Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 4117
@ atomet: Selve ”grovisen” av muhammedkarikaturene var i utgangspunktet, etter hva jeg erindrer, vitsetegningen av et skjeggete hode med bombe i turbanen. Dette kan leses på mange og ulike måter. Lesingen ”at alle muslimer er terrorister” er en utrert tolkning, som skapt av og for fanatikere.

Det viste seg imidlertid etter Jyllandspostens publisering av denne tegningen, at danske imamer ikke syntes tegningen var grov nok, hvoretter de selv reiser ned til sine trosbrødre i Asia, trosser sin egen tros forbud mot avbildning av Profeten og presenterer noen riktig svinske avbildninger av troens ledestjerne, Muhammed bl. a. som gris. Dette fremkalte opprøret mot Danmark og også Norge der den lille og sære kristenavisen Magazinet hadde en kommentar og en faksimilie av Jyllandspostens oppslag. Sidenhen fulgte noen få andre norske aviser opp.

Det kan forøvrig legges til at muhammedkarikaturene er publisert verden rundt uten viderverdigheter og oppstyr, også i aviser i muslimske land. Så det avhenger altså av lesingen. Og hvorfor skal de mest fanatiske og rasistiske av lesemåter for fremtiden, i lignende saker, her i landet kunne finne beskyttelse bak en lov som innføres nettopp for å hindre rasisme og såkalte ”kvalifiserte angrep” på tro?

Ser nå at selv KrF antagelig ikke vil stemme for lovforslaget: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2903614.ece
@Clr: Hva man trenger og ikke har ikke noe med saken å gjøre. Spørsmålet er om man skal gjøre det straffbart å være respektløs overfor religioner. Burde Life of Brian vært forbudt? Mange kristne synes jo den er respektløs. Hva med George Carlins DVD-er? Han harselerer jo med religion i ett sett. Forbudt?

Forøvrig så sa Stoltenberg at den nye paragrafen skal være enda mindre begrensende enn blasfemiparagrafen, altså har vi ikke noe å frykte. Blasfemiparagrafen har vært død som ei sild siden 1933 og ingen har blitt dømt for brudd på den siden 1730. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er hva som er poenget med å innføre en irrelevant bestemmelse?
Sitat av commie Vis innlegg
@Clr: Hva man trenger og ikke har ikke noe med saken å gjøre. Spørsmålet er om man skal gjøre det straffbart å være respektløs overfor religioner. Burde Life of Brian vært forbudt? Mange kristne synes jo den er respektløs. Hva med George Carlins DVD-er? Han harselerer jo med religion i ett sett. Forbudt?

Forøvrig så sa Stoltenberg at den nye paragrafen skal være enda mindre begrensende enn blasfemiparagrafen, altså har vi ikke noe å frykte. Blasfemiparagrafen har vært død som ei sild siden 1933 og ingen har blitt dømt for brudd på den siden 1730. Det jeg stiller spørsmålstegn ved er hva som er poenget med å innføre en irrelevant bestemmelse?
Vis hele sitatet...
Jeg ser egentlig ingen grunn til at det skal være straffbart (til en viss grad) å være respektløs ovenfor andres syn på religion. Life of Brian og George Carlins DVD-er er ikke produsert i Norge, og denne loven er jo for vårt land. For våre borgere og besøkende.

Jeg syntes heller ikke at det er en irrelevant bestemmelse ang. Blasfemiparagrafen. Lover og paragrafer er der for å forhindre mulige hendelser og staffes sådær.
Sitat av commie Vis innlegg
At noe er respektløst er nå så, men det er et langt steg fra det at noe er respektløst til at det skal bli forbudt. Veldig langt. Religiøse bør lære seg å leve med at folk er respektløse overfor religionen deres, det er en del av det å leve i et demokrati med ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Syns du også vi burde droppe rasismeparagrafen, samt at det skal være helt fritt fram for alle slags æreskrenkelser, osv? Skal f.ex. en avis kunne skrive totalt feilaktige påstander om en person, og sverte denne for livet, helt fritt? Kanskje jeg er overbevist om at naboen er pedofil, ikke at jeg har noen som helst beviser, men bare fordi han "ser litt sånn ut", og når jeg vinner i lotto, så bruker jeg alle pengene på en stor svertekampajne? Skal det være lov mener du?

Absolutt ytringsfrihet er jeg faktisk ikke tilhenger av, f.ex. ut fra argumentet over. Derimot - så lenge man f.ex. kan underbygge en påstand, og på denne måten kommer med meningsfylt kritikk, så - ja, da skal det selvsagt være lov. Det samme med debatt, og også virkemidler som ironi, sarkasme og andre varianter. Det er ren hets denne loven ser ut til å ville til livs, og det syns jeg egentlig ikke er så galt.
Sist endret av atomet; 3. februar 2009 kl. 16:14.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det samme med debatt, og også virkemidler som ironi, sarkasme og andre varianter. Det er ren hets denne loven ser ut til å ville til livs, og det syns jeg egentlig ikke er så galt.
Vis hele sitatet...
Kan du gi noen eksempler på ren religionshets (og som ikke dekkes av eksisterende lovverk) som denne nye loven vil være et nyttig vern mot? Du uttrykte skepsis mot muhammetegningene, bør de være forbudt? Skal en film som "Life of Muhammed" være forbudt? Hva *er* egentlig religionshets?
Santiago og andre lystne - bli med på min guidetur!

Først kan vi ta turen innom den eksisterende lovparagrafen om rasistiske ytringer, der det foreslått overføre et ekstra vern mot hatefulle ytringer. Spesielt må vi merke oss overskriften over lovkapittelet:

13de Kapitel. Forbrydelser mod den almindelige Orden og Fred.
Vis hele sitatet...
Her ser man at kapittelet dreier seg om handlinger som kan skape uro og ødelegge for en alminnelig fred, og kan derfor være en ulovlig handling. Etter vi har merket oss dette, går vi videre fra lobbyen til det første rommet, der noen politikere har foreslått å legge deler av den gamle loven med en liten oppfriskende sitronlukt over seg:

På skrivebordet nedenfor, der den røde lampen lyser, drar vi ut arkivskuffen det står "religion eller livsyn" på. Vi tenker at dersom de få papirrestene av den gamle, utgåtte blasfemiparagrafen skulle bli vedtatt, så kanskje havner restene der.

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller [COLOR="Red"](*)[/COLOR]
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...

Nesten før guiden driter seg ut, kommer han på at han må huske å henvise til hvite skiltet som står overordnet akrivskuffene - § 135a. Det som merkes, er at det kreves offentlighet eller et større antall personer til for at mennesker skal forvandles til lovbrytere ved hjelp av denne paragrafen. Vi merker også ordet "grovt uaktsomhet". Uaktsomhet betyr "burde ha visst/forstått", mens grovt uaktsomhet betyr "burde helt klart ha visst/forstått".

En guidedeltaker søker ved hjelp av sonykia mobilen sin på wikipedia hva offentlig betyr. Han kommer opp med dette:

Medier av alle slag, fra teateret til avisen, fra diktsamlingen til radio, film, fjernsyn og internett, har alltid vært av grunnleggende betydning for offentlighetens former og innhold.
Vis hele sitatet...
Men hva hvis en som skulle skrive et leserinnlegg i en avis med svært krenkende eller hånende innhold, helt uaktsom, sier en annen deltager. Wikipediasøkeren leser videre; han roer ned han andre med dette:
Vær Varsom-plakaten dreier seg for eksempel om saklighetskrav, om å respektere skillet mellom et privat og et offentlig område
Vis hele sitatet...
Med andre ord har ikke avisene lov til å trykke noe som ikke er saklig, heller ei noe som kan skade innsenderen selv, etter journlalistikk-reglementet - Vær Varsom-plakaten. Det vil jo si at man aldri kan klare å håne eller krenke noen med hjelp fra avisene eller annen nyhetsmedia.

For å fortsatt kunne håne eller sterkt krenke noen, må man derfor være kreativ selv - en kan f.eks trykke og kopiere opp masse flyers en kan legge i postkassene, eller slippe ut i fra et fly for den saks skyld.

Turguiden er ferdig, og klar for å oppsummeres:
  • Det finnes en sannsynlighet for at du må bryte ro og fred, for å kunne bli straffet for det.
  • Du må krenke noen religiøst eller ved hans livsyn, og du må gjøre dette
  • I offentlighet, eller for et større antall personer.
  • Du må også sørge for at det ikke er saklig eller fakta i det hele tatt, og at det er tatt ut av alt ytringsfriheten på nåværende tidspunkt dreier seg om.
  • Du får ikke hjelp fra mediene, og du må derfor spre det offentlig helt på egen hånd.
  • Du må mest sannynligvis tilhøre en ekstemistisk organisasjon, eller være en full politiker som uttaler sterkt nedsettende om minoriteter i Norge sine religiøse trosoverbevisninger på tv, for å kunne bli straffet for det i en rettsal.

Klarer du alt dette, er du enten så flink - eller så dum - at du fortjener og ikke bli straffet likevel.
Artig, velskrevet og kreativ guide, piuu, men hvor kvalifisert er det som juss?

Her følger stortingspresident Jaglands dagsferske betenkninger i f. m. det nye lovforslaget med gjennomgang av hvorledes den nye loven vil bryte med premissleverandørene for ytringsfriheten i Norge; nemlig den franske frihetserklæringen, den amerikanske uavhengighetserklæringen, FNs menneskerettighetserklæring samt Europarådets menneskerettighetskonvensjoner. (Glem ikke lenken først i innlegget hvor han diskuterer det selvmotsigende i bruk av partipisk når det gjelder ytringsfriheten.): http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle2903292.ece
Så hvis konklusjonen din er at den aldri kommer til å bli brukt piuu; lager de da en "blasfemilov" - som det er enda vanskeligere å bli dømt for enn den nåværende som ikke har blitt brukt på 70 år - bare for gøy? Og i så fall hvorfor i alle dager er du så sterkt for en så absurd bestemmelse?

Rettspraksis vil naturligvis bedømme hvordan paragrafen brukes. Og kjenner jeg det norske rettsvesenet rett vil den nok aldri bli brukt som commie antyder. Mer interessant er det hva SP-politikerene som kjemper denne igjennom ønsker at den skal bli brukt som. Det eneste som har vært sagt i klartekst fra den fronten er den grusomme forbrytelsen "gudsbespottelse".

Vi får håpe det skjer et mirakel og at denne loven aldri blir vedtatt.

Halleluja
Sist endret av Santiago; 3. februar 2009 kl. 21:59.
Sitat av atomet Vis innlegg
Syns du også vi burde droppe rasismeparagrafen, samt at det skal være helt fritt fram for alle slags æreskrenkelser, osv? Skal f.ex. en avis kunne skrive totalt feilaktige påstander om en person, og sverte denne for livet, helt fritt? Kanskje jeg er overbevist om at naboen er pedofil, ikke at jeg har noen som helst beviser, men bare fordi han "ser litt sånn ut", og når jeg vinner i lotto, så bruker jeg alle pengene på en stor svertekampajne? Skal det være lov mener du?

Absolutt ytringsfrihet er jeg faktisk ikke tilhenger av, f.ex. ut fra argumentet over. Derimot - så lenge man f.ex. kan underbygge en påstand, og på denne måten kommer med meningsfylt kritikk, så - ja, da skal det selvsagt være lov. Det samme med debatt, og også virkemidler som ironi, sarkasme og andre varianter. Det er ren hets denne loven ser ut til å ville til livs, og det syns jeg egentlig ikke er så galt.
Vis hele sitatet...
Jeg er for å fjerne forbudet mot rasisme ja. Ikke fordi jeg synes rasisme er så flott, men fordi jeg mener ytringsfriheten er såpass viktig at man ikke kan innskrenke den på den måten. Ikke tror jeg rasismeparagrafen fungerer noe særlig heller, det er bare å ta et dypdykk i avisenes kommentarfelt.

Når det gjelder ærekrenkelser, injurier og f.eks. "misbruk" av ytringsfriheten (rope "dette er et ran" i en bank) så synes jeg ikke det kan sammenlignes med det vi her diskuterer. Ærekrenkelser og injurier rammer den enkeltes person og/eller privatlivets fred. Jeg mener det er en vesentlig forskjell på ytringer som rammer den enkelte persons ære eller privatlivets fred og ytringer som rammer grupper og gruppers ideologi eller tro. Førstnevnte mener jeg vi må kunne reagere på for å beskytte individet fra urettmessig krenkelse og forfølgelse, sistnevnte rammer ingen spesifikk person, men grupper som har noe til felles, f.eks. religion. Man kan gjerne bli krenket, men jeg synes ikke religiøs eller ideologisk krenkelse burde være noe som man skal bli beskyttet fra.
Men da ser det vel ut som om denne diskusjonen har nådd sin ende da "Senterpartiet trekker blasfemiforslaget".
Navarsete: - Vi rotet det til

Sp-lederen avviser likevel at partiet har latt seg presse til å snu.
- I alle politiske saker er det viktig å lytte til den offentlige debatten. Det har vi gjort i denne saken, sier hun.

Siv Jensen er selvfølgelig glad for at SP trekker saken:
- Det er skapt en betydelig usikkerhet om hva som er regjeringens syn i et viktig verdispørsmål. Det har skapt stor frustrasjon, og gjort mange mennesker opprørte, sier Siv Jensen (FRP)

Det som er litt sjokkerendes er at Jens Stoltenberg gikk ut å sa at Ap støttet dette forslaget. Nå kommer det frem at flere av Ap's stortingsmedlemmer aldri har behandlet saken.
Fornuften seiret. Regjeringen (v/Sp) har innsett det de fleste andre, med unntak av et par her på forumet, har sett for lenge siden. Ingen vil ha forslaget til utvidelse av rasismeparagrafen.

De aller fleste følte vel en liten anelse sympati med vår statsminister i går. Han forsøkte så godt han kunne å overbevise folket om at fjerning av en paragraf som ikke har virket på 76 år kombinert med en utvidelse av rasismeparagrafen for å beskytte livssyn og trosretninger, skulle gi oss MER ytringsfrihet. Det var et håpløst prosjekt som måtte gå galt.

Det er en god dag for ytringsfriheten og en god dag for demokratiet. Skål.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2905574.ece
Sist endret av Santiago; 4. februar 2009 kl. 11:14.
hvis man ser på historien, så har ikke kristendommen vært så opne for andres livsyn heller. de fleste som ikke ville følge kirken ble forfulgt og kalt hedninger.
men som sagt, så lever vi i et mer sivilisert samfunn nå, og selv om jeg er i mot religion så holder jeg det for meg selv. Folk burde ikke håne andres livsyn, uansett hvor dumt det nå en måtte være, for det er en veldig personlig sak.
men syns jo det er rart at det ble snakk om å gjøre det forbudt, for troene folk er også veldig flinke til å dømme, og er bare latterlig. (MIN mening) folk for tro på hva faen de vil.
Sist endret av spliffer; 4. februar 2009 kl. 13:05.
Jeg ble faktisk rasende når jeg så hvor lett det virket for vår egen regjering å trampe på ytringsfriheten til sin egen befolkning. Hvorfor kommer de unna med dette så lett? Det er ingen fillesak. De prøvde ikke å øke enda en tulleskatt. De prøvde å begrense ytringsfriheten til nordmenn!

Bare i Norge hvor vi glemmer slike saker så fort. Bare snakk om måneder før vi stemmer inn de samme nissene igjen. Jeg blir skremt.
Regjeringen vil styrke ytringsfriheten. Derfor har vi foreslått å fjerne blasfemiparagrafen. Det skjer i forbindelse med at vi nå lager ny straffelov der vi har foreslått å fjerne den gamle blasfemiparagrafen. Det er lagt fram for Stortinget og vil bli stemt over i løpet av våren. Samtidig har vi satt i gang et arbeid for utvide dagens hatparagraf, som beskytter mot hatefylle ytringer basert på hudfarge, legning eller livssyn.

Jeg ser at mange er bekymret for at en slik utvidet bestemmelse vil innskrenke ytringsfriheten. Det er feil. Vi vil tvert imot styrke ytringsfriheten. Det gjør vi ved å fjerne blasfemiparagrafen og gå inn for å erstatte det med et tillegg som vil være mindre omfattende enn dagens blasfemiparagraf og dagens rettstilstand. Det betyr at ytringsfriheten utvides, ikke innskrenkes.

Flere har og stilt spørsmål ved om for eksempel filmen ”Life of Brian” eller karikaturer av profeten Muhammed skal bli forbudt. Det er ikke forbudt i dag og vil ikke bli forbudt gjennom innføring av en bestemmelse som er mindre omfattende enn dagens. En ny bestemmelse skal ikke begrense muligheten til debatt, ironi, humor eller kritiske ytringer vedrørende trossetninger og livssyn.

Nå starter vi en høringsprosess for å få innspill i denne saken. Ved utforming av den nye bestemmelsen vil regjeringen være lydhør for de innspill som nå kommer i debatten. Et forslag om dette skal legges fram for Stortinget ved ikraftsetting av den nye straffeloven, etter en alminnelig lovprosess med offentlig høring og grundig debatt. Regjeringen tar sikte på at dette skal skje i 2011.

Ytringsfriheten står sterk i Norge og den har et sterkt rettslig vern gjennom Grunnloven og menneskerettighetene. Den vil ikke bli svekket av en endring i straffeloven.
Vis hele sitatet...

Dette er en pressemelding sluppet av Jens Stoltenberg på Tirsdag. Ta dere tid til å lese den, jeg er ihvertfall overlykkelig over at Life of Brian ikke vil bli bannlyst siden det er en genial film!