Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7916
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
I kveld når jeg skulle starte bilen min, så nektet den å starte.
Mistenker at den er kjørt tom for bensin, pga. Måleren på dashboardet har vært fucked en stund, og varsellampen fungerer heller ikke.

Jeg fikk en kompis til å kjøre meg ned til nærmeste bensinstasjon, og jeg fylte en kanne med 10L 95 Blyfri.

Jeg fyllte så dette på bilen (som for øvrig sto parkert i en nedover bakke, slik at bensinen skulle lett kunne renne fra tanken og ned mot motoren.

Prøvde å starte, men den startet fortsatt ikke. Prøvde litt til, og til slutt tappet starteren batteriet.
Prøvde så å lade det via startkabler.
Fikk fortsatt ikke start på den, og slik fortsatt den en stund, til jeg plutselig fikk start.
Men, med en gang jeg trykket litt på gass pedalen, så kubbet motoren igjen.

Prøvde nok en gang å starte, men sluttet fort, da det begynte å komme røyk fra motoren.

Noen som har noen tips? Bilen er for øvrig en Renault Clio 1,4 RN ´95
Mitt første tips er å selge bilen.

Kom det røyk av motoren? Røyk av motoren skal det overhode ikke komme. Hvor lenge holdt du på med starteren egentlig?

Hvis bakken den står i er veldig bratt så kan det hjelpe å fylle på mer bensin om pumpen er i motsatt ende av der bensinen ligger. Så det hjelper ikke om du har parkert slik at den skal renne lettest mulig, da det har ingenting å si siden det er en pumpe som lager meget bra med trykk.

Men det at den kubbet ganske fort er et tegn på at det er lite bensin ja, men kan være mange andre ting. Og det at det kom røyk av motoren er hvert fall ikke tegn på at det er lite bensin som er problemet.

Men hvordan var røyken som kom? Svart? Damp? Steg den ut fra sidene av panseret?

Åja, dere hadde startkabler til så den steg ikkje ut fra panseret noen plass, men hvor kom røyken fra?
Røyken fra motorommet kan komme fra bruk av startkabler,om en av de har hatt dårlig kontakt, så blir det varmt. sørg for at kablene har GOD kontakt med +på batteri og - så langt borte fra batteri som mulig på motoren.

Det kan også være dårlig gjording fra motorblokk til karosseri, sjekk det også
så prøver du igjen
Sjekk fargen på oljen som ska være svart og sjekk nivået på kjølevæsken.. liten mistanke om at topppakningen din er gåen.

Jeg tipper det pga, det er en 1.4 og at du presser motoren litt når du hører på mat musikk. Og fordi det er en Renault som generelt er meget dårlig.
Sist endret av skolms; 18. mars 2010 kl. 01:08.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Røyken så ut til å komme herfra:


Var ikke svart, mer grålig røyk. Luktet svakt olje, eller noe lignende.
Sikkert tilbakeslag til spjeldet. Bensindamp, nesten sikkert.
Smallt/putret det når det skjedde?
Ok. Om bilen står i en bakke med mye helling ville jeg pøvd med 10 liter til for å utelukke den muligheten 100%.

Også sjekk fargen på oljen din, og om kjølevæske nivået er lavt. Du ser fargen på peilepinnen og for å sjekke kjølevæske nivået så åpner du bare lokket til radiatoren. Skal være så og si helt fullt.

Gåen topp pakning fører ofte til at kjølevæsken lekker inn i oljekanalene.
Sist endret av skolms; 18. mars 2010 kl. 01:21.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av skolms Vis innlegg
Sjekk fargen på oljen som ska være svart og sjekk nivået på kjølevæsken.. liten mistanke om at topppakningen din er gåen.

Jeg tipper det pga, det er en 1.4 og at du presser motoren litt når du hører på mat musikk. Og fordi det er en Renault som generelt er meget dårlig.
Vis hele sitatet...
Olje og kjølevæske ser OK ut.
Ja den har vært utsatt for mye mat musikk :P Og ja, skal nok aldri ha en Renault igjen. Men når lommeboken ikke er så stor, så nøyer man seg med det man får :P

Sitat av crazyclomp
Sikkert tilbakeslag til spjeldet. Bensindamp, nesten sikkert.
Smallt/putret det når det skjedde?
Vis hele sitatet...
Ja, kom muligens noen små puttre lyder. Noen tips?
Trill bilen til flat mark, og hvis den ikke fyrer, prøv med startgass.
Hør om bensinpumpen går.

Hvis ikke er det bare å hive dritten.. Finnes vel ikke noe verre enn fransk bil..
Sitat av djxfade Vis innlegg
Olje og kjølevæske ser OK ut.
Ja den har vært utsatt for mye mat musikk :P Og ja, skal nok aldri ha en Renault igjen. Men når lommeboken ikke er så stor, så nøyer man seg med det man får :P
Vis hele sitatet...
Hehe skjønner den. Kjøp deg en gammel Toyota neste gang.
Innsuge til bensin fra bensin tanken ligger somregel bakerst i biler. Personlig ville jeg ha snud bilen, slik at bensinen renner bakover, og ikke forover.

Funker ikke de kan du i tilleg ta av toppen på filtere og tømme bensin nedi forgasseren, 0.2-0.3 holder nokk plenty.

Lykke til
Bilen står i en bakke, står den "nedover" eller "oppover" ?
Om du står i en bratt bakke med snute NED bakken, så er det ikke sikkert det holder med 10L. Bensintaken er vell laget så du skal kunne trille ned nedover bakker, men fortsatt få utnytte siste slant på kanten om du kjører i oppover bakke.

dvs; om den står med snuten ned er det ikke sikkert det renner noe bensin frem til motoren i det hele tatt fra tanken siden sugepunktet ligger høyere enn bensinnivået.
Sist endret av Nenzo; 18. mars 2010 kl. 01:25.
En vesentlig ting. Er det innsprøytning eller gasser på den? Om det er forgasser; er det bensinpumpe eller vakumpumpe?

Du har vel prøvd å pumpe pedalen?

Prøv med startgass eller bensin inn forbi luftfilteret
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Ser noen nevner startgass? Hva er dette for noe?
Og, jeg må jo bare innrømme at når det kommer til bil, er jeg ingen ekspert. Hvor finner jeg forgasseren?

Har forøvrig også prøvd å pumpe pedalen.
Sist endret av djxfade; 18. mars 2010 kl. 01:26.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Ser noen nevner startgass? Hva er dette for noe?
Og, jeg må jo bare innrømme at når det kommer til bil, er jeg ingen ekspert. Hvor finner jeg forgasseren?

Har forøvrig også prøvd å pumpe pedalen.
Vis hele sitatet...

Du har ikke forgasser, du har innsprøytning.

Startgass er en lett antennelig gass som gjør at motoren tenner lettere.
Sist endret av skolms; 18. mars 2010 kl. 01:30.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Er det noen lure triks for innsprøytnings motor? Noen nevnte bensin i ett filter?
Sitat av djxfade Vis innlegg
Er det noen lure triks for innsprøytnings motor? Noen nevnte bensin i ett filter?
Vis hele sitatet...
Send meg en PM om du er interessert, så kan jeg komme å se på bilen i morgen å få start på den om du vil. Er bilmekaniker.
Game disconnected
pokemon's Avatar
nå må dere slutte å overdirve! det er jo helt naturlig at det er litt problemer med å starte etter du har kjørt tom for bensin.. gåen toppakning som følge av? for lite bensin? tviler. sett bilen på flat mark 10 liter bensin er mer en nok å kjøre på. lad opp bateriet sett på tenningen å trill igang bilen istede for å starte med tenningen.. basta.
heller ikke umulig at når siste literen med bensin ble pumpa ut av tanken fikk du med deg litt grums. sjekk bensinfilteret.

dette har skjedd med meg flere ganger.

ellers, få en kompis til å taue deg igang
- Trillstarte bilen?
- Sjekk olje og kjølevæske, og lekkasjer under og i motorrom!
- Rens luftfilteret, så startgass
- Sjekk pluggledningen og gnist på tennpluggene
- Fyll på 10L bensin til

Verdt et forsøk og tar deg 30 min!
Høres ut som samme problemet jeg hadde når jeg tømte batteriet mitt. Det ville ikke lade seg opp igjen samma f. Endte med nytt batteri fra biltema. Bilen min er 12 år gammel så det var vell på tide å bytte
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Prøv og renn den i gang.
Kan jo være en ide å sjekke pluggene. De kan ha sotet seg helt igjen.

Ellers hadde jeg nok sjekket bensinfilteret, siste rest ut kan dra med mye grums. Har den stått lenge uten bensin. I disse dager med temperatur svingninger er jo kondens et problem, i allefall på tom tank.
Hvis det bildet du har der er av bilen din, så er det forgasser-motor du har. Det du har ringet rundt med rødt, er luftfilterboksen, inni denne er luftfilteret. Boksen er montert oppå forgasseren, så da vet du hvor du finner den. Høres ikke ut som noen god ide å helle bensin direkte i luftfilteret, ta det heller vekk, og hell littegrann ned i forgasseren. Men det burde vel antageligvis funke bedre med startgass enn bensin, uten at jeg skal si det sikkert. Startgass fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner. Men som folk sier, så ville jeg prøvd å funnet et bensinfilter, og sjekket at dette ikke er tett, og eventuelt sjekke om du har gnist på pluggene. Men er du sikker på at det er tomt for bensin som er grunnen? Virker litt rart, hvis du kom deg hjem (eller hvor bilen nå står parkert) uten problemer, og at den da plutselig er tom når du skal starte opp igjen.. I såfall hadde du jævlig flaks, og fikk akurat parkert før den gikk tom.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Jeg lot bilen stå hele natten. Når jeg i dag gikk bort til den, og ladet batteriet, så startet den nesten med en gang. Ser ut til å gå noelunde OK. Kjørte en liten testtur, og det gikk greit. Motoren kubbet en gang, men fikk fort start på den igjen.
Kan ha vært rusk i tanken som har gjort dette ja.

Sarv_2: Nei, bildet er ikke fra min bil, bildet der er fra en 92 modell Clio, men den boksen som er ringet rundt, var såpass lik at jeg brukte den som eksempel.

Anyways, tusen takk for alle tips og råd, dere er en herlig gjeng!
Vet ingenting
Når man leser denne tråden ser man med en gang at dette er FREAKforum, og ikke folk som har peiling på bil.'

For det første:

- Sjekk spenning på batteri. I mange tilfeller så nytter det ikke med startkabler hvis batteriet er helt flatt.
- Gnist. Sjekk pluggene, og om de er kokset
- Bensintilførsel. Finn bensinslangen som går inn til fuel-railen, og sjekk om det kommer bensin.
Sitat av margido Vis innlegg
Når man leser denne tråden ser man med en gang at dette er FREAKforum, og ikke folk som har peiling på bil.'

For det første:

- Sjekk spenning på batteri. I mange tilfeller så nytter det ikke med startkabler hvis batteriet er helt flatt.
- Gnist. Sjekk pluggene, og om de er kokset
- Bensintilførsel. Finn bensinslangen som går inn til fuel-railen, og sjekk om det kommer bensin.
Vis hele sitatet...
Starteren har jo tydeligvis gått helt fint rundt så hvorfor skal han da sjekke spenningen på batteriet?

Sitat av pokemon Vis innlegg
nå må dere slutte å overdirve! det er jo helt naturlig at det er litt problemer med å starte etter du har kjørt tom for bensin.. gåen toppakning som følge av? for lite bensin? tviler. sett bilen på flat mark 10 liter bensin er mer en nok å kjøre på. lad opp bateriet sett på tenningen å trill igang bilen istede for å starte med tenningen.. basta.
Vis hele sitatet...
Så klart har ikke topp pakningen gått pga han kjørte tom for bensin.
Men en så gammel bil med så svak motor som muligens blir ungdomskjørt har lett for å gå til helvete. Spesielt med tanke på at det er en fransk bil.