Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7766
Har lenge tenkt meg å kjøpe et luftgevær, og har nå økonomi til det . Skal skaffe sikte (3-9x50) på ebay for rundt 200 kr ink. frakt. Problemet er at jeg har lest at fjærluftpistoler ødelegger sikter etter rundt 300 skudd, og dette er jo ikke særlig ønskelig :S Så da er valget mellom to rifler. Den ene er Hatsan 125, med syk M/S (400!) Eller en gassdrevet Umarex 850 Air Magnum. Den skyter kun 220 ms , det som er det dumme med den, men den har et magasin på 8 skudd, og lader som med en ekte rifle. Det neste problemet er mounten til siktet. Den har et 1" tube, og luftgæverene har 11mm dovetail mount. passer 10 eller 20mm mount til denne? kan de justeres?

850 Air Magnum: http://www.game-on.no/webshop/produc...roducts_id=369

Hatsan 125: http://www.game-on.no/webshop/produc...roducts_id=352

Skal ikke kjøpe 5,5! Noen som har erfaringer? takk!
Hvis du skal ha sikte på, så bør du ikke ha gass- eller batteridrevet våpen. Da blir det fort unøyaktig.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
Problemet er at jeg har lest at fjærluftpistoler ødelegger sikter etter rundt 300 skudd, og dette er jo ikke særlig ønskelig
Er da forskjell på luftpistol og luftgevær. Og hvem har sagt at det ødelegger siktet etter 300 skudd? Jeg har ett luftgevær som er fra 1987 og jeg treffer midt i blinken like fint enda og jeg skyter mange skudd de gangene jeg finner det fram igjen!
(500 i hver boks og jeg skyter da en par bokser)
Litt småjusteringer under vegs kommer da med alle våpen du kjøper og det er da ikke vanskelig å skru litt på en skrue så det skyter rett om det er noe som er galt.
Hvordan du kan få det for deg siktet blir ødelagt etter 300 skudd syns jeg er litt rart.. Skikkelig drittvåpen du kjøper da hvertfall...

EDIT: Hvis du ikke skal ha fjær må du vite at det kommer en del utgifter med å kjøpe co2 patroner hele vegen.. Fjær er mye bedre og stabile våpen generelt, ville tatt Hatsan sitt uten å blunke, de lager mange gode våpen etter egne erfaringer.
Sist endret av fisk666; 26. juli 2008 kl. 23:25.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
Takker for svar fisk Vurderer hatsan, virker kraftig og fett, må ha et med nøyaktighet. Kansje plutselig en dag, er hagen helt stille? Umarexen er jo ganske fet med ladegrep og greier, men les dette utdraget fra kammaret.no:

jeg har ett bilig sikte beregnet på normale elgrifler. hvordan vil dette trives på toppen av et luftgevær? kan jeg forvente kort levetid eller er det bare sprøyt?
dersom jeg med et nytt sikte på luftgeværet kan få en OK presisjon så vil jo det kunne gi en del trening selv bak huset ( og naboen kan bare holde kjeft for det er jo luftgevær).

Svar: At endel luftgeværer kan ødelegge kikkertsikter av feil sort, er hevet over en hver tvil. Diana og Hatsan er vel beryktet her. Kraftig start og stopp på stempelet gir rekyl begge veier. Forøvrig har jeg opplevd at presisjonen på et billig luftgevær ble dårligere ved montering av kikkert; kikkerten sitter jo på kassa, mens løpet har litt slark i innfestingen. Jernsiktene sitter på løpet, og ble derfor ikke påvirket av slarken.

Løsningen på begge problemer er nok et luftgevær som enten drives av gass eller komprimert luft. Jeg kan ikke forstå annet enn at disse må være veldig snille med kikkertsikter.

Vet ikke helt jeg :S Hatsan 125 virker jo drit heftig med 3-9x50 kikekrtsikte på
Til enkel blinkskyting i hagen vil da vanlig jern-sikte funkere like godt som alt annet vel? Skal du ha salong rifle eller noe kraftigere er nok kikkertsikte mye bedre men hvis du skal stå i hagen og skyte 10-15-20 meter så gjør nok vanlig jern sikte jobben godt.
Så er jo co2 geværet mye mindre kraftig enn det andre.

Spørst vel hva du skal bruke det til, og hvor langt du skal skyte.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
Er en noenlunde forlatt fotballbane her borti, og siden hatsan er såpass krafitg burde ikke 20 m være noe problem. Sikte er på en måte en gimmick og da, etter de er på kan jeg kansje få solgt geværet med 300 kr i profitt til og med Sniping av fugler, eller langdistanse skyting av brus bokser er vel det den skal brukes til. evt egg og yoghurt

I advise you to buy a 4x32 Bushnell (original Bushnell, not chinese version). But the scope must be tested with spring gun! A spring powered air rifle will destruct a scope even if it is a scope big hunting guns. Trust me, I have a gamo cf 20, latter I modified it, the gun destroyed 4 scopes in a 2 year period because of the spring vibrations.
Er det ikke ulovlig å drive og skyte måker?
Er noen begrensinger for hva som er lov å skyte med hva slags våpen jo, og kan vanskelig tenke meg at luftgevær er godkjent for noe som helst, uten at jeg har sjekka det i det hele tatt.

Kjøp heller siktet etterhvert (hvis du mener du kan selge med profitt ved å sette det på), på de avstandene som er aktuelle med et luftgevær er det bare tull med kikkertsikte (i millitæret skjøt jeg titt og ofte innertiere med en gammel AG med jernsikte på 200m-banen). Bare sørg for å justere siktet korrekt når du har begynt å få en bra samling, så holder det helt fint.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
JO det er ulovlig å skyte måker, men dert gir jeg lang faen i, hater moralprekere. tenkte mer på kråkene som vekker meg kl f*ckings 8 om morgenen men det få være. tror jeg skal gå for fjær men er ikke helt 100% sikker enda. Game on.no sier jo at umarex 850 magnum (gass, 220 ms) har en samling på 1" på 40 meter
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hva produsenter sier og hva som er reell treffsikkerhet og hastighet er noe annet, det må du alltid huske. Skal du jakte på måker må du tett innpå, siden luftgevær som bruker svært lette prosjektiler mister kraften svært fort. Derfor mener jeg det ikke er vits med kikkertsikte eller et gassdrevet våpen.

Har gassdrevet og pumpevåpen selv, og jeg føler det er mye mer vedlikehold med et gassvåpen uten at det er så veldig mye bedre. Dessuten så må du bytte ut 12g CO2-patroner sinnsykt ofte.

Kjøp heller et kratig kompi/pumpevåpen, da får du mye mindre vedlikehold og et like kraftig våpen. Nye pumpevåpen er bare ett grep, så har du ladet. Med gass må du uansett sette inn kulen på nytt, akkurat som pumpevåpenet.
Sist endret av Deezire; 27. juli 2008 kl. 20:25.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
Gass våpenet er 88g Co2 patron som rekker 250 skudd + magasin på 8 skudd da :P Men siktet er mer som en gimmick, + at det er gøy å se tingene du skyter fra avstand "på nært hold" inni kikkerten. Tror jeg går for fjær, ja
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Et godt kikkertsikte koster langt mer enn det du betaler for hele våpenet ditt og siktet til sammen. Jeg har også kikkertsikte på et av mine våpen, men ender alltid med å skru det av da det ikke er gøy å skyte med når man ikke har effektiv rekkevidde på mere enn 100m. Har forsåvidt hatt det litt gøy med å skyte fluer på blinken min på 100m avstand, men der stopper også moroa!
1maldon46's Avatar
Trådstarter
Skal kjøpe et billig 3-9x50 tasco sikte, skal jo ikke på swat mission heller
Sitat av mallekiller
JO det er ulovlig å skyte måker, men dert gir jeg lang faen i, hater moralprekere.
Vis hele sitatet...
Det er lov å skyte måker i jakttiden, men ikke med luftgevær. LR22 er det minste du kan bruke.
Sitat av mallekiller
JO det er ulovlig å skyte måker, men dert gir jeg lang faen i, hater moralprekere. tenkte mer på kråkene som vekker meg kl f*ckings 8 om morgenen men det få være. tror jeg skal gå for fjær men er ikke helt 100% sikker enda. Game on.no sier jo at umarex 850 magnum (gass, 220 ms) har en samling på 1" på 40 meter
Vis hele sitatet...
Hva våpenet har som samling er en ting, hva DU klarer å få til er noe helt annet. Kan love deg at det er noe helt annet å sikte/skyte IRL enn det er i et hvilket som helst spill. Riktignok slipper du jo noe rekyl å snakke om med et luftvåpen, så det forenkler jo ting en del, men samme hva vil jeg påstå at et kikkertsikte er bortkasta på så kort hold.

Hvor du fikk moralpreken-greiene fra vil jeg derimot gjerne vite, jeg bare sier at sånn er det.
Sist endret av atomet; 28. juli 2008 kl. 00:06.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
garr jeg bare hater shit som er i nærheten til og med. Ikke tro jeg er en CS geek som ikke har peiling på shitt i virkeligheten og tror jeg spawner hvis jeg blir sprengt til helvete i virkeligheten, skyter masse med luftgevær, men har desverre ikke et selv.
Sitat av mallekiller
garr jeg bare hater shit som er i nærheten til og med. Ikke tro jeg er en CS geek som ikke har peiling på shitt i virkeligheten og tror jeg spawner hvis jeg blir sprengt til helvete i virkeligheten, skyter masse med luftgevær, men har desverre ikke et selv.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare si det, skal du skyte på noen jævla dyr som er ett stort problem for deg kan du da for faen få ett skikkelig våpen og drepe de enn noe jalla greier der du er kul og skyter på kråker med luftgevær med kikkertsikte..
1maldon46's Avatar
Trådstarter
Hehe, hvem har sagt noe om kul her? Kansje du syns det hadde vært kult? føler du deg mektig når du kan rakke ned på andre som du tror har de samme begjærene du har? Innerst inne har du lyst til å kverke en spurv med en .50 kaliber rifle som skyter gjennom pansra stål, bare for å se det hele gjennom et godt, stort 50mm sikte. Et plaff i høvve eller bryst til de evt faller ned, så avliving. Hadde kråkene hatt sjangs, evt vært like store som deg, hadde du vært død på flekken. Tror de hadde drete i hvilken kropssdel de hadde spist først eller om du fikk vondt eller ei.
Luftgevær er ikke lagd til å drepe, og det fungerer heller dårlig til å drepe noen dyr... Skal du skyte en fugl får du finne deg ei hagle om det er skadedyr.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
Jeg vet det, er steiner det da? Kan jo alltids hive på de, hvis du syns det er mer humant? gad, det er jo ikke mulig å starte en tråd uten at hele PETA valser inn og forsøpler tråden
Kjøp eit fint Hatsan 125 http://www.becotrading.no/shop.asp?p=4261904 Uten tvil det beste luftgevære jeg noen gang har brukt. Tar ned måser også^^.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
Takker insane, akkurat slike svar jeg vil ha! Er bare usikker på om siktet blir ødelagt eller ei av hatsan 125 :S
Ødelagt blir de nokk ikke, men du må skyte de inn hver 1000 kule (ca).
Absolutt verdt dei 2000,- jeg brukte.

Stikk på nermeste sports butikk som selger 125 og spør hvilket sikte som passer best, med tanke på rekyl osv.
1maldon46's Avatar
Trådstarter
ja, men jeg vil ha et stort ett skal til stavanger på fredag, skal stikke innom game-on i "real life" der koster den 1990, så vi får se. 186 kr er GANSKE billig for et 3-9x50 sikte med 2 forskjellige farger som lyser i crosshairen! Kvaliteten driter jeg i, for et så stort sikte til den prisen skal man lete lenge etter.
For den prisen vil jeg tro rekyle fra gevære vil rive siktet i fillebiter xD Men for 186,- har du vell råd til det
Har bare lyst til å oppklre dette med måkeskyting osv.

Måker er som allt annet vilt, det har en egen jakttid og egne bestemmelser. Det er IKKE ( som tidligere nevnt) lov å skyte måke med luftgevær Det er ikke lov å skyte noe vilt med luftgevær. Skal du skyte måker, må du ha bestått jegerprøven, betalt jegeravgift, tillatelse fra grunneier/jaktkort ...
1maldon46's Avatar
Trådstarter
jeg er fullt klar over at det er ulovlig, så ikke nevn det. wow, dødstraff for å skyte en måke med luftgevær!