Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2302
Jeg har sett litt på denne bloggen i går og vet ikke helt hva jeg skal si om den. Rett og slett grusom?

http://styggestenettby.blogspot.com/

Vil høre andre sine meninger om den...?
Er dette lov? lissom å bruke bilder av mennesker på andre sider når de ikke har sagt ja til at de kan gjøre det?
sitat fra gjeldende blogg:

1) Man kan hotlinke til innhold på nettby. Det vil si at hvem som helst kan se dine bilder, de trenger ingen konto for dette. Facebook har fått veldig mye refs på grunn av nettopp dette.
2) Man kan veldig enkelt finne en persons gamle profilbilder. Dette skal overhodet ikke være mulig på et nettsamfunn.
3) Om man sletter et bilde så blir kun linken fra Nettby sine sider til bildet slettet. Bildet ligger der fremdeles, og hotlinken til bildet er fortsatt like gyldig. Facebook har fått refs på grunn av dette.


Så dere kan bestemme om dere vil diskutere lovligheten vedrørende denne bloggen, eller Nettbys manglende personvern. Hadde Nettby vært bedre kodet, så hadde det ikke vært mulighet for denne bloggen, eller liknende sider, å eksistere.
Vis hele sitatet...
Sitat av dynamite Vis innlegg
sitat fra gjeldende blogg:
Vis hele sitatet...
jada, greit at det er hull i sikkerheten til facebook/nettby, men det er fortsatt bloggen som legger ut bilder av andre personer ut dems samtykke da..?
Jeg vet ikke om det er ulovlig, men dypt patetisk og lite konstruktivt. Håper de på bildene aldri finner nettsida. Trodde man sluttet å kalle folk stygg når man satte fra seg mureren og ble over 17 år jeg.
Jeg lurer på hvorfor personen som driver bloggen ikke har lagt ut bilde av seg selv.
Regner med at det ikke er rette personen til å uttale seg om andre, sikkert en trist og singel person som ikke har noen venner. Nesten så man får sympati. Bare nesten da, dessverre.

Men det er mææd creds å skrive at man har fått brev fra politiet og at man er for tøff til å stenge bloggen eller betale noe bot/oppreisning. Da snakker man respekt (, assss).
Sist endret av drittunge; 15. august 2009 kl. 21:57.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Venstre hjørne øverst. "Merk blogg". Blogspot er ryddige og vil sannsynligvis fjerne pisset raskt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Huhei!

Dere? Jeg har et SUPERT forslag! Jeg lager en blogg der jeg legger ut bilder av folk som jeg finner på nettby. Alle disse folkene går under min definisjon av "stygge". Og hallo! Seeee på disse her da! Skukke vært lov! Det finnes da barberhøvel og hudkremer og operasjoner og alt mulig rart nå til dags! I 2009 har man INGEN unnskyldning for å være stygg! Og om man er det, burde man ihvertfall IKKE legge ut bilder av seg selv på nettet. Tenk så gøy å se på bilder av stygge folk da!

Dere tror kanskje at dette bare er for å håne stygge folk, men neida, jeg er ikke dum! Jeg sier bare at dette er en slags sånn støtende aksjon for å få folk til å innse at nettby sin oppbygning er TEIT! LOL! Så vi kommer nok til å holde på slik ihvertfall til dét er endret.

Send meg bilder av stygginger da! Så legger jeg dem ut her!
Det verste er at folk reagerer men ikke tørr å si ifra til loneren bak skjermen der.
Virker jo som om mange har sagt fra, uten at det hjelper mye. Og man vet jo ikke hvem det er. Det beste er vel å ikke si noen ting, sånne elsker at folk blir provosert.
26. juli 2009

[COLOR=#669922]Politiet[/COLOR]


Etter å ha mottatt en kommentar hvor personen hadde vært i kontakt med politiet, og politiets svar var at bloggen var ulovlig, så er bloggen tatt ned midlertidig (til denne saken er avklart).
Antar at en av oss vil motta et brev i posten fra politiet.

Nei vi kapitulerer ikke, men vi gidder heller ikke å betale en bot eller komme i trøbbel med lovens lange arm. Så inntil videre er "Nettbys styggeste og rareste" fjernet.

/quote
Et bilde av en person som kan brukes for å identifisere noen er regnet som en personopplysning, ja?
Kan vel bare sende inn tips til politiet, henge ut folk på internett var ikke lov sist jeg sjekket.
Sist endret av drittunge; 15. august 2009 kl. 23:53.
Trådstarter
Jeg vet om at forholdet er anmeldt... En kjenning av meg er på ett av bildene, og han har anmeldt stedet..
Det er forkastelig! Enten er de onde, eller så er de dumme..

Det at de skylder på Nettby blir som å skylde på Jærnia når en person knivstikker en annen, fordi det var de som solgte han kniven.
hva faen... veninnen til dama til kompisen min er der jo:S Og siden er åpnet igjen visst, ser ikke ut til at politiet fikk gjort så mye.
Er det kun jeg som syns siden er mildt humoristisk? Forstår, dette er uthengig av personer og mobbing.
Var det kun jeg som syns dette var morsomt?
Sist endret av nso; 16. august 2009 kl. 13:43.
Sitat av Apu Vis innlegg
Er det kun jeg som syns siden er mildt humoristisk? Forstår, dette er uthengig av personer og mobbing.
Var det kun jeg som syns dette var morsomt?
Vis hele sitatet...
Siden i seg selv er morsom, men det å henge ut folk fra samme land, og samme nettsamfunn blir i mine øyne for direkte, og kan ende opp med å krenke personer, og det er ikke noe morsomt. Det kan sammenlignes med å se en litt snodig person på gata og peke på han og le, i motsetning til å dulte borti en kompis og le litt diskrét.
Sist endret av nso; 16. august 2009 kl. 13:43.
Du er ikke alene, Apu Forstår likevel de som reagerer på siden
Sitat av nilsern Vis innlegg
Siden i seg selv er morsom, men det å henge ut folk fra samme land, og samme nettsamfunn blir i mine øyne for direkte, og kan ende opp med å krenke personer, og det er ikke noe morsomt. Det kan sammenlignes med å se en litt snodig person på gata og peke på han og le, i motsetning til å dulte borti en kompis og le litt diskrét.
Vis hele sitatet...
Så om man bor i et annet land og ikke er på samme nettsamfunn så er det ikke krenking?

Over til topic Dette burde i alle fall ikke vært lov (jeg mener det ikke er det), men såklart bør Nettby innføre enten en avtale der folk godtar at bildet brukes andre steder, eller at bildene blir låst slik at folk som ikke er logget inn ikke kan linke til/se bildene.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Så om man bor i et annet land og ikke er på samme nettsamfunn så er det ikke krenking?

Over til topic Dette burde i alle fall ikke vært lov (jeg mener det ikke er det), men såklart bør Nettby innføre enten en avtale der folk godtar at bildet brukes andre steder, eller at bildene blir låst slik at folk som ikke er logget inn ikke kan linke til/se bildene.
Vis hele sitatet...
Selvsagt har man enkelte situasjoner der noe/noen har fått alt for mye publisitet. Star Wars Kid og Freakout Kid *kremt kremt*, men generelt sett så er det ikke krenking fordi personen ikke føler seg krenket i og med at h*n mest sannsynlig ikke vet at det finnes et dårlig bilde av ham på et eller annet nettsted på andre siden av kloden. Det man ikke vet, har man ikke vondt av..
En liten titt i åndsverksloven tilsier jo at noe slikt ikke er lov...

Tho, orker ikke å finne linker nå til alle dere som vil ha alt servert på et sølvfat
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
En liten titt i åndsverksloven tilsier jo at noe slikt ikke er lov...

Tho, orker ikke å finne linker nå til alle dere som vil ha alt servert på et sølvfat
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig å henge ut privatpersoner på nettet ja, men når du blir med på facebook/nettby/myspace osv aksepterer du at du deler dine bilder på internett. Så de kan ikke for hva som skjer.

Jeg vil gjerne se linkene dine though.
Vell..

Du kan ta en titt her:

http://www.datatilsynet.no/templates...le____881.aspx
Loven i seg selv: http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html#45c


Det eneste man har gitt tilatelse til ved å Registrere seg på f.eks Nettby, og legge ut bilder der, er at Nettby.no kan benytte seg av innholdet du legger ut der.

Det at nettby.no har lov til det, betyr ikke på noen som helst måte at alle andre har lov til det.

Denne bloggen er ulovlig på alle måter.