Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5348
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
hey.
jeg og en kompis skal bygge en server pc.
server pcen skal brukes til minecraft server, og da lurer jeg om noen kan sette opp en pc til oss.

jeg skal bruke bukkit, og det skal være mellom 20 og 50 stykker på.
pris ca 4 000
ps. når du setter sammen ikke ta OS i pris.


takk på forhånd
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Rediger handleliste

Access denied.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Linken virker ikke hadde vært nice om du hadde fiksett den.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Whoohoo ja

Husk på at det er fint om du får penger til 6 eller mer GB ram. Kjøp et DÅRLIG Skjermkort (Det trenger du minimalt) og et greit HK. God lufting bør det og være siden den sikkert skal være på hele tiden.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Whoohoo ja

Husk på at det er fint om du får penger til 6 eller mer GB ram. Kjøp et DÅRLIG Skjermkort (Det trenger du minimalt) og et greit HK. God lufting bør det og være siden den sikkert skal være på hele tiden.
Vis hele sitatet...
Ja, kan jo også kjøpe et HK med integrert Grafikkort.
Men lurer på om du kan lage et oppsett for meg fordi jeg er ikke sikker på hvilken cpu og greier jeg skal ha.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-C80297D0401C
Tror dette vil funke. (TROR). Ikke kjøp uten at andre sier det samme. :L
Fjern gjerne Vannkjølingen men anbefales siden den skal stå på hele dagen. og det samler ikke opp like mye støv og er mer stille.

2 hardisker pga. en til backup!

Sitat av Skateward Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Stjal min du -.- hehe, jaja
Sist endret av Vod0; 15. mai 2011 kl. 00:50.
Bytt ut seagate disken. Det har vært noe krøll med noen av de siste seriene deres. Slik at det er stor sjanse for tap av data.

Sier dette utifra erfaringer. Siden jeg har en kompis som hadde 3 disker som røk illøpet av en uke. Og det er relativt kipt og miste data.

En annen ting er at det bør settes opp i allefall 2 disker i raid 1. Fordi da får du en helt grei renundans i forhold til bruksområde og budsjett.
(Det trengs ikke noe raidkort til dette, siden den pleier omtrent alltid og være intergrert i hovedkortet med støtte opptil raid level 5)
Sitat av Wilyes Vis innlegg
Bytt ut seagate disken. Det har vært noe krøll med noen av de siste seriene deres. Slik at det er stor sjanse for tap av data.

Sier dette utifra erfaringer. Siden jeg har en kompis som hadde 3 disker som røk illøpet av en uke. Og det er relativt kipt og miste data.

En annen ting er at det bør settes opp i allefall 2 disker i raid 1. Fordi da får du en helt grei renundans i forhold til bruksområde og budsjett.
(Det trengs ikke noe raidkort til dette, siden den pleier omtrent alltid og være intergrert i hovedkortet med støtte opptil raid level 5)
Vis hele sitatet...
Byttet til 2 stk som kostet 6-7 kr mer.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Okei, takk for all hjelp. Den pcen så bra ut. (i think)
Noen anbefalninger til server OS?
CentOs. Google resten.
Nå vet jeg ikke hvordan program det er, men det gjør sånn at du kan se skrivebordet.. Og det gjør slik at du kan åpne SSH klienten inni serveren som igjen gjør slik at den kan være oppe 24/7 om ikke serveren krasjer.

Send PM om du trenger hjelp. Kan laste opp div. plugins osv. Sette permission og mer
Sist endret av Vod0; 15. mai 2011 kl. 03:44.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Men er CentOS et "helt" Operativsystem slik som Windows. (aldri hørt om det )
Sist endret av HuskaIkke; 15. mai 2011 kl. 03:49.
CentOs er laget spesielt får Servere, så ja.
Eller så kan du jukse og installere Windows og bruke fjernstyring / TeamViewer lignene ..
Sist endret av Vod0; 15. mai 2011 kl. 03:51.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Okei, takk for all hjelp. Skal snakke med kompisen min imorgen og høre hva han sier.
Kan også godt hende at jeg eller han sender deg en pm hvis det er noe vi lurer på.

Og en siste ting er dette virkelig en pc som egner seg til MC server? :

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-C80297D0401C
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Okei, takk for all hjelp. Skal snakke med kompisen min imorgen og høre hva han sier.
Kan også godt hende at jeg eller han sender deg en pm hvis det er noe vi lurer på.

Og en siste ting er dette virkelig en pc som egner seg til MC server? :

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-C80297D0401C
Vis hele sitatet...
ja, det vil jeg tro. Sleng på en større prossesor og du kan bruke den til og høre på musikk med og .. / surfe.
Btw, Skjermkortet er ganske dårlig så det kan bli laggete bilde / dårlig bilde. Så anbefales ikke som hverdags data.

men jeg vil at en annen også (Ruudi eller HTTPw... eller andre som har god kunskap på data skal se og kommentere først!)
Sist endret av Vod0; 15. mai 2011 kl. 03:58.
Vet dere i det hele tatt åssen servere og generelt nettverk funker?

Litt dumt å investere om man ikke vet åssen det vil fungere? :P
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Vet hvordan servere virker og sånt, har jo oppe en server nå som ikke er 24/7 med "ganske" mange spillere på.
Pcen skal ikke brukes til annet en server har macbook pro og kompisen min har en windows pc. så hadde planer om å bruke Remote Desktop på den.

Settoz: hadde sikkert vert smart å fådd noen som viste mere om data til å sedd på dette.
Sist endret av HuskaIkke; 15. mai 2011 kl. 04:03.
IRC entusiast
dach's Avatar
Kjempe, slenger meg på. Akkurat dette jeg hadde tenkt å poste om!

Sitter å vurdert denne Fujitsu serveren, bare med 8-10 GB ram. Hva er deres mening? Hva er negativt/positivt.

Skal også kjøre Apache, Ventrilo, FTP. Har 10/10fiber, hvor mange brukere av Minecraft vil dette takle? FTP blir mest lokalt.

Hmm, sitter å ser over handlelisten over, og ser det nok er et bedre alternativ.

Lurer også på hvorfor det ligger skjermkort inne i den handlelisten, da hovedkortet har dette innebygd?

Satt opp en handleliste selv, ser dette ok ut?
Kjør Ubuntu server eller debian som os.

-
Tidligere eier av Norges 3 største Minecraft samfunn.

Er åpen for pm spørsmål.
Sist endret av sanmagician; 15. mai 2011 kl. 11:48.
Minecraft er flash, hvorfor krever det en så dyr server? :L kjørte en roleplay på gmod server, på en fattigere pc som dere anbefaler
IRC entusiast
dach's Avatar
Forstår det bruker en del minne da når de blir noen brukere.
gmod?
Sitat av dach Vis innlegg
Forstår det bruker en del minne da når de blir noen brukere.
gmod?
Vis hele sitatet...
Garry's mod
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Okei, takk for all hjelp. Skal snakke med kompisen min imorgen og høre hva han sier.
Kan også godt hende at jeg eller han sender deg en pm hvis det er noe vi lurer på.

Og en siste ting er dette virkelig en pc som egner seg til MC server? :

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-C80297D0401C
Vis hele sitatet...
Bytt ut skjermkortet. Den serien der fra Nvidia kan ryke etter en liten stund. I tilegg er den flere år gammel.
Jeg ville heller gått for noe nyere selv om det vil bli litt dyrere. (Pass på at ATI/AMD har veldig dårlig støtte i unix/linux*)



Sitat av dach Vis innlegg
Kjempe, slenger meg på. Akkurat dette jeg hadde tenkt å poste om!

Sitter å vurdert denne Fujitsu serveren, bare med 8-10 GB ram. Hva er deres mening? Hva er negativt/positivt.

Skal også kjøre Apache, Ventrilo, FTP. Har 10/10fiber, hvor mange brukere av Minecraft vil dette takle? FTP blir mest lokalt.

Hmm, sitter å ser over handlelisten over, og ser det nok er et bedre alternativ.

Lurer også på hvorfor det ligger skjermkort inne i den handlelisten, da hovedkortet har dette innebygd?

Satt opp en handleliste selv, ser dette ok ut?
Vis hele sitatet...
Den maskinen var overpriset i forhold til hva man får.

Mener altså førstnevnte.
Sist endret av Wilyes; 15. mai 2011 kl. 12:30.
Minecraft servere blir veldig disk intensiv når den vokser.
Gå for en veldig rask SSD disk eller masse RAM og Ramdisk. Sistnevnte kan være risikabelt.
Det er derfor jeg foreslår 2 disker i raid 1. SSD eller ramdisk er idiotisk og unødvendig når han har et smalt budsjett.
Sist endret av Wilyes; 15. mai 2011 kl. 14:16.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=927235&su=256071E5-03C4-4C40-8EF9-530962A3A33E

her har jeg forbedret OP's handleliste.

Følgende har jeg satt opp:
Bedre prosessor (4 kjerner og 8mb cache)
Samme strømforsyning (Billig og god)
bedre kabinett (det er på tilbud. Det er langt bedre og montere deler i. I tilegg er den mer stillegående og har bedre kjøling)
Nyere Skjermkort ( Det er fra den nyeste serien til nvidia og skal støtte linux bra)
Hovedkort (Billig og kommer med et ganske nytt chipset.)
Ram (Billig kit med 4GB fra kingston)
Hardiskene (2 stk 1TB disker fra Samsung)
Cpu Kjøler (Foretrekker denne framfor vannkjølingen da denne ikke kan lekke vann utover komponentene. Også er ytelsen veldig god har vel 55*c load på en maskin jeg har med Athlon x2 6000+)

Jeg valgte 1TB disker fordi det lønner seg mer enn og kjøpe smådisker på 500gb. Pluss at det koster bare 100kr ekstra for dobbelt så mye diskplass.

Total pris: 4231,-
Sist endret av Wilyes; 15. mai 2011 kl. 14:57.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av Wilyes Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=927235&su=256071E5-03C4-4C40-8EF9-530962A3A33E

her har jeg forbedret OP's handleliste.

Følgende har jeg satt opp:
Bedre prosessor (4 kjerner og 8mb cache)
Samme strømforsyning (Billig og god)
bedre kabinett (det er på tilbud. Det er langt bedre og montere deler i. I tilegg er den mer stillegående og har bedre kjøling)
Nyere Skjermkort ( Det er fra den nyeste serien til nvidia og skal støtte linux bra)
Hovedkort (Billig og kommer med et ganske nytt chipset.)
Ram (Billig kit med 4GB fra kingston)
Hardiskene (2 stk 1TB disker fra Samsung)
Cpu Kjøler (Foretrekker denne framfor vannkjølingen da denne ikke kan lekke vann utover komponentene. Også er ytelsen veldig god har vel 55*c load på en maskin jeg har med Athlon x2 6000+)

Jeg valgte 1TB disker fordi det lønner seg mer enn og kjøpe smådisker på 500gb. Pluss at det koster bare 100kr ekstra for dobbelt så mye diskplass.

Total pris: 4231,-
Vis hele sitatet...
Fikk ikke linken til å virke. -.-
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Okei. Så bra ut den.
Sitat av Wilyes Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du bør doble rammen.
Oppdatert*

Trodde 4Gb ville være nok her. Men jaja.
Sitat av Wilyes Vis innlegg
Det er derfor jeg foreslår 2 disker i raid 1. SSD eller ramdisk er idiotisk og unødvendig når han har et smalt budsjett.
Vis hele sitatet...
En liten SSD disk trenger ikke koste så mye.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZubZeroo Vis innlegg
En liten SSD disk trenger ikke koste så mye.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med et forslag?
Sitat av Kain Vis innlegg
Minecraft er flash, hvorfor krever det en så dyr server? :L kjørte en roleplay på gmod server, på en fattigere pc som dere anbefaler
Vis hele sitatet...
Minecraft er java...
En SSD på rundt 100gb koster over 1000 kr som da blir 1/5 av prisen på selve serveren... Og kjøpe to snurredisker og sette de i raid skaper mye større renundans enn en SSD på rundt 100gb. I tilegg har du mye mer plass og gå på med 1TB diskplass til backupene MC serveren tar.
Sist endret av Wilyes; 15. mai 2011 kl. 21:46.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Sitat av Wilyes Vis innlegg
En SSD på rundt 100gb koster over 1000 kr som da blir 1/5 av prisen på selve serveren... Og kjøpe to snurredisker og sette de i raid skaper mye større renundans enn en SSD på rundt 100gb. I tilegg har du mye mer plass og gå på med 1TB diskplass til backupene MC serveren tar.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan Minecraft er satt opp til å ta backup, men backup til samme lokasjon som det du tar backup av er jo egentlig litt å skyte seg selv i foten - selv om man kjører RAID1. Backup burde gjerne taes eksternt for å nettopp kalle det backup.

Mister du begge diskene, så er også backupen din borte. Men så kommer det selvfølgelig ann på hvor sikkert og hvor god backup du skal ha av det også. For å ta i litt, så hjelper det ikke å lagre på ekstern harddisk hvis huset ditt brenner opp...

Når det kommer til serveren så tviler jeg på at det er nødvendig med en SSD disk til en slik server, selv om det er snakk om høy IOPS load på disker. Jeg tror 3x2TB disker i RAID vil yte bedre enn 1x SSD disk på 160 GB, spesielt når det er ca samme prisen for begge oppsettene.
Sitat av Gisse Vis innlegg
Vet ikke hvordan Minecraft er satt opp til å ta backup, men backup til samme lokasjon som det du tar backup av er jo egentlig litt å skyte seg selv i foten - selv om man kjører RAID1. Backup burde gjerne taes eksternt for å nettopp kalle det backup.

Mister du begge diskene, så er også backupen din borte. Men så kommer det selvfølgelig ann på hvor sikkert og hvor god backup du skal ha av det også. For å ta i litt, så hjelper det ikke å lagre på ekstern harddisk hvis huset ditt brenner opp...

Når det kommer til serveren så tviler jeg på at det er nødvendig med en SSD disk til en slik server, selv om det er snakk om høy IOPS load på disker. Jeg tror 3x2TB disker i RAID vil yte bedre enn 1x SSD disk på 160 GB, spesielt når det er ca samme prisen for begge oppsettene.
Vis hele sitatet...
Backup må du installere plugins får og ta automatisk.
Sitat av Gisse Vis innlegg
Vet ikke hvordan Minecraft er satt opp til å ta backup, men backup til samme lokasjon som det du tar backup av er jo egentlig litt å skyte seg selv i foten - selv om man kjører RAID1. Backup burde gjerne taes eksternt for å nettopp kalle det backup.

Mister du begge diskene, så er også backupen din borte. Men så kommer det selvfølgelig ann på hvor sikkert og hvor god backup du skal ha av det også. For å ta i litt, så hjelper det ikke å lagre på ekstern harddisk hvis huset ditt brenner opp...

Når det kommer til serveren så tviler jeg på at det er nødvendig med en SSD disk til en slik server, selv om det er snakk om høy IOPS load på disker. Jeg tror 3x2TB disker i RAID vil yte bedre enn 1x SSD disk på 160 GB, spesielt når det er ca samme prisen for begge oppsettene.
Vis hele sitatet...
Tenkte her og holde meg nermest mulig budsjettet på rundt 4000 NKR. Men selvfølgelig, jo større Raid jo bedre. Hadde budsjettet vært på 6000-7000NKR hadde jeg foreslått nettop dette.
I tilegg hadde vel også hotswap vært bra og ha. Men pga det lave budsjettet lar det seg neppe gjøre.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Men, hvorfor er det bra med 2-3 1tb hardisker når en MC server ikke trenger mer enn 500gb hardisk.....
Lazywriter
Gisse's Avatar
Det du er ute etter sånn jeg har skjønt det på folket i tråden her er lese- og skrivehastigheten på harddisken. At noen anbefaler SSD disk til serveren synes jeg er ganske på bærtur, spesielt når du kan få en lik eller bedre hastighet ved å kjøre 3x1tb i RAID fremfor 1xSSD disk på 160 GB. Du får mer lagringsplass pluss at lese og skrivehastigheten blir større.

Jeg vil gjerne se begrunnelsen til de som sier at det er lurt å velge en SSD disk til primary-disk i serveren, jeg har vanskelig for å se noen forskjell annet enn at du har liten redundans og mindre lagringsplass. Du har ingen redundans (det har du derimot med et RAID oppsett) noe som er greit å ha når en harddisk går til helvete. Kjører du 1x SSD disk med så mye IOPS som noen her skal ha det til at serveren kommer til å generere, så vil disken knele helt plutselig. Med mekaniske disker i RAID vil du ha redundansen ettersom du fort oppdager om 1 av 3 disker har tatt kvelden.

I tillegg så er ikke 1tb eller 2tb disker noe dyrt i dag, så 3x 2tb disker (~550kr pr disk, 1650 for 3) er ca samme prisen som du har for 1 SSD disk på 160 GB. Dessuten så har jeg liten tro på at en MC server generer så mye jobb for harddisken som gjør at du trenger all denne kraften, men det er mulig jeg undervurderer Minecraft-server og antall spillere. Er det noen som har erfaring på akkurat dette området, som har noen tall å backe opp dette med?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Fra egen erfaring kan jeg si at du må bare glemme å kjøre kartet på en vanlig disk, jeg klarte å tryne en hel server som jeg hadde vps konto på når jeg blingsa og ikke satte opp ramdisken korrekt. I dette tilfellet var man på rundt 25-30 brukere.

Nå har jo minecraft koden blitt litt snillere på I/O operasjonene, men diskene jobber svært intenst og vi velger fremdeles å kjøre kartet på ramdisk og har backups på harddisker.


Ha backups og annet småpjatt på en vanlig disk, kjør kartet på ramdisk
Lazywriter
Gisse's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Fra egen erfaring kan jeg si at du må bare glemme å kjøre kartet på en vanlig disk, jeg klarte å tryne en hel server som jeg hadde vps konto på når jeg blingsa og ikke satte opp ramdisken korrekt. I dette tilfellet var man på rundt 25-30 brukere.

Nå har jo minecraft koden blitt litt snillere på I/O operasjonene, men diskene jobber svært intenst og vi velger fremdeles å kjøre kartet på ramdisk og har backups på harddisker.


Ha backups og annet småpjatt på en vanlig disk, kjør kartet på ramdisk
Vis hele sitatet...
Interessant! Hvor stor plass setter dere av til kartdata på ramdisk? Slik jeg har skjønt det så bruker du allerede eksisterende RAM i maskinen og bruker dette som lagringsområde, slik at alt blir midlertidig lagret i RAM, stemmer dette? Eller bruker dere eget fysisk kort til dette? Hvor mye plass settes så av til å lagre kartdata? Hvor mange I/O operasjoner er det snakk om for selve kartdataene?
Sitat av Gisse Vis innlegg
Det du er ute etter sånn jeg har skjønt det på folket i tråden her er lese- og skrivehastigheten på harddisken. At noen anbefaler SSD disk til serveren synes jeg er ganske på bærtur, spesielt når du kan få en lik eller bedre hastighet ved å kjøre 3x1tb i RAID fremfor 1xSSD disk på 160 GB. Du får mer lagringsplass pluss at lese og skrivehastigheten blir større.

Jeg vil gjerne se begrunnelsen til de som sier at det er lurt å velge en SSD disk til primary-disk i serveren, jeg har vanskelig for å se noen forskjell annet enn at du har liten redundans og mindre lagringsplass. Du har ingen redundans (det har du derimot med et RAID oppsett) noe som er greit å ha når en harddisk går til helvete. Kjører du 1x SSD disk med så mye IOPS som noen her skal ha det til at serveren kommer til å generere, så vil disken knele helt plutselig. Med mekaniske disker i RAID vil du ha redundansen ettersom du fort oppdager om 1 av 3 disker har tatt kvelden.

I tillegg så er ikke 1tb eller 2tb disker noe dyrt i dag, så 3x 2tb disker (~550kr pr disk, 1650 for 3) er ca samme prisen som du har for 1 SSD disk på 160 GB. Dessuten så har jeg liten tro på at en MC server generer så mye jobb for harddisken som gjør at du trenger all denne kraften, men det er mulig jeg undervurderer Minecraft-server og antall spillere. Er det noen som har erfaring på akkurat dette området, som har noen tall å backe opp dette med?
Vis hele sitatet...
Bare for og nevne det så er det ikke 500kr en gang for en 1TB disk lenger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Gisse Vis innlegg
Interessant! Hvor stor plass setter dere av til kartdata på ramdisk? Slik jeg har skjønt det så bruker du allerede eksisterende RAM i maskinen og bruker dette som lagringsområde, slik at alt blir midlertidig lagret i RAM, stemmer dette? Eller bruker dere eget fysisk kort til dette? Hvor mye plass settes så av til å lagre kartdata? Hvor mange I/O operasjoner er det snakk om for selve kartdataene?
Vis hele sitatet...
Beklager sent svar.

Vi har 1gb for selve verdenen, den er 3000x3000 blokker, dette området tar nå 933mb. Vi har også 500mb for nether som er begrenset på 2000x2000 men det er ikke utforsket noe særlig så vi har bare 48mb med generert kart.

Ramdisk betyr å bruke deler av minnet som en disk ja, backups blir tatt hver time og legges på en fysisk disk.

Jeg har ikke noe tall på I/O Operasjoner, men det var som sagt nok til å tryne en hel VPS server.