Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 363
2pac alive in serbia
Hei!

Jeg har slitt veldig de siste tre årene med overdreven dagdrømming om morgenene. Det er rett og slett slik at om morgenen at jeg ender opp med å være "drunket" i ekstremt livlige drømmer, men egentlig blir det dagdrømming. Det er som regel helt absurde greier, og det er helt ufrivillig. Jeg blir på en måte en "zombie".

Kan si at jeg iløpet av de tre siste årene har hatt mye stress og traumatiske ting skje, så jeg tror det muligens kan være en kobling mellom den mentale helsa som tok en nosedive for ca. to år siden. Var også plaget mye om natten med søvnparalyse/night terror, men dette har heldigvis roet seg!

Leste litt på internett og på engelsk kalles dette for maladaptive daydreaming. Virker til at det er litt lite forskning på dette feltet, og for meg forekommer dette om morgenene før jeg står opp, helt ufrivillig. Jeg blir bokstaveligtalt drunket i opp til flere timer i absurde drømmer. Med mindre jeg har noe forpliktelser slik som jobb, så kommer jeg meg rett og slett ikke ut av senga. Og jeg forsover meg stadig vekk til timeavtaler hos fysioterapaut etc.

Noen andre her inne som er plaget med dette? Jeg snakket med fastlegen og spesialister i fjor, men de forsto ikke helt problemstillingen min, og da var fokuset hovedsaklig på problemene jeg opplevde om natta.

Jeg vil beskrive disse opplevelsene som veldig disassosiative, absurde, og meningsløse. Jeg klarer sjeldent å huske konkrete ting fra disse tilfellene. Det skjer så å si hver dag, varierende fra mild til ekstrem negativ effekt på livskvalitet. Setter utrolig pris på input til hva jeg kan gjøre mot dette?
Sist endret av frilansloser; 1 uke siden kl. 19:55.
https://thebuddhistcentre.com/text/m...ness-breathing

Prøv denne varianten med meditasjon. Du har helt rett i at intense situasjoner i livet og spesielt over lenger tid kan gi litt merkelige bivirkninger på psyken.

Hvis du klarer å sette av ca. 20 minutter hver kveld i noen måneder så er jeg ganske sikker på at dette vil løse seg.

Det kan være at ting blir verre før de blir bedre.

Jeg har også lyst å foreslå noen Qigong puste-øvelser. Men tenkte vi kunne starte med den øvelsen jeg har linket øverst i innlegget her.