Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6816
Heyud,

Er to kompiser som tenker å flytte til california. Egentlig har vi ikke noen veldi bra plan klar, men tenker i allefall å dra rundt september-oktober 2010.

Tanken er i allefall å stikke ned å få en jobb, å en delvis cheap plass å bo. Tenker da helst å bo i LA, men kan godt bo litt uttforr, feks santa barbara/monica etc..

anyway, er det det noen her som har no peiling å kan hjelpe oss? er jo klar over californias økonomiske situasjon om dagen, men hvordan påvirker den folka der? er det høy arbeidsledighet? dyrt(regner med det)?

evt vet noen om noen organisasjoner som kan hjelpe til på noen som helst måte?

er jo ikke bare bare å fikse seg jobb og bosted der nede FØR man drar ned, men er jo i grun avhengi av å få fiksa bosted før vi reiser...

thnx for svar!
Du tenker ikke over visum og at du må ut av landet etter 90 dager ?
Trådstarter
6 0
regner ikke med at det blir noe problem(?)
Sitat av fetteranton Vis innlegg
regner ikke med at det blir noe problem(?)
Vis hele sitatet...
Hvordan er det ikke et problem?
Skal du flytte dit er den en nokså lang søknadsprosess involvert.
fiks deg jobb før du flytter ned slik at du får arbeidsvisum. Det kan være relativt vanskelig å få visum hvis du ikke har familie eller noe annet som knytter deg til USA.

Det er også en del Norske bedrifter i USA du kan sjekke med gjennom Norge hvis jeg ikke husker feil, jeg er ikke sikker da, men er vel bare litt googling som skal til.
Trådstarter
6 0
Regner med en lang søknadsprosess, ja. Men regner også med at det skal være en ganske grei prosess og få gjennomført. Er ikke så godt inne på det, men regner med at det ikke er helt umulig å få visum i usa dersom en er fra norge og snakker flytende engelsk. eller?

joda har googla litt. men sleit med å finne noe vettig.

det beste hadde i grun vært om noen her viste om noen organisasjoner elns som hjelper til med sånnt.
Det er selvfølgelig et pluss å være fra Norge, men det er fortsatt vanskelig å få visum hvis du ikke har noe som knytter deg til statene som jeg sa. Jobb eller familie er det som gjør det lettest å få visum.
Først av alt, hvis du skal jobbe der vær klar over at minstelønn i california er 8 dollar i timen... Så med mindre du har en relativt lang utdanning vil du virkelig ikke ha mulighet til å tjene mer enn dette.

Om å arbeide i USA:
http://www.usa.gov/visitors/work.shtml
http://www.usimmigrationsupport.org

Jeg vil virkelig anbefale deg å jobbe som en gris i Norge et år for så å dra til USA
Trådstarter
6 0
åtte dollar er konge det, hadde håpa på ca 50 spenn i timen takk for linkene ReOB

når det gjelder familie å sånnt.. hvor langt ut i slekta "hjelper det" å ha familie da? har bla. tremenninger i usa da, men det hjelper vel kanskje ikke stort?
Det er jeg ikke sikker på. Jeg har tante og onkel i USA som gjorde det lett for meg å få visum, da jeg kunne si at jeg skulle bo hos dem og slikt. Men jeg vil anta at hvis du kan bevise ditt forhold til denne tremenningen og vise at du vil ha kontakt med han/hun så hjelper det på, men jeg er som sagt ikke sikker.
Måter på hvordan man kan bo og jobbe i USA:

1. Søk om Green Card
2. Få deg en jobb i USA, og søk så om arbeidsvisum
3. Gift deg med en amerikaner
4. Ha noen av nærmeste familie som bor i USA, og søk om å få bo med de(n)
5. Gå på skole i USA, og under oppholdet gjennomfør enten punkt 2 eller 3
6. Reis dit på ferie, og under oppholdet gjennomfør enten punkt 2 eller 3
7. Ta deg inn i landet ulovlig (anbefales ikke)
Trådstarter
6 0
ok takk for svar folkens. har sjønt at jeg i første omgang kanskje må konsentrere meg om å få oppholdtillatelse

Men dersom noen har noen internett sider til organisasjoner elns så er det av stor interesse
Av det jeg har lest til nå så kan jeg nesten 99% garantere at du ALDRI kommer til å få oppholdstillatelse.

Til dere som råder han om å ''bare skaffe seg en jobb og så få arbeidsvisum'' så kan jeg informere om at så lett er det faktisk ikke. For det første så er det ingen som kan ansette deg før du har fått dette arbeidsvisumet, og for det andre så skjer det aldri i verden at man får arbeidsvisum for å jobbe på en random bar, eller andre lavtlønnsjobber. Selv om man er ferdig utdannet så er det heller ikke sikkert at akkurat det du er utdannet til å jobbe med vil hjelpe deg å få arbeidsvisum. Det går som regel på hva de har bruk for og hvilke yrker de sliter med å få ansatt nok folk i. Høyere utdanning er også å foretrekke. Arbeidsledigheten i usa er høy, og om de skulle sluppet inn hver eneste partysvenske/nordmann/russer/italiener osv som har sykt lyst å leve livet borte i statene ett par år så hadde det gått rett vest der borte.

Min erfaring er at de er meget strenge, da jeg selv har hatt akkurat denne drømmen for noen år tilbake.

Men for all del, lov å prøve, but dont quit your dayjob
Hvis florida er et alternativ så er det mulig å komme seg in gjennom jobb i disney world.
Dårlig betalt og merkelige regler du må forholde deg til er ulempene der da...
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Hvis florida er et alternativ så er det mulig å komme seg in gjennom jobb i disney world.
Dårlig betalt og merkelige regler du må forholde deg til er ulempene der da...
Vis hele sitatet...
Så har man Norsk eide rederier som opererer ut fra Fort Lauderdale, de driver også hoteller der og på Key West.
Det er også plenty av Norske firmaer i Miami og Jacksonville.

Sea World er også et alternativ.

Bare noen tips til varig oppholdstillatelse.
Hvis du skal jobbe, må du først søke deg inn på en jobb i USA. Så må firmaet du skal jobbe for bevise at ingen amerikanere kan gjøre den jobben du har søkt på (dette gjøres ved å kjøre en ny runde jobbintervjuer). Hvis de ikke finner noen amerikanere til å gjøre jobben, kan de sende forespørsel til departementet som deler ut visum om en arbeidstillatelse til deg. Dette koster flere tusen kroner for firmaet. Du er ikke i stand til å søke om arbeidsvisum selv.
Med andre ord er det en rimelig komplisert prosess som de fleste firmaer ikke gidder å gå igjennom med mindre det faktisk er en jobb det er ganske få som er kvalifisert til å utføre.
Med andre ord må du finne en jobb der de spesielt søker norske medarbeidere (eks. Disneyland i Florida), eller ha en god utdannelse.

Tremenninger i USA har ingen effekt, og med fjernere familie enn foreldre, søsken, barn eller ektefelle (besteforeldre, tanter og onkler) vil det ta opp i mot ti år å få godkjent visum. Med søsken tar også prosessen noen år å gjennomføre.
Sitat av fetteranton Vis innlegg
åtte dollar er konge det, hadde håpa på ca 50 spenn i timen takk for linkene ReOB

når det gjelder familie å sånnt.. hvor langt ut i slekta "hjelper det" å ha familie da? har bla. tremenninger i usa da, men det hjelper vel kanskje ikke stort?
Vis hele sitatet...

8 dollar er ikke 50 spenn engang, Valutakalkulator
Sitat av simen929 Vis innlegg
8 dollar er ikke 50 spenn engang, Valutakalkulator
Vis hele sitatet...
Jo...

50,14
I følge Norges Bank ligger valutakursen i dette øyebliket på 6,0646. Det medfører at 8 dollar er 48,5 kroner.

Jeg har store planer om å reise til California selv og bo der ett år. Dog som student.
Jeg tror at du kan droppe denne planen din. Jeg har nettopp kontaktet ambassaden selv da jeg og søskenbarnet mitt ønsket å flytte til USA og jobbe. Jeg er både norsk og amerikansk statsborger, mens søskenbarnet er kun norsk. Svaret var nedslående.

If you believe you have claim to American citizenship, you should contact the Embassy’s office for American Citizen Services to apply for a passport. See: http://travel.state.gov/law/info/info_609.html And http://norway.usembassy.gov/passports.html
You can also send questions about this to

For non-US citizens, permanent immigration to the US is most often based on family relationships with U.S. citizens or long-term employment with a US company. For information about family-based or employment-based immigrant visas, please see: http://travel.state.gov/visa/immigra...ypes_1326.html

If you are interested in working in the US, you may be able to do this on a non-immigrant temporary work visa. Before you can apply for a work visa, you must be offered a specific job by a specific employer in the US. That employer has the responsibility to send an application, or “petition”, to US Citizenship & Immigration Services (www.uscis.gov), to have your employment approved. (This is not always easy, because that employer must convince USCIS that they cannot find someone who is a US citizen or already a legal resident of the US, who can do that job, and therefore must hire a foreigner.) When you get a copy of the approved petition, you attach that to your visa application, and apply for your work visa here at the US Embassy in Oslo.

You can interview for a job on the Visa Waiver Program or another type of non-immigrant visa (tourist or student visa), but you must enter the US again with the work visa in your passport before you start to work. For more information about temporary workers, please see: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1271.html

If you would like to study in the US, you can first apply to be accepted to a specific school or institution, and then apply for a non-immigrant student visa. This would allow you to stay in the US for the duration of your specific study program.

If you do not have family or employment ties to the US, you might want to read about the Diversity Visa or so-called Green Card Lottery. It costs nothing to apply, and you can do it yourself on the internet. There is a registration period each year, so if this year's lottery is now closed, keep checking the website for information about the new registration period, usually in September or October. Please see: http://www.travel.state.gov/visa/imm...ypes_1318.html

Best regards,
Immigrant Visa Section
US Embassy
Henrik Ibsens gate 48
0244 Oslo, Norway
e-mail:
website: http://norway.usembassy.gov
Vis hele sitatet...