Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6348
I mai 2009, så kjørte noen inn i garasjeporten på et hus vi leier ut. Porten ble ødelagt, og må erstattes. Vi har akkurat fått utbetalt forsikringespenger, men det koster oss likevel 4000 kr. i egenandel.

Vet dette ikke er mye penger, men er ganske forbanna, da vi vet hvem som kjørte, og de har innrømmet det selv. Har også opptak på telefonen, som bekrefter dette, samt at de ønsket å ordne opp privat.

Hun som kjørte var 17 år gammel da det skjedde, under øvelseskjøring. Jeg vet ikke hvilken bil, eller hvem som eide bilen, som kjørte inn i garasjen.

Spørsmål:
1 Har jeg noen som helst sjans for å komme noen vei med et krav mot disse personene (tenker da på hun som kjørte, eller hennes mor) ?

2 Hvis JA på spørsmål 1, hva er evt fremgangsmåten jeg bør bruke ?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er jo bare å ringe henne og si att ho me betale for seg.
Ikke værre en det.
Forklar at forsikringen har en egenandel på 4000kr, blir ikke enklere enn det.
Trådstarter
He he. Det har jeg prøvd noen ganger. De blir helt hysteriske på telefonen, og mener jeg terroriserer dem. Har heldigvis tatt opp alle samtaler med dem, så det er lett å bevise det motsatte.

Glemte å si i første post, at vi også anmeldte dette til politiet. Hadde jo et visst håp, siden vi visste hvem som hadde skylden, men som vanlig ble saken henlagt pga bevisets stilling. Jeg fikk dog opplyst et registreringsnummer på bilen som skulle vært involvert (av politimannen som ringte meg). Problemet er at han nekter for å ha noe med saken å gjøre i det hele tatt.
Husk at dine opptak er ubrukelige om du ikke har sagt før samtalen starter at du tar den opp =)
Øk husleia med 4k
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Husk at dine opptak er ubrukelige om du ikke har sagt før samtalen starter at du tar den opp =)
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Det er fortsatt slik i Norge at så lenge minst en deltager i en samtale vet at den taes opp så er det lovlig.
Altså er det lov å ta opp samtaler en selv deltar i (det er derimot god kotyme å opplyse om det, men ikke noe krav). Det som ikke er lov er opptak av tredje part, altså avlytning. Når man selv deltar er det ikke avlytning.

Taktisk er det uansett best å avslutte slike konflikter på en "minnelig" måte, ettersom motivasjonen her virker økonomisk. Hvis man skal involvere flere parter i løsningen så går gjerne vinningen opp i spinningen - som en sier. Et opptak kan da eventuelt brukes taktisk for å vinne noe forhandlingsrom i en minnelig løsning, uavhengig av hvilken verdi det ville ha hatt i en juridisk løsning.
Trådstarter
Sitat av prick Vis innlegg
Øk husleia med 4k
Vis hele sitatet...
Var ikke de vi leide til som kjørte inn i garasjen, men datteren til søstra til naboen

Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Dette er feil. Det er fortsatt slik i Norge at så lenge minst en deltager i en samtale vet at den taes opp så er det lovlig.
Altså er det lov å ta opp samtaler en selv deltar i (det er derimot god kotyme å opplyse om det, men ikke noe krav). Det som ikke er lov er opptak av tredje part, altså avlytning. Når man selv deltar er det ikke avlytning.

Taktisk er det uansett best å avslutte slike konflikter på en "minnelig" måte, ettersom motivasjonen her virker økonomisk. Hvis man skal involvere flere parter i løsningen så går gjerne vinningen opp i spinningen - som en sier. Et opptak kan da eventuelt brukes taktisk for å vinne noe forhandlingsrom i en minnelig løsning, uavhengig av hvilken verdi det ville ha hatt i en juridisk løsning.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle skrive et brev til dem, og forklare at de må i alle fall betale egenandelen på 4000 kr., samt at jeg har opptak av alle samtalene med dem.
Kan jo også true med å gå videre med saken, dersom de ikke betaler.
Håper dette kan være nok til at dem betaler.

Det som er så forbanna irriterende, er at de klarte å holde det gående, med å love å betale osv.. i over et halvt år, før jeg gav opp å snakke med dem.
Sitat av cazber Vis innlegg
Tenkte jeg skulle skrive et brev til dem, og forklare at de må i alle fall betale egenandelen på 4000 kr., samt at jeg har opptak av alle samtalene med dem.
Kan jo også true med å gå videre med saken, dersom de ikke betaler.
Håper dette kan være nok til at dem betaler.

Det som er så forbanna irriterende, er at de klarte å holde det gående, med å love å betale osv.. i over et halvt år, før jeg gav opp å snakke med dem.
Vis hele sitatet...
Har du forøvrig tipset forsikringsselskapet ditt om at du vet hvem som har gjordt det og har en innrømmelse. Forsikringsselskaper er jo ikke helt fremmed for regresskrav når de øyner at de kan få tilbake penger de har måttet ut med.

De har ofte folk som er ganske drevne på å "overbevise" skyldnere om å betale... Kan hende at forsikringsselskapet tar denne jobben for deg - om det ble dyrt nok for de.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Skulle uansett tro det er en fordel for deg om deres forsikringsselskap betaler, i stedet for ditt, da det er mulig at ditt forsikringsselskap vil øke forsikringspremien din i fremtiden på grunn av en slik hendelse.

Vurdert konfliktrådet?
Er vel bare og si at at du skal ha 4000 for egenandelen du måtte ut med. Ellerså røper du for forsikringselskapet hvem som kjørte bilen og da kan den som sto ansvarlig for øvelseskjøringen måtte betale hele beløpet ved at forsikringselskapet krever regress. Er vel enkelt nok for dem og velge mellom de 2
Sitat av cazber Vis innlegg
Vet dette ikke er mye penger, men er ganske forbanna, da vi vet hvem som kjørte, og de har innrømmet det selv. Har også opptak på telefonen, som bekrefter dette, samt at de ønsket å ordne opp privat.
Vis hele sitatet...

Forstår ikke helt problemet jeg?
det frister kansje ikke å betale din egenandel etter at du har annmeldt vedkommende
Sitat av spelley Vis innlegg
Forstår ikke helt problemet jeg?
Vis hele sitatet...
Sitat av cazber Vis innlegg
Det som er så forbanna irriterende, er at de klarte å holde det gående, med å love å betale osv.. i over et halvt år, før jeg gav opp å snakke med dem.
Vis hele sitatet...
Virkelig..?
Anmeld vedkommende, krev pengene tilbake.
Trådstarter
Jeg gikk på deres forsikringsselskap, ut fra det bilnummeret jeg fikk av politiet. Dette tok en evighet, og når jeg ringte forsikringsselskapet (Gjensigige), så sier de at det står i deres logg, at han som eide bilen ville gjøre opp privat.
Jeg sa da at dette ikke hadde skjedd. Gjensidige sa så at de skulle sende en skademelding til vedkommene, og sette en svarfrist på 3 uker.

Når jeg så ringer Gjensidige etter 3 uker, så får jeg beskjed om at vedkommene nekter for å ha noe med saken å gjøre. Begge samtaler er tatt opp på telefonen min (samt backup på pc). Når jeg da sier til Gjensidige, at sist jeg pratet med dem, så ville vedkommene gjøre opp skaden selv, og at dette omtrent er det samme som å inrømme skyld, så sier Gjensidige til meg, at dette kan de ikke gjøre noe med.

Ganske lei av Gjensidige, så tar jeg kontakt med vårt forsikringsselkap, for å bli ferdig med skaden. Det som da er problemet, er at de sier det er gått mer enn 1 år siden skaden oppstod, og at den derved var foreldet.
Da ble jeg litt irritert, og spurte etter mail adressen til vedkommene saksbehandler, og sente ham opptak av samtalen jeg hadde hatt med forsikringsselskapet tidligere, der de selv ba meg gå på motpartens forsikringsselskap. De var da enige om at dette var meldt innenfor 1 års fristen.

Når jeg anmeldte forholdet til politiet, så spurte jeg om de ville ha opptakene som bekrefter hvem det er som kjørte, men det ville de ikke ha noe av. Dersom det som "MrBlaine" sier er riktig (at man kan ta opp egne samtaler), så er det jo fryktlig rart at politiet ikke ville ha bevisene. Det hadde jo bare vært å høre på en av samtalene mine, så hadde de hatt bevis.

Er egentlig ganske lei hele saken, og det er jo heller ikke mye penger det er snakk om. For min del er det mer prinsippet det nå går på. Her vet jeg hvem som har gjort det, og de har innrømmet det selv, og sagt de vil betale, men gjør det bare ikke. Jeg har da rett og slett problemer med å la det ligge
Erklært blond
Jeg sier bare, IKKE GI OPP! Håper du får dem til å betale. Hadde blitt veldig sur selv.
Håper du ikke gir deg. Jeg hadde aldri klart å gi meg på en så klar sak, av prinsipp!

Skulle tro saken er klar, og enkel å gjøre noe med.. Men politi osv er bare å glemme nesten! Bevis eller ei, jeg har hørt om så mange saker som er så enkle men som aldri blir gjort noe med. Skjønner ikke helt hva politiet driver med til tider.
Du har lov til å ta opp dine egne samtaler ulempen er da at du ikke kan inkludere det motparten har sagt hvis du ikke gir klart uttrykk for på forhånd at samtalen blir tatt opp og at de er enig i det.
'Det vil ikke kunne brukes som bevis i en eventuell rettsak.
Skaden skal meldes innen et år men hvor lang tid de bruker på og behandle den er opp til dem
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Du har lov til å ta opp dine egne samtaler ulempen er da at du ikke kan inkludere det motparten har sagt hvis du ikke gir klart uttrykk for på forhånd at samtalen blir tatt opp og at de er enig i det.
'Det vil ikke kunne brukes som bevis i en eventuell rettsak.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra, og har du eventuelt en rettskilde på dette?

Alle andre (jeg har kommet over) peker mot at så lenge du selv er en del av samtalen så er det ikke kommunikasjonsavlytning av tredje part (som er det lovverket begrenser og krever godkjenning for å gjennomføre, med andre ord noe kun politiet bedriver).

Videre så er det veldig sjeldent at opptaket i seg selv kommer til funksjon som bevis, men at et sammendrag av innhold (tekstlig) kan benyttes i retten og gir da også en mye høyere troverdighet i gjengivelse enn om man påstår at man ordrett husker en 4 år gammel telefonsamtale.
http://www.forliksradet.no/

Om du mener du har en glassklar sak anbefaler jeg deg forliksrådet.
Der vil du å motpart være på et møte med et par andre fra kommunen, og de bestemmer utfallet.
Det er ibunn og grunn som en rettsak, bare på lavere nivå og om de blir funnet "skyldig", må de betale deg de 4,000.
Værdt å sjekke.
Hva er det som feiler folk?? Ødelegger jeg en garasjeport så skulle jeg selvsagt betalt dette! Og om jenta er 17 år...hvorfor i helvete betaler ikke foreldrene for henne og deretter låser hu inne på rommet til hu har vokst opp og skjønner at man må ta ansvar for sine handlinger?

Idioter.
Hvorfor sender du ikke bare regning til dem? betaler dem ikke , så send kravet til inkasso osv...

Hvis du ikke sliter siden du politianmeldte det og saken ble henlagt..
Sist endret av MyDarkSide; 30. januar 2011 kl. 21:48.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Hvorfor sender du ikke bare regning til dem? betaler dem ikke , så send kravet til inkasso osv...

Hvis du ikke sliter siden du politianmeldte det og saken ble henlagt..
Vis hele sitatet...
Kan en privatperson bare sende inkasso til hvem som helst? Bare lurer altså
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Husk at dine opptak er ubrukelige om du ikke har sagt før samtalen starter at du tar den opp =)
Vis hele sitatet...
Rent juridisk er de ubrukelig men er ikke sikkert at jenta som kjørte vet det.
Så er vell bare å true med anmeldelse hvis ho ikke gjør opp for seg.
Trådstarter
Jeg tror ikke det nytter å true med anmeldelse lenger. Har allerede anmeldt dem en gang, og de ser jo at de kom unna med det. Forliksrådet hadde jeg ikke tenkt på, men det er jo selvfølgelig et alternativ.

Tenker jeg sender dem et brev, med krav om innbetaling. Kommer til å skrive at jeg kommer til å ta saken videre, og at dette vil bli dyrere for dem, da jeg sitter på opptak, som beviser at det er de som har gjort det (skriver de, da jeg har mest pratet med moren). Kommer også til å gi de muligheten til å sende meg en e-mail adresse, som jeg kan sende dem opptak av samtalene på. Dette så de ikke tror jeg bløffer (noe jeg ikke gjør).

Blir en del styr for lite, men er bare så forbannet irritert på hvordan disse menneskene har oppført seg. Utgir seg for å være kristne, og sitter å synger hallelujasanger på utsiden om sommeren, men å gjøre opp for seg, er tydligvis ikke så viktig. Kansje et hint om hvor de kommer til å havne senere kunne virket
Sitat av maggii Vis innlegg
Kan en privatperson bare sende inkasso til hvem som helst? Bare lurer altså
Vis hele sitatet...

http://www.ostfoldinkasso.no/Tjenester-2908s.html

Men hvem som helst kan gjøre det samme som et inkasso byrå, inkasso byrå er bare et fordyrende mellomledd!
Sivilt søksmål er vel ett alternativ? Dersom de får en stevning i posten, så blir kanskje betalingsviljen større. Jeg er enig i at slikt er irriterende av prinsipp, og jeg hadde kjørt saken så langt som mulig, selv om det hadde innebært tap i forhold til rettsomkostninger. Rett skal være rett!
eller få henne til å skrive under på en avbetalingsordning, kansje det er lettere å få inn pengene uten stress, hvis du sier hun kan betale 500kr måneden eller noe...