen vi har gjort oss rike på? Eller tar de alle sammen ganske enkelt feil, og det er på slump og uhell at denne gigantiske, kollektive feiltagelsen passer vanvittig dårlig for verdens største industrier og stormakter, men kjempegodt for noen (hvem, forresten? Du nevner Norge, men vi tjener jo milliarder på olje og gass, og kan gjøre det i år fremover)? Noen aspekter ved teorien din behøver utdypelse og oppklaring.
Sitat av Bernhard
Vel det vil igjenn føre til at det blir for varmt, og store deler av verdensbefolkningen dør (vis ikke hele). Vis all Co2 som er lagret i vannet, trærene osv kommer ut og opp i atmosfæren.

Men det betyr jo ingen ting siden global oppvarming ikke eksisterer.




Å nei det er jo bare Al Gore som har funnet disse målingene, for det er jo han som har laget de.

Gi deg, det er ikke Al Gore som står bak de målingene, men han har fått folks oppmerksomhet på globaloppvarming.
Vis hele sitatet...
Han studerte i universitetet med den professoren som begynte å måle resultatene. Al Gore tok hans fotspor og fortsatte målinger og undersøkelser, derfor han fikk nobelprisen. Jeg liker ikke Al Gore og heller ikke at han fikk nobelprisen!
Sist endret av ...|...; 11. april 2008 kl. 18:42.
http://no.wikipedia.org/wiki/Global_oppvarming

Gidder ikke å legge ut flere linker, bare søk på google.
Sitat av Restyle
Jeg er delvis enig med begge parter. Jeg nekter å tru at det er like ille som mange inkl. media skal ha det til, samtidig så er vi nok delaktig, i det store og det hele.

Jeg trur at det samme hadde skjedd uansett, mulig vi fremskyner det litt.
Vis hele sitatet...
Der legger du frem poenget mitt, tusen takk.
Sitat av ...|...
Jeg forstår ikke hva som gjør at du er så sikker på at global oppvarming eksisterer? Vennligst legg frem kilder.
Vis hele sitatet...
Vennligst legg frem kilder på at det ikke eksisterer! Og slutt å troll deg! Slikt mister man fort respekt av!
Sist endret av hyys; 11. april 2008 kl. 18:43.
Sitat av ...|...
Han studerte i universitetet med den professoren som begynte å måle resultatene. Al Gore tok hans fotspor og fortsatte målinger og undersøkelser, derfor han fikk nobelprisen. Jeg liker ikke Al Gore og heller ikke at han fikk nobelprisen!
Vis hele sitatet...
Gi deg, det finnes mange forskere som forsker på dette.
Sitat av Bernhard
http://no.wikipedia.org/wiki/Global_oppvarming

Gidder ikke å legge ut flere linker, bare søk på google.
Vis hele sitatet...
Herregud, det er jo det media legger frem. Prøv å forstå ting fra en annen synsvinkel enn allt det søppelet media legger frem.

Sitat av hyys
Vennligst legg frem kilder på at det ikke eksisterer! Og slutt å troll deg! Slikt mister man fort respekt av!
Vis hele sitatet...
Kjære hyys, det er poenget med inlegget, hvis du ser #1 post så forstår du hvorfor jeg mener det Tørr jeg å spørre hva du mener med "troll deg"?
Sist endret av ...|...; 11. april 2008 kl. 18:46.
Sitat av ...|...
Herregud, det er jo det media legger frem. Prøv å forstå ting fra en annen synsvinkel enn allt det søppelet media legger frem.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje en grunn til at media legger det fram. Tror du virkelig at du har mer kompetanse om dette enn ALLE de forskerene som sier at global oppvarming eksisterer?

Du burde virkelig få mer kunskap om dette emnet før du slenger ut påstander.
Sitat av ...|...
Herregud, det er jo det media legger frem. Prøv å forstå ting fra en annen synsvinkel enn allt det søppelet media legger frem.



Kjære hyys, det er poenget med inlegget, hvis du ser #1 post så forstår du hvorfor jeg mener det
Vis hele sitatet...
Og hva tjener media på dette da? Du mener dem er ansatte av verdens hersker og djevelen selv Al Gore?
Sitat av Bernhard
Det er kanskje en grunn til at media legger det fram. Tror du virkelig at du har mer kompetanse om dette enn ALLE de forskerene som sier at global oppvarming eksisterer?

Du burde virkelig få mer kunskap om dette emnet før du slenger ut påstander.
Vis hele sitatet...
Okey, burde vi heller undersøke saken mer på egenhånd, istedet for å falle for alt det media og "forskerene" sier? Jeg forstår ikke hvordan du kan stole på dem i det hele tatt

Sitat av hyys
Og hva tjener media på dette da? Du mener dem er ansatte av verdens hersker og djevelen selv Al Gore?
Vis hele sitatet...
Nei, Nei, Jeg mener media overdriver saken ekstremt, spesielt NORSK MEDIA... og grunnen har jeg forklart i post #1.
Sitat av ...|...

Kjære hyys, det er poenget med inlegget, hvis du ser #1 post så forstår du hvorfor jeg mener det Tørr jeg å spørre hva du mener med "troll deg"?
Vis hele sitatet...
Hmm... Etter det første innlegge ditt trodde jeg du var parnoid, men nå er jeg mye minder i tvil om at du er det etter alle de innleggene du har lagt ut.

Du har bare kommet med spekulasjoner, minner om at folk spekulerer om at andre verdenskrig ikke har eksistert.
Sitat av ...|...
Okey, burde vi heller undersøke saken mer på egenhånd, istedet for å falle for alt det media og "forskerene" sier? Jeg forstår ikke hvordan du kan stole på dem i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Om man ikke skal velge å tro på det forskerene sier, er vi langt ute å kjører. Forskere er jo ekspertene. Du er synseren!

Det blir det samme som om jeg skulle gått på verksted med bilen min. Jeg kan ikke en dritt om biler. Så sier mekanikeren: "Nei her må det skiftes olje". Så sier jeg:"Det tror jeg ikke på", før jeg starter bilen og kjører min vei (som er metaforisk akkurat det samme du driver med i denne tråden).
Sitat av Bernhard
http://no.wikipedia.org/wiki/Global_oppvarming

Gidder ikke å legge ut flere linker, bare søk på google.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt sammenhengen?
Hvis du leser nøye igjennom hele linken din, vil du se at jorden stadig er i endring, enten vi vil det eller ikke. Selvom vi hadde kuttet all CO2-utslipp, og andre gasser ville fortsatt jorden hvert i forandring.

Det som er spørsmålet er hvor mye vi faktisk utgjør. Hvor stor forskjell er det om naturen selv hadde gått sin gang, og om vi hjelper til? Det er jo det spørsmålet det er uenighet om.

Alle forskere vet at jorden stadig er i forandring, det de er uenige om er hvorvidt det er menneskets skyld. Og det er ingen konkrete beviser for.
Sist endret av Restyle; 11. april 2008 kl. 18:51.
Sitat av Bernhard
Hmm... Etter det første innlegge ditt trodde jeg du var parnoid, men nå er jeg mye minder i tvil om at du er det etter alle de innleggene du har lagt ut.

Du har bare kommet med spekulasjoner, minner om at folk spekulerer om at andre verdenskrig ikke har eksistert.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg er det, jeg vil i hvert fall ikke stole på en hel haug søppel fra media og Al Gore.

Sitat av Restyle
Jeg ser ikke helt sammenhengen?
Hvis du leser nøye igjennom hele linken din, vil du se at gjorden stadig er i endring, enten vi vil det eller ikke. Selvom vi hadde kuttet all CO2-utslipp, og andre gasser ville fortsatt jorden hvert i forandring.

Det som er spørsmålet er hvor mye vi faktisk utgjør. Hvor stor forskjell er det om naturen selv hadde gått sin gang, og om vi hjelper til? Det er jo det spørsmålet det er uenighet om.

Alle forskere vet at jorden stadig er i forandring, det de er uenige om er hvorvidt det er menneskets skyld. Og det er ingen konkrete beviser for.
Vis hele sitatet...
Hva mener du om det da? Du snakker hele tiden om hva forskerene mener, jeg vet hva de mener og begge sidene av saken, men hva mener du?

Sitat av hyys
Om man ikke skal velge å tro på det forskerene sier, er vi langt ute å kjører. Forskere er jo ekspertene. Du er synseren!

Det blir det samme som om jeg skulle gått på verksted med bilen min. Jeg kan ikke en dritt om biler. Så sier mekanikeren: "Nei her må det skiftes olje". Så sier jeg:"Det tror jeg ikke på", før jeg starter bilen og kjører min vei (som er metaforisk akkurat det samme du driver med i denne tråden).
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje du har rett. Kanskje forskerene har rett, men hvilken parti av forskerene bør jeg stole på ?
Sitat av ...|...
Du snakker hele tiden om hva forskerene mener, jeg vet hva de mener og begge sidene av saken, men hva mener du?
Vis hele sitatet...
Har det egentlig noe med saken hva vi mener da? Dette er da langt i fra noe man kan mene noe om! Det er ikke et samfunnsspørsmål! Man kan ikke synse! Det er fakta! Klimaet er i endring. Mest sannsynlig er det menneskeskapt!
Sitat av ...|...
CO2 syklusen, altså det som er lagret under jorda, må opp igjen i lufta en gang, uansett. Og vi mennesker hjelper til denne prosessen og får den til å skje raskere. Jorda har taklet mye, og dette er bare barnemat for "han". Oljen ja, ikke glem strømmen
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jorden bryr seg noen ting faktisk. Jeg tror jorden er en følelsesløs stenklump som går i bane rundt solen. Jeg tror ikke jorden bryr seg det grann om du, vi, alt på jorden slutter å opphøre.

Jeg legger ut en hypotese om at mennesker ikke kan ødelegge jorden og økosystemet så mye at alt liv vil bli utslettet. Det regulerer seg selv. For lite mat, fler og fler dør, alt stabiliserer seg og vokser seg til igjen. For varmt, økosystemet endrer seg, tusenvis av arter dør ut, og på sikt så vil tusenvis av nye spesialtilpassede arter oppstå. Vi kan ikke påvirke framtiden i stor grad, men vi kan på en måte nå påvirke menneskets framtid.

(Edit: Hørte noen rykter at mennesket i TEORIEN kan danne et svart hull på jorden, som jo vil bety slutten for tellus, men jeg velger å tro at det ikke kommer til å skje sånn helt med det samme)

Jeg tror ikke du har ikke helt fått med deg hva det dreier seg om. Det handler om deg, familien din, vennene dine, etterkommerne dine, og alle andre mennesker og dyr på jorden. Vi kan ikke bevise at det er menneskeskapt mer enn vi kan bevise en relativitet teorien, selv om den er allment godkjent som "riktig". Men vi kan ta visse forhåndsregler for å forsikre oss om at ikke millioner(/milliarder) av mennesker dør.

Men, hva så om global oppvarming viser seg å være en flopp? Det eneste vi har "tapt" er en hel spekter av ny teknologi, vi har lært oss å utnytte energien mye bedre, vi har lært ufattelig mye om hvordan ting bør gjøres riktig, vi har lært mye om hvordan naturen, og miljøet henger sammen. Så uansett om global oppvarming er en reel trussel eller ikke, så medfører det ingen negativ konsekvens av å endre holdning til miljøet. Men dersom det viser seg at global oppvarming virkelig er menneskeskapt og vi driter i det. Da kan det derimot se mørkt ut for framtiden.
Sist endret av Dinithion; 11. april 2008 kl. 18:56.
Sitat av ...|...
Okey, burde vi heller undersøke saken mer på egenhånd, istedet for å falle for alt det media og "forskerene" sier? Jeg forstår ikke hvordan du kan stole på dem i det hele tatt
Vis hele sitatet...

Jeg har undersøkt dette MYE på egen hånd og har funnet ut at det media sier faktisk stemmer. Jeg har sett hvordan klimaet har forandert seg rundt meg og sett utalige dokumentarer.

Jeg mener personlig at vi er på vei mot en ny istid, siden det har vert en varme periode foran hvær istid. I den epoken vi er i nå har vi hatt mange istider med 10-20 tusen års mellomrom og nå er det 15 tusen år siden forige istid.

Men jeg tror at denne prossesen har blitt framskynnet av all den globale oppvarminge og at vi kan minske denne globale oppvarmingen av att vi slutter med å slippe ut så mye Co2.

Dessverre kommer dette ikke til å gå på grunn av folk som spotter og latterliggjør seriøse forskere, ett eksempel på en som gjør dette er deg.
...|...: Så du har utviklet en teori? Gratulerer! Din teori er verd akkurat ingenting! Det er mange forskere som hevder at klimaendringene ikke er så alvorlige som media skal ha det til. Men når du skriver "Jeg tror ikke klimaendringene eksisterer" da har du tapt all troverdighet og vist at du er fullstendig uten kritisk evne.

Dersom du faktisk mener noe med dette her så foreslår jeg at du undersøker litt flere kilder enn at du hører på en professor en halvtime. Så skriver du en avhandling der du bygger godt oppunder det du hevder å funnet ut av.

Da kan stoffet ditt være verd å lese. Denne tråden er søppel!

Klimaendringer eksisterer. Klimaendringene skjer også raskere enn hva de vanligvis gjør. Det eneste interessante spørsmålet er hvorvidt og i hvilken grad menneskenes påvirkning har noe med det å gjøre. Du har ingen troverdighet i denne saken, skaff deg litt faglig tyngde og kom tilbake når du har noe å bygge synsingen din på!
Sitat av hyys
Har det egentlig noe med saken hva vi mener da? Dette er da langt i fra noe man kan mene noe om! Det er ikke et samfunnsspørsmål! Man kan ikke synse! Det er fakta! Klimaet er i endring. Mest sannsynlig er det menneskeskapt!
Vis hele sitatet...
Fordi klimafolk sier det ?

Jeg sa ganske tydlig at nordmenn er hjernvaska på det området, og ser ikke hele saken. Bare se på det med hensyn til økonomi så ser du hva jeg mener. Tørr jeg å spørre om du har lest posten min ordentelig ?
Sitat av ...|...
Hva mener du om det da? Du snakker hele tiden om hva forskerene mener, jeg vet hva de mener og begge sidene av saken, men hva mener du?
Vis hele sitatet...
Hva jeg mener har egentlig en veldig liten betydning, nettopp fordi jeg ikke har noen kompetanse til å uttale meg om emnet. Ja, jeg har lest endel om det - og følgt med på klimadebatter. Men hvis man ser bort ifra det, så har jeg lite å stille opp med.

Det jeg faktisk har fått med meg, er at klimaet er i forandring, og at spessielt de siste 20 årene har det økt kraftig.

Slik jeg ser det så ville akkuratt det samme skjedd, men kanskje ikke riktig enda. Jeg trur personlig at det er /lite/ vi kan gjøre for å stoppe det, og at alt snakket om menneskeskapte klimaendrigner er blåst opp til de grader. Jeg sier ikke at vi er uskyldige, men å påstå at vi dreper vår neste generasjon pga. utslippet vårt per idag, er bullshit.

For å si det på en annen måte "Mulig vi utløste det, men det hadde skjedd i nermeste fremtid uansett."

Og dersom vi stopper all forurensning, vil jorda fortsatte sin globale oppvarming, og det er det lite vi får gjort noe med.
Det siste jeg skriver i denne saken er et sitat:

Sitat av Cikey
Klimaendringer eksisterer. Klimaendringene skjer også raskere enn hva de vanligvis gjør. Det eneste interessante spørsmålet er hvorvidt og i hvilken grad menneskenes påvirkning har noe med det å gjøre. Du har ingen troverdighet i denne saken, skaff deg litt faglig tyngde og kom tilbake når du har noe å bygge synsingen din på!
Vis hele sitatet...
takk for meg!
Sist endret av hyys; 11. april 2008 kl. 18:57.
Sitat av Dinithion
Jeg tror ikke jorden bryr seg noen ting faktisk. Jeg tror jorden er en følelsesløs stenklump som går i bane rundt solen. Jeg tror ikke jorden bryr seg det grann om du, vi, alt på jorden slutter å opphøre.

Jeg legger ut en hypotese om at mennesker ikke kan ødelegge jorden og økosystemet så mye at alt liv vil bli utslettet. Det regulerer seg selv. For lite mat, fler og fler dør, alt stabiliserer seg og vokser seg til igjen. For varmt, økosystemet endrer seg, tusenvis av arter dør ut, og på sikt så vil tusenvis av nye spesialtilpassede arter oppstå. Vi kan ikke påvirke framtiden i stor grad, men vi kan på en måte nå påvirke menneskets framtid.

(Edit: Hørte noen rykter at mennesket i TEORIEN kan danne et svart hull på jorden, som jo vil bety slutten for tellus, men jeg velger å tro at det ikke kommer til å skje sånn helt med det samme)

Jeg tror ikke du har ikke helt fått med deg hva det dreier seg om. Det handler om deg, familien din, vennene dine, etterkommerne dine, og alle andre mennesker og dyr på jorden. Vi kan ikke bevise at det er menneskeskapt mer enn vi kan bevise en relativitet teorien, selv om den er allment godkjent som "riktig". Men vi kan ta visse forhåndsregler for å forsikre oss om at ikke millioner(/milliarder) av mennesker dør.

Men, hva så om global oppvarming viser seg å være en flopp? Det eneste vi har "tapt" er en hel spekter av ny teknologi, vi har lært oss å utnytte energien mye bedre, vi har lært ufattelig mye om hvordan ting bør gjøres riktig, vi har lært mye om hvordan naturen, og miljøet henger sammen. Så uansett om global oppvarming er en reel trussel eller ikke, så medfører det ingen negativ konsekvens av å endre holdning til miljøet. Men dersom det viser seg at global oppvarming virkelig er menneskeskapt og vi driter i det. Da kan det derimot se mørkt ut for framtiden.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, vi har ingenting å tape. Innlegget ditt forandret mine tanker som bare dét.
Sitat av Restyle
Jeg ser ikke helt sammenhengen?
Hvis du leser nøye igjennom hele linken din, vil du se at jorden stadig er i endring, enten vi vil det eller ikke. Selvom vi hadde kuttet all CO2-utslipp, og andre gasser ville fortsatt jorden hvert i forandring.

Det som er spørsmålet er hvor mye vi faktisk utgjør. Hvor stor forskjell er det om naturen selv hadde gått sin gang, og om vi hjelper til? Det er jo det spørsmålet det er uenighet om.

Alle forskere vet at jorden stadig er i forandring, det de er uenige om er hvorvidt det er menneskets skyld. Og det er ingen konkrete beviser for.
Vis hele sitatet...
De forskerene du hinter til er tilfeldig vis mange av de samme som sa at røyking ikke var farlig. Mange av de er også indirekte betalt av oljeselskaper og selskaper som driver med andre Co2 utslippene bedrifter.

Men dette er har naturlig vis ikke noe med hva de mener og gjøre.

Det er i tillegg selvfølgelig ikke noen sammen heng mellom Co2 i atmosfæren og temperaturstigningene. Selv om grafene ser tilnærmet like ut så er de selvfølgelig ikke det.
Sitat av Cikey
...|...: Så du har utviklet en teori? Gratulerer! Din teori er verd akkurat ingenting! Det er mange forskere som hevder at klimaendringene ikke er så alvorlige som media skal ha det til. Men når du skriver "Jeg tror ikke klimaendringene eksisterer" da har du tapt all troverdighet og vist at du er fullstendig uten kritisk evne.

Dersom du faktisk mener noe med dette her så foreslår jeg at du undersøker litt flere kilder enn at du hører på en professor en halvtime. Så skriver du en avhandling der du bygger godt oppunder det du hevder å funnet ut av.

Da kan stoffet ditt være verd å lese. Denne tråden er søppel!

Klimaendringer eksisterer. Klimaendringene skjer også raskere enn hva de vanligvis gjør. Det eneste interessante spørsmålet er hvorvidt og i hvilken grad menneskenes påvirkning har noe med det å gjøre. Du har ingen troverdighet i denne saken, skaff deg litt faglig tyngde og kom tilbake når du har noe å bygge synsingen din på!
Vis hele sitatet...
Klimaendringer eksisterer, men det er ikke menneskeskapt fordi: det kan ikke bevises. Grunnen til at det blir overdrevet er nøyaktig økonomi og makt. Og Norge er blant de som overdriver mest.
Sitat av ...|...
Fordi klimafolk sier det ?

Jeg sa ganske tydlig at nordmenn er hjernvaska på det området
Vis hele sitatet...

Du er ett godt eksempel på at nordmenn er hjernevaska på det området.
...|...: Hva er det som ikke kan bevises? At C02 har en negativ effekt på atmosfæren? At andre klimagasser er skadelig for miljøet? At ikke nedhoggingen av regnskog skaper store økologiske problemer? Akkurat hva er det som gjør at dette ikke kan bevises? Hva er kildene dine?
Sitat av Bernhard
Du er ett godt eksempel på at nordmenn er hjernevaska på det området.
Vis hele sitatet...
Med hjernvaska mener jeg: JA, klimaendringer eksisterer, shit... vi må gjøre noe. Vi ødlegger vår kjære Norge og bla bla... Ja, den eksisterer med en ekstrem overdrivelse !
Sist endret av ...|...; 11. april 2008 kl. 19:04.
Sitat av ...|...
Klimaendringer eksisterer, men det er ikke menneskeskapt fordi: det kan ikke bevises. Grunnen til at det blir overdrevet er nøyaktig økonomi og makt. Og Norge er blant de som overdriver mest.
Vis hele sitatet...

Du virker bare mer og mer innkompetent. Det er en skamm at du i det hele tatt gidder å diskutere noe med argumenter som er intet eksisterende. "Norge er blant de som overdriver mest." Hvem sier dette?

Du har ikke lagt ut en eneste kilde, du kommer bare med ting uten noe grunnlag, du nekter å se sannheten i øynene og du oppfører deg som en inkompetent linten dritt unge.
...|..., det virker fortsatt som at du står på det at Norge tjener på at verden kutter ut fossilt brennstoff og derfor vi er hjernevaska? Norge er jo en av værstingene på forurensing, med tanke på all olja vi selger. Så Norge tjener på forurensing ja.

Og det med media, jeg er relativt sikker på at media blåser det opp en god del, det dem skriver stemmer, men de overdriver.

Tenk for deg en forside: "Det blir litt varmt på jorda nå" eller "JORDA ER DØDSDØMT!"
Hvilken forside ville du kjøpt, media vil skremme, dette tjener dem på.
Sitat av Cikey
...|...: Hva er det som ikke kan bevises? At C02 har en negativ effekt på atmosfæren? At andre klimagasser er skadelig for miljøet? At ikke nedhoggingen av regnskog skaper store økologiske problemer? Akkurat hva er det som gjør at dette ikke kan bevises? Hva er kildene dine?
Vis hele sitatet...
At temperaturen forandres pga oss mennesker.
Sitat av ...|...
At temperaturen forandres pga oss mennesker.
Vis hele sitatet...
Såh? Klimaendringer har utelukkende med temperatur å gjøre og alt annet er irrelevant?

Som jeg sa tidligere: Kom tilbake når du har et minimum av faglig tyngde til å bygge synsingen din på!

EDIT: Og igjen hvor er kildene dine? Det denne professoren sa? Jeg kan helt sikkert finne ti stk med bøtter av doktorgrader som kan være så uenige at fillene fyker om dette ene temaet. Du er ikke et orakel fordi du har hørt en forelesning av en foreleser...
Sist endret av Cikey; 11. april 2008 kl. 19:09.
Sitat av ...|...
At temperaturen forandres pga oss mennesker.
Vis hele sitatet...

Det kan bevises.

Menneskene slipper ut Co2.
Co2 øker drivhuseffekten.
Drivhuseffekten gjør det varmere.

Eller

Menneskene slipper ut Co2.
Mengden Co2 i atmosfæren og temperaturen på jorden varierer i forhold til hverandre.
Der har bernhard en poeng. Du kan ikke motbevise det. Det er dokumentert og bevist. Co2 i atmosfæren slipper mere varme inn en ut og jorda blir varmere. Vis du fortsatt mener det er tull så er du faen meg trangsynt ...|...