Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 60295
Sitat av kriss Vis innlegg
Det er fortsatt ikke et fullgodt svar på hvordan Israel, rent praktisk sett skal få slutt på rakettutskyting som i all hovedsak rammer sivile mål.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det ikke et fullgodt svar, men det helt garantert den eneste virkelige løsningen på problemet som ikke involverer å drepe hundretusener, for ikke å si millioner. På kort sikt må israel finne seg i en del raketter osv (spesielt nå etter å ha skapt så mange nye sinte pårørende), på lengre sikt må de sannsynligvis finne seg i den løsningen jeg har skissert i tråden tidligere, eller en variant av den, der noen av de viktigste punktene er a)behandle palestinere som likeverdige på alle måter, og b)la flyktningene få tilbake landområdene sine c) gi erstatning for alt flyktningene har mistet

Eller tror du kanskje at å drepe alle nåværende hamas-aktivister vil være en varig løsning? Du tror ikke det mest sannsynlig vil blusse opp igjen etter relativt kort tid, sannsynligvis enda værre enn før, siden det nå er enda flere sinte palestinere enn før dette idiotstuntet av en krig?
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Kriss svaret der er egentlig ganske enkelt.

Et land uten trussler har ikke noe behov for en gerillja gruppe

Om Israel slutter sine krigshandlinger og gir ifra seg okkupert land og gir Palestina en krigserstatning som de kan bruke til å bygge opp landet og gi sine beboere en fremtid vil Hamas ikke lenger ha noe behov for å eksistere. De personene som likevel ville angrepet Israel (Slike finnes overalt i verden) ville de da i mine øyne bli dømt i Palestinsk domstol for terror. Slik som det er idag, er et angrep på Israel en heltedåd, men å angripe en fredelig nabo ville bli sett på som terrorisme

Dette er ikke en over natten løsning, men en løsning som jeg mener ville fungert i det lange løp. Gi Palestina en mulighet til å utvikle seg
Vis hele sitatet...
Meget gode poeng, men et av problemene er at det er endel personer som ikke er interessert i å ha Israel som nabo, uansett hvor bra de oppfører seg. Israel vil på sin side ikke gå med på en deal som betyr at de må slutte å eksistere. Heldigvis har jeg fått inntrykk av at det er et fåtall som er så ekstreme, men problemet er der fortsatt.
Jeg skal ikke begynne på en debatt på hvem som er verst og ta sider.
Begge har tråkket over grenser over en lang periode, og det å måle å veie hva som er verst er like inhumant som handlingene selv.

Når det er sagt, forventer jeg å se Ehud Olmert i Haag snarest!
Sitat av Drachir Vis innlegg
du elsker virkelig å dra ting til det ekstremet du atomet....
Nei, jeg mener ikke at man skal karakterisere alle israelere som noen gang har holdt et våpen for stridende, men du skjønner vel også at den definisjonen FN har valgt fort blir litt villedende. Det er greit at vi bruker den definisjonen FN har satt på sivile, men med den definisjonen må vi rett og slett godta at Israel kommer til å drepe en del "sivile". Om et medlem av hamas skyter raketter mot jødiske bosetninger, og har planer om å gjøre det samme igjen, vil jeg anta at Mossad, eller den israelske hæren ikke akkurat vil anse ham som sivil selv om det er en ukes tid siden han foretok en militær handling...

Jeg synes denne definisjonen er bedre:


eller denne:
Vis hele sitatet...
De definisjonene er helt klart heller ikke borti natta, men - ut fra "en gang en terrorist alltid en terrorist"-logikken, så er det også svært mange israelere som ER legitime mål.

Derfor - aktive stridende er selvsagt legitime mål, men, folk som tidligere har vært innblandet osv - det er faktisk en sak for politiet og rettsvesenet. Selv om det nok vil være tungt bevæpna politi som skulle foreta den arrestasjonen, og det nok ville bli mange skuddvekslinger og en del dødsfall ut av det, så blir det fremdeles færre sivile tap enn ved å bombe blokka der fyren bor.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Meget gode poeng, men et av problemene er at det er endel personer som ikke er interessert i å ha Israel som nabo, uansett hvor bra de oppfører seg. Israel vil på sin side ikke gå med på en deal som betyr at de må slutte å eksistere. Heldigvis har jeg fått inntrykk av at det er et fåtall som er så ekstreme, men problemet er der fortsatt.
Vis hele sitatet...
Det er også veldig mange israelere som absolutt ikke er interesserte i å dele det hellige land med arabere. Om det er et fåtall er jeg ikke engang sikker på.
Sist endret av atomet; 6. januar 2009 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Meget gode poeng, men et av problemene er at det er endel personer som ikke er interessert i å ha Israel som nabo, uansett hvor bra de oppfører seg. Israel vil på sin side ikke gå med på en deal som betyr at de må slutte å eksistere. Heldigvis har jeg fått inntrykk av at det er et fåtall som er så ekstreme, men problemet er der fortsatt.
Vis hele sitatet...
Tok for meg den delen også, demokratiet som Palestina faktisk er burde da dømt disse for terrorhandlinger.
Samme hvor ekstreme folk er, så er jeg overbevist om at de også forstår at Israel er kommet for å bli.

Israel blir uttryddet av langvarige tap?
Se ovenfor da, Israel har mistet hva? 4liv siste ukene, mens Palestinerne begynner vel å nærme seg 500om det ikke allerede er gått over det tallet.

En annen ting jeg reagerte på var tideligere i tråden ble det vist videoer for Palestina og Israel, Israel sin video ser du en haug med unger og voksne som har en sammenkomst når bombealarmen går og de får selvfølgelig panikk.
I Palestina ser man unger og voksne som går gjennom gatene (som er fulle av ruiner) når skudd blir avfyrt mot dem og de allerede ødelagte bygningene tar imot nok en bombe.

Komme med argumenter som at Israel lider tunge tap og at Hamas sine angrep er en trussel mot hele den Israelske stat er i mine øyne idioti.
Hamas sin situasjon gjør at de aldri vil bli noen trussel mot den Israelske staten, slik som det er omvendt. Derimot den Israelske sivilbefolkningen er utsatt, men ikke like utsatt som Palestinerne.
Sitat av BonesCon Vis innlegg
Jeg skal ikke begynne på en debatt på hvem som er verst og ta sider.
Begge har tråkket over grenser over en lang periode, og det å måle å veie hva som er verst er like inhumant som handlingene selv.

Når det er sagt, forventer jeg å se Ehud Olmert i Haag snarest!
Vis hele sitatet...
Delvis (fordi jeg vil påstå at 10 uskyldige døde er værre enn 1 uskyldig død) enig, men det er nok dessverre ønsketenking!
Sist endret av atomet; 6. januar 2009 kl. 00:56.
Hmmm...
Om dette er sant blir jeg faenmeg sjokkert:
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id...onid=351020202
Hey!
Ville bare si at i dag kl 17:00 på torget i Kristiansand er det en demonstrasjon i mot Israels krigføring. Så de som bryr seg, vennligst møt opp!
Sitat av atomet Vis innlegg
Selvsagt er det ikke et fullgodt svar, men det helt garantert den eneste virkelige løsningen på problemet som ikke involverer å drepe hundretusener, for ikke å si millioner. På kort sikt må israel finne seg i en del raketter osv (spesielt nå etter å ha skapt så mange nye sinte pårørende), på lengre sikt må de sannsynligvis finne seg i den løsningen jeg har skissert i tråden tidligere, eller en variant av den, der noen av de viktigste punktene er a)behandle palestinere som likeverdige på alle måter, og b)la flyktningene få tilbake landområdene sine c) gi erstatning for alt flyktningene har mistet

Eller tror du kanskje at å drepe alle nåværende hamas-aktivister vil være en varig løsning? Du tror ikke det mest sannsynlig vil blusse opp igjen etter relativt kort tid, sannsynligvis enda værre enn før, siden det nå er enda flere sinte palestinere enn før dette idiotstuntet av en krig?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke realistisk at Israel skal godta at raketter og BK-granater regner ned på deres byer og sivilbefolkning, en stat har visse oppgaver som inkluderer å skape sikkerhet for sin egen befolkning og da bør den også gjøre det.
Det store spørsmålet burde ikke være hvem som var de slemme, men hvorfor Hamans gidder å ofre så mange sivile mennesker med å sende raketter inn i Israel når de vet at de kommer til å bli bombet mye mer tilbake.
Sitat av kriss Vis innlegg
Det er jo ikke realistisk at Israel skal godta at raketter og BK-granater regner ned på deres byer og sivilbefolkning, en stat har visse oppgaver som inkluderer å skape sikkerhet for sin egen befolkning og da bør den også gjøre det.
Vis hele sitatet...
...mens det er realistisk at palestinerne skal godta mye værre trakassering (som inkluderer jevnlige, større tap av sivile, samme hvilken definisjon av "sivile" vi bruker) fra israel, uten å reagere?
Sist endret av atomet; 6. januar 2009 kl. 10:12.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det store spørsmålet burde ikke være hvem som var de slemme, men hvorfor Hamans gidder å ofre så mange sivile mennesker med å sende raketter inn i Israel når de vet at de kommer til å bli bombet mye mer tilbake.
Vis hele sitatet...
Det er jo mye snakk om prinsipper her da. Palestinerne blir drevet ut av landet sitt. I skrivende stund har 400 palestinere dødd, mens 4 israelere har dødd (siden det store angrepet på Gaza), og du mener virkelig at Palestina ikke skal kjempe tilbake? I skrivende stund, så er faktisk Israel de verste. Jeg støtter Palestina på dette området, men ingen er helt gode i denne saken, av den enkle grunn at konflikten har pågått såpass lenge. At Israel får et land, der det bor mennesker fra før av er ille nok, men at de skal okkupere enda mer, gjør bare ting verre, og er grusomt, og selvfølgelig kjemper da Palestina tilbake. Men nå som dette har pågått såpass lenge, så er ikke saken så enkel. Det er begges land nå, folk som blir født der tilhører landet, og det er derfor ikke så enkelt å bare kaste folk ut av landet, hverken israelere eller palestinere.

Jeg angrer egentlig litt på at jeg skrev det innlegget. Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna når jeg leser på FPU sin side, der de skriver om Israel som et land som har ambisjoner, og at Palestina er de slemme her, som bomber israel til biter. Som DonTomaso tidligere nevnte, så bruker de hjemmelagde bomber av stålrør, og jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan da støtte Israel? Jeg skal også gi meg på diskusjonen, eller ikke henge meg på, for jeg kommer sannsynligvis til å sprenge, for jeg er så jævlig forbanna på hva som skjer der nede. Det er grusomt, og vi i Norge kan ikke gjøre annet enn å demonstrere.

Jeg blir 18 nå snart, og jeg vurderer å reise ned dit for å gjøre noe, når det roer seg litt, for dette trenger de. Men alle sammen som støtter Palestina, sleng dere på demonstrasjoner! Demonstrer! Gjør noe! Vi kan ikke finne oss i at barn og unge blir brent ihjel og torturert til døde av Israels forferdelige bomber og våpen!
Sist endret av bendiks; 6. januar 2009 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, det er galt av Israel å gå til angrep på Palestinerne, men å støtte Palestinerne fordi de ble drevet ut av landet virker litt rart. Jødene er vel de som har blitt drevet ut av landet sitt mest ganger av alle.

Jeg tror folk flest på gaza vil ha fred, men dette går ikke når Hamas går til angrep på Israel og omvent. Jeg tror det eneste som kan stoppe denne krigen er hvis Hamas stopper med terror og Israel stopper med å ta igjen.
Sitat av atomet Vis innlegg
...mens det er realistisk at palestinerne skal godta mye værre trakassering (som inkluderer jevnlige, større tap av sivile, samme hvilken definisjon av "sivile" vi bruker) fra israel, uten å reagere?
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikke et svar på spørsmålet om hvordan skal Israel få slutt på angrep på sin sivilbefolkning nå, og ikke om 5-7-10 år
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av kriss Vis innlegg
Det er fortsatt ikke et svar på spørsmålet om hvordan skal Israel få slutt på angrep på sin sivilbefolkning nå, og ikke om 5-7-10 år
Vis hele sitatet...
Hadde noen visst det, så hadde vel det ikke vært krig nå? (Da mener jeg en måte der ingen blir såret på, eller undertykt)

Uansett så er det de driver på med nå så bort i natta feil, at det er skummelt.
Sist endret av Joey; 6. januar 2009 kl. 14:03.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Israel har i de siste tre dagene hindret Røde Kors i å komme inn i Gaza med mat og medisiner. Norske leger opererer barn uten narkose. Jeg melder meg ut av diskusjonen med håpet om at alle kristne og jøder som støtter Israels rasistiske morderregime kommer til helvete etter sin forhåpentlig snarlige død. Jeg har ikke følt et lignende blodhat på flere år.

http://www.aftenbladet.no/utenriks/m...medisiner.html
Vis hele sitatet...

Dette er et kjempegodt eksempel på propagandakrigen mot Israel. Lederen for røde kors temaene som "skal ha blitt hindret å dra inn" påpekte i dag i et intervju på nyhetskanalen(?) at også Egypt holder igjen legeteam o.l på grunn av sikkerhetsmessige årsaker.
Dessuten er det mange som venter med å dra inn, nettopp fordi forholdene der inne er forferdelige... Norske medier har fått det til å høres ut som at Israel holder igjen nødhjelp for å "være slemme". Dette er FEIL
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Dette er et kjempegodt eksempel på propagandakrigen mot Israel. Lederen for røde kors temaene som "skal ha blitt hindret å dra inn" påpekte i dag i et intervju på nyhetskanalen(?) at også Egypt holder igjen legeteam o.l på grunn av sikkerhetsmessige årsaker.
Dessuten er det mange som venter med å dra inn, nettopp fordi forholdene der inne er forferdelige... Norske medier har fått det til å høres ut som at Israel holder igjen nødhjelp for å "være slemme". Dette er FEIL
Vis hele sitatet...
Kilde/begrunnelse på dette?
Eneste jeg har hørt er at Gazastripen er lukket og at Israel har stoppet lastebiler med mat og humanitær hjelp.
Før blokaden for 6uker siden gikk det inn rett under 500lastebiler om dagen, siste dagene 6stk.

Men neida, er vel bedre at Palestinerne sulter enn at en person frivillig kjører inn med forsyninger
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Her er utdrag fra bloggen til TV2 reporter Fredrik Græsvik, som har rapportert fra Gaza.



..kremt.. Israel var altså ikke med på denne våpenvilen på papiret engang. At de ikke var med i virkeligheten fikk vi jo bekreftet av 18 drepte palestinere siden våpenhvilen startet, 6 ukers blokkade og utsulting før angrepene osv.


Nest siste setningen der er det vel ikke noe tvil om at hadde vært realitet. Det skjer hver bidige gang. Og det går utover de som fortjener det minst.


Ja det får vi da for all del håpe. Jeg for min del føler meg ikke trygg, det er bare to år siden Libanon.

http://fredrik.tv2blogg.no
Vis hele sitatet...
Alle burde egentlig vite at dersom hamas lar Israel være i fred - så lar Israel hamas og Gaza være i fred. Tror dere Israel har så innmari lyst til å brenne bort millioner av kroner på et landområde de nettopp ga fra seg? Israel ser dette selvfølgelig som eneste utvei..
Og hva med osloavtalen - Der den ene betingelsen var at Hamas skulle avvæpnes? Israel utstyrte til og med Arafat med midler for å klare dette - ingen ting skjedde..
Jeg skjønner godt at Israel ikke gidder å "småprate" og gjøre avtaler med resten av verden, som uansett hvilke avtaler som kommer frem - aldri kommer til det punktet at man presser Hamas..

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Kilde/begrunnelse på dette?
Eneste jeg har hørt er at Gazastripen er lukket og at Israel har stoppet lastebiler med mat og humanitær hjelp.
Før blokaden for 6uker siden gikk det inn rett under 500lastebiler om dagen, siste dagene 6stk.

Men neida, er vel bedre at Palestinerne sulter enn at en person frivillig kjører inn med forsyninger
Vis hele sitatet...
Jeg ga deg kilden i selve innlegget. Intervju i dag tidlig med lederen/ansvarlig for røde kors utsendingene. kan prøve å finne det igjen
Sist endret av simonstensrud; 6. januar 2009 kl. 14:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Joey Vis innlegg
Hadde noen visst det, så hadde vel det ikke vært krig nå? (Da mener jeg en måte der ingen blir såret på, eller undertykt)

Uansett så er det de driver på med nå så bort i natta feil, at det er skummelt.
Vis hele sitatet...
Ja nettopp, da blir den siste løsningen å fysisk hindre terrorgrupperinger å skade Israel sine innbyggere. Er som sagt ikke noe Israel ønsker å gjøre, men de ser seg dessverre nødt til det.
Sitat av Nubeland Vis innlegg

Men neida, er vel bedre at Palestinerne sulter enn at en person frivillig kjører inn med forsyninger
Vis hele sitatet...
neida, men når disse frivillige setter egne liv i fare er det kanskje forståelig at det ikke drøsser inn med hjelpefolk. (altså, som et argument for de som vegrer seg for å dra inn.. er klar over at det står store mengder hjelp på grensa som prøver å komme inn)
Kilder? du sier at kjøretøy fra andre land også blir nektet.

Du forklarte ikke påstanden om at blokkaden var for sjåførenes sikkerhet.
Dette er opptil sjåføren selv og avgjøre, ikke den Israelske stat.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Du forklarte ikke påstanden om at blokkaden var for sjåførenes sikkerhet.
Dette er opptil sjåføren selv og avgjøre, ikke den Israelske stat.
Vis hele sitatet...
Nå er vel faktisk statens ansvar å sørge for folkets sikkerhet, slik er det stort sett over alt.

Nødhjelp kommer ikke fram til befolkningen på Gaza pga. Israel nekter lastebilsjåfører å kjøre inn i området. Det er vel det vi har hørt på nyhetene.
Så setter man seg ned litt og tenker. Hva ville jeg gjort om jeg skulle koordinere nødhjelp til Gaza og grensen fra Israel var stengt? Jo man prøver grensen til Egypt. Dette har vi ikke hørt noe særlig om, men det er jo ganske naturlig å trekke slutningen at de prøver seg der også. Siden det fortsatt ikke kommer nødhjelp inn på Gaza så tyder det på at også Egypt har stengt grensen. Tilsynelatende kommer de ikke over grensen der heller, trolig av samme grunn som i Israel. Og det er igjen helt forstålig at de heller ikke vil ta på seg ansvaret for livet til de menneskene de evt. sender inn.

For all del, har ikke mye til overs for Israel, men det må være lov å tenke logisk og ikke bare tenke at Israel gjør det de kan for å skape helvetet.

Det "morsomme" her er selvfølgelig at Israel nekter og sette livet til hjelpearbeiderne i fare, noe som igjen er en direkte reaksjon på den situasjonen de selv har skapt. "Dere kommer ikke inn fordi vi er redde for å bombe dere."
Sist endret av Mith; 6. januar 2009 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes denne dokumentaren er veldig bra. Den tar opp Apaic(jødenes lobbyorganisasjon), hvordan nyhetene i USA blir vinklet i Israels favør, hvordan Israelerne opererer i Palestina og hvorfor de gjør som de gjør, m.m.. Har alltid vært interressert i konflikten, men lærte noe nytt av denne. Bør ses! Holdt på å skrive spesielt for de som er pro Palestina, men det er vel egentlig de som er pro Israel som burde se den.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Kilder? du sier at kjøretøy fra andre land også blir nektet.

Du forklarte ikke påstanden om at blokkaden var for sjåførenes sikkerhet.
Dette er opptil sjåføren selv og avgjøre, ikke den Israelske stat.
Vis hele sitatet...
ja man skulle tro dette var opp til hver enkelt å avgjøre, men som vi alle vet vil drepte hjelpearbeidere komme fram på nrk nyhetene omtrent som:

"Israel bombet nødhjelp"

Sitat av Mith Vis innlegg

Det "morsomme" her er selvfølgelig at Israel nekter og sette livet til hjelpearbeiderne i fare, noe som igjen er en direkte reaksjon på den situasjonen de selv har skapt. "Dere kommer ikke inn fordi vi er redde for å bombe dere."
Vis hele sitatet...
det betyr jo at de ser på denne operasjonen som temmelig nødvendig.

Israel gjør helt sikkert feil i denne operasjonen, men nå har vi altså sett at de har bombet minst 2 skoler drevet av Fn. Dette sier enten noe om israel, eller noe om Fn. Og etter den presisjonen Israel har vist at de ofte bomber med (til tross for store sivile tap) er det sannsynlig at Hamas har hatt tilknytning til disse skolene..
Dette er bare synsing fra min side, men dersom dette stemmer - Skulle det gå an at fn-skoler gjemmer hamas-soldater?
Sist endret av simonstensrud; 6. januar 2009 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er desverre en konsekvens ved asymmetrisk krigføring at den svakeste part tar til sleipere metoder, slik som f.eks å utstyre et skole med et rakettutskytningssystem. Dette er jo ikke fordi Hamas ønsker at sivile barn skal bli drept, de har sikkert blitt evakurert, men fordi det gjør det svært vanskelig for Israel å bombe en skole uansett, i hvert fall med høy legitimitet. Derfor er Hamas 'smarte' ved å ty til slike metoder.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Israel gjør helt sikkert feil i denne operasjonen, men nå har vi altså sett at de har bombet minst 2 skoler drevet av Fn. Dette sier enten noe om israel, eller noe om Fn. Og etter den presisjonen Israel har vist at de ofte bomber med (til tross for store sivile tap) er det sannsynlig at Hamas har hatt tilknytning til disse skolene..
Dette er bare synsing fra min side, men dersom dette stemmer - Skulle det gå an at fn-skoler gjemmer hamas-soldater?
Vis hele sitatet...
Du kan jo se denne videoen som viser hvor lite problem det er for terrorister å gjemme seg bak sivil infrastruktur. Eller denne her som viser at det tydeligvis ikke er noe problem å bruke FN ambulanser som troppetransport
Mine meninger og spørsmål:

1. Hvorfor gjemmer Hamas seg blant sivile?

2. I 8 år har Hamas sent raketter på sør-delen av Israel, og Israel prøver å få de til å samarbeide, når endelig Israel slår tilbake, DA sier Hamas at de er åpen for samarbeid - what?

3. Jeg mener Israel bryr seg om de sivile i Gaza. De sender lapper og sms-er til befolkningen som advarer de mot at det skal bli sendt bomer/raketter i nærheten av der de bor. Les også nr. 6

4. Noen som har lagt merke til hvor mange journalister Israel tar i mot i landet på tross av at de vet at journalistene kun er ute etter å dømme de? Jerusalem er det stedet i verden som har mest mediedekning til enhver tid. De slipper også inn masse hjelp og hjelpe-organisasjoner til Gaza.

5. Hvis Hamas hadde brydd seg om sivil-befolkningen, hadde de ikke prøvd å beskytte de ved å bygge tilfluktsrom f.eks?

6. Når tretten palestinske sivile ble drept ved et uhell av israelske fly, ba Israel umiddelbart om unnskyldning. Senere ble det konkludert ned at dødsårsaken faktisk skyldes eksplosiver begravet i sanden, og at dette var sannsynligvis plantet av Hamas for å utpeke israelske... "commandos" (troppstyrker? kommandosentraler?).

Sitat av Sinister Vis innlegg
Jeg synes denne dokumentaren er veldig bra. Den tar opp Apaic(jødenes lobbyorganisasjon), hvordan nyhetene i USA blir vinklet i Israels favør
Vis hele sitatet...
Ikke hvordan nyhetene i de fleste andre land, inkludert norge, blir vinklet i Hamas/Palestinas/Muslimenes favør...
Sist endret av tekken20; 6. januar 2009 kl. 17:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
6. Når tretten palestinske sivile ble drept ved et uhell av israelske fly, ba Israel umiddelbart om unnskyldning. Senere ble det konkludert ned at dødsårsaken faktisk skyldes eksplosiver begravet i sanden, og at dette var sannsynligvis plantet av Hamas for å utpeke israelske... "commandos" (troppstyrker? kommandosentraler?).
Vis hele sitatet...
Hehe, kilder?

Forresten, hva med anngrepet fra Israels side på en FN skole som ble brukt til tilfluktsrom.

5. Vel, Hamas hadde kanskje hatt noen tilfluktsplasser, hadde det ikke vært for Israels konsante anngrep og det at
Gaza er en fattig plass. Leste en plass at Gaza kunn sammenlignes med Hamar kommune, og der inne bor det 1,5 millioner mennesker? Vel, lykke til med å finne trygge plasser for alle!
Jeg tenkte at Hamas hadde bygget noen tilfluktsplasser FØR dette intraff. Hamas var nok klar over at en gang kom Israel til å gjøre NOE med Gaza. De hadde tross alt 8 år på seg (da de begynte å bombe Israel)

Ang. angrepet på FN-skolen: Jeg vet ikke. Jeg kan ikke beskytte Israel på alt, krig er urettferdig, det går ikke ann å rettferdiggjøre noen drap slik jeg ser det, verken fra Israel sin side eller Hamas sin side. Men jeg stoler ikke på media i Norge og flere andre steder så israel-fiendlige som de er, og holdt ikke Hamas på å sette opp "noe" på den skolen? Mener jeg har lest det ett sted, men kan ikke bekrefte det.
Sist endret av tekken20; 6. januar 2009 kl. 17:29.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av tekken20 Vis innlegg
4. Noen som har lagt merke til hvor mange journalister Israel tar i mot i landet på tross av at de vet at journalistene kun er ute etter å dømme de? Jerusalem er det stedet i verden som har mest mediedekning til enhver tid. De slipper også inn masse hjelp og hjelpe-organisasjoner til Gaza.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt Israel tar imot journalister til vanlig skal jeg ikke uttale meg om, men journalister har per idag ikke adgang til Gaza.

Hjelp (i form av mat og drikke, medisiner og medisnsk utstyr (på så basic nivå som sterile hansker), og hjelpeorganisasjoner med frivillige og leger nektes også adgang til Gaza.

Sitat av tekken20 Vis innlegg
2. I 8 år har Hamas sent raketter på sør-delen av Israel, og Israel prøver å få de til å samarbeide, når endelig Israel slår tilbake, DA sier Hamas at de er åpen for samarbeid - what?
Vis hele sitatet...
I den samme 8 års perioden (og lenger tilbake) har Israel undertrykt Israel, drept MANGE palestinere (flere sivile enn Hamas har drept israelitter, selv etter israels tall), og undertrykkinga kan du jo lese gjennom tråden for å få skildret, i korte trekk er det GROV trakassering, massevis av unødvendig sjekkpunkter som tar timesvis å passere, bare for å få stå i kø for å KANSKJE få litt vann.
Dette er bare en liten del. Samtidig sier Israel at det ikke er en humanitær krise i Palestina - "what?"
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 17:34.
Sitat av OoM Vis innlegg
Hehe, kilder?
Forresten, hva med anngrepet fra Israels side på en FN skole som ble brukt til tilfluktsrom.
Vis hele sitatet...
Hitech tilfluktsrom, det er jo utstyrt med forsvarsraketter og alle ting, til og med hamas-soldater til å håndtere rakettene.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av tekken20
1. Hvorfor gjemmer Hamas seg blant sivile?
Vis hele sitatet...
Har de noe realistisk valg? De har så og si ingenting å forsvare seg med.

Sitat av tekken20
3. Jeg mener Israel bryr seg om de sivile i Gaza. De sender lapper og sms-er til befolkningen som advarer de mot at det skal bli sendt bomer/raketter i nærheten av der de bor.
Vis hele sitatet...
Så fordi de sender lapper og smser (ifølge en tidligere 1 time før) om at det skal bombes der de bor, så er det liksom ok at flere hundre (foreløpig, kan fort bli flere tusen) blir drept, derav en stor andel barn og kvinner, dvs HELT uskyldige? Det er ikke akkurat sånn at de har så jævla mange steder å søke tilflukt heller.

Sitat av tekken20
6. Når tretten palestinske sivile ble drept ved et uhell av israelske fly, ba Israel umiddelbart om unnskyldning. Senere ble det konkludert ned at dødsårsaken faktisk skyldes eksplosiver begravet i sanden, og at dette var sannsynligvis plantet av Hamas for å utpeke israelske... "commandos" (troppstyrker? kommandosentraler?).
Vis hele sitatet...
Da jeg ikke har noe kunnskap om denne saken (linker?) skal jeg ikke uttale meg stort om denne, men om det du sier stemmer er det selvsagt ille. Men _ingen_ her forsvarer Hamas, vi støtter det palestinske folk, og sier vi forstår hvorfor hamas handlers om de gjør - vi støtter det ikke. Samtidig må du huske at 13 palestinske sivile er en svært liten andel av de drepte, som jeg vil si (selvom det blir litt groteskt) ikke gjør noen forskjell med tanke på hvor mange som blir drept.

[Hadde vært fint om en mod kunne limt sammen mine tre innlegg som hører sammen]
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det vi bevitner er en forbannelse.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Hvem er de slemme..?
Vis hele sitatet...
De som spredte kristendommen på utsida Israel før dem hadde lest Matt 10, 5-6

Konflikten er mellom gullkalvstilbedere( Israel under USAs inflytelse ) og Islamske fundamentalister( Hamas )
Sist endret av fxxked; 6. januar 2009 kl. 17:56.
Sitat av OoM Vis innlegg
Hehe, kilder?

Forresten, hva med anngrepet fra Israels side på en FN skole som ble brukt til tilfluktsrom.

5. Vel, Hamas hadde kanskje hatt noen tilfluktsplasser, hadde det ikke vært for Israels konsante anngrep og det at
Gaza er en fattig plass. Leste en plass at Gaza kunn sammenlignes med Hamar kommune, og der inne bor det 1,5 millioner mennesker? Vel, lykke til med å finne trygge plasser for alle!
Vis hele sitatet...
dere å de konstante kilde-etterlysningene deres. Kilder er viktig for å kunne dokumentere, men vi sitter uansett ikke her å finner på ting vi ikke enten har sett på nyhetene eller lest. I mitt tilfelle ofte miff o.l. Til tross for at Miff av dere blir sett på som "fanatisk" pro-israel propaganda, har de nære bånd I israel som sannsynligvis mater dem med informasjon - Og enten man liker det eller ikke: det er lettere å ta informasjon fra Israel for å være sant, enn det samme fra noen man vet HATER motparten noe så til de grader
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
dere å de konstante kilde-etterlysningene deres. Kilder er viktig for å kunne dokumentere, men vi sitter uansett ikke her å finner på ting vi ikke enten har sett på nyhetene eller lest. I mitt tilfelle ofte miff o.l. Til tross for at Miff av dere blir sett på som "fanatisk" pro-israel propaganda, har de nære bånd I israel som sannsynligvis mater dem med informasjon - Og enten man liker det eller ikke: det er lettere å ta informasjon fra Israel for å være sant, enn det samme fra noen man vet HATER motparten noe så til de grader
Vis hele sitatet...
Den der kan du jo enkelt snu, Israel har ikke verdens beste forhold til Hamas heller.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Hvorvidt Israel tar imot journalister til vanlig skal jeg ikke uttale meg om, men journalister har per idag ikke adgang til Gaza.

Hjelp (i form av mat og drikke, medisiner og medisnsk utstyr (på så basic nivå som sterile hansker), og hjelpeorganisasjoner med frivillige og leger nektes også adgang til Gaza.



I den samme 8 års perioden (og lenger tilbake) har Israel undertrykt Israel, drept MANGE palestinere (flere sivile enn Hamas har drept israelitter, selv etter israels tall), og undertrykkinga kan du jo lese gjennom tråden for å få skildret, i korte trekk er det GROV trakassering, massevis av unødvendig sjekkpunkter som tar timesvis å passere, bare for å få stå i kø for å KANSKJE få litt vann.
Dette er bare en liten del. Samtidig sier Israel at det ikke er en humanitær krise i Palestina - "what?"
Vis hele sitatet...
Denne "trakkaseringen" som dere fortsatt prater om er jo da som sagt Israels måte å forsvare seg mot selvmordsbombere o.l. på.
Og på samme måte som dere NESTEN legitimerer rakettskyting på Israel med hat som motiv etter en lang "okkupasjon", må jeg si jeg skjønner at det kanskje ikke alltid er like fristende for israelske soldater å være "hyggelige" mot mennesker man ikke vet om egentlig kunne tenkt å sprenge seg selv og uskyldige israelere i luften på et kjøpesenter.
Allikvel tror jeg de er det sammenlignet med arabernes syn på og behandling av jøder verden over.. ( f eks 2 jøder som ble skutt av araber i odense i Danmark nå nettopp)
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nei, selvmordsbombere og raketter skutt på måfå er Hamas sin måte å forsvare seg mot okkupasjon og undetrykkelse.
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Ikke hvordan nyhetene i de fleste andre land, inkludert norge, blir vinklet i Hamas/Palestinas/Muslimenes favør...
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer og blir også tatt opp i dokumentaren. De trekker bl.a. fram BBC for å føre en mye mer kritisk og realistisk dekning av konflikten enn amerikanske medier. Det er jo en fordel at det blir spurt hvorfor palestinerne reagerer som de gjør. I USA blir det kun vinklet som hatefull religiøs terror. Det er jo til dels det også, men det er viktig å forstå og spørre hvorfor det har blitt dratt så langt.

Grunnen til at jeg trekker dette fram er fordi hovedgrunnen til at Israel kan kjøre det løpet de gjør, er fordi de har USA i ryggen. Israel er blant de landene som mottar mest støtte fra USA, både mtp. militært utstyr, politisk støtte og ikke minst penger. Hvert år mottar de godt over 3 milliarder $, og Israel er tross alt ikke et U-land. Tror dere de bruker de pengene på å gjøre hverdagen bedre for Palestinerne?
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Den der kan du jo enkelt snu, Israel har ikke verdens beste forhold til Hamas heller.
Vis hele sitatet...
nei men jeg tror ikke de har et så grunnleggende hat mot palestinere generelt som det mange arabere har mot jøder.. Derfor har jeg heller ikke problemer med å tro det hvis noen forteller meg at arabiske "kilder" smører på å trikser med tallene, kun for å lage et bilde av Israel som en blodtørstig Terrorstat (Et bilde man har fått de siste dagene)
Sitat av Sinister Vis innlegg
Nei, det stemmer og blir også tatt opp i dokumentaren. De trekker bl.a. fram BBC for å føre en mye mer kritisk og realistisk dekning av konflikten enn amerikanske medier. Det er jo en fordel at det blir spurt hvorfor palestinerne reagerer som de gjør. I USA blir det kun vinklet som hatefull religiøs terror. Det er jo til dels det også, men det er viktig å forstå og spørre hvorfor det har blitt dratt så langt.

Grunnen til at jeg trekker dette fram er fordi hovedgrunnen til at Israel kan kjøre det løpet de gjør, er fordi de har USA i ryggen. Israel er blant de landene som mottar mest støtte fra USA, både mtp. militært utstyr, politisk støtte og ikke minst penger. Hvert år mottar de godt over 3 milliarder $, og Israel er tross alt ikke et U-land. Tror dere de bruker de pengene på å gjøre hverdagen bedre for Palestinerne?
Vis hele sitatet...
de bruker "selvfølgelig" penger på å opprettholde et militær som USA er den eneste som forstår at de er nødt til å ha, skal de overleve i denne verden.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
I den samme 8 års perioden (og lenger tilbake) har Israel undertrykt Israel, drept MANGE palestinere (flere sivile enn Hamas har drept israelitter, selv etter israels tall)
Vis hele sitatet...
Hvor har du lest dette? Har du noen kilder å vise til? Ihvertfall - du sier "flere SIVILE" enn Hamas har drept ISRAELITTER". Når ble Israelitter og sivile to forskjellige ting? Misforstod jeg noe? Du skjønner Hamas har drept nesten bare sivile jøder etter hva jeg har hørt. Er lett å bli forvirret alle ting folk sier om ting der nede. Jeg hadde likt å funnet en pålitelig upartisk nettside som dekker situasjonen der nede.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg og hadde likt det, men Israel nekter presse adgang til Gaza. Dette har jeg lest gjennom tråden, kilder finnes trolig der. Og det jeg mener er at Israel sier de ikke vil skade sivile, men likevel har drept langt flere som er sivile (eller ikke fra Hamas) enn Hamas har drept Israelitter (uavhengig om de var sivile eller militære), selv etter Israels egne tall.

Prøver ikke på noen måte å si at Hamas bare har drept militære (som om det gjør det bedre) om det virker slik.
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 18:18.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Grunnen til at jeg trekker dette fram er fordi hovedgrunnen til at Israel kan kjøre det løpet de gjør, er fordi de har USA i ryggen. Israel er blant de landene som mottar mest støtte fra USA, både mtp. militært utstyr, politisk støtte og ikke minst penger. Hvert år mottar de godt over 3 milliarder $, og Israel er tross alt ikke et U-land. Tror dere de bruker de pengene på å gjøre hverdagen bedre for Palestinerne?
Vis hele sitatet...
Nei jeg tror de bruker pengene på å gjøre det bedre for Jødene. Bruker Norge pengene på å gjøre det bedre for Danskene? Og er virkelig 3 milliarder dollar avgjørende i denne krigen? Jeg mener Israel har holdt tilbake rakettene i en god del år nå. De har trukket seg ut av så og si alt de har okkupert, men likevel driver Hamas og bomber de. Når ikke israelittene ikke lenger takler å bli bombet av Hamas og aldri vite om huset deres plutselig jevnes med jorden, og ber om at myndighetene må gjøre noe, da setter hele medie-verden fokuset på de og tråkker ned på dem.

BTW: Hovedgrunnen til at Israel kan kjøre det løpet de gjør, er fordi de har USA i ryggen? Mener du fordi Israel ikke klarer seg uten de 3 milliarder dollarene, eller fordi de sliter hvis USA hjelper palestinerne?
Sist endret av tekken20; 6. januar 2009 kl. 18:27.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nå kontrollerer vel ikke Norge store områder i Danmark heller?

Og Israel har vel ikke akkurat trukket seg helt ut, rett i forkant av da det blusset skikkelig opp igjen hadde Israel blokkert innførsel av mat/drikke og medisiner og medisinskustyr.
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 18:33.
Det var Hamas som brøt våpenhvilen, de angrep først. Daglige bombe og rakett-angrep, siktet på de sivile, er det noe noen nasjon burde tolerere? Selvfølgelig ikke. Og hvorfor burde de ikke gjøre hva de enn må for å sikkert fjerne sikkerhetsrisikoen overfor Israelittene? Hvis Israel virkelig hatet muslimene skikkelig, ville de ha utryddet de. Ja, jeg tror Israel har atom-våpen, som er grunnen til at Iran aldri prøvde å invandere landet. Det og det nærme samarbeidet med USA. Hvorfor er det slik at Israel blir rakett-angrepet daglig, og mange sivile uskyldige dør, men verden bryr seg ikke, men så snart Israel svarer blir verden helt frustrert og sinte? Jeg støtter Israel med unntak av noen feilgrep. Hva forventer vi av Israel? At de skal leve "som normalt" og bare godta å bli beskutt og drept? Det er sykt. Hva om Israel trekker seg ut av Gaza - Hamas gir seg ikke, og verden bryr seg ikke.
Sist endret av tekken20; 6. januar 2009 kl. 18:41.
Har vanskelig for å støtte noen av partene når begge opptrer ille på hver sin måte. Tror også at om situasjonen hadde vært omvendt og Hamas hadde hatt de største ressursene ville de vært mye jævligere mot Israel enn hva Israel er mot Palestinerne nå. Tror dette var en uungåelig krig som måtte komme en eller annen gang, og i krig er det alltid noen som må lide.
Syns heller ikke Israel er så sinnsykt brutale som dere framstiller dem. Rundt 500-600 døde av 1500000 mennesker på snart 2 uker, når Hamas strategisk gjemmer seg blant de sivile, er ikke så høye tall i en krig som dette. Ihvertfall ikke når motstanderen sier at de ville utslettet alle jødene om de hadde ressurser til det. Og hva med de 100 som blir slaktet daglig i Kongo osv? De er det "ingen" som bryr seg om.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Joda, såklart. Men 'HVIS' Israel skulle gitt seg, og levert tilbake landet til palestinerne. Hvor skulle alle gjort av seg?

Hvor skal jødene gjøre av seg?
Vis hele sitatet...
Der de var før de flyttet dit?

Forresten, så er sionistene de "slemme". Gaza er verdens største konsentrasjonsleir styrt av Israel. Ikke rart at Hamas vil utrydde Israel, eller hva?
Sist endret av Mexxy; 6. januar 2009 kl. 18:42.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Det var Hamas som brøt våpenhvilen, de angrep først. Daglige bombe og rakett-angrep, siktet på de sivile, er det noe noen nasjon burde tolerere? Selvfølgelig ikke. Og hvorfor burde de ikke gjøre hva de enn må for å sikkert fjerne sikkerhetsrisikoen overfor Israelittene? Hvis Israel virkelig hatet muslimene skikkelig, ville de ha utryddet de. Ja, jeg tror Israel har atom-våpen, som er grunnen til at Iran aldri prøvde å invandere landet. Det og det nærme samarbeidet med USA. Hvorfor er det slik at Israel blir rakett-angrepet daglig, og mange sivile uskyldige dør, men verden bryr seg ikke, men så snart Israel svarer blir verden helt frustrert og sinte? Jeg støtter Israel med unntak av noen feilgrep.
Vis hele sitatet...
Som sagt før i tråden, våpenhvilen var en ensidig avtale fra Hamas sin side, noe Hamas hadde brakt på banen. Etter 6 måneder ga de opp mål om samarbeid.

Les gjennom tråden så du får se de mange skildringer på en palestinsk hverdag i Gaza.

Dessuten har vel mindre enn 1 israelitt omkommet mot 10 palestinere.

Hvorfor er det slik at Palestina blir undertrykt og angrepet daglig?

Sitat av Cappuman Vis innlegg
Har vanskelig for å støtte noen av partene når begge opptrer ille på hver sin måte. Tror også at om situasjonen hadde vært omvendt og Hamas hadde hatt de største ressursene ville de vært mye jævligere mot Israel enn hva Israel er mot Palestinerne nå. Tror dette var en uungåelig krig som måtte komme en eller annen gang, og i krig er det alltid noen som må lide.
Syns heller ikke Israel er så sinnsykt brutale som dere framstiller dem. Rundt 500-600 døde av 1500000 mennesker på snart 2 uker, når Hamas strategisk gjemmer seg blant de sivile, er ikke så høye tall i en krig som dette. Ihvertfall ikke når motstanderen sier at de ville utslettet alle jødene om de hadde ressurser til det. Og hva med de 100 som blir slaktet daglig i Kongo osv? De er det "ingen" som bryr seg om.
Vis hele sitatet...
Tilstandene i Kongo er grusomme, men det er ikke det vi diskuterer i denne tråden, opprett gjerne en ny til det temaet.

Hvis det hadde vært omvendt hadde heller ikke araberstatene hatt like stor grunn til å hate Israel heller.

At du ikke synes at 600 dødsfall (jeg vet ikke om tallet stemmer forresten) ikke er ille vil jeg ikke kommentere en gang.
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Interessant diskusjon. Bare et bilde som en påminnelse om hvor lite Israel er:

http://forums.catholic.com/attachment.php?attachmentid=4895&d=1230826723