Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2110
Heisann folkens!

Eg har i lang tid tenkt på å starte eit enkeltmannsforetak og tanken var å drive med datasupport og reperasjon. Er det ulovlig å drive med dette dersom ein ikkje er fagmann?

Takker for alle innspel og svar
Neida. Datareperatør er ingen beskyttet tittel.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Neida. Datareperatør er ingen beskyttet tittel.
Vis hele sitatet...
Så det betyr i teorien at eg kan drive med datareperasjon heilt lovleg utan opplæring?
Sitat av Funotrait Vis innlegg
Så det betyr i teorien at eg kan drive med datareperasjon heilt lovleg utan opplæring?
Vis hele sitatet...
Korrekt.


.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er veldig få ting du IKKE kan drive med helt lovlig uten opplæring.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Neida. Datareperatør er ingen beskyttet tittel.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer. På lik linje som at du kan reparere andre saker uten opplæring.
Hm, jeg var sikker på at man var nødt til å ha ett eller annet kurs for å være klassifisert som godkjent serviceverksted, noe man må være for å skru i PCer.

Eller gjelder dette bare om man vil at garanti fortsatt skal gjelde, etter at reparasjonen er utført?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
om du utfører oppdrag på firma så vil forbruker-rettighetene gjelde.

det finnes forskjellige beskyttede titler, som f.eks Dr., PhD, Master etc.
Kva som må til for å reparerer pc'ar til folk då? Kun kunnskap?
Det er kanskje greit å ha en utdannelse, i og med at folk flest vil ha folk som er dyktige(og kan "bevise" det) til å gjøre jobben for seg, hvis det er viktige saker det handler om.
Så då er det egentlig tut og kjør og berre å kontakte brønnøysundregisteret?
Sist endret av Funotrait; 7. april 2009 kl. 01:58.
Sitat av Funotrait Vis innlegg
Så då er det egentlig tut og kjør og berre å kontakte brønnøysundregisteret?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer.
Sitat av somnium Vis innlegg
om du utfører oppdrag på firma så vil forbruker-rettighetene gjelde.

det finnes forskjellige beskyttede titler, som f.eks Dr., PhD, Master etc.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg ikke han tenkte på akademiske beskyttede titler, men heller beskyttede yrkestitler, som f.eks lege, tannlege, statsautorisert revisor, politioffiser osv.

Du kan underskrive mailen din med Jorunalist Jens Nordmann, men ikke Dr. Jens Nordmann. Journalist er ingen beskyttet tittel - hvem som helst kan kalle seg det, men ikke hvem som helst kan kalle seg lege.

F.eks i 2006 skulle eiendomsmeglertittelen beskyttes: http://www.dinside.no/mobil/216/php/art.php?id=361692
Sitat av somnium Vis innlegg
om du utfører oppdrag på firma så vil forbruker-rettighetene gjelde.
.
Vis hele sitatet...
Vedr. arbeid for firma så gjelder IKKE forbrukerkjøpsloven. Men vanlig kjøpslov. Forskjellen er mye mindre rettigheter og beskyttelse.

Itillegg krever alle produsenter jeg vet om at du er sertifisert for og skru på dems maskiner. Så uten Sertifisering bryter du faktisk garantien om du setter et skrujern i maskinene. Man har dog lov og gjøre enkle ting som og bytte ram for eksempel(som oftest. Dette burde sjekkes mot hver enkelt produsent).

Men husk på at du kan tjene intill 1000 kr per arbeidsgiver uten å betale skatt. Så om du tenker å utføre litt softwarehjelp i hjembygda ville jeg ikke tatt bryet med egen bedrift.

Men som sagt over, sertifiseringer betyr alt om du vil jobbe for firma. Microsoft har for eksempel masse forskjellige sertifiseringer. Tror alle kan melde seg på kurs for og ta disse. Men de koster sikkert litt. Ellers er nettverks og kommunikasjons produsenten Cisco Systems sine sertifiseringer GULL verdt idag. Fler og fler benytter produktene deres idag.
Men husk på at du kan tjene intill 1000 kr per arbeidsgiver uten å betale skatt. Så om du tenker å utføre litt softwarehjelp i hjembygda ville jeg ikke tatt bryet med egen bedrift.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du driver "fast" innenfor akkurat dette området.
Det er faktisk 4000 nå, ikke 1000. Det sa spleiselaget(skatteetaten) da de var på skolen vår.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Det er faktisk 4000 nå, ikke 1000. Det sa spleiselaget(skatteetaten) da de var på skolen vår.
Vis hele sitatet...
Heh, se der ja! Det er det faktisk, kjekt å vite

Står mer om det (og veldig mye annet om skatt/økonomi) her:
http://www.mamut.net/risanger/newsdet1073.htm
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Det er faktisk 4000 nå, ikke 1000. Det sa spleiselaget(skatteetaten) da de var på skolen vår.
Vis hele sitatet...
Takker for rettelsen 4000 er jo litt ekstra det også!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Det er faktisk 4000 nå, ikke 1000. Det sa spleiselaget(skatteetaten) da de var på skolen vår.
Vis hele sitatet...
Det var virkelig tidens beste navn på kemneren.