Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  568 54267
Jeg har hørt på dødsmetall de siste 20 årene og kommer nok alltid til å gjøre det. Men det hindrer jo ikke att jeg kan høre på artister som Shpongle, Hallucinogen, Vangelis, Infected Mushroom, Klute, Juno Reactor etc. Finns også mye bra hvis man går over på EBM, med artisters som Hocico, FGFC820, Laibach, FLA etc. Og man kan jo ikke la være å innse hvilken betydelse Kraftwerk har hatt for veldig mye av dagens musikk. Det jeg egentlig vil komme fra til er att det finnes bra artister innen alla stiler. Man må bare lete for å finne dem. Selvfølgelig finnes det mye drit, men når man har tatt seg gjennom driten finner man gull. :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sir Lemonpie Vis innlegg
Selv hører jeg mest på musikk jeg kan relatere meg til. Noe som jeg kan lære av gjennom bra tekst, eller noe som gir meg en god følese. Jeg er ikke spesielt glad i fester og slikt, hvor de vanligvis alltid har elektronisk musikk, så derfor forbinder jeg det meste elektronisk med negative ting. Dessverre! Men, jeg liker da Daft Punk, så jeg er sikker på at om jeg bare hadde satt meg litt inn i sjangeren, så hadde jeg funnet mye bra.

Men for øyeblikket utdyper jeg meg i andre sjangere!

Enhver person med et åpent sinn kan like alt tror nå jeg! Det finnes dritt i alle sjangere!
Vis hele sitatet...
Og med denne "fest" musikken, antar jeg at det slikt som Basshunter og den slags? I så fall forstår jeg deg, jeg syns også den slags er "barnslig" musikk. Er ikke dette jeg hører på når jeg snakker om Elektronisk musikk
Jeg er sterkt imot elektronisk musikk..
Jeg klarer ikke den type musikk.
Grunn 1: Det er bare noen som sitter og trykker på noen knapper på tastaturet og spiller det.
Grunn 2: Det blir som sakt, fort hodepine.
Grunn 3: Det er ikke musikk! Det er Datalyder.
Elektronisk musikk blir sett ned på FORDI DET SUGER BALLE! HÆHÆHÆHÆHÆ!

Men det blir en smaksak, tror det bare er en type musikk som ofte ikke appilerer til folk som spiller instrumenter. Folk som ikke liker metal ser ned på metal fordi det er "HARDKÅRE MED DRAP OG VOLDTEKT OG ANSIKTSMALING!" når i realiteten kan metal være hva som helst annet- og Jazz? "TEKNISK MUSIKKRUNKING!". Det er ikke uvanlig at folk argumenterer mot musikk en ikke liker, mest trolig fordi folk føler de må forsvare det å ikke være "åpen" nok til musikksmaken, noe som er bullshit ettersom det ret og slett bare er å si at det ikke appilerer.
Sitat av Kim93 Vis innlegg
Jeg er sterkt imot elektronisk musikk..
Jeg klarer ikke den type musikk.
Grunn 1: Det er bare noen som sitter og trykker på noen knapper på tastaturet og spiller det.
Grunn 2: Det blir som sakt, fort hodepine.
Grunn 3: Det er ikke musikk! Det er Datalyder.
Vis hele sitatet...
Du min venn, har ikke peiling hva elektronisk musikk er!

Hørt om Pendulum? http://www.youtube.com/user/pendulumlive?ob=av2e Der er linken hvis du er for ignorarnt til å søke det opp selv. De bruker både "datalyder" og spiller instrument samtidig :O "NEIÅNEIÅNEI, GÅR IKKE ANN LULZ"

Vet du hvordan all musikk blir laget i dag? DET BLIR REDIGERT PÅ DATA !

Og en siste ting. LES DEN JÆVLA TRÅDEN, der er motargumentene mot dine idiotiske utsagn bedre enn det korte jeg har sagt.

Ja, folk har forksjellig musikksmak, men når du ikke har peiling hva en sjanger omhandler seg, så kan du bare holde kjeft.
Sitat av Moorater Vis innlegg
Du min venn, har ikke peiling hva elektronisk musikk er!

Hørt om Pendulum? http://www.youtube.com/user/pendulumlive?ob=av2e Der er linken hvis du er for ignorarnt til å søke det opp selv. De bruker både "datalyder" og spiller instrument samtidig :O "NEIÅNEIÅNEI, GÅR IKKE ANN LULZ"

Vet du hvordan all musikk blir laget i dag? DET BLIR REDIGERT PÅ DATA !

Og en siste ting. LES DEN JÆVLA TRÅDEN, der er motargumentene mot dine idiotiske utsagn bedre enn det korte jeg har sagt.

Ja, folk har forksjellig musikksmak, men når du ikke har peiling hva en sjanger omhandler seg, så kan du bare holde kjeft.
Vis hele sitatet...
Hissig!
Jeg sier min mening.
Og det er bare de der jævla donk dong, swush swush lydene som er irriterende!
Sist endret av Kim93; 5. november 2010 kl. 12:13.
Sitat av Kim93 Vis innlegg
Jeg er sterkt imot elektronisk musikk..
Jeg klarer ikke den type musikk.
Grunn 1: Det er bare noen som sitter og trykker på noen knapper på tastaturet og spiller det.
Grunn 2: Det blir som sakt, fort hodepine.
Grunn 3: Det er ikke musikk! Det er Datalyder.
Vis hele sitatet...
Moro!

1. Helt enig! Og rock er bare noen som sitter å trekker på strenger.
Klassiske pianostykker er bare noen som sitter å trykker på tangenter.

2. Enig igjen! Skrikerock f.eks er mye bedre for indre ro.

3. Metallica er ikke musikk det heller, det er gitarlyder.
Opera er stemmelyder, Indisk er sitarlyder.. Egentlig finnes det ikke musikk, alt er bare lyder! SHIT!
Sitat av fetter
Metallica
Vis hele sitatet...
Metallica suger forrutsigbrar balle.

Uansett, ser jeg må dele litt elektronisk musikk, yo.
IWresltedABearOnce <- Fantastisk mathcore electronica jazz fusion.
HORSE The Band <- Mathcore med "nintendo" lyder.
Hunab Ku <- Hvist du ikke får en liten orgasme fra disse er du sukkert pedofil. Igjenn, Mathcore med electronica elementer.
All Leather <- Electronica med hardcore edge.

Naturlig nok har mine eksempler brukt tekno til å fremheve sine egne stiler, men det jeg sier er at alt er musikk. Ren tekno fungerer bare ikke for meg.
jeg liker det ihvertfall ikke pga. jeg ikke får noen opplevelse av det. er jo bare rare lyder som gjerne blir spilt om og om igjen. Det høres unaturlig ut og er slitsomt å høre på :P
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
For de av dere som kommer med de tåpleige argumentene om at "det er jo bara datalyder swosj swosj"...
En av de mest kjente Drum & Bass artistene (D&B er en undersjanger av Elektronisk musikk),
Pendulum, hadde nylig ett samarbeidsprosjekt med det svenske metall bandet, In Flames...
Der ser dere, til og med In Flames er mer åpen enn dere...

For de av dere som vil sjekke ut resultatet av samarbeidet:
Pendulum - Self vs Self (Featuring In Flames)

Nå skal jeg nevne at dette er ganske langt fra min favoritt låt av Pendulum, men det viser bare at det går an å være litt mer åpen i skolten sin

Sitat av kvarburg Vis innlegg
jeg liker det ihvertfall ikke pga. jeg ikke får noen opplevelse av det. er jo bare rare lyder som gjerne blir spilt om og om igjen. Det høres unaturlig ut og er slitsomt å høre på :P
Vis hele sitatet...
Kan du virkelig høre igjennom f.eks, denne: http://www.youtube.com/watch?v=YoPs8TXc8f0

Og si at det ikke vekker en liten følelse hos deg? Ingenting?

Og det at det høres "unaturlig" ut, hva ligger du i det? Alle andre lyder enn dem skapt fra naturlige objekter kan vel defineres som "unaturlig". Er jo ikke akkurat som at el-gitarer vokser på trær heller? Og lyden fra en el-gitar, er noe du aldri vil finne igjen i naturen...
At det i elektronisk musikk brukes synthesizer framfor akustiske instrumenter, er bare en del av vår tekniske evolusjon.

En av verdens mest kjente artister innenfor subsjangeren "Trance" i Elektronisk musikk, Armin van Buuren, fikk flere av sine låter framført av klassisk orkester.
Er det naturlig nok for deg?
Armin van Buuren - Shivers (Framført av klassisk orkester)
Armin van Buuren - Shivers (Original versjon, laget med synthesizere og diverse).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hunab Ku <- Hvist du ikke får en liten orgasme fra disse er du sukkert pedofil. Igjenn, Mathcore med electronica elementer.

Å FY FAN HELVETTE DEN VA BRA

vet du om flere sånne? like mye hyling mener jeg da
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Hunab Ku <- Hvist du ikke får en liten orgasme fra disse er du sukkert pedofil. Igjenn, Mathcore med electronica elementer.
Vis hele sitatet...
I just died a little bit inside me.
Sist endret av tafsern; 1. desember 2010 kl. 18:34.
Sitat av tafsern Vis innlegg
I just died a little bit inside me.
Vis hele sitatet...
Mener du at den ikke va bra?
Det kalles etnosentrisme, enkelt og greit. Det betyr at du tar utgangspunkt i din egen subkultur(metall?) som det riktige, og dømmer utifra ditt utgangspunkt. Det er det motsatte av kulturrelativisme, som betyr at man ikke skal rangere kulturer etter kvalitet. Det finnes mange måter og gjøre ting på, og den ene er ikke bedre enn den andre. Det handler om å være bevisst på andre syn, og respektere de.

At du ikke liker musikken personlig er en annen sak, og er helt ok.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Kim93 Vis innlegg
Jeg er sterkt imot elektronisk musikk..
Jeg klarer ikke den type musikk.
Grunn 1: Det er bare noen som sitter og trykker på noen knapper på tastaturet og spiller det.
Grunn 2: Det blir som sakt, fort hodepine.
Grunn 3: Det er ikke musikk! Det er Datalyder.
Vis hele sitatet...
1. Så du liker ikke musikken fordi at folkene som lager den sitter på en datamaskin? Gratulerer, kjempebra argument.

2. Nå vet ikke jeg helt hvilken musikk stakkars deg får så utrolig vondt i hodet av, men vondt i hodet det får jeg også av elektronisk musikk i lengden, nett som jeg får vondt i hodet av rock og alt annet i lengden.

3. Det skal fort litt kunnskap til for og først programmere en lyd som faktisk høres brukbar.
Husk at folk som lager elektronisk musikk må ha kunnskap om hva de gjør på i det hele tatt når de sitter der med ett program og en hel haug med knapper og forskjellige valgmuligheter forann seg i tillegg til kunnskap om musikk generelt.

Hører selv for det meste på EDM, enkelt og greit fordi det er mest musikk der som "treffer meg", men vist jeg finner noe som ikke er EDM som jeg liker så hører jeg på det og, samme faen om det er produsert elektronisk eller ikke vell?

For meg virker det bare som at du er en person som foretrekker noe annet enn EDM og prøver og bringe så mye hat til det som du bare kan.
Jeg har mekka melodiøs trance/electronika i 11 år sånn ca.
Spiller også piano/keyboard. Musikkmekking er en god hobby samma hvem sjanger man er inni.

Jeg HATA death/black metal ,fram til jeg lærte hvordan man skal høre på det.
Er faktisk utrolig mye bra melodier der.
Brodern spiller i ett trashmetal band ,men han lagde også trance når han var yngre.

Ser det er en del krangling her. Latterlig dumt egentlig.
La folk høre på hva dem vil...

Er du inne i trance?
Akkurat lagt ut en ny en på urort.
http://www.nrk.no/urort/Laat/401326/default.aspx
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Har akkurat fullført en låt selv, gjenstår bare litt mastring
http://soundcloud.com/subsonicmechan...y-original-mix
Wow, blir alltid fasinert av sånne gjenopplivninger av tråder. Creds for å ha brukt søkefunksjonen i hvert fall
Sitt nesten hver dag å høre på trance, hardstyle, techno, dance musikk.
Jeg liker Eminem men og høre på det for mye blir jeg lei til slutt og treng noen remix, og det blir gjort over datamaskin å det digger jeg.
Høre på det nesten heletiden remix etter remix, så hva dere andre sier så fuck off, min musikk smak og jeg elsker den.
Elektronikk musikk er bra, liker god gammeldags techno å ikke noe dupstep shit.

Disclaimer; har drukket 2vin flasker så hvis du som mod ikke liker hva jeg skriver, så vis hensyn
tenk på dette: hvor mye bra rock hører du gjennom kommersielle kanaler nå til dags?. sikker på at ikke rocken du liker enten er undergrunnsmusikk uteforståtte aldrig får høre, eller gammel musikk fra ca tidlig 90 tallet og tilbake?

en grunn til at folk har enklere for å akseptere rock er fordi vi har 60 år med kvalitetsmusikk å velge fra og mye av dette har ikke gått gjennom de samme komersielle filterne vi har idag. rockemusikerne har fått muligheten til å komme ut i allmenheten til tross for at de kanskje laget kontroversiell og nyskapende musikk. (de bortskjemte jævlene^^)

EDM(electronic dance music) slo på 80 tallet gjennom fra undergrunnsmusikk rett til kommersiell supertrend. derfor har all kommers EDM blitt streamlinet og gjort til "standard" sjangre og solgt til massene. denne plutselige forandringen gjorde så markedet for superkommers EDM var så sykt mye større enn for resten at de fleste aldri fikk høre noe annet enn denne musikken.

Overfør dette scenarioet til rock og utfallet blir følgende:
"sett på noe skikkelig bra rock!" "ok bruno mars it is!"

"La oss booke en rølpete pønk act til det nylig okkuperte skuret vårt med moshpit og stagediving og hele pakka!"
"Avril Lavigne!"

Hva om vi hadde hatt en EDM supergruppe på linje med the beatles fra 60 tallet og oppover som alles bestemor kjente låtene til?

tygg på den..
Sist endret av Mr. Niceguy; 15. juli 2012 kl. 01:32.
Hip-hop har frelst meg, men hører gjerne på fengende elektroniske låter. Mine tanker om dette er at alle disse Electronica-sjangerne baserer seg på ferdigheter istedet for talenter. Det har liksom ikke det lille ekstra for å forføre meg. Jeg savner også ord og meninger i sangene, men det betyr ikke at musikken er dårlig, men bare ikke for meg.
Sitat av Mr. Niceguy Vis innlegg
tenk på dette: hvor mye bra rock hører du gjennom kommersielle kanaler nå til dags?. sikker på at ikke rocken du liker enten er undergrunnsmusikk uteforståtte aldrig får høre, eller gammel musikk fra ca tidlig 90 tallet og tilbake?

en grunn til at folk har enklere for å akseptere rock er fordi vi har 60 år med kvalitetsmusikk å velge fra og mye av dette har ikke gått gjennom de samme komersielle filterne vi har idag. rockemusikerne har fått muligheten til å komme ut i allmenheten til tross for at de kanskje laget kontroversiell og nyskapende musikk. (de bortskjemte jævlene^^)

EDM(electronic dance music) slo på 80 tallet gjennom fra undergrunnsmusikk rett til kommersiell supertrend. derfor har all kommers EDM blitt streamlinet og gjort til "standard" sjangre og solgt til massene. denne plutselige forandringen gjorde så markedet for superkommers EDM var så sykt mye større enn for resten at de fleste aldri fikk høre noe annet enn denne musikken.

Overfør dette scenarioet til rock og utfallet blir følgende:
"sett på noe skikkelig bra rock!" "ok bruno mars it is!"


"La oss booke en rølpete pønk act til det nylig okkuperte skuret vårt med moshpit og stagediving og hele pakka!"
"Avril Lavigne!"

Hva om vi hadde hatt en EDM supergruppe på linje med the beatles fra 60 tallet og oppover som alles bestemor kjente låtene til?

tygg på den..
Vis hele sitatet...
Håper virkerlig ikke den finnes en sjel som tenker slik

Blir nesten trist av at folk skal velge slags musikk de liker utifra sjangeren den står under, var sånn selv i alt for mange år med bm/dm.

Dømte pop og elektronika, for og ta et veldig vidt begrep, for og være radio og Mc Music hits, men grave litt under overflaten så er det så mye herlig i alle sjangere.

Folk må rett og slett lære seg og legge fordommer til side og gi ting en sjanse, går glipp av evig mye epicness med og sitte og sture.
Fordi det er søppel musikk uten mening.
Jeg liker ikke noe særlig av elektronisk musikk rett og slett fordi muikerne har hoppet over den delen der de spiller inn sangene i studio med intrumenter.
+ at tekstene ofte er hjernedøde tekster rettet mot 14årige kåtinger som skal stjele øl fra pappa, kanskje ha fyllesex og om jenter de ikke har eller har, og så tilber.

+ den teite delen i mange technosanger, der det blir helt stille, så er det en dyp stemme med ekkoeffekt som sier noe sånt som "life... it's like a river...". Jeg spyr.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Sitt nesten hver dag å høre på trance, hardstyle, techno, dance musikk.
Jeg liker Eminem men og høre på det for mye blir jeg lei til slutt og treng noen remix, og det blir gjort over datamaskin å det digger jeg.
Høre på det nesten heletiden remix etter remix, så hva dere andre sier så fuck off, min musikk smak og jeg elsker den.
Elektronikk musikk er bra, liker god gammeldags techno å ikke noe dupstep shit.

Disclaimer; har drukket 2vin flasker så hvis du som mod ikke liker hva jeg skriver, så vis hensyn
Vis hele sitatet...
Eneste grunnen til at du ikke liker "ny" tekno er at du har grodd fast. Du hører jo ikke på det aller tidligste heller da, men akkurat det du vokste opp til.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Fordi det er søppel musikk uten mening.
Vis hele sitatet...
Jeg er imponert, du leste altså gjennom hele tråden, tok til deg argumenter fra begge sider, og dette er det du kom fram til?


Selv hører jeg på rap, dubstep, enkelte "gamle" sanger og random techno. Dømmer ikke pga. produksjonsmåte, bare etter smak.
Jeg kom netopp på at hele første albumet til Panic! At the Disco er elektronica/pop punk ish.
men det er jo faktisk kult. Ryan Ross skrev det meste av tekstene, de var gode og sarcastiske og snakket mot utroskap, religiøse hyklere og rakket ned på sin egen fanbase (14 år gamle jenter med mer enn 2 hårfarger etc).

Build god then we'll talk er en genial kultklassiker! Ikke like mye electronica som resten av albumet, kanskje. Tror Time to Dance er mest techoet opp.
Jeg ser ned på de som kaller seg musikere. De bør kalle seg produsenter eller noe i den duren. De spiller ikke musikk, de setter sammen lyder på en maskin.
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Jeg ser ned på de som kaller seg musikere. De bør kalle seg produsenter eller noe i den duren. De spiller ikke musikk, de setter sammen lyder på en maskin.
Vis hele sitatet...
Vist EDM hadde kommet før "musikk" så hadde det vært "De spiller ikke musikk, de står og river i ett par strenger på litt etterlatt hogst fra skauen"

Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Jeg ser ned på de som kaller seg musikere. De bør kalle seg produsenter eller noe i den duren. De spiller ikke musikk, de setter sammen lyder på en maskin.
Vis hele sitatet...
Deadmau5 har faktisk skrevet noen bra innlegg om ting som det der på tumblr.
Link
Ser poenget men det hadde jo aldri skjedd uansett paralell virkelighet. Og deadmau5 er jo enig med meg.
Jeg hører lite på elektronisk, for at jeg føler bra lite når jeg hører på det. Nesten aldri gåsehud. Joda, kan gjerne tappe foten i gulvet, men hva er det verdt i forhold til den følelsen man får av et instrument som spiller til du kjenner det i hele kroppen.

Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Jeg ser ned på de som kaller seg musikere. De bør kalle seg produsenter eller noe i den duren. De spiller ikke musikk, de setter sammen lyder på en maskin.
Vis hele sitatet...
Og lyd er musikk.
Som GloryHole sier så hører han lite på elektronisk for det er enkelt og greit ikke hans type musikk.
Akkurat den følelsen han får av og høre på musikk som er lagd med instrument får jeg av og høre på EDM.

Folk er forskjellige og foretrekker forskjellig musikk, sånn er det bare, ser ingen grunn til og hate på en annen type musikk bare fordi det ikke er helt det som passer deg best.
Jeg synes det er domt elektronisk musikk blir sett ned på av noen. Folk er forskjellig og liker mye forskjellig, også innen musikk.
Jeg har lyst å gå gjennom noen av de elektroniske sjangrene, samt ta med tilfeldig eksempel i hver sjanger. Dette for å vise at det er en stor bredde, mye forskjellig og til tider ganske variert for en hver smak. Dette bør være ett lite bevis på hvorfor det er unødvendig at det blir sett ned på.


Breakbeat
- JDOUBLE - Mistress
- Wizard & Ivory - Jack In A Box

Chill Out
- Get Fusion - Last Day of Summer
- Skyscraper - Jabberwock

Deep House
- Andrea Colina - Deep In You
- B Lous - Obbsessive Wind

Drum & Bass
- Rudimental - Feel The Love
- HKFiftyOne - Elevation
- Mage - Feel The Rhythm

Dubstep
- Red Glow - Light Trip
- Raveyards - Remember
- Init - Bombs Away
- Cookie Monsta - Level Up

Electro House
- Sinax - Shake It Down
- Nicola Zucchi - Just One Touch
- Kill The Noise & Datsik - Lightspeed
- Hitfinders - Just Dance

Elektronica
- The Love Theme - Rope
- Mike G - Boost

Glitch Hop
- Init - Bombs Away (Dirt Monkey Remix)
- Mosen - Litle Funker

Hard Dance
- Picup & Rise - Move Maker
- Sound Freakerz - Reality
- Hardwatcherz - Moonlight

Hardcore / Hard Teckno
- D-Core - Company We Keep
- Defekt - Celeste

House
- Lynn Larouge - Celebrate
- Julian The Angel - Angel's Signal
- Takers - I Feel Alive

Indie Dance / Nu Disco
- Tubbe - 5 Minute Love
- Spektrum - Robocops And Flipflops
- Gmorozov - Internet = Hate (Potato Punks Remix)

Minimal
- Abati - 1989
- Arkady Pavlov - Peeping Me

Progressive House
- Andy Jay Powell - Sunflow
- Master Mood - Los Angeles 515

Psy-Trance
- Space Dragon - Fotosintese
- Dagar - Mandragora

Reggae / Dub
- Nikolai Stolz - Watchman Nee
- Reddman UK - Clean Up Me Herbs
- Matisyahu - Sunshine
- Major Lazer - Get Free

Tech House
- Scalambrin - Elements
- Rita Mojito - Live Your Life

Techno
- Yoikol - Los Habladores
- Oleg Mass - Rolling Trail

Trance
- Mr. Pit - It Is What It Is
- Brad Ashtar - Dima
- Souhail Semlali - Circles
Sist endret av daegis; 15. juli 2012 kl. 20:45.
Til dere som ikke ser på elektronisk musikk som musikk, ser dere på dette som musikk?
http://www.youtube.com/watch?v=21jW-ZpPDcA

Hans Zimmer, en av tidenes filmmusikk-skapere (Lion king, Pearl Harbour, Pirates of the Carribean, +++) produserer også musikken sin mest ved hjelp av digitale verktøy. Forskjellen er at han bruker plugins fra (foreksempel) East West som er egnet for å få lyder som simulerer instrumenter som tilhører et orkester. (Blåsere, strykere, slagverk, ++ Fantastiske, men dyre plugins BTW!!!) Men i elektronisk musikk bruker man andre typer lyder. Hva er igrunn forskjellen? De samme verktøyene, bare forskjellige lyder/rytmer/struktur, men den ene sjangeren er møkk og den andre er mesterverk?
Jeg kunne forresten lagt ut noen sanger her i andre sjangre (rock, klassisk ++) som er laget kun ved hjelp av digitale verktøy. Hadde noen av dere "elektronika-haters" hørt de sangene på radio så hadde det aldri falt dere inn at de sangene kun er laget ved digitale verktøy, på AKKURAT samme måte som elektronisk musikk bare med forskjellige lyder/struktur/rytmer. Dette hadde dere kalt musikk, men hadde man byttet ut gitar-leaden med en sawsynth, så hadde det plutselig blitt skrammel. Helt utrolig hvor snevre og uvitende mange kan være!

Heldigvis har folk begynt å åpne øynene sine for elektronisk musikk nå, noe episode 1 fra UMF (Ultra Music Festival) viser bra:
http://www.youtube.com/watch?v=TmrB6YKvWNI

- Every genre has it's time, it feels like right now is the era of electronic music. - Avicii

PC'n/Mac blir i elektronisk musikk på en måte instrumentet. Hvorfor? For hva skal man med 4 forskjellige synther, en trommemaskin/trommesett, mixer, ++ når man kan få alt i ett software? Likevel er det mange som produserer elektronisk musikk som spiller instrumenter. Sjekk ut en studiosession med Ørjan Nilsen her: http://www.youtube.com/watch?v=Y1hRHozjMk8 så ser dere han både jobber mye med tekniske detaljer i programvaren, men også spiller litt på synthen og tar opp. Anbefales til dere som lurer litt på hvordan en profesjonell musiker innen elektronisk musikk kan jobbe.

Når det er sagt, så elsker jeg ALL musikk! Hører like gjerne på Johnny Cash/The Hooters/Roxette/Edvard Grieg/Metallica som Orjan Nilsen/Avicii/Knife Party/Tiesto/Above and Beyond etc. Å ha et åpent sinn tror jeg er sunt!

Beklager for en litt rotete tråd, har dårlig tid! Adios! ;D
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
http://endlessorigami.com/comics/2012-07-17-how_electronic_music_is_made.png

Føler denne passer inn her... mods for bare slette innlegget om det blir for dumt.
Såpekoker av rang
^Den illustrasjonen failer hardt. For veldig mange skal det mer til enn å sitte med kun en sequencer når de produserer.
Den underbygger jo bare påstanden om at instrumenter utgår i denne brede sjangeren. Det er helt feil.
Forøvrig vil det øverste bildet se helt likt ut selv om det er en som sitter og lager elektronisk musikk eller tradisjonell musikk som pop, rock e.l. I hvert fall nå i moderne tid.

Her var det forresten utrolig mange misoppfatninger av elektronisk musikk og hvordan det produseres.
En ting er å mislike lydene. Det er det ikke så mye å gjøre noe med. Man liker og misliker forskjellige ting.

Jeg produserer EDM selv, med vekt på progressiv trance. Jeg har en god mikrofon jeg tar opptak med. Det kan være lyder av det aller meste. En blender, oppvaskmaskinen, dama som driter, you name it. Dette behandles digitalt i etterkant for å skape noe helt annet. Selv lyden av dritt som treffer vannskorpa i dass kan skrus om til en harmonisk og vakker lyd, men som fikk sitt lille soniske særpreg fordi grunnlyden var det den var. Dette er morsomt. Det er morsomt å lage noe ut av dagligdagse lyder. Mulighetene er uendelige.

Så er det dette med instrumenter. En kompis kommer hit noen ganger med gitaren sin. Vi kjører f.eks. gitarspillinga hans gjennom en Virus TI (virtuell-analog synthesizer, altså et fysisk keyboard, altså et instrument, hva enn det måtte menes om det) og videre inn til PC-en for ytterligere behandling. Eller ikke. Spørs hva jeg er ute etter.
Har også samplet en haug av trommelyder (skarp, bass, div perkusjon) jeg bruker mye av. Tweaker det på PC'en så ikke alle lydene høres like ut for hver eneste låt jeg eventuelt benytter noen av disse opptakene/samplene.

Jeg sidestiller en gitar og en synthesizer anyday. Ser ikke på det ene som "mer" instrument enn det andre.
Nå om dagen sikler jeg litt på en slik elektronisk fele. Funker som en elektronisk gitar, I guess. Går en ledning fra den
og rett i forsterkeren/mixeren/effektboksen/pc-en/whatever. Tror det kunne blitt mye kult med en slik.

Elektronisk musikk er ekstremt bredt. Det er flere måter å gjøre ting på. Noen skaffer seg eksterne instrumenter, noen
holder seg til PC-en og softsynther (programmer/plug-ins som erstatter de eksterne til en viss grad, og til en mye større grad nå i de senere årene). Folk jobber på den måten de selv vil. Jeg liker å ha noen fysiske knapper, tangenter, strenger eller you name it. Det blir for sørgelig å bare sitte der og trykke med musa. Men noen liker det. All respekt til de.

Beklager knotete formatering. Trøtt.
Sist endret av monoid; 18. juli 2012 kl. 04:40.
Sitat av Choobe Vis innlegg
http://endlessorigami.com/comics/2012-07-17-how_electronic_music_is_made.png

Føler denne passer inn her... mods for bare slette innlegget om det blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Det her er mye av grunnen til at hvem som helst tror de kan produsere elektronisk musikk da alt man "trenger" er å laste ned et program til dataen. Men det krever mer enn å bare mestre programmet. Veldig få eier kreativiteten til akk dette og produserer ofte det samme om og om igjen, mye dårlig og lite nyskapende. Som sagt tidligere i tråden; en hvem som helst fjomp kan laste ned FL Studio og leke seg med synther++ Og dette er mye av grunnen til at det finnes så mye dritt innenfor elektronisk musikk, og da spesielt EDM, House/Dubstep/Brostep og så videre. Alle vil produsere og langt ifra alle er kompetente til dette.

Når det kommer til spørsmålet om hvorfor elektronisk musikk blir sett ned på: Det som ofte er tilfellet - er at folk gjerne er litt gammeldagse og er redd for alt som er nytt - jeg hører ofte de samme argumentene gang på gang "Det er bare støy. Det er så repeterende og emosjonsløst. + det er bare syntetiske lyder skapt av en PC". Men jeg forstår veldig godt, de som mener dette. All den elendige musikken som blir produsert nå til dags overskygger alt det gode, spesielt er EDM et offer her. Og mye gjør meg også vondt i hodet, mye er repeterende og kjedelig. Populæritet er ikke synonymt med kvalitet, dessverre. Man må ofte grave dypt for å finne det som virkelig er verdt å høre på.

Nå det er sagt vil jeg bare si at musikksmak er individuelt - Og det er lite poeng i å irritere seg over/krangle/forsvare de forskjellige sjangrene. Er det noen som ikke liker/hater på din genre - ikke la deg provosere. Folk får høre på og tro hva de vil, la dem leve videre i sin ignoranse. Their loss.
Jeg har ikke lest tråden hele tråden. Men for alle dere som mener at å drive med elektronisk musikk ikke er å være ekte musiker, ta å fordyp dere i Squarepusher. Det er ingen til dags dato innen elektronisk musikk som viser så mye bredde, kan lage de mest ekstreme groovene på en analog (!!) trommemaskin og i tillegg er en av verdens mest undervurderte bassister.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.youtube.com/watch?v=UX0bW...ture=g-all-lik
En sang en kompis av meg har laget, mener den fortjener litt flere views en det den har.. upåklagelig fra min side hvertfall!
Sitat av matformons Vis innlegg
Jeg har ikke lest tråden hele tråden. Men for alle dere som mener at å drive med elektronisk musikk ikke er å være ekte musiker, ta å fordyp dere i Squarepusher. Det er ingen til dags dato innen elektronisk musikk som viser så mye bredde, kan lage de mest ekstreme groovene på en analog (!!) trommemaskin og i tillegg er en av verdens mest undervurderte bassister.
Vis hele sitatet...
Dette er sånt som gjør at folk som kan musikk fnyser av elektrofrelste kids. At trommemaskinen er "analog" gjør vel det ikke akkurat til en bragd å ha laget en kul rytme. Det er tross alt en trommemaskin. Hva gjør ham til en så undervurdert bassist? Han spiller bass på sine egne live-shows og er en ettertraktet musiker.

Folk blåser opp idolene sine så utrolig, og da blir det litt komisk for folk som kun ser en fjott med en trommemaskin og et midi-keyboard.
Personlig ser jeg ikke ned på noen som hører på det ene eller det andre - men jeg ser likevel på det som en større brags og prestasjon når folk lager musikk med ekte instrumenter. Enkelt og greit fordi disse folkene i tillegg til å ha kreativiteten også har lært seg teknikken i å spille et eller fler instrumenter. Dette er også grunnen til at jeg får gåsehud når jeg hører musikk jeg vet er teknisk vanskelig å spille, og de får det til å høres bra ut.
Såpekoker av rang
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette er sånt som gjør at folk som kan musikk fnyser av elektrofrelste kids. At trommemaskinen er "analog" gjør vel det ikke akkurat til en bragd å ha laget en kul rytme. Det er tross alt en trommemaskin. Hva gjør ham til en så undervurdert bassist? Han spiller bass på sine egne live-shows og er en ettertraktet musiker.

Folk blåser opp idolene sine så utrolig, og da blir det litt komisk for folk som kun ser en fjott med en trommemaskin og et midi-keyboard.
Vis hele sitatet...
Don't know if trolling, or just ignorant.
Sist endret av monoid; 3. august 2012 kl. 10:36.
1. Til dere som mener at elektronisk musikk ikke er musikk "fordi det ikke har instrumenter", hold dere fast: En synthesizer er et instrument. (Og om dere skal begynne å bable om at softsynths osv ikke er et fysisk instrument, så burde dere se på visse profesjonelle studioer, der er det mange fysiske synthesizere.

2. Jeg så ikke ned på elektronisk musikk før, og heller ikke nå, men nå etter jeg har tuklet med musikkprodusering i 5-6 år, så ser jeg musikken fra et annet perspektiv, og prøver heller å "lese" sangen.(Nå er jeg mest i hardstyle-sjangeren, men eksemplene fungerer i de andre også.)

Det som er trist, er at det er alt for mye sampling og ripping. Foreksempel denne: http://www.youtube.com/watch?v=-iruwYeOtro (Og ja, jeg vet at "originalene" i den videoen også bruker andres materiale, men de har faktisk fått lov, og var ute med idèen først.)

Nå er det ikke bare scooter som gjør sånt, på et mindre nivå (hvor typ amatører og viderekommende er) så har jeg opplevd mange ganger at folk har prøvd å rippe melodier, effekter osv av meg personlig. (Også IRL folk.) Og foreksempel Avicii - Levels, den er det mange som har prøvd å "remixe" uten å referere til originalen, og tar all creditsen selv. De tror kanskje folk ikke merker det, men når jeg hører at det er samme basslinje, samme noteplasseringer bare at en eller to er flyttet på, så fungerer det ei på meg.

Ang samplinga, så har det blitt litt ampert når jeg har delt min mening. Jeg misliker sampling (altså bruk av samples hvor man burde laget i VÆRSTEFALL modifisert til noe eget; kicks, leads, generelle effekter, wobbles, screeches, osv osv. Altså når jeg hører en sang fra en viderekommende eller lignende og hører "hardkick10.wav", hvor jeg faktisk kan NAVNGI samplene, da mener jeg at noe bør gjøres. Greit nok, noen mener man burde få bruke samplesa som nybegynner for å lære seg oppsett, greit nok, skjønner den. Men er det da nødvendig å promotere som "AWESOME PRODUCERZ - REAL GOOD TRACK [RADIO EDIT]" bare for å "teste"?

Jeg vet om en fyr som skaffa seg FL, lagde noen sampla sanger.

Samplesa han brukte? Joda, det var fra VEC, Blutonium Boy, og sikkert en eller annen luguber pakke til, og melodiene var ikke overaskende: rippa fra andre hardstyle artister (hvor vi faktisk snakker helt lik, bare med speeda opp BPM, og når vi spurte, "Neinei, ikke lik i det heele tatt!" (Samme sa han når vi viste originalen.) Melodier fra anime-themes, osv osv. Alt ble promotert under "hans navn", og han hadde "lagd alt".

Noen fler jeg har pratet med lager dubstep! Oh wait, helt samme presets på wobblesa som "FL dubstep tutorial 2012" på youtube? (Eksempelnavn på filmen da såklart.)

Om folk virkelig synes det er så gøy å bruke samples og si at dem har produsert alt, så kan de jo bare skaffe seg E-Jay og bruke loopsa som er der, utgjør vel ikke så veldig mye forskjell når de ikke våger å skru på knottene engang.

Også har vi jo Broiler-gutta. Nå vet jeg ikke om det faktisk er meningen at de skal ha så like tracks med samme leads, kicks, oppbygninger, osv, om ikke så mener jeg at dette er et klassisk eksempel på hvordan mange opererer til en viss grad mens de prøver å holde det skjult.

Jeg ser ikke ned på elektronisk musikk, men har gått lei da jeg hører enten det samme, eller hører at det ikke er blitt lagd noe arbeid i det. Dette ble kanskje litt off-topic, men da fikk jeg iallefall ut det jeg ville, hehe.
Sitat av monoid Vis innlegg
Don't know if trolling, or just ignorant.
Vis hele sitatet...
Jeg er dønn seriøs, og om du mener jeg er ignorant ser jeg helst at du utdyper.
For å sette det litt på spissen, jeg lærte å spille gitar og trommer på halvparten av tiden jeg brukte på å lage en relativt dårlig Edm låt i Fl studio. Hvem som helst kan bli decent på et instrument om du øver nok, 1 av 10 klarer å beherske kunsten av å lage en låt i Fl uten samples og mastre den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilket instrument som blir brukt i musikkproduksjon kunne ikke brydd meg mindre. Det er resultatet som gjelder, lydene som blir laget - om det i det hele tatt høres bra ut. Om det så er lagd i FL studio så kan det likevel være bra. Hvem bryr seg.

Og bruskork1, du må slutte å henge deg i opp i at folk sampler. Alle sampler, alle tar inspirasjon fra alle, ubevisst eller bevisst. Man kopierer, remixer og hvis man klarer å produsere noe nytt og bedre av å ta inspirasjon fra en annen låt, eller en themesong - Ser ikke hva som er galt i det? Daft Punk er et eks. på en duo som har gjort det STORT pga. sampling på en god måte. Uansett, alle kopierer av alle. Det gjør en ingenting å kopiere andre, man blir bare butthurt når andre kopierer en selv. Noe som tydeligvis har hendt deg, og meg. Det gjelder ikke bare i musikken. Det er en naturlig reaksjon- og det er vanskelig å slutte å irritere seg over, ja. Men samtidig viser det svak karakter av mennesker som må gjøre det så opplagt at de kopiere av andre. Det er synd på dem, in other words. Og som sagt, dette gjelder alt. Ikke bare musikk.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg liker ikke noe særlig av elektronisk musikk rett og slett fordi muikerne har hoppet over den delen der de spiller inn sangene i studio med intrumenter.
+ at tekstene ofte er hjernedøde tekster rettet mot 14årige kåtinger som skal stjele øl fra pappa, kanskje ha fyllesex og om jenter de ikke har eller har, og så tilber.

+ den teite delen i mange technosanger, der det blir helt stille, så er det en dyp stemme med ekkoeffekt som sier noe sånt som "life... it's like a river...". Jeg spyr.
Vis hele sitatet...
Wow..! Det virker som om du baserer meningen din på sanger fra DJ Broiler..
Please, prøv å utvid horisonten litt;

http://www.youtube.com/watch?v=hlxx44fNXRc&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=ssEfbQ-lHJE&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=B-zDLDXQz64
http://www.youtube.com/watch?v=EufdTnba0Ag
http://www.youtube.com/watch?v=K-TpM48RRjE&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=b-8o37a6cro

Elektronisk musikk er så mye mer enn bare det man hører på radio. Den delen med instrumenter kan nok ikke gjøres så mye med, men det er utrolig mye forskjellig å høre på. Det er også svært mange sanger da innen sjangerene house(disco house), trance, drum & bass og dubsteb som har innslag av instrumenter. Dette er de sjangerene jeg selv er mest oppdatert på.

Jeg merker at det kan være vanskelig å finne bra elektronisk musikk på nettet. Spesielt hvis man nettopp har begynt å interessere seg innen denne store sjangern, så kan det hende at man kommer over så mye dritt at man rett og slett gir opp. Jeg tror at det er en love hate greie. Enten så har man virkelig sansen for noe elektronisk musikk, hardstyle, psytrance, house, dubstep eller hva enn det skulle være - eller så har man ikke det. Jeg fikk tidlig sansen for trance, og utvidet deretter til house, d&b og dubstep. Men det er kun siden jeg bare måtte ha mer av denne typen musikk at jeg klarte å grave meg gjennom de usannsynlige mengdene møkk som ligger på de forskjellige musikknettstedene. Etterhvert samler man seg opp noen artistnavn som står for stort sett bra musikk, og da begynner det å bli lett.

Jeg merker også at veldig mange har altfor lite tolmodighet når det kommer til elektronisk musikk. Det er ofte at det ikke skjer så mye i sangen før det har gått 1-2 minutter, og dette gjør at mange ikke gidder å høre hva sangen egentlig handler om. Det er ikke bare dunk dunk hele veien. Det er etter introen ting virkelig begynner å skje.. kan skape et feil bilde for de det gjelder..

Det jeg synes er irriterende med mye elektronisk musikk er gjentagelsen av effekter i sangene. Spesielt når det er vocal hang up.. "I love you - you -you -youyou-youyouyouyouoyou....." Mange sanger har helt lik oppbygning, og bruker veldig enkle elementer for å gjøre sangen lenger/lage en nødløsning for å få sangen til å gå videre..
Men, da er det bare å styre unna det og kjøre på med det man vet funker!
Vel... Jeg har "alltid" hata elektronisk musikk, fordi jeg har ment at det er talentløse nisser som sitter foran skjermen og skraper sammen lyder. Men når jeg selv begynte å produsere (dubstep, electro, house, d&b), så skjønte jeg hvor avansert og musikalsk det faktisk er. Det var først da jeg fikk smaken for spesielt dubstep. Men siden jeg er en metal-gutt, så er jeg som regel på leting etter det mest filthy og tungeste av elektronisk musikk. Så dubstep og brostep er noe jeg digger. Samme med electro, d&b og house. Ikke at house er heavy, men det fortsatt kult Noe jeg fortsatt "ser ned på" er hardstyle, trance og techno osv. Men det er vel bare fordi jeg syns det shit

Sitat av Sweetdreams Vis innlegg
For å sette det litt på spissen, jeg lærte å spille gitar og trommer på halvparten av tiden jeg brukte på å lage en relativt dårlig Edm låt i Fl studio. Hvem som helst kan bli decent på et instrument om du øver nok, 1 av 10 klarer å beherske kunsten av å lage en låt i Fl uten samples og mastre den.
Vis hele sitatet...
Jaha? Da lurer på hvor lang tid du brukte på å bli en decent gitarist? Jeg har spilt gitar i 4 år, men jeg ser fortsatt på meg selv som en decent gitarist. Kanskje fordi jeg stiller meg selv høye krav, men det får være. Jeg har brukt 7-8 måneder på FL studio, og det jeg som regel kun får klager på er mixinga og mastringa. Jeg sier ikke at produksjon av elektronisk musikk er lett, men jeg vil bare få ut at du er ikke en decent gitarist etter ett år imo. Da skal du ha øvd 8 timer daglig, hver dag.
True phreak.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Jaha? Da lurer på hvor lang tid du brukte på å bli en decent gitarist? Jeg har spilt gitar i 4 år, men jeg ser fortsatt på meg selv som en decent gitarist. Kanskje fordi jeg stiller meg selv høye krav, men det får være. Jeg har brukt 7-8 måneder på FL studio, og det jeg som regel kun får klager på er mixinga og mastringa. Jeg sier ikke at produksjon av elektronisk musikk er lett, men jeg vil bare få ut at du er ikke en decent gitarist etter ett år imo. Da skal du ha øvd 8 timer daglig, hver dag.
Vis hele sitatet...
Definisjon av "decent" varierer jo fra person til person. Jeg tenker man trenger 3-4-5 år med systematisk trening for å bli brukbar på et instrument. Det å spille et instrument er nemlig mye med enn bare fysisk å kunne spille sanger.