Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6900
Hei,

Er det noen her på forumet som eventuelt jobber som kjøreskolelærer eller har/vet noe om dette yrket?

Da tenker jeg spesielt på hvordan arbeidsdagen er, lønn, hvordan skolegangen er, lærlingtid, vanskelig/enkelt å få jobb osv


Mvh,
Ronso
interresert i dette selv.

Jeg regner med at du må ha lappen i alle klassene du skal llære bort, og være over 25 år, som minstekrav.
Sitat av EivindH Vis innlegg
interresert i dette selv.

Jeg regner med at du må ha lappen i alle klassene du skal llære bort, og være over 25 år, som minstekrav.
Vis hele sitatet...
Er litt usikker på dette. Leste i avisen for ett års tid siden om en fyr som hadde startet opp en kjøreskole. Han var visst den yngste personen i Norge. Mener han var 21 år.
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/trafikklaerer

http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.l...KeyValue=36004

Lønnen til trafikklærere som driver med kjøreopplæring, varierer mye. Den påvirkes blant annet av forhold som priskonkurranse mellom trafikkskoler innenfor samme område, elev-tilgang ved egen skole og ikke minst av hvor hardt den enkelte trafikklærer er villig til å stå på når etterspørselen etter kjøreopplæring er stor. De aller fleste har en begynnerlønn mellom 240.000 og 350.000 kroner i året (med høyest lønn i Oslo-området). Mange trafikklærere inngår dessuten gunstige avtaler med arbeidsgiveren om bilhold som i virkeligheten utgjør et betydelig tilskudd til lønnen.
Vis hele sitatet...
Trafikklærerstudiet gir mulighet for yrkeskompetanse som kjørelærer. Studiet løper over to år hvor 120 studiepoeng er fordelt på fire semester. Dette tilbys nå kun ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Vis hele sitatet...
Min lokale kjøreskole vet jeg i alle fall hadde store problemer med å finne flere kjørelærere, og som en følge av det rekrutterer de nye lærere fra Sverige.

Du må ha hatt lappen i fem år for å få lov til å være ledsager ved øvelseskjøring privat. Tipper det samme gjelder om man er trafikklærer.
det er ikke så lenge siden jeg tok lappen nå, men en av de tingene jeg fikk med meg var at for det første må du ha hatt lappen i fem år uten å få noe på noe rulleblad eller problemer med politi, i tillegg må du langt lavere margin med tanke på strykprosent på teoriprøven, tror det er snakk om at du kan ha tre feil ell. mer vet jeg ikke, hva med å ringe til en kjøreskole å snakke med de, de er sikkert interessert i å hjelpe personer som er interesserte i å bli kjørelærere...
Trådstarter
94 0
Spesielle krav til realkompetansesøkere:


Søker er 25 år eller eldre i opptaksåret

Søker kan dokumentere minimum 3 års praksis som er relevant i forhold til 2-årig grunnutdanning for trafikklærere. Mest relevant er det om du har vært yrkessjåfør på store kjøretøy. Uansett yrkesbakgrunn er vår anbefaling at du ber arbeidsgiveren om å beskrive din yrkeshverdag mest mulig detaljert. Eksempelvis hvor stor andel av arbeidstiden er brukt til kjøring og om du har hatt ansvar for lærlinger, instruksjon eller undervisningsoppgaver med videre.

Søker kan dokumentere utdanning etter grunnskole som også omfatter allmennfag. Slik dokumentasjon må sannsynliggjøre at søkeren har kunnskaper og ferdigheter i norsk og matematikk som tilsvarer studiekompetanse i disse fagene

Etter endt utdanning søker du Statens vegvesen om godkjenning/autorisasjon som trafikklærer. Du må innfri helsekrav tilsvarende kravene for førerkort klasse D (buss) ved godkjenning, uansett hvilken klasse du skal være trafikklærer for. Helsekravene finner du her.
I tillegg gjelder krav om vandel og skikkethet vandel og skikkethet
Vis hele sitatet...
Fant mye bra info på Høgskolen i Nord-Trøndelag - http://www.hint.no/studietilbud/?S_O...D=ABAAAAAKFIDG
Jeg er ganske sikker på at man ikke være over 25 år for å bli kjørelærer, men det er godt mulig at flere skoler har det som et krav. Faren min er kjørelærer og der han jobber har de en kjørelærer som er 22 år, og han har kjøretimer, men kan ikke øvelseskjøre med sin bror hjemme.

Arbeidstiden er som en vanlig arbeidsdag, 8-16.
På vinteren er det endel lange dager da de har både mørkekjøringer og trafikale grunnkurs.
Sist endret av Jamie; 18. juni 2010 kl. 18:30.
Sitat av Jamie Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at man ikke være over 25 år for å bli kjørelærer, men det er godt mulig at flere skoler har det som et krav. Faren min er kjørelærer og der han jobber har de en kjørelærer som er 22 år, og han har kjøretimer, men kan ikke øvelseskjøre med sin bror hjemme.

Arbeidstiden er som en vanlig arbeidsdag, 8-16.
På vinteren er det endel lange dager da de har både mørkekjøringer og trafikale grunnkurs.
Vis hele sitatet...
Skal love deg at det er mange som jobber mye mer enn 8-16

Kjørelæreren jeg kjørte med ifjor hadde ofte kjøretimer helt til kl 20 om kvelden, og begynte gjerne kl 7. Men han hadde sikkert litt pauser innimellom på dagen da.

Når sant skal sies så var han en helt jævlig kjørelærer, glad jeg er ferdig med han!
Trådstarter
94 0
Kjørelæreren jeg hadde eide sin egen skole, de var to stk som kjørte selv hvor den ene var leder. Han sa at han lett tjente 900 000 kr på et år som gikk rett inn på kontoen til ham

Og nei, man må ikke være 25 år, men 21.
Kjørelæreren jeg hadde nå, som jeg skal ta lettsykkel med (Dum som jeg var tok jeg mopedkjøirng først.. BOM)
uansett; Vi var to grupper som skulle kjøre - Og siden vi alle kjente han personlig var han snill og tok alt på en dag. Han begynte klokka 7, vi skulle ha to kortkjøringstimer, og en langkjøringstime. Han begynte da med to kortkjøringstimer, og var ferdig klokken 11, Deretter tok han min gruppe til klokken 15, og igjen tok han min gruppe klokken 18-19, og vi var hjemme igjen i 24 tia. Han kjørte altså 17 timer på EN dag. Jeg tror han hadde maks to timer pause innimellom der. Helt sjukt, og det er dritfett å være på teorikurs med han, han hadde ikke hadd èt stryk, siste 170-200 elevene sine.
▼ ... over et år senere ... ▼
Har søkt meg inn på kjørelærer skolen i Stjørdal.

Kravene er att man skal ha Generell studiekompetanse, samt hatt førekort sammenhengende i tre år (21 år). Gå inn på Hint.no for mer info.
Helt riktig. Er nok et bra yrke, hvis du er pedagogisk anlagt. Må også ha en genuin interesse for bilkjøring. Kjenner flere som tjener gode penger, men det krever egeninnsats.
Som noen har skrevet, ring diverse kjøreskoler i nærheten, tror ikke de biter
Sitat av Ronso Vis innlegg
Hei,

Er det noen her på forumet som eventuelt jobber som kjøreskolelærer eller har/vet noe om dette yrket?

Da tenker jeg spesielt på hvordan arbeidsdagen er, lønn, hvordan skolegangen er, lærlingtid, vanskelig/enkelt å få jobb osv


Mvh,
Ronso
Vis hele sitatet...
Har du kommet over denne siden?

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/trafikklaerer
Det beste er nok og kontakte aktuelle sjåførskoler, vet endel kjøreskoler som betaler for "kjørelærer skole" i Danmark, har en kammerat som gjorde dette og han jobber nå som kjørelærer ved den sjåførskolen. Lønn avhenger helt av hvor mye man jobber, ivertfall han jeg kjenner har provisjonsbassert lønn og tjener 190kr pr skoletime (45 min) så viss man planlegger litt og ikke har for mye dødtid mellom timer kan man tjene helt greit med tanke på hvor kort utdannelse det er (ivertfall i danmark)
Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har du tatt deg tid til å lese igjennom denne tråden?
Så et spørsmål og ga et svar.
Gidder ikke finlese hvert jævla innlegg!
Jeg spurte om han hadde kommet over den siden og da hva svaret tydeligvis ja da.
Plaget det deg?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som vet om vandelsattesten som må vises fram til skolen er uttømmende? altså, om fyllekjøring fra 15 år tilbake vil vises når skolen ber om den vandelsattesten?,og om man evt. vil bli godkjent som lærer etter endt utdanning.

edit : fant denne http://www.ung.no/oss/utdanning/opptak/55317.html så det vil si at man må kontakte statens vegvesen for godkjenning før man starter utdanning uansett hvor lenge der er siden man mistet lappen for fyll, fart, etc. ?
Sist endret av Deca_23; 21. august 2011 kl. 14:59.
Sitat av EivindH Vis innlegg
interresert i dette selv.

Jeg regner med at du må ha lappen i alle klassene du skal llære bort, og være over 25 år, som minstekrav.
Vis hele sitatet...
At du må være over 25 år er tull.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse
+ førerkort klasse B (personbil) sammenhengende de tre siste årene per 1. august. er kravet. sjekk ut:

http://www.hint.no/studietilbud/?S_O...D=ABAAAAAKFIDG