Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 17314
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sukker og fett er nødvendige for å overleve. Det er næring. Utan det døyr du. Overdreven tilgang vil gi fedme ja, men det er problematisk å kutte ut tilgangen på det for å sei det pent.

Tobakk har derimot ingen nytteverdi, og å kutte i tilgangen på det er ikkje spesielt problematisk - anna enn politisk.
Vis hele sitatet...
Spørs helt hva man definerer som "nyttig". Tobakk har helt
klart nyteverdi - og nytelse er jo nyttig, eller hur?

Kanhende det ville hjelpe å innføre barndommens snope-
moral, "kun på lørdager"?
Røykerne skjønner ikke hvor vondt det faktisk lukter, jeg klarer vertfall ikke oppholde meg i biler/leiligheter hvor det røykes

Samme når folk drar opp snusboksen, kvalmene lukt
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sukker og fett er nødvendige for å overleve. Det er næring. Utan det døyr du. Overdreven tilgang vil gi fedme ja, men det er problematisk å kutte ut tilgangen på det for å sei det pent.

Tobakk har derimot ingen nytteverdi, og å kutte i tilgangen på det er ikkje spesielt problematisk - anna enn politisk.
Vis hele sitatet...
Det er mye vi mennesker bruker og har brukt som har ikke har noe nytte verdi men som likevel blir prioritert mer enn det nødvendige. Slik jeg skjønner det så ønsker du å forby tobakk. Man kan gå tilbake 90 år i tid til USA for å se hvordan det gikk der med alkoholen. Det forbudet la grunnstenen for organisert kriminalitet i USA, fra å ga fra små gategjenger som styrte det lokale horehuset til å få monopolet på alkohol importet ga kriminelle organisasjoner enormt mye makt i USA.

@Sondre Jeg har på ingen måte sagt at tobakk før ikke var helseskadelig jeg fatter ikke hvor du klarer å få det fra, men det var ikke før på 1900-tallet tobakk industrien klarte å nå fram til folk flest og at det ble populært. Før Kolumbus nådde fram til Amerika var vel ikke tobakk utbredt i Europa og ble heller brukt av indianere under spesielle seremonier dvs De tok ikke en sigg etter middagen hver dag.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Neppe. Men det er ikkje veldig interessant heller. Momsen er på 25%, og vil altså utgjere 2 milliarder, så da kjem du opp i 10 milliarder totalt, og lander på at i eit best-case scenario vil du ha litt overskot, og i eit worst-case scenario tap på ti milliarder - gitt at du vel å ikkje ta med effekten av redusert levealder. Tek du med effekten av redusert levealder og kostnadane det medfører kjem du ut med eit tap på 70 milliarder i verste fall.
Vis hele sitatet...
Disse tallene forusetter vel at bortsett fra røyken, er alle mennesker 100% friske, med sunne liv som alle vil nå en høy alder...

Latterlig...
Sist endret av beltespenna; 25. desember 2011 kl. 02:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av beltespenna Vis innlegg
Disse tallene forusetter vel at bortsett fra røyken, er alle mennesker 100% friske, med sunne liv som alle vil nå en høy alder...
Vis hele sitatet...
Tru det eller ei, men forskarar er ikkje idioter. Det er altså snakk om kostnader tobakken påfører samfunnet. Altså kostnader som vil forsvinne om tobakksbruken forsvinn.
The Telegraph skriver at røykere i snitt sparer penger for staten ved at de dør tidligere og da ikke mottar pensjon og dyr eldrebehandling.
Denne siden og en del andre henter informasjonen fra en Nederlansk undersøkelse.

According to the research, a person of normal weight costs on average £210,000 over their lifetime, a smoker just £165,000 and an obese person £187,000.
Vis hele sitatet...
Om man kunne si for sikkert at dette er fakta hadde vert interessant.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tru det eller ei, men forskarar er ikkje idioter. Det er altså snakk om kostnader tobakken påfører samfunnet. Altså kostnader som vil forsvinne om tobakksbruken forsvinn.
Vis hele sitatet...
Tallet er TULL... Rapporten er lagt sammen på grunnlag av flere utenlanske studier med uvisste rammer i hu og hast pga. tidspress, og kan derfor være unøyaktig på flere områder... Dette er hva "forskerne" selv skriver, gir ikke særlig tillit...

Jeg har dessuten ett inntrykk av at slike rapporter ofte er utrolig kyniske i sin fremgansmåte for å få en "værst mulig" konklusjon..
Sist endret av beltespenna; 25. desember 2011 kl. 02:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av beltespenna Vis innlegg
TULL... Rapporten er lagt sammen på grunnlag av flere utenlanske studier med uvisste rammer i hu og hast pga. tidspress, og kan derfor være unøyaktig på flere områder... Dette er hva "forskerne" selv skriver, gir ikke særlig tillit...
Vis hele sitatet...
Nåja. Dei gir kostnadsestimat, som er rimelig vide. Å settje ein nøyaktig sum er vanskelig, og kjem delvis an på kor mykje ressursar ein vil bruke på å settje summen. Slik forskning er i natur usikker, men ikkje usikker som du vil ha det til. I kapittelet som drøfter metodikken ser dei t.d. på danskane si vurdering av om ein bør ta med redusert levealder eller ikkje i beregninga.

Den er langt frå perfekt, og peikar på behovet for meir forsking på området for norske forhold.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Å blande inn sukker og fett blir for dumt. Folk har levd i årtusner med sukker og fett, og det har alldri vært noe særlig problem før man begynte å overdrive bruken. However sigaretter er garantert skadelig. det er ingen tvil om at Tobakk er skadelig. Hvis jeg hadde drukket bensin hver dag. hadde du syntes det var greit å betale sykehus regninga mi?
Vis hele sitatet...
Sitat av Sondre Vis innlegg
Syns det blir feil at dere røyker som svamper og likevel skal ha gratis hjelp når dere får Kols og lungekreft. Røykere burde betalt slik selv. Hvorfor skal skattepenger brukes til folk som bevist saboterer kroppen sin med Tjære og Nikotin? Burde man ikke heller registrere røykere slik at de kan betale sin egen sykehus regning om Røyking har ført til livstruende sykdom?

Uhell er en ting. Bevist ødeleggelse av sin egen kropp er en helt annen ting.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sondre Vis innlegg
Hva er alternativet? La rusmisbrukere dø som fluer pga underernæring? Stoppe pengeutbetalingene å la de begå selvmord en etter en for å bli kvitt abstinenser?

Vi vet jo at avrusningsplasser er det lite av. så det alternativet er ganske dødt. Men hva gjør man med de som må vente 1år på avrusning? skal man Ta pengene dems og ikke gi dem mat, for så å håpe på at de overlever 1 år til de kommer inn på avrusning?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser flere av innleggene du har i tråden om at rusmisbrukere har det for godt, og setter de opp mot det du skriver i denne tråden (ja vet at du bruker røyk som et "ikke eksempel" i rusmisbruker tråden) vil jeg påstå at du må være en av freaks største hyklere...

EDIT: Og hvis lukt er en av grunnene til at røyk skulle vært ulovlig, som mange i denne tråden skriver, vet jeg om veldig mange mennesker (hvilke som kommer deg først i minne skal ikke jeg spekulere i..) som heller aldri burde få gått utenfor døra..
Sist endret av Mathias666; 25. desember 2011 kl. 03:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
http://www.davehitt.com/facts/epa.html

http://web.archive.org/web/200211282...08/wtob08.html

"THE world's leading health organisation has withheld from publication a study which shows that not only might there be no link between passive smoking and lung cancer but that it could even have a protective effect."
Sist endret av stimmer; 1. januar 2012 kl. 18:20.
Sitat av stimmer Vis innlegg
http://www.davehitt.com/facts/epa.html

http://web.archive.org/web/200211282...08/wtob08.html

"THE world's leading health organisation has withheld from publication a study which shows that not only might there be no link between passive smoking and lung cancer but that it could even have a protective effect."
Vis hele sitatet...
Hva har WHO å tjene på å lyve om at passiv røyking er skadelig?
http://www.who.int/inf-pr-1998/en/pr98-29.html

I call BULLSHIT.
det er dine penger og di helse, sånn som alle oss andre røykere så er det helt opp til deg.
valget er ditt, og dessuten, å gå ut på trappa eller vandre en tur alene eller m/ andre å ta en blås er jævla digg.
Gå en tur med musikk over øra og ta ein blås gjør da vel ingen skade
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sukker og fett er nødvendige for å overleve. Det er næring. Utan det døyr du. Overdreven tilgang vil gi fedme ja, men det er problematisk å kutte ut tilgangen på det for å sei det pent.

Tobakk har derimot ingen nytteverdi, og å kutte i tilgangen på det er ikkje spesielt problematisk - anna enn politisk.
Vis hele sitatet...
Det blir selvsagt ikke helt det samme, men en kan jo også si dette om veldig mange matvarer og ikke minst brus. Sistnevnte er det beste eksempelet, da det eneste man får i seg er raske karbohydrater. Å kutte tilgangen er også her kun politisk sett problematisk.

Selv synes jeg tobakk-politikken later til å være styrt av en felles politisk overbevisning om at røyking er en uting man må betale avgifter for å bedrive. Ut ifra tallene som blir diskutert her i tråden virker det ikke som om det faktisk finnes et faktagrunnlag som rettferdiggjør avgiftspolitikken, og når det kommer til snus er det ihvertfall ingen tvil om at avgiftene ikke er et resultat av en konsekvent avgiftspolitikk, men flertallets holdninger til tobakk.

Jeg synes ikke det er noen tragedie at myndighetene regulerer forbruket av diverse varer som beviselig er skadelige og/eller kostbare for samfunnet. At disse reglene derimot kun rammer tobakksindustrien synes jeg blir prinsipielt problematisk. Hvorfor er det ikke avgifter på utelukkende usunne matvarer eller aktiviteter som innebærer økt risiko for skader? Vi kunne jo hevet inn avgifter på skiheis-kort, siden det å stå ned en bakke gjentatte ganger i høye hastigheter er en totalt unyttig aktivitet som øker faren din for skader?

Det er uendelig med unyttige aktiviteter vi mennesker koser oss med som ikke er optimalt for samfunnet. Men friheten til å kose seg litt synes jeg er viktigere enn å skulle optimalisere samfunnet økonomisk og helsemessig.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hva har WHO å tjene på å lyve om at passiv røyking er skadelig?
Vis hele sitatet...
Det gjorde det lettere å få innført strengere røykelover?

La meg innrømme at jeg ikke kan vite nøyaktig hvor skadelig passiv røyking egentlig er. Jeg kunne utvekslet linker med deg i det uendelige, men ingen som ikke selv har vært med å forske på dette, har noe godt vurderingsgrunnlag for å kunne uttale seg.

Personlig er jeg skeptisk til WHO, og synes det høres rart ut at passiv røyking skal være nesten like skadelig som aktiv røyking.
*insert tittel her*
Sitat av Sondre Vis innlegg
Å blande inn sukker og fett blir for dumt. Folk har levd i årtusner med sukker og fett, og det har alldri vært noe særlig problem før man begynte å overdrive bruken. However sigaretter er garantert skadelig. det er ingen tvil om at Tobakk er skadelig. Hvis jeg hadde drukket bensin hver dag. hadde du syntes det var greit å betale sykehus regninga mi?
Vis hele sitatet...
Det er fri helsetjeneste i norge.
Non-smokers

Klassisk Bill Hicks bit om røyking

"You go up to crippled people and dance too? Motherfuckers."
Sist endret av Mr.Jack; 3. januar 2012 kl. 09:16.
Det er store fordeler ved å slutte å røyke annet enn de helsemessige årsakene. Man blir et bedre menneske, du kan godte deg over hvor mye bedre du er enn de som ikke klarer å slutte, du lukter ekstremt mye bedre, etc.

Slutt å røyke, de som røyker dør.
Sitat av Negr Vis innlegg
Det er store fordeler ved å slutte å røyke annet enn de helsemessige årsakene. Man blir et bedre menneske, du kan godte deg over hvor mye bedre du er enn de som ikke klarer å slutte, du lukter ekstremt mye bedre, etc.

Slutt å røyke, de som røyker dør.
Vis hele sitatet...
Quit smoking, become immortal
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Nå er ikke mitt tilfelle veldig relevant da jeg prøver å slutte selv, men sånn jeg ser det, er det ganske enkelt.

JEG velger å røyke, et stoff som er lovlig, og selges i butikken. Hvis staten føler de har veldig tap på dette, får de øke prisen.
JEG liker ikke tanken på at andre skal fortelle meg hvordan DE ønsker at JEG skal leve MITT liv.
De som flyr rundt og føler at livet deres står på spill fordi de blir utsatt for passiv røyking, må faen meg våkne opp. Hvis dèt er den største helserisikoen de løper, så lever de ikke, de venter passivt på å dø.
Leste akkurat denne godbiten i aftenposten, og må nesten legge den til her enda tråden er blitt noen dager gammel: http://www.aftenposten.no/meninger/-...e-6735458.html
Siterer Per Inge Torkelsen:

Selvfølgeligt ska me ta hensyn te ikkje-røykerane. Det e ikkje det det handle om. Det handle om det modsatta. E der någen som, i fullt alvor, meine at det e umuligt å bygga røykerom med skikkeligt avtrekk? E der någen som, i fullt alvor, meine at ein røykar på ein parkeringplass med 600 forurensande bilar representere ein gedigen helsefare for de, så her kan de oppleva passive røyking? Hvis der fins någen så meine dette, så bør de ta seg ein røyk. Ein sigarett føre te at du roe deg ner, ein sigar føre te fred i sinnet og ei piba føre te ettertenksomhed og den gode diskusjonen. Der e ingen så banke kånå si i nikotinrus.

Me må ikkje legga oss på amerikalinjå så satse udelukkande på frykt. Me må ikkje hørra på Gro og Høybråten, og ble livredde for at me e for tynne, for tjukke, har for små bryster, for store øyrer, ikkje røyka, ikkje drikka, ikkje snakke i mobil, ikkje spise gilde mad, ikkje spisa sukker, ikkje spisa salt, ikkje spisa egg, og ikkje smila og le. Me må ikkje enda opp med at det einaste me har igjen e surt og bittert.
Hvorfor skal noe som er så helseskadelig som sigaretter være lovlig? Det er mange tusen dødsfall, direkte knyttet opp mot sigaretter, hvert eneste år. Røykere nyter ingen gevinster, annet enn å stille et skapt behov og samtidig ødelegge helsen sin.
At man roer seg ned ved å ta en røyk er tull. Du roer deg ned fordi kroppen trenger nikotin, og du tilfører det. Det kalles abstinenser.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Vondt lukt, helseskadelig, kan være skadelig for andre rundt deg. Men for all del, det er ditt liv og dine valg. Men du må ikke bli sint hvis venner/bekjente vil ha deg til å slutte, det er bare et godt tegn på at de bryr seg
Jeg skjønner ikke hvorfor jeg som røyker skal få dårlig samvittighet for at andre ikke røyker. Det er ingenting som tilsier at om jeg stumper røyken, eller aldri hadde begynt å røyke dermed vil leve lengre. Det er mange faktorer som spiller inn.

Sitat av Bill Hicks
Non-smokers die every day.
Vis hele sitatet...
Noen mennesker liker av natur å trakkasere de svake / de som er dumme. Røyking er utelukkende dumt.

Den eneste grunnen til at du syntes røyking er "digg" er fordi du er avhengig.
Skjønner ikke hva som er godt med tobakk, er merkelig at tobakk ikke blir ulovlig!, og jo dere forpester og stinker dritt, har en ånde som lukter askebeger og enda værre av klærne, uansett hvem butikk jeg skal på så står det par stk å suger på en stinkende kistespiker rett foran dør oppninga, gjør driten ulovlig
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Skjønner ikke hva som er godt med tobakk, er merkelig at tobakk ikke blir ulovlig!, og jo dere forpester og stinker dritt, har en ånde som lukter askebeger og enda værre av klærne, uansett hvem butikk jeg skal på så står det par stk å suger på en stinkende kistespiker rett foran dør oppninga, gjør driten ulovlig
Vis hele sitatet...
Ja, begrens vår individuelle frihet enda mer. Etterhvert kan vi jo følge etter Singapore og henge de som bruker narkotika også?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Skjønner ikke hva som er godt med tobakk, er merkelig at tobakk ikke blir ulovlig!, og jo dere forpester og stinker dritt, har en ånde som lukter askebeger og enda værre av klærne, uansett hvem butikk jeg skal på så står det par stk å suger på en stinkende kistespiker rett foran dør oppninga, gjør driten ulovlig
Vis hele sitatet...
Huffda, det er virkelig synd i deg.
Sitat av stagg Vis innlegg
Huffda, det er virkelig synd i deg.
Vis hele sitatet...
Ja det er synd på meg, skjønner ikke hvorfor dere kistespiker sugere er nødt å stå forann innganger å forkorte livene deres !

Det må jo være nikotina som tærer på hjernen siden en røyker ikke slutter å røyke når h*n ser seg selv i speilet og ser gulbrune tenner sliten ansikthud og flakkete blikk!

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ja, begrens vår individuelle frihet enda mer. Etterhvert kan vi jo følge etter Singapore og henge de som bruker narkotika også?
Vis hele sitatet...
Ja... narkotika alkahol og tobbaksvarer er ting vi ikke trenger, så et forbud og relativt strenge straffer hadde vært en ide
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ja det er synd på meg, skjønner ikke hvorfor dere kistespiker sugere er nødt å stå forann innganger å forkorte livene deres !

Det må jo være nikotina som tærer på hjernen siden en røyker ikke slutter å røyke når h*n ser seg selv i speilet og ser gulbrune tenner sliten ansikthud og flakkete blikk!



Ja... narkotika alkahol og tobbaksvarer er ting vi ikke trenger, så et forbud og relativt strenge straffer hadde vært en ide
Vis hele sitatet...
Jada. Her renner det på. Regner med du er perfekt. Ingen skavanker ikke sant?

Du virker som en bitter person. Nesten så jeg har lyst til å invitere deg på en kopp kaffe i et rom uten vinduer. For så å låse døra å svelge nøkkelen. Du slipper ikke ut før jeg har røyket opp tre pakker med Rød 3. Så kan du sitte der samtidig som du studerer mine tenner som blir gulere og gulere. Og huden som faller av.

Til slutt så skal vi gå inn på et kompromiss, du skal røyke en spliff sammen med meg før du får slipper ut, så du slipper se på at jeg forfaller.
Sist endret av stagg; 8. januar 2012 kl. 18:39.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Skjønner ikke hva som er godt med tobakk, er merkelig at tobakk ikke blir ulovlig!, og jo dere forpester og stinker dritt, har en ånde som lukter askebeger og enda værre av klærne, uansett hvem butikk jeg skal på så står det par stk å suger på en stinkende kistespiker rett foran dør oppninga, gjør driten ulovlig
Vis hele sitatet...
Ja, ikke sant. Og da skal jeg gå til hver og en som er overvektig og be han spise mindre. Er du virkelig så arrogant? Man bestemmer over sin egen kropp og hva man skal putte i seg.

Fra FN's menneskerettighetserklæring:

"Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet."

Frihet, min venn. Frihet til å bestemme over sin egen kropp og sinn.
Sist endret av Kusetjuv; 8. januar 2012 kl. 18:45.
Sitat av stagg Vis innlegg
Jada. Her renner det på. Regner med du er perfekt. Ingen skavanker ikke sant?

Du virker som en bitter person. Nesten så jeg har lyst til å invitere deg på en kopp kaffe i et rom uten vinduer. For så å låse døra å svelge nøkkelen. Du slipper ikke ut før jeg har røyket opp tre pakker med Rød 3. Så kan du sitte der samtidig som du studerer mine tenner som blir gulere og gulere. Og huden som faller av.

Til slutt så skal vi gå inn på et kompromiss, du skal røyke en spliff sammen med meg før du får slipper ut, så du slipper se på at jeg forfaller.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke nok med at du blåser en tjue pakk i tryne på meg hver gang jeg skal inn noe sted ? eller at du med den nikitin brune fingeren din knipser sneiper overalt ?

Ellers hadde det vært morro å se noen dampe opp tre pakker med tobak på engang
Sitat av mr_james Vis innlegg
Røykerne skjønner ikke hvor vondt det faktisk lukter, jeg klarer vertfall ikke oppholde meg i biler/leiligheter hvor det røykes

Samme når folk drar opp snusboksen, kvalmene lukt
Vis hele sitatet...
Joda, vi som røyker vet at det lukter ræv. Jeg bruker å ta hensyn til mine venner når jeg røyker ved å gå en annen plass. De fleste jeg kjenner synes ikke selve røyklukta er vond, men når man på en måte er ferdig å røyke og etterlukta.
Sitat av margido Vis innlegg
Joda, vi som røyker vet at det lukter ræv. Jeg bruker å ta hensyn til mine venner når jeg røyker ved å gå en annen plass. De fleste jeg kjenner synes ikke selve røyklukta er vond, men når man på en måte er ferdig å røyke og etterlukta.
Vis hele sitatet...
He he ja hvertfall lukta av ferdig røyk, rulle tobakk lukter ikke like ille
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Men er det ikke nok med at du blåser en tjue pakk i tryne på meg hver gang jeg skal inn noe sted ? eller at du med den nikitin brune fingeren din knipser sneiper overalt ?

Ellers hadde det vært morro å se noen dampe opp tre pakker med tobak på engang
Vis hele sitatet...
Jeg røyker sjeldent foran innganger på offentlige plasser, da jeg er klar over hvor irriterende det kan være for forbipasserende. Jeg røyker heller ikke i et bussskur så det skal plage deg og andre. Dette gjør jeg så jeg kan få min nikotinpinne, samt at jeg respekterer deg og andre. Du ordlegger deg på en måte som fikk meg til å svare deg slik jeg gjør.

Du kan diskutere saklig kompis, ikke noe vits med å komme med sure oppgulp fra kavringen du spiste til frokost.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Ja, ikke sant. Og da skal jeg gå til hver og en som er overvektig og be han spise mindre. Er du virkelig så arrogant? Man bestemmer over sin egen kropp og hva man skal putte i seg.

Fra FN's menneskerettighetserklæring:

"Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet."

Frihet, min venn. Frihet til å bestemme over sin egen kropp og sinn.
Vis hele sitatet...
Men plager han feite noen andre enn seg selv ? neeei
Sitat av stagg Vis innlegg
Jeg røyker sjeldent foran innganger på offentlige plasser, da jeg er klar over hvor irriterende det kan være for forbipasserende. Jeg røyker heller ikke i et bussskur så det skal plage deg og andre. Dette gjør jeg så jeg kan få min nikotinpinne, samt at jeg respekterer deg og andre. Du ordlegger deg på en måte som fikk meg til å svare deg slik jeg gjør.

Du kan diskutere saklig kompis, ikke noe vits med å komme med sure oppgulp fra kavringen du spiste til frokost.
Vis hele sitatet...
Til frokost lukta jeg på kistespikern dama jeg tok med hjem fra byen fyrte på i senga mi... kunne jo ikke si noe for skulle ha meg en runde til frokost ogsa

Og forresten skal jeg love deg at når du en dag slutter a røyke vil du få samme meninger som meg
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Og forresten skal jeg love deg at når du en dag slutter a røyke vil du få samme meninger som meg
Vis hele sitatet...
Neppe.
Min far sluttet å røyke når han var 50, han er i dag litt over 60. Han elsker fortsatt lukten av røyk, men er fortsatt røykfri. Han mener også at røykeloven burde vært mer liberal ved egne røykeavdelinger på spisesteder osv. Han har ingenting i mot de som røyker, men liker å tro at han reddet sitt eget liv når han stumpet røyken. (Røyket 3-4 pakker tobakk i uken)
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Neppe.
Min far sluttet å røyke når han var 50, han er i dag litt over 60. Han elsker fortsatt lukten av røyk, men er fortsatt røykfri. Han mener også at røykeloven burde vært mer liberal ved egne røykeavdelinger på spisesteder osv. Han har ingenting i mot de som røyker, men liker å tro at han reddet sitt eget liv når han stumpet røyken. (Røyket 3-4 pakker tobakk i uken)
Vis hele sitatet...
Vel han forlenget nok livet ved å slutte å røyke, luktesans smaks sans potens og masse andre goder sok kom tilbake når han sluttet
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Og forresten skal jeg love deg at når du en dag slutter a røyke vil du få samme meninger som meg
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. Jeg vil ikke "kjeppjage" den "stakkars" røykeren som må stå ute i kulden fordi han vil ta seg en røyk. Hvorfor? Jo, fordi jeg har røyket selv. Jeg kan forstå deg, men samtidig så må du respektere andre mennesker, samt deres valg. Det er ikke forbudt å røyke i Norge, man skulle nesten tro det var det.

Ja, jeg vil sikkert slutte å røyke en dag, men jeg har enda ikke motivasjonen til det. Jeg er veldig klar over skadene det fører med seg. Om ikke annet så har jeg i det minste kuttet drastisk ned på røyken de siste årene. Det kan vi faktisk takke Høybråten for.

En ting til, hvordan i alle dager presterte du å ta med deg en dame med gule tenner, gule fingre samt hud som faller av hjem fra byen? Var du så drita full at du ikke så at hun patta på en kreftpinne? Da tror jeg nesten du må vurdere ditt alkoholforbruk, før du ender opp på Valdres klinikken for skattebetalernes regning.
Sitat av stagg Vis innlegg
Tvilsomt. Jeg vil ikke "kjeppjage" den "stakkars" røykeren som må stå ute i kulden fordi han vil ta seg en røyk. Hvorfor? Jo, fordi jeg har røyket selv. Jeg kan forstå deg, men samtidig så må du respektere andre mennesker, samt deres valg. Det er ikke forbudt å røyke i Norge, man skulle nesten tro det var det.

Ja, jeg vil sikkert slutte å røyke en dag, men jeg har enda ikke motivasjonen til det. Jeg er veldig klar over skadene det fører med seg. Om ikke annet så har jeg i det minste kuttet drastisk ned på røyken de siste årene. Det kan vi faktisk takke Høybråten for.

En ting til, hvordan i alle dager presterte du å ta med deg en dame med gule tenner, gule fingre samt hud som faller av hjem fra byen? Var du så drita full at du ikke så at hun patta på en kreftpinne? Da tror jeg nesten du må vurdere ditt alkoholforbruk, før du ender opp på Valdres klinikken for skattebetalernes regning.
Vis hele sitatet...
He he ja så sant så sant
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Øk prisene på røyk, og senk på snus. Snus har langt mindre skadelige effekter en normal "sigg". Leste en artikkel her forleden om at snus var like farlig som kaffe, noen som kan avkrefte eller bekrefte?
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/18/423760.html
vel er jo bare å stumpe røyken, legg pengene du ville brukt på røyk i en boks i 1 år , åpne så boksen og reis til syden
når jeg står opp om
morgenen løper jeg bort til springen. varmt vann og to t-skjer med pulver kaffe

rører rundt mens jeg tar opp min rød 3 , ruller meg en perfekt rullet røyk og fyrer opp mens jeg drikker kaffen
morgeneb hadde ikke blitt det samme uten !
Sist endret av arnekjell; 11. januar 2012 kl. 15:00.
Ganske enig i det du sier der ja. Jeg har da sluttet, men grunnen til dette er mest økonomi. De som klager, for bare klage. Mennesket er et individ, og et individ liker at ting er på sin måte. De fleste iallefall. Det gjør nå jeg
Sitat av adrkaar Vis innlegg
Ganske enig i det du sier der ja. Jeg har da sluttet, men grunnen til dette er mest økonomi. De som klager, for bare klage. Mennesket er et individ, og et individ liker at ting er på sin måte. De fleste iallefall. Det gjør nå jeg
Vis hele sitatet...
Økonomi er et av argumentene som holder meg unna.
En annen ting er at alle klærne mine stinker røyk, det stinker i rommet, det er kaldt ute, det er ikke sosialt for 5 øre med mindre du er på en arbeidsplass eller skole. Først her kommer argumentene om kreft og kols frem for meg. Det er så langt frem i tiden at jeg klarer å drite i det helt fint.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Økonomi er et av argumentene som holder meg unna.
En annen ting er at alle klærne mine stinker røyk, det stinker i rommet, det er kaldt ute, det er ikke sosialt for 5 øre med mindre du er på en arbeidsplass eller skole. Først her kommer argumentene om kreft og kols frem for meg. Det er så langt frem i tiden at jeg klarer å drite i det helt fint.
Vis hele sitatet...
Rullings lukt av klær lukter godt ! , bare den ferdig røyken som stinker, prøv å ta en pulver kaffe og en ny rullet rød mix 3 tobakk, livet er herlig, bare synd det er så kjedelig å ta bussen til svinesund hver gang trygda kommer
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Ja, ikke sant. Og da skal jeg gå til hver og en som er overvektig og be han spise mindre. Er du virkelig så arrogant? Man bestemmer over sin egen kropp og hva man skal putte i seg.

Fra FN's menneskerettighetserklæring:

"Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet."

Frihet, min venn. Frihet til å bestemme over sin egen kropp og sinn.
Vis hele sitatet...
Problemet med den friheten du skriker ut om, er at den rammer ikke kun deg selv. Den rammer samtlige norske skattebetalere som må betale for helsevernet den dagen du ligger immobilisert på promperommet, på grunn av kols.
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Problemet med den friheten du skriker ut om, er at den rammer ikke kun deg selv. Den rammer samtlige norske skattebetalere som må betale for helsevernet den dagen du ligger immobilisert på promperommet, på grunn av kols.
Vis hele sitatet...
All form for individuell frihet vil alltid ramme andre individer til en viss grad. Disse norske skattebetalerene betaler vel også for personer som havner på pumping etter å ha konsumert overstadige mengder med alkohol, eller folk som havner på sykehus pga. andre alkoholrelaterte sykdommer. I tillegg betaler også skattebetalerene for mennesker som skader seg selv ved å drive ekstremsport, kjører uforsvarlig eller bare rett og slett ikke tenker før de handler (eller bare er uheldige). Dette er konsekvensen av velferdssamfunnet vi har her i landet, og det faktum at folk har frihet til å i stor grad gjøre det de vil innenfor lovverket vårt, vil alltid føre til at det ligger folk på sykehus med skader som kunne vært ungått om vi hadde skrenket inn på folks frihet over eget liv; det være seg tobakk, alkohol, ekstremsport, bilkjøring og så videre.

Tror du for øvrig at du hadde betalt mindre skatt om det hadde blitt forbud mot å røyke?
Sitat av King Ink Vis innlegg
All form for individuell frihet vil alltid ramme andre individer til en viss grad. Disse norske skattebetalerene betaler vel også for personer som havner på pumping etter å ha konsumert overstadige mengder med alkohol, eller folk som havner på sykehus pga. andre alkoholrelaterte sykdommer. I tillegg betaler også skattebetalerene for mennesker som skader seg selv ved å drive ekstremsport, kjører uforsvarlig eller bare rett og slett ikke tenker før de handler (eller bare er uheldige). Dette er konsekvensen av velferdssamfunnet vi har her i landet, og det faktum at folk har frihet til å i stor grad gjøre det de vil innenfor lovverket vårt, vil alltid føre til at det ligger folk på sykehus med skader som kunne vært ungått om vi hadde skrenket inn på folks frihet over eget liv; det være seg tobakk, alkohol, ekstremsport, bilkjøring og så videre.

Tror du for øvrig at du hadde betalt mindre skatt om det hadde blitt forbud mot å røyke?
Vis hele sitatet...
Helt enig.. Blir så provisert av sånne ikke røykere som kommer med helt usaklige argumenter.. Får bare lyst til og røyke enda mer.. Røyk dem ut gutta
Sist endret av larsen9; 17. januar 2012 kl. 16:01.