Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3638
Hei jeg lurer på om det er innafor at en 18 åring har ligger/hooker med en som er 15. lurer på fordi det er en jeg kjenner som er 18 og ligger med 15 åringer. Blir det regna som pedofili eller hvordan funker det?
Tar ikke mer enn 10 sek for å søke dette opp for å finne ut at dette er ulovlig. Juridisk sett regnes det som voldtekt.
Sist endret av Nanobob; 1 uke siden kl. 02:13.
Sitat av Perni87 Vis innlegg
det regna som pedofili eller hvordan funker det?
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig, men det er ikke pedofili
Eneste jeg kommer på er at det blir juridisk feil. Hun er under seksuell lavalder.

Mange 18 år gamle gutter har ikke blitt 18 år i hodet enda
Ikke innafor, stor forskjell på en 18 åring og en 15 åring mentalt
KVAKKsalver
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det er ulovlig, men det er ikke pedofili
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det ikke det?
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Hvorfor er det ikke det?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke nødvendigvis er en person som er tiltrukket av barn (prepubertal / tidlig pubertet).

Det er ulovlig fordi en 15-åring ikke kan gi informert samtykke og derfor er det per definisjon voldtekt dersom de har sex.

Uten at vi vet noe om de involverte personene kan vi dermed ikke slå fast at vedkommende 18 åring er pedofil, men kan slå fast at aktiviteten er ulovlig og han risikerer å bli dømt som seksualforbryter….
En 15 åring er mentalt sett nærmere barn enn voksen i hodet. En utrolig sårbar tid hvor man på den ene siden ønsker å fremstå som mer voksen enn man er og på den andre siden er et forvokst barn i hodet.
Er det frivillig og de innvolverte er jevnaldrende så bortfaller ulovligheten:

Straffeloven § 308.Mulighet for straffbortfall

Straff etter bestemmelsene i §§ 299-304, § 305 bokstav b annet alternativ og § 306 kan falle bort eller settes under minstestraffen i § 300 dersom de involverte er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Hvorfor er det ikke det?
Vis hele sitatet...

Fordi pedofili er voksne mennesker som tenner på barn. En 40-åring som er keen på en 6-åring feks. Ikke en 18-åring som er sammen med en 15-åring.
Sitat av fransjeger Vis innlegg
Er det frivillig og de innvolverte er jevnaldrende så bortfaller ulovligheten:

Straffeloven § 308.Mulighet for straffbortfall

Straff etter bestemmelsene i §§ 299-304, § 305 bokstav b annet alternativ og § 306 kan falle bort eller settes under minstestraffen i § 300 dersom de involverte er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke godt nok til rettspraksis på området, men 15 - 18 høres minst i gråsonen ut. 16-15 er nok enklere å få under bestemmelsen du nevner, dette tilfellet er jeg mer i tvil om…
Siden det er så mange som lager sine egne definisjoner på hva pedofili er så er definisjonen:

"Pedofili er både en seksuell orientering og en psykiatrisk diagnose. Begrepet betegner en voksen persons seksuelle tiltrekning til barn eller vedkommendes trang til seksuell omgang med barn. Med barn menes her personer som ikke har kommet i puberteten enda. "
( kilde overgrep.no)

Skal man kalle noen pedofil er det altså snakk om voksne som er tiltrukket barn som ikke er kommet i puberteten enda

En 18 åring som holder på med en 15 åring faller derfor ikke under definisjonen pedofili

En 15 åring er heller ikke et prepubertalt barn.
Sist endret av Junkhead; 1 uke siden kl. 23:53.
Dette er ikke pedofili, og det er heller ikke merkelig om en 18-åring i 3. gym ligger med en 15-åring i 1. gym. Storm i vannglass, fjær til høns osv.
får vel mye hate nå men jeg var sammen med ei på 15 da jeg var 18, var ikke noe problem og vi var sammen i over 5 år og nei jeg er ikke pedofil
En av mine beste kompiser var sammen med ei på 15 (hun er og forsåvidt en god venn av meg) da han var 18. Tenkte aldri at det var rart eller pedo den gang. Nå 17 år seinere er de gift og har 2 kids. Som noen sa lengre opp her, så er det en klausul som sier det er lov om de er "gjevnbyrdige i alder og utvikling" eller noe. Disse her var da kjærester. Blir annerledes om en på 18 bevisst går etter 15-åringer som han vet er enkle "bytte" kun for å få seg knullings.
Overrasket over hvor mange som synes at det er greit å ha sex med barn under seksuell lavalder.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
En av mine beste kompiser var sammen med ei på 15 (hun er og forsåvidt en god venn av meg) da han var 18. Tenkte aldri at det var rart eller pedo den gang. Nå 17 år seinere er de gift og har 2 kids. Som noen sa lengre opp her, så er det en klausul som sier det er lov om de er "gjevnbyrdige i alder og utvikling" eller noe. Disse her var da kjærester. Blir annerledes om en på 18 bevisst går etter 15-åringer som han vet er enkle "bytte" kun for å få seg knullings.
Vis hele sitatet...
Så kompisen din på 18 er tilbakestående da? Og siden han var på nivå mentalt med en 15åring er det greit? Okeeeeei. Er en regel som kun blir brukt på bøgda det der tror jeg.
Sist endret av Astro Man; 6 dager siden kl. 08:57.
Nå er det jo faktisk slik at jenter blir fortere moden enn gutter, ikke det at det burde være en unnskyldning. Men det er nå en gang slikt.

Men viktigg det skal vurderes fra sak til sak. Og man ser eksempler på at det har gått begge veier. Det absolutte krav er at begge har samtykkekompetanse, så skal retten vurdere modenheten om det var frivillige fra begge sider men og da spesielt den mindreårige.

Man kan og straffes mildere hvis retten finner at aldersforskjellen er for stor, men alle kriterier for jevnbyrdighet er møtt.

Men det er en grunn til at man skiller mellom sex med barn under 14 og 14 til16, er en enorm forskjell på de åra der. Under 14 så er det nesten aldri formildende omstendigheter og ihvertfall ikke jevnbyrdighet, mens over 14 så skal det vurderes.

Dette er jo en av de mest delikate sakene rettsystemet får, og jeg opplever de som grundige når det kommer til dette. Er meddommer og har sittet i en slik sak. Paret er foresten gift i dag. 18 og 15 da. Og nei ikke bøgda.

Men som lærer var jeg borti en sak med en 15 år gammel jente som var moden og så ut som hun var i 20 årene og var sammen med en mann i femtiårene. Ble 2 år ubetinget. Fikk rabatt for tilståelse. Skal si at jeg trodde hun var assistent når jeg traff hun første gangen.

Så er det greit med slik aldersforskjell... Loven sier tja det må vi vurdere.
Var mange slike forhold når jeg vokste opp. Hvis man er på noenlunde likt nivå utviklingsmessig og at det er greit for foreldrene så ser jeg ikke noe problem med det i det hele tatt. Føler at vi har fått litt importerte amerikanske holdninger til dette den siste tiden.
2pac alive in serbia
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Hvorfor er det ikke det?
Vis hele sitatet...
15 åring anses til å ha kommet godt inn i puberteten, men er likevel ikke ferdigutvikla mentalt.

Pedofili er strengt tatt dem som tenner på pre-pubertale barn. Det er forsatt ulovlig og ugreit.
Det er ikke pedofili hvis en på 18 er sammen med ei på 15. Det er fortsatt ikke «greit» men å dra pedokortet er i mine øyne helt teit.

Fasiten er som alltid: (Alder/2)+7=innafor
Greit nok at folk kan være ulik i utvikling osv. Men regelen er "ikke stikk pikken i de under 16" og den syns jeg man kan holde seg til samma faen. Er de forelska og skal bli gift så er det veldig fint men da får den eldste av de fint vente. Er du 18år så skal du klare å skjønne såpass. Der er jeg rigid ass.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Greit nok at folk kan være ulik i utvikling osv. Men regelen er "ikke stikk pikken i de under 16" og den syns jeg man kan holde seg til samma faen. Er de forelska og skal bli gift så er det veldig fint men da får den eldste av de fint vente. Er du 18år så skal du klare å skjønne såpass. Der er jeg rigid ass.
Vis hele sitatet...
Veldig enig.

Ikke så imponert mange av holdningene i tråden her
2pac alive in serbia
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Greit nok at folk kan være ulik i utvikling osv. Men regelen er "ikke stikk pikken i de under 16" og den syns jeg man kan holde seg til samma faen. Er de forelska og skal bli gift så er det veldig fint men da får den eldste av de fint vente. Er du 18år så skal du klare å skjønne såpass. Der er jeg rigid ass.
Vis hele sitatet...
Half + 7 regelen vil jo i dette tilfelle være 16 år som grensa for hva som er akseptabelt for en 18 åring. Synes det er en grei regel for dem som trenger det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File...nship-rule.svg

Her har du den illustrert.
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Half + 7 regelen vil jo i dette tilfelle være 16 år som grensa for hva som er akseptabelt for en 18 åring. Synes det er en grei regel for dem som trenger det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File...nship-rule.svg

Her har du den illustrert.
Vis hele sitatet...
Den regelen tror jeg bare brukes på bygda
Sist endret av Opponent; 6 dager siden kl. 11:26.
2pac alive in serbia
Sitat av Opponent Vis innlegg
Den regelen tror jeg bare brukes på bygda
Vis hele sitatet...
Jeg brukte den når jeg inngikk forhold med en 19 åring som 23 år. Synes det faktisk var greit å få en bekreftelse på at det akuratt var innafor. Aldersforskjellen har jevnet seg ut med åra. Er ikke noe bygdmenneske.
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Jeg brukte den når jeg inngikk forhold med en 19 åring som 23 år. Synes det faktisk var greit å få en bekreftelse på at det akuratt var innafor. Aldersforskjellen har jevnet seg ut med åra. Er ikke noe bygdmenneske.
Vis hele sitatet...
En 19 åring og en 23 åring er to voksne mennesker. Det blir noe annet.
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Half + 7 regelen vil jo i dette tilfelle være 16 år som grensa for hva som er akseptabelt for en 18 åring. Synes det er en grei regel for dem som trenger det.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File...nship-rule.svg

Her har du den illustrert.
Vis hele sitatet...
Den linken er bare til et bilde. Hvor er linken til artikkelen?
Det er kanskje like greit å sette seg inn grunnlaget for loven? Det er ikke ulovlig for 2 på 12 år å ha sex med hverandre. Det er dog satt en grense for hva man anser som utnyttbart og ikke. Alle som er +/- 2 år i forhold til seksuell lavalder er trolig ikke for noe galt å regne i utgangspunktet, selv om det i prinsippet er straffbart er det neppe formålstjenelig å straffe, med mindre man kan bevise at den ene parten har vært utnyttet.

Det vil være lurt å finne fram dommer om man er spesielt interessert i tema, slik at man kan sette seg inn i hvordan dette løses.
Sist endret av ketoDaddy; 6 dager siden kl. 18:56.
Jeg vet at for en god del år siden fantes det eksempler på at folk i godt voksen alder slapp straff selv om de gjorde 15-åringer gravide dersom foreldrene til jenta valgte å ikke anmelde vedkommende.
Storetrær
Lycke's Avatar
Det er ikke greit hun er under seksuell lavalder at en som er ferdig med vgs og har billappen knuller en som går på ungdomsskolen er helt sykt. Juridisk sett er dette ulovlig. Du må be de stoppe med en gang. Blir kvalm av at halve tråden her er positiv til et seksuelt forhold mellom en 18 og en 15 åring.

"NRK har gått gjennom rundt 2000 dommer fra 2015 til 2020 som omhandler seksuallovbrudd mot barn under 16 år.

Nesten 90 personer av de dømte, er 19 år. Alle er menn.

I sakene med en dømt 19-åring, er de aller, aller fleste fornærmede 14 eller 15 år. Det er en overvekt av jenter"


https://www.nrk.no/trondelag/unge-me...-ar-1.15492706
Sist endret av Lycke; 5 dager siden kl. 05:49.
Sitat av Lycke Vis innlegg
Det er ikke greit hun er under seksuell lavalder at en som er ferdig med vgs og har billappen knuller en som går på ungdomsskolen er helt sykt. Juridisk sett er dette ulovlig. Du må be de stoppe med en gang. Blir kvalm av at halve tråden her er positiv til et seksuelt forhold mellom en 18 og en 15 åring.

"NRK har gått gjennom rundt 2000 dommer fra 2015 til 2020 som omhandler seksuallovbrudd mot barn under 16 år.

Nesten 90 personer av de dømte, er 19 år. Alle er menn.

I sakene med en dømt 19-åring, er de aller, aller fleste fornærmede 14 eller 15 år. Det er en overvekt av jenter"


https://www.nrk.no/trondelag/unge-me...-ar-1.15492706
Vis hele sitatet...
Og at alle tråder som er imot pdofili blir slettet. Det får en til å tenke på moderators holdning.
Sitat av Lycke Vis innlegg
Det er ikke greit hun er under seksuell lavalder at en som er ferdig med vgs og har billappen knuller en som går på ungdomsskolen er helt sykt. Juridisk sett er dette ulovlig. Du må be de stoppe med en gang. Blir kvalm av at halve tråden her er positiv til et seksuelt forhold mellom en 18 og en 15 åring.

"NRK har gått gjennom rundt 2000 dommer fra 2015 til 2020 som omhandler seksuallovbrudd mot barn under 16 år.

Nesten 90 personer av de dømte, er 19 år. Alle er menn.

I sakene med en dømt 19-åring, er de aller, aller fleste fornærmede 14 eller 15 år. Det er en overvekt av jenter"


https://www.nrk.no/trondelag/unge-me...-ar-1.15492706
Vis hele sitatet...
Hvis du blir kvalm av det, så fraråder jeg det å lese deg opp om barneekteskap i India og de aller fleste muslimske land.

Nå er det jo for så vidt ikke det det er snakk om her i tråden, men jeg tror godt over 50% av verdens befolkning mener at en 15 åring er biologisk klar for å få barn.
Sist endret av IneartheDx; 5 dager siden kl. 09:21.
De fleste 15 åringer ser jo ut som barn, mens en 18 åring kan gå fra å se ut som alt fra 17-24. Om det er pedofili? Tja, å ligge med noen under 16 er i alle fall voldtekt og ulovlig. Hadde jeg vært far til en 15 åring som en 18 åring har voldtatt, så hadde det nok blitt en liten samtale samt noe attåt med vedkommende.

Husker når jeg gikk vg3 som 18 åring, så synes jeg alle 1. klassingene på skolen så ut som straight outta barneskolen. Man vokser svært mye på de 2-3 årene der. Interessemessig også er det merkelig og noe sært at en 18 åring ikke er keen på å henge med gutta og feste, men heller ligge med en 15 åring fra 10. klasse/VG1…
Sist endret av Pillfreak; 5 dager siden kl. 13:19.