Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  612 47892
Sitat av Stormen Vis innlegg
Ja, det skyldes manglende utdannelse fra din side - og jeg er enig, det hører hjemme i en annen tråd.



Faen så trist jeg er over å være nordmann nå. For det første, ikke vær så idiot at du sier "disse muslimene"; da bare fremstår du som en uskolert, ufordragen og trangsynt idiot. Hva en muslim er for deg, er heldigvis ikke relevant for diskusjonen.


Ok, så du har hørt mye dårlig om muslimer, så derfor skjærer du like gjerne alle over en kam? Det var smart - virkelig smart. Hør her, hvis du noen gang beveger deg utenfor kommunegrensa di, så vil du finne ut at verden er et stort og mystisk sted - med mange forskjellige, og derfor forferdelige, mennesker. Jeg anbefaler at du holder deg inne i tiden fremover - særlig i tiden rundt neste stortingsvalg; fordi om trangsynthet som din får lov til å vokse, så kveler den snart alle intelligente tanker.



Nå er du, om mulig enda mer på villspor enn jeg allerede trodde. Dette handler ikke om religionskrig, og du forsøker bare å kamuflere din enorme fremmedfrykt bak kravet om uniformering. Jeg skammer meg over å mene det samme som deg, fordi jeg ser hva ditt ståsted er basert på; og det er slett ikke kravet om uniformering, men den gode gamledagse krigen mellom kristendom og islam - mellom "dem" og "oss".

Norge er i forandring, kompis. På noen områder er det dårlig, på andre områder er det bra. Vær så snill å ikke forkludre hele diskusjonen med din enorme fremmedfrykt og uintelligente fordomsfullhet - fordi den er ikke relevant. Det er et issue mellom deg og den videregående skolen som du aldri fullførte.
Vis hele sitatet...

En muslim for meg er veldig relevant for denne diskusjonen, vil jeg si. Det mange nordmenn som har samme meninger som meg i denne saken. Og jeg føler virkelig ikke at dagens Norge er klar for en slik forandring i politiet. Igjen, så er det personer i dette landet som er mer fordomsfulle enn meg og ikke vil reagere på en positiv måte hvis en muslimsk politidame prøver å arrestere en. Jeg sier ikke at muslimske damer ikke skal få lov til å bli politi, for all del. Jeg syns det bare er flott at utlendingene prøver å bidra til et tryggere samfunn. Og jeg hadde ikke sagt imot hvis en muslimsk dame hadde satt meg i fyllarresten en sen lørdagskveld. Jeg forstår at jeg ble misforstått på det planet i det forrige innlegget mitt.

Jeg mener at muslimene kan, ihvertfall i situasjoner som dette, tilpasse seg oss litt også. Vi tilpasser vårt land for at de skal få det så godt som mulig å bo her. De forventer at vi skal gjøre alt for dem, siden vi tilfeldigvis er verdens rikeste og beste land å bo i.


Dette er en religionsdebatt, uansett hva andre fremstiller det som. Det har ikke så mye å si for andre, om vi skal tillate en politidame å bruke slør eller flosshatt. Det som har noe å si er prinsippene. Norges prinsipper. Vi skal ikke tillate alt bare fordi vi er redde for å bli kalt rasister. Vi har grunn til å være skeptiske til utlendinger i dette landet. Vi er et kristent land, uansett. Vi har en norsk statskirke som blir brukt av så mangt. Og de fleste i dette landet holder fortsatt fast på den kristne troen. Bare fordi vi tillater noen muslimske innvandrere å komme inn til landet vårt, og leve som kongelige iforhold til hva de gjorde i sitt eget hjemland, så trenger ikke vi å tilpasse våre levemåter, kirker eller -uniformer- etter dem.
http://www.document.no/2008/10/omod_...er_tillat.html
http://www.document.no/2008/11/tilslort_politi.html

Jeg har kanskje fremmedfrykt, ja. Men jeg prøver å forbedre meg på det punktet. Men det er også de fremmede nødt til å hjelpe meg med. Det hjelper ikke å finne artiker som denne: http://debatt.sol.no/node/4720761

Og til din informasjon går jeg siste året på VGS med høye karakterer.
Sist endret av Boo-Boo; 11. februar 2009 kl. 17:08.
De tilpasser seg ikke? De lærer seg et nytt språk, de lever i et fullstendig uvant klima, de er omgitt av vilt fremmede skikker og atferdsmønster, men der de fortjener det største klappet på skulderen: Mange av de lever adskilt fra nær familie og andre venner. De tilpasser seg faktisk for å takle dette så godt de kan. Det er mange måter vi kan møte de på halvveien, men dette med Hijab er ikke en av de. Opplysning før konfrontasjon.

Prinsipper? Hva slags prinsipper er det vi har? Det blir gøy å se hvordan det går til høsten når alle som er medlem av statskirka får et brev, hvor i det blir informert om kirkevalget og en liten avkryssingsboks som man kan huka av på om man vil melde seg ut. Da får vi se hvor sterkt de kristne prinsippene har grodd seg fast i det norske folk, kan jeg tenke meg.

Det at du har gode karakterer forteller vell mer om utdanningsystemet vårt, enn det gjør om din intelligens

For det så sier jeg fortsatt nei til Hijab, enn så lenge..
Sist endret av gulunderstrek; 11. februar 2009 kl. 19:08.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
De tilpasser seg ikke? De lærer seg et nytt språk, de lever i et fullstendig uvant klima, de er omgitt av vilt fremmede skikker og atferdsmønster, men der de fortjener det største klappet på skulderen: Mange av de lever adskilt fra nær familie og andre venner. De tilpasser seg faktisk for å takle dette så godt de kan. Det er mange måter vi kan møte de på halvveien, men dette med Hijab er ikke en av de. Opplysning før konfrontasjon.

Prinsipper? Hva slags prinsipper er det vi har? Det blir gøy å se hvordan det går til høsten når alle som er medlem av statskirka får et brev, hvor i det blir informert om kirkevalget og en liten avkryssingsboks som man kan huka av på om man vil melde seg ut. Da får vi se hvor sterkt de kristne prinsippene har grodd seg fast i det norske folk, kan jeg tenke meg.

Det at du har gode karakterer forteller vell mer om utdanningsystemet vårt, enn det gjør om din intelligens

For det så sier jeg fortsatt nei til Hijab, enn så lenge..
Vis hele sitatet...
Det siste jeg skrev var mer til stormen, som klagde på min skolegang. Så akkurat dét har ingenting med noe å gjøre.

Det du sier der, er det de er nødt til å gjøre. De kommer jo tross alt hit fordi deres eget land er i krig eller andre nødstilfeller. Jeg vet om få utlendinger som faktisk kom til dette landet fordi de hadde lyst. De kommer hit for overleve, ikke fordi de synes det er så gøy å besøke andre land. Og med det syns jeg faktisk at de skal vise oss litt respekt tilbake. http://debatt.sol.no/node/4720761 | Så mye respekt får vi...

Men joda. Jeg er enig med deg. Det er mange måter vi kunne møtt dem på halvveien på. Men de vil ikke møte oss på noen halvvei. De vil holde på alle sine tradisjoner og regler fra sitt hjemland, og vil helst at vi skal forandre oss etter dem. Slik som hijaben. Vi har våre standpunkt. Vi har så og si hatt den samme politiuniformen (med små forandringer selvsagt) over lang tid. Og når muslimene forventer at vi skal forandre på den, for at de også skal kunne bli politi, i vårt hjemland. Da blir det faktisk ganske feil i mine øyne. De må gi slipp på noen av sine tradisjoner og regler de også, for at vi skal kunne forandre på våre til deres fordel.
Så på det grunnlaget av at de har blitt tvunget til å tilpasse seg, så mener du at de bare skal holde kjeft? Hadde det vært frivillig så hadde liksom ikke spilt noen stor rolle?

At det følger kriminalitet av innvandring er ikke vanskelig å forstå, enda så trist det er. Det er en komplisert situasjon, men kan vell oppsummeres med at mange føler at "det er ingen vits i å integrere seg" Ja hvorfor skal de det? Mange drømmer om å reise hjem igjen så fort det er trygt, andre har aldri blitt forstått av samfunnet og dermed trykt utenfor, noen har rett og slett opplevd så mye fælt at det er vanskelig for de å tilpasse seg en livsstil som vi fører og det er selvfølgelig også ufyselige, frekke utlendinger akkurat som det er med nordmenn. Slike mennesker vokser på alle trær.

Ikke rart de vil holde på tradisjonene sine, hva annet har de? En bok det står al-qur’ān på, noen adresser og kanskje et par bilder av familien? Vi derimot påstår at vi er et liberalt og moderne samfunn. Modellert etter de mange demokratiske strømningene i europeisk historie. Rede til å forkaste det gamle og omfavne det nye ved enhver mulighet?

Vil du gjøre meg en tjeneste? Sett ned nå, skru av skjermen og eventuell musikk/støy og se for deg et fullstendig fordomsfritt samfunn. Drit i hvor usannsynlig og umenneskelig det er å ikke ha fordommer. Bare se får deg en dag uten fordommer og fremmedfrykt. En dag som til og med er blottet for nysgjerrighet for det fremmede. Fordi det er akseptert at det er der... Følg tankene helt til du ser den norske kulturen helt utvisket, erstattet av noe nytt. Noe blandet. Spør deg selv, hva ville DU egentlig tapt på dette? Ville du lidd? Er det virkelig noe vesentlig som mangler? Blør du uten bunad?
Sist endret av gulunderstrek; 11. februar 2009 kl. 20:55.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
En muslim for meg er veldig relevant for denne diskusjonen, vil jeg si. Det mange nordmenn som har samme meninger som meg i denne saken. Og jeg føler virkelig ikke at dagens Norge er klar for en slik forandring i politiet. Igjen, så er det personer i dette landet som er mer fordomsfulle enn meg og ikke vil reagere på en positiv måte hvis en muslimsk politidame prøver å arrestere en.
Vis hele sitatet...
Føler ikke at Norge er klar for forandring i politiet?

Når er Norge klar for forandring om jeg tør spørre? Hvordan skal man få fordomsfulle mennesker som deg til å reagere positivt da? La det være sånn, eller kanskje endre uniformen slik at det blir en del av hverdagen din kanskje?

Når mange andre land er klare, så burde Norge i alle fall være klare. Og vi blir i alle fall ikke mer klare for forandringer når vi ikke forandrer!

Noe jeg også irriterer meg over er at Norge forbinder det så veldig til religion. Det er religion, ja, men det er også en livsstil til veldig mange personer, og det er bare snakk om å tilpasse seg. Dette er et klesplagg som noen religiøse mennesker bruker, og da syns jeg ærlig talt at Norge skal kunne tilpasse seg en slik kultur. Har vanskelig for å se skadene av dette.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
. Jeg vet om få utlendinger som faktisk kom til dette landet fordi de hadde lyst. De kommer hit for overleve, ikke fordi de synes det er så gøy å besøke andre land. Og med det syns jeg faktisk at de skal vise oss litt respekt tilbake. http://debatt.sol.no/node/4720761 | Så mye respekt får vi...
Vis hele sitatet...
Hvis jeg imorgen tar flyet til si Syria og knivstikker noen arabere der, føler du overhodet det minste ansvar for mine handlinger da?

Argumentasjonen din er tendensiøs og ignorer helt at 99% av innvandrere aldri har begått kriminelle handinger eller kommer til å begå. Overrepresentert ja, og det er grunner til det. Du må ta deg en tur til fengselet for å kreve respekt om at de ikke skal gjøre kriminelle handlinger. Å hevde at de som ikke har eller kommer til å gjøre kriminelle handlinger ikke viser respekt mot lovene er jo bare latterlig.

Slutt å snakk om "vi" og "de" som om noen av de gruppene lar seg kvantifisere så lett som du mener. Jeg er ateist og ifølge deg ikke med på dette "vi-laget" med kristent norge osv. Kanskje jeg skulle vurdere mitt statsborgerskap?

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Men de vil ikke møte oss på noen halvvei.
Vis hele sitatet...
Du vet ikke hva halvveien er så slutt å snakk om at det er noen halvvei.

Forøvrig heller jeg personlig mot bruk av hijab i politiet, men jeg irriterer meg mest når folk kommer med vrøvl servert på et fat av indignasjon.
Sist endret av Kinseek; 11. februar 2009 kl. 21:58.
Jeg synes absolutt ikke en politiunifom skal modifiseres på denne måten. Den skal være nøytral, og ikke si noe om personen som bærer den.

Fra wiki
"En uniform er et antrekk som er standardisert for å skape ensartethet, fellesskap og identifikasjon for en organisasjon eller gruppe. En uniform har ofte elementer som viser bærerens rang og/eller funksjon i fellesskapet."

Hva blir det neste? Skal man benytte geta også? Og hva de som argumenterer for dette er jo som barnehageunger, "hvis jeg ikke får bruke hijab vil jeg ikke være politi". Og ja, kom gjerne og arrester barnehagementalitetspåstanden min.

Det er heller ingen tvang å bli politi, og man vet at politiet bruker uniformer.

Eventuelt en annen ting, hvordan vil pro-israelfolkene se på politiet om de løper rundt og aresterer de og har palestinaskjerf rundt halsen?
Sist endret av GoodKat; 11. februar 2009 kl. 22:40.
Jeg synes også at en politiuniform skal være nøytral. Ja det kan være idiotisk å si det og dere kan komme med så mange sleng bemerkninger som dere vil.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor den skal endres i det hele tatt? Er det ekstremt viktig at de med en religion må bruke religiøse plagg på jobb. Det er en jobb og ingenting mer. Man kan jo bruke hijab når som hest eller men når man er politi så symboliserer man jo lov og orden og det hadde vært lettere og forholde seg til én uniform.

Og politi kommer aldri til og bli respektert, uansett hvilken tro betjenten har.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Føler ikke at Norge er klar for forandring i politiet?

Når er Norge klar for forandring om jeg tør spørre? Hvordan skal man få fordomsfulle mennesker som deg til å reagere positivt da? La det være sånn, eller kanskje endre uniformen slik at det blir en del av hverdagen din kanskje?

Når mange andre land er klare, så burde Norge i alle fall være klare. Og vi blir i alle fall ikke mer klare for forandringer når vi ikke forandrer!

Noe jeg også irriterer meg over er at Norge forbinder det så veldig til religion. Det er religion, ja, men det er også en livsstil til veldig mange personer, og det er bare snakk om å tilpasse seg. Dette er et klesplagg som noen religiøse mennesker bruker, og da syns jeg ærlig talt at Norge skal kunne tilpasse seg en slik kultur. Har vanskelig for å se skadene av dette.
Vis hele sitatet...
Kan ikke religionene starte å tilpasse seg den moderne verden, istedet for omvendt? Jævlig rart egentlig hvordan folk er så glad i å tilpasse seg til Islam, mens når det gjelder kristendom så er det totalt motsatt holdning.
Sitat av Dumpventil Vis innlegg
Og politi kommer aldri til og bli respektert, uansett hvilken tro betjenten har.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt ann på hvem du spør. Du trenger ikke komme her å leke tøff gutt.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det kommer jo helt ann på hvem du spør. Du trenger ikke komme her å leke tøff gutt.
Vis hele sitatet...
Det han mener er vel at det alltid vil være noen som ikke respekterer politiet. Uansett hvem politimannen er, og hva han/hun tror på.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det kommer jo helt ann på hvem du spør. Du trenger ikke komme her å leke tøff gutt.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver på ingen måte være tøff, men mitt intrykk er at det er veldig få som er veldig glad i politiet.
Blir jeg stoppet i en trafikkontroll og en person med hijab kommer bort til meg, så krever jeg å få snakke med en uten hijab. Utfallet av å nekte det bryr jeg meg ikke så mye om.
Politiuniformen skal representere et nøytralt politiet som er utøvende organ for staten i kriminalsaker, kort fortalt domstolenes lange arm. Kulturelle bekledninger har ingenting overhodet å gjøre i noe som skal være en nøytral enhet.

Ifølge sharia som er den islamske loven, skal kvinner "under alle omstendigheter dekke hodet". Greit nok, om de tolker den religiøse loven sin så bokstavelig må de bare gjøre det. Problemet er jo bare at det i den samme loven står:

"24. Det er forbudt for kvinner å arbeide." Altså, de har allerede brutt loven sin ved å arbeide.
"19. Du skal ikke snakke uten å være snakket til."
"20. Du skal ikke ha øyekontakt med menn."
"13. Hvis du går ut, skal du være i følge med en mahram, en mannlig slektning."
"14. Hvis du blir tatt alene på gaten, vil du bli pisket og sendt hjem."

http://www.sharia.no/
Er ikke Hijab en form for kvinneundertrykkelse da?
Sist endret av Cappuman; 12. februar 2009 kl. 17:20.
Sitat av Cappuman Vis innlegg
Er ikke Hijab en form for kvinneundertrykkelse da?
Vis hele sitatet...
jo, det vil jeg jo si
Sist endret av Kintii; 12. februar 2009 kl. 17:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kintii: Så fordi dei som tolkar koranen ekstremt er for tildekking så er automatisk alle som er for tildekking ekstremister? Nazi-tyskland var av dei første som prøvde å redusere røykinga i samfunnet. Er då alle som er mot røyking nazistar?

Argumentet held enkelt og greit ikkje. Det finst som over alt elles middelvegar, og det er garantert veldig mange muslimar som på ingen måte er tilhengjarar av sharialover som meiner hijab er Fin Ting(TM).
Så hvorfor kjemper de sånn for å kunne bruke Hijab'en sammen med uniformen? Ser heller ikke hva Hijab har med selve troen å gjøre.

Slashdot; om det er en fin ting spiller vel ingen rolle.
Sist endret av Cappuman; 12. februar 2009 kl. 17:28.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kintii: Så fordi dei som tolkar koranen ekstremt er for tildekking så er automatisk alle som er for tildekking ekstremister? Nazi-tyskland var av dei første som prøvde å redusere røykinga i samfunnet. Er då alle som er mot røyking nazistar?

Argumentet held enkelt og greit ikkje. Det finst som over alt elles middelvegar, og det er garantert veldig mange muslimar som på ingen måte er tilhengjarar av sharialover som meiner hijab er Fin Ting(TM).
Vis hele sitatet...

nei, ikke alle som er for tildekking er ekstrimister. Jeg har satt det veldig på spissen, ja. Det var for å sette et eksempel på at hijab i mine øyner er et kvinneundertrykkende plagg. hijab har ingenting i politiet å gjøre, på lik linje med burka, turban eller vikinghjelm for den saks skyld om tor og odin er din `cup of tea`

hva med hakekors da? nå kan vel kanskje ikke nazismen sees på som en religion, men det er også et symbol, religiøst på en måte som skaper mye følelser. er det greit å bli stoppet av politi med hakekors tatto?
Hvor går grensen? Vil dette til slutt føre til at politiet springer rundt i all slaks latterlige svart-hvitt utgaver av plagg brukt i religioner ingen har hørt om?

Politiet skal være en nøytral enhet uten politiske, religiøse eller kulturelle meninger/effekter.
Sist endret av Kintii; 12. februar 2009 kl. 17:43.
Dette er en sak som blir tilkludret av mange fordomsfulle mennesker, folk som uttaler seg om ting de ikke har peiling på, personlige angrep og liknende. Derfor er det vanskelig å få en saklig diskusjon rundt saken. Jeg skal ikke kalle meg en ekspert på saken, men etter noen timers lesing om temaet har jeg fortsatt ikke funnet en saklig motargumentasjon mot følgende, som egentlig er det eneste argumentet jeg føler burde være nødvendig.

Politiet har plikt til å opptre nøytralt i enhver sammenheng, og en viktig oppgave de har er å opprettholde ro og orden. En person som går med et sterkt religiøst, politisk eller kulturelt symbol er ute av stand til å opptre nøytralt, selv før de åpner munnen. Argumentet om at det "bare er et tøystykke" holder rett og slett ikke mål. Mye bråk og vold i for eksempel Oslo i helgene kommer av sammenstøt mellom personer med forskjellig religion eller etnisitet. Uansett hvor nøytral en person med hijab prøver å være, er det helt klinkende klart at vedkommende ikke kunne løst en konflikt mellom tre berudsede mørkhudede muslimske og tre berusede lyshudede kristne på samme vis som en politimann med normal politiuniform kan. Dette er et prakteksempel på nettopp hvorfor politiet er PLIKTET til å ha en nøytral uniform.

Det burde ikke være tillatt å bruke Hijab som politi-"uniform" av samme grunn som at massive piercinger i ansiktet, synlige kors eller swastika for den saks skyld, og tatoveringer i ansiktet og på hendene ikke er lov: Det gjør at en politimann/-kvinne ikke lenger kan opptre nøytralt.
q_Werty: Veldig gode poeng du kommer med og er helt enig. Men en ting jeg kom til å tenke på er at dette er også menneskehetens feil. Hvorfor skal en politi dame med hijab ha problemer med å roe ned mennesker som støtter en annen religion? De har da ingen rett til å diskriminere eller utøve vold for den sags skyld mot en person (ikke bare politi) pga. religionen deres. Jeg vet at dette ikke er noe enkel sak å løse.

Men ikke misforstå meg her, jeg er fortsatt imot at bruk av religiøse, etniske o.l "effekter" skal være ulovlig sammen med en politi uniform, da den skal være nøytral.
Sitat av Clr Vis innlegg
q_Werty: Veldig gode poeng du kommer med og er helt enig. Men en ting jeg kom til å tenke på er at dette er også menneskehetens feil. Hvorfor skal en politi dame med hijab ha problemer med å roe ned mennesker som støtter en annen religion? De har da ingen rett til å diskriminere eller utøve vold for den sags skyld mot en person (ikke bare politi) pga. religionen deres. Jeg vet at dette ikke er noe enkel sak å løse.

Men ikke misforstå meg her, jeg er fortsatt imot at bruk av religiøse, etniske o.l "effekter" skal være ulovlig sammen med en politi uniform, da den skal være nøytral.
Vis hele sitatet...
det er nettopp derfor vi har politi, de skal hjelpe å løse konflikter m.m og derav må de være nøytrale. la oss nå si at det kommer inn en klage til politiet fra et utested hvor en full drittsekk som tilfeldigvis er nazist lager leven og truer folk med juling, så dukker det opp en politimann med jødehatt(hva heter det?) hva tror du skjer? hadde det blitt noe forskjell om politimannen hadde brukt vanlig politilue?
Sist endret av Kintii; 12. februar 2009 kl. 18:48.
Sitat av Clr Vis innlegg
q_Werty: Veldig gode poeng du kommer med og er helt enig. Men en ting jeg kom til å tenke på er at dette er også menneskehetens feil. Hvorfor skal en politi dame med hijab ha problemer med å roe ned mennesker som støtter en annen religion? De har da ingen rett til å diskriminere eller utøve vold for den sags skyld mot en person (ikke bare politi) pga. religionen deres. Jeg vet at dette ikke er noe enkel sak å løse.

Men ikke misforstå meg her, jeg er fortsatt imot at bruk av religiøse, etniske o.l "effekter" skal være ulovlig sammen med en politi uniform, da den skal være nøytral.
Vis hele sitatet...
Det du nevner her er noe man kanskje kan spørre seg, men er utenfor problemstillingen. Hadde det fantes en måte å få alle mennesker i hele Norge til å ikke dømme noen for deres religion er dette noe man kunne diskutert, men slik er ikke realiteten. Vi står med et helt konkret problem som i min mening løses om hijab skal bli tillatt som en del av en politi-"uniform", men som ikke har noen realistisk løsning.
Ja, jeg vet at det kanskje var en smule "Off Topic", men det er jo noe å tenke på. Hvordan menneskeheten og religion/livssyn har utviklet seg. Men som sagt tidligere er jeg imot all form for religiøse, etniske o.l "effekter" på politi uniformen.
Sitat av q_Werty Vis innlegg
Det du nevner her er noe man kanskje kan spørre seg, men er utenfor problemstillingen. Hadde det fantes en måte å få alle mennesker i hele Norge til å ikke dømme noen for deres religion er dette noe man kunne diskutert, men slik er ikke realiteten. Vi står med et helt konkret problem som i min mening løses om hijab skal bli tillatt som en del av en politi-"uniform", men som ikke har noen realistisk løsning.
Vis hele sitatet...
Er helt enig.
Jeg er ekstremt forbauset over enkelte innlegg skrevet av kjente fjes... må visst få tak i bedre kilder lurer jeg på noe ;(

Hva er det dere ikke skjønner med en uniform? det har blitt gjentatt flere ganger, og svaret er jo etter min mening udiskutabelt....
Jeg ville iallefall reagert hadde jeg møtt en politibetjent iført hijab.

BRAINWASHED or just plain stupid?
utrolig mange rasister på dette forumet må jeg si
Sitat av Hadii Vis innlegg
utrolig mange rasister på dette forumet må jeg si
Vis hele sitatet...
Ja, fordi en er blodig rasist dersom en uttaler seg negativ til forslag om å forkludre politiuniformens nøytralitetsprinsipp.

Du må jo se at de aller fleste angriper sak, og ikke person i denne tråden.
Sitat av Hadii Vis innlegg
utrolig mange rasister på dette forumet må jeg si
Vis hele sitatet...
kan du forklare hva en rasist er?
Sitat av Kintii
kan du forklare hva en rasist er?
Vis hele sitatet...
"Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold.

Rasisme kan også defineres mer snevert, til et system som medfører undertrykking basert på rasemessig forskjellsbehandling. Den personlige oppfatningen betyr i en slik definisjon lite, det er systemet (staten, organisasjonen osv.) som står for rasismen. Dette er en mindre vanlig definisjon. Se forøvrig etnokrati."

- Kilde: Wikipedia
Sist endret av Clr; 12. februar 2009 kl. 19:55.
Sitat av Kintii Vis innlegg
kan du forklare hva en rasist er?
Vis hele sitatet...

jeg vet hva en rasist er, men etter å ha lest gjennom tråden så må jeg si jeg finner etter mitt syn ingen/få rasister. her diskuteres det jo tross alt om det er greit at hijab kan brukes av politi. og på grunnlag av dette så er det jo selvsagt mange som har meninger og ytringer omkring dette da politiet skal være en nøytral enhet. derfor spurte jeg Hadii om han kan forklare hva en rasist er i hans øyne da det etter mitt syn er ganske snevert å slenge ut en slik bemerkning uten å bevitne til noe.
Sist endret av Kintii; 12. februar 2009 kl. 20:02.
Jeg mener at den rasismen som finnes i norge idag stort sett utarter seg som utrykk og forventinger at mennesker av visse etnisiteter, religioner og kulturer har større kollektivt ansvar for sine grupper enn man tildeler andre. F.eks. aner jeg at mange ser på hijab-saken her som helt umulig kan være en kvinne som utrykker at hun ønsker å skjule sin skjønnhet av respekt for gud og at hun synes det er greit at kvinner i mye mindre grad utrykker seg som seksuelle vesener slik de sterkt gjør i dagens samfunn. Jeg tror rasismen heller mot at hijaben utelukkende er resultat av at kvinnen er undertrykt fra sinte mørkemenn som gjerne vil dra sine totalt fremmede (og uønskede) normer sålangt de klarer.

Klart det kan være deler fra begge punkter (at kvinnen føler press for å følge det "gamle" samfunnets normer), men at det uletukkende kan tenkes slik at en kvinne som ønsker å bruke hijab er slave for en forkastelig kultur eller selv har forakt for samfunnet hun nå bare tilsynelatende ønsker å ta del i blir for enkelt.

Jeg er imot hijab-bruk i politiet fordi det utvilsomt vil bli oppfattet av mange som å være utrykk for misnøye med norsk kultur. I den meningen ligger det implisitt at jeg mener problemet i hovedsak ligger hos nordmenn. Jeg tror faktisk jeg mener det er problemet også. En tid her i norge var det utenkelig med kvinner som seriøse og respektable poltifolk (til dels enda faktisk). Det er nå politisk ukorrekt i en positiv forstand mener jeg. Om en kvinne ønsker å nedtone sin skjønnhet og seksualitet i sitt dagligliv så ville ikke jeg selv se problemet med å møte en slik kvinne i en setting som krever autoritet fra den personens side. Selvsagt skal politiet tilstrebe nøytralitet i kulturelle og religiøse spørsmål - men hvordan vi møter den enkelte polititjenestemann bestemmes enda i stor grad av hans/hennes trynefaktor og personlige fremtreden. Hvorfor skulle et skaut på hodet minske min respekt?
Sist endret av Kinseek; 12. februar 2009 kl. 20:39.
Kinseek: Jeg er helt enig i argumentasjonen din, men mitt syn er at denne 'kulturkonfrontasjonen' kan bidra positivt på litt lengre sikt til å øke toleransen på begge sider og at det derfor kan være verdt det.

edit:Jeg mister totalt lysten til å diskutere av endel av det som presteres i denne tråden.
Sist endret av DeMenT; 12. februar 2009 kl. 20:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fez240 Vis innlegg
Hva er det dere ikke skjønner med en uniform? det har blitt gjentatt flere ganger, og svaret er jo etter min mening udiskutabelt....
Vis hele sitatet...
Nei, herregud. Vi har da et utall varianter av politiuniforma allereie antar eg? Med eller uten hjelm. Med eller uten motorsykkelhjelm. Med caps eller lue. Med skjørt for kvinner om ønskelig. I tillegg finst antakeleg gallauniform for dei litt oppe i systemet, i tillegg til vanlig uniform. Så kommer jo uniform for en del spesialiserte oppgaver. Kort sagt er ikkje uniforma...eh...uniform. Det finst rimelig mange forskjellige utgaver avhengig av m.a. kjønn.

Så argumentet om at en standardisert hijab vil bryte opp uniforma fell på si eiga urimelegheit.
slashdot; Argumentet ditt der er ganske så irrelevant. Med unntak av skjørt og gallauniform (som uansett ikke er noe politiet møter publikum med til vanlig i arbeidet sitt) så oppfyller de forskjellige plagene konkrete formål i utøvelsen av embetet sitt.

En hijab kan såvidt jeg ser ikke oppfylle noe særlig funksjonsmessig i politiets arbeid (noen mener det er lettere for slike personer å oppnå kontakt relevant for poltiets arbeid i visse miljøer, men jeg er litt skeptisk). Jeg mener en hijab for det meste må ses på som utrykk for personlige meninger/tro/behag. Hovedspørsmålet er da om slike utrykk virker/burde virke støtende på det publikum den personen jobber mot. Noen finner det støttende å bli irretesatt av en '"fitte" på byen en lørdagskveld, uten at det burde ha noe som helst å si for om kvinner skal få jobbe i politiet eller ei. Jeg tror også få nordmenn tenker over om politikvinner bruker mer tid på håret/sminken/ørepynt enn de mannlige kollegaene (altså utrykk for personlige behag vil jeg egentli si).
De fleste muslimske kvinner som bruker hijab gjør det nok fordi de føler at det (i større eller mindre grad) er deres religiøse plikt. Da blir det litt snevert å se det som at de absolutt skal uttrykke sin personlige mening/tro. Der er nok for egen del den brukes, og ikke for å gjøre noe ut av seg.

Er selvfølgelig klar over at hvordan det oppfattes av Ola med 5 i promille er en helt annen sak, men at det skal være et argument for at man skal droppe det finner jeg litt merkelig.
Sist endret av DeMenT; 12. februar 2009 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://g2.start.no/tegneserier/striper/m/mstriper/m20090212.gif

I rest my case.
Sitat av Kintii Vis innlegg
jeg vet hva en rasist er, men etter å ha lest gjennom tråden så må jeg si jeg finner etter mitt syn ingen/få rasister. her diskuteres det jo tross alt om det er greit at hijab kan brukes av politi. og på grunnlag av dette så er det jo selvsagt mange som har meninger og ytringer omkring dette da politiet skal være en nøytral enhet. derfor spurte jeg Hadii om han kan forklare hva en rasist er i hans øyne da det etter mitt syn er ganske snevert å slenge ut en slik bemerkning uten å bevitne til noe.
Vis hele sitatet...
Det som er nevnt under er vel på kanten av rasisme?

De fleste argumenter taler for i denne saken (ytringsfrihet, religionsfrihet osv). Men vi må da kunne tenke litt selv også. Hadde disse muslimene hatt et litt bedre rykte på seg i det hverdagslige liv, så kanskje jeg hadde vært for jeg også. Denne diskusjonen handler ikke egentlig bare om et plagg på hodet. Det handler om hva for en person du er. En muslim for meg er en rebell som ikke egentlig gjør noe bra for dette landet. Joda, jeg vet at veldig mange muslimer er hyggelige mennesker og gjør alt for at andre skal trives. Men jeg kan ikke noe for å ha det i bakhodet. (Boo-Boo)
Vis hele sitatet...
Jeg synes, som mange andre her, at det er veldig rart at folk velger å uttrykke seg på måten de gjør (som overnevnte Boo-Boo). Altså det at de ikke forstår at de fremstår som veldig useriøse og dere meninger ikke blir tatt på alvor. Jeg er selv av utenlandsk opprinnelse, og muslim, og jeg synes at Hijab ikke bør være tillatt i politet. MEN, grunnen til at mine meninger er sådan skyldes ikke at jeg finner noe direkte problem i det eller at det hindrer vedkommende i å gjøre jobben sin, men nettopp det at det norske folket ikke er beredt til dette. Og ved å ha lest mange av innleggene her, har denne følelsen bare blitt sterkere.

Noen av de som har skrevet innleggene imot hijab mangler evnen til å forstå hvor mye religion betyr for visse individer, og at dette er med på å forme mye av deres liv. Å sammenligne religion med kjærlighet for en fotballklubb (det å bruke caps) viser hvor uinformerte og ignorante (beklager det sterke ordbruket) visse personer er. Tilslutt, hva angår rasisme, vil jeg bare si at jeg ikke forstår hvorfor folk har fordommer og inne har rasistiske holdninger (ja, dette kan virke veldig dumt, og det vil alltid finnes folk med fordommer etc.), men når alt kommer til alt, så er vi jo alle sammen enkle individer? Vi er konstruert av de samme atomene og de samme organene, og vi har alle sammen rødt blod som flyter i årene. Hvordan er det mulig å mislike noen bare fordi de ser annerledes ut? Finnes det ikke viktigere ting i livet enn å gå rundt med meningsløs hat mot andre folkeslag? (jajaja, dette ble off-topic, klag så mye dere vil).

Jeg kunne ha skrevet 4000 ord om dette, men av den grunn at å kontinuerlig diskutere dette emnet bare vil føre til en ond sirkel av useriøse og dårlig argumenterte meninger så avstår jeg. On topic igjen, og som en liten konklusjon, så mener jeg at hijab ikke bør legaliseres innen politiet, ENDA.
Golder, det der var faktisk så bra at det tok meg 10 minutter å få igjen fatningen. Satte det hele veldig på spissen, men like fullt et godt poeng.

Hva jeg synes om saken: Ikke i helvete. En politiuniform, HVILKENSOMHELST variant av den, skal være helt nøytral i forhold til livssyn, religion og egne meninger. En politibetjent skal legge fra seg sine egne meninger hjemme, før h*n drar på jobb. Hadde du synes det hadde vært kult med politi betjenter som bar et hakekors på armen? Ikke det? My point exactly.

Om politibetjenter ikke klarer å forholde seg nøytrale i forhold til religioner, livssyn o.l. har de heller ikke noe i politiet å gjøre. Basta.
Sist endret av Lille Nikotin; 13. februar 2009 kl. 01:53.
Til chanique

ja det der var rasistisk, helt enig. slike meninger er egentlig ganske kvalmende, men dog så har nå folk forskjellige meninger.
Nei!.. Jeg synns bare det blir litt for feil.
Jeg ville sagt at Politiet ikke burde ha lov til å gå med noe annet enn uniform med mindre de var i sivil, jeg føler at alle offentlige tjenestemenn og -kvinner burde gå med unifor for å virke mer nøytrale og autoritære.

@: Golder, ufattelig bra bilde.
Altså, dem kann gjerne ha debatten om religiøse greier så lenge dem ikke gjør jobben sin

Det er TExas out there nå, ingen blir tatt og blir man det blir man ikke straffet

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2923706.ece
Når skal folk forstå at religion ikke er en rase? Du kan ikke kalle det rasisme å ikke like folk på grunn av deres religion, det blir for dumt. Ikke bare er det folk av alle raser og nasjonaliteter som er muslimer (selv om det er et overskudd av folk som er mørke i huden), det er også noe man kan ta et bevisst valg om.

En religion er noe man tror på og eventuelt praktiserer. Det finnes mange mennesker som gjennom livet endrer sin religion og/eller sitt livssyn basert på blant annet hvilke reaksjoner man får fra folk basert på det. Se på pinsevenner for eksempel. Jeg kan ikke så mye om det at jeg kan si jeg hater det, men jeg har veldig lite respekt for folk som valgfritt står for en slik religiøs overbevisning. Det gjør meg ikke til en rasist, det gjør at jeg fordømmer mennesker basert på deres livsstil og meninger, noe som kan sidestilles med å "fordømme" noen politisk aktive mennesker basert på deres politiske parti. Det er ikke slik at jeg "bestemmer meg for" hvordan et menneske er, men det gir faktisk en pekepinn på hvordan mennesker kan være.

Jeg syntes ikke ordet fordømme passer helt inn her, for det finnes grenser for hvor mye slutninger man kan dra av noe slikt, men om jeg sier at jeg syntes muslimer er teite fordi de ikke spiser visse typer kjøtt så må jeg for fanden få lov til det, på samme måte som jeg kan kritisere vegitarianere.

Det er selvsagt folk som drar denne for langt, og da blir det ille. Sånn som at folk sier at "alle muslimer er bare bråkmakere" etc. - fordi det ikke har noe logisk sammenheng med nettop det at de er muslimer. Det blir en generalisering uten særlig begrunnelse, oftest basert på anekdoter. Slike ting hjelper bare til å ødelegge for begge sider i en debatt som dette.
Sitat av Golder Vis innlegg
http://g2.start.no/tegneserier/striper/m/mstriper/m20090212.gif

I rest my case.
Vis hele sitatet...
Det der var bare veldig lite reflektert. Man kan da ikke blande inn ikke-religiøse plagg inn i denne debatten, som flere her også gjør? Det er forskjell på stil og livsstil.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Det der var bare veldig lite reflektert. Man kan da ikke blande inn ikke-religiøse plagg inn i denne debatten, som flere her også gjør? Det er forskjell på stil og livsstil.
Vis hele sitatet...
Det er vel såvidt jeg vet ikke et religiøst symbol, men mer en livsstil de har valgt der nede. Ifølge ryktene står det ingenting som hijab i koranen.
Sitat av Raymond Vis innlegg
Det er vel såvidt jeg vet ikke et religiøst symbol, men mer en livsstil de har valgt der nede. Ifølge ryktene står det ingenting som hijab i koranen.
Vis hele sitatet...
Vel. Ordet Hijab betyr å dekke seg til, og det er derfor de går med en hijab, fordi det dekker til visse kroppsdeler. Det står at man skal ha på seg plagg som dekker til deler av kroppen.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Det der var bare veldig lite reflektert. Man kan da ikke blande inn ikke-religiøse plagg inn i denne debatten, som flere her også gjør? Det er forskjell på stil og livsstil.
Vis hele sitatet...
Det er jo fullt saklig å trekke inn ikke-religiøse plagg i debatten. Selv om det bilde var mer ment som humor (i mine øyne).

HVIS hijab skulle vært lov å bære som en del av uniformen så er det like rettferdig at de som ennå tilhører nazismens livssyn skal få bære sitt symbol. Eller de som tilhører Vigrid. Eller hva med en "jødehatt".

Hadde vært flott hvis noen kvinner fra Nambia, Botswana eller Angola som tilhører Herero språkgruppen skulle få bære deres plagg:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Herero_women.jpg
Sitat av Clr Vis innlegg
Det er jo fullt saklig å trekke inn ikke-religiøse plagg i debatten. Selv om det bilde var mer ment som humor (i mine øyne).

HVIS hijab skulle vært lov å bære som en del av uniformen så er det like rettferdig at de som ennå tilhører nazismens livssyn skal få bære sitt symbol. Eller de som tilhører Vigrid. Eller hva med en "jødehatt".

Hadde vært flott hvis noen kvinner fra Nambia, Botswana eller Angola som tilhører Herero språkgruppen skulle få bære deres plagg:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Herero_women.jpg
Vis hele sitatet...
Vel. Nå er jo nazisme krenkende for befolkningen, så det ville vært utelukket.

Bildet så jeg forøvrig også som humor, men det er en mening bak bilde (slik jeg ser det).
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Vel. Nå er jo nazisme krenkende for befolkningen, så det ville vært utelukket.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er "roten" i denne diskusjonen. Jeg syntes personlig at hijab er kvinnediskriminering (krenkende ovenfor kvinner) og jeg har ellers lite forståelse på hvorfor de skal bruke det.

Men igjen så syntes du at nazisme er krenkende for befolkningen. Det er ikke alle som deler ditt syn på dette. (les: livssyn).

Men som jeg har nevnt tidligere i tråden så menger jeg fullt ut at uniformert politi skal være nøytralt kledd. Slik som dem er i dag.
Politiet skal bli sett på som håndhevere av loven, om dette blir påvirket eller ikke av hodeplagg er en ting, jeg tror mye her er diskusjon rundt prinsipp.

Jeg er forsåvidt enig i at det er forbanna tullete om nonsens hodeplagg blir gjort lovlig. Når disse menneskene som bruker dem melder seg inn i politiet, burde de kunne gjøre det offret at de legger gardinene igjen hjemme.
Nei ikke faen om de skal det!
Så et bilde av det på TV, kanskje noe av det verste jeg har sett.